OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvituhot yhteiskunnalle
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
TuovKar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2013
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 04.11.2018 15:38    Viestin aihe: Hirvituhot yhteiskunnalle Vastaa lainaamalla viestiä

Savon alueen lehti Savon Sanomissa oli kirjoitus hirvien määrästä ja niitten tekemistä tuhoista metsille. Summa oli 100milj.euroa.
Hirvikanta on tänäkin vuonna aika suuri taitaa liikkua n.100000 yksilön seudulla. Pidetään siis kanta korkeana, että riittää ammuttavaa.
Hirvien aiheuttamat kolarit tulee myös kalliiksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 04.11.2018 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5145
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 04.11.2018 18:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä taisi olla jäävän kannan arvio jotain 0,5/ 1000ha. Onhan noita vielä melko paljon....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TuovKar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2013
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 04.11.2018 19:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hietala kirjoitti:
Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti

Siinä on sitten jollekkin tutkimuksen paikka. Itse olen nähnyt vaan hirvien syömää puustoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TuovKar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2013
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 04.11.2018 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Meillä taisi olla jäävän kannan arvio jotain 0,5/ 1000ha. Onhan noita vielä melko paljon....

Tässä tullaan siihen hirvityhjiöön josta kannan laskijat aina puhuvat. Että, jos kantaa lasketaan alaspäin esim. 40000 yksilöön niin silloin on tyhjiöitä. Hirvikannan pudottaminen järkevälle tasolle pienentäisi myös petokantaa samalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 04.11.2018 19:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hirvijahti voisi kiinnostaa ihan toiseen malliin, jos se olisi paljon paljon harvinaisempi.
vrt karhu.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 04.11.2018 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TuovKar kirjoitti:
Hietala kirjoitti:
Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti

Siinä on sitten jollekkin tutkimuksen paikka. Itse olen nähnyt vaan hirvien syömää puustoa.

Tavallaan olet nähnyt oikein, mutta sävylasit päässä. Vesakoituminen olisi huomattavasti suurempi ongelma, mikäli hirvi ei sitä söisi.

Lisäksi sorkka on varsin tehokas kuntan tiivistäjä ja luo puiden siemenille mahdollisuuden tarttua syvemmälle kunttaan itämään.
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TuovKar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2013
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 04.11.2018 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hietala kirjoitti:
TuovKar kirjoitti:
Hietala kirjoitti:
Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti

Siinä on sitten jollekkin tutkimuksen paikka. Itse olen nähnyt vaan hirvien syömää puustoa.

Tavallaan olet nähnyt oikein, mutta sävylasit päässä. Vesakoituminen olisi huomattavasti suurempi ongelma, mikäli hirvi ei sitä söisi.

Lisäksi sorkka on varsin tehokas kuntan tiivistäjä ja luo puiden siemenille mahdollisuuden tarttua syvemmälle kunttaan itämään.


Niin näkyi olevan emännän kotipaikan taimikossakin kuntan tiivistäjänä.. Keskellä nuorta männikköä n.puolen hehtaarin pläntti jossa ei kasva mitään.. vissiin pitäneet talvisin leiripaikkana tuota männikköä. Lintumetillä kun kulkee niin näkee paljonkin taimikon tuhoja. Hirvet ovat merkittävin yksittäinen tuhon aiheuttaja Suomessa. Hirven vaurioittamaa puustoa on lähes 500 000 hehtaarin alalla. Hirvelle maistuu myös kuusetkin..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 04.11.2018 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TuovKar kirjoitti:
Hietala kirjoitti:
TuovKar kirjoitti:
Hietala kirjoitti:
Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti

Siinä on sitten jollekkin tutkimuksen paikka. Itse olen nähnyt vaan hirvien syömää puustoa.

Tavallaan olet nähnyt oikein, mutta sävylasit päässä. Vesakoituminen olisi huomattavasti suurempi ongelma, mikäli hirvi ei sitä söisi.

Lisäksi sorkka on varsin tehokas kuntan tiivistäjä ja luo puiden siemenille mahdollisuuden tarttua syvemmälle kunttaan itämään.


Niin näkyi olevan emännän kotipaikan taimikossakin kuntan tiivistäjänä.. Keskellä nuorta männikköä n.puolen hehtaarin pläntti jossa ei kasva mitään.. vissiin pitäneet talvisin leiripaikkana tuota männikköä. Lintumetillä kun kulkee niin näkee paljonkin taimikon tuhoja. Hirvet ovat merkittävin yksittäinen tuhon aiheuttaja Suomessa. Hirven vaurioittamaa puustoa on lähes 500 000 hehtaarin alalla. Hirvelle maistuu myös kuusetkin..


Ja v1tut ole. Kyllä ne on kiinalaiset kierosilmät, jotka haluaa pyyhkiä perseensä meidän puista keitettyyn pskapaperiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TuovKar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2013
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 04.11.2018 20:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
hirvijahti voisi kiinnostaa ihan toiseen malliin, jos se olisi paljon paljon harvinaisempi.
vrt karhu.

RiUDEN kanssa samaa mieltä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 2958
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 04.11.2018 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se taitaa hirvien hyöty metsätaloudelle olla kuin itikan kusi itämeressä.
Sensijaan paikallisesti vahingot voivat olla huomattavatkin, etenkin karuilla Ct ja vastaaviilla metsätyypin alueilla joilla mänty on ainut puulaji joka menestyy, sensijaan vt:tä rehevämmillä metsätyyppin alueilla ei hirvi juurikaan enää aiheuta metsätaloudellisia tappioita koska kaikki puulajit jo menestyy ja kasvatettavaksi puulajiksi on vaihtoehtoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TuovKar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2013
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 04.11.2018 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

NoVoeHelevetti kirjoitti:
TuovKar kirjoitti:
Hietala kirjoitti:
TuovKar kirjoitti:
Hietala kirjoitti:
Vielä kun tekisi joku tutkimuksen että paljonko hirvi edesauttaa metsätaloutta, mm puiden luontainen uudistuminen, vesakon ja horsman kurissa pitäminen. Olen metsäalan ammattilaisena todennut tämän toistuvasti

Siinä on sitten jollekkin tutkimuksen paikka. Itse olen nähnyt vaan hirvien syömää puustoa.

Tavallaan olet nähnyt oikein, mutta sävylasit päässä. Vesakoituminen olisi huomattavasti suurempi ongelma, mikäli hirvi ei sitä söisi.

Lisäksi sorkka on varsin tehokas kuntan tiivistäjä ja luo puiden siemenille mahdollisuuden tarttua syvemmälle kunttaan itämään.


Niin näkyi olevan emännän kotipaikan taimikossakin kuntan tiivistäjänä.. Keskellä nuorta männikköä n.puolen hehtaarin pläntti jossa ei kasva mitään.. vissiin pitäneet talvisin leiripaikkana tuota männikköä. Lintumetillä kun kulkee niin näkee paljonkin taimikon tuhoja. Hirvet ovat merkittävin yksittäinen tuhon aiheuttaja Suomessa. Hirven vaurioittamaa puustoa on lähes 500 000 hehtaarin alalla. Hirvelle maistuu myös kuusetkin..


Ja v1tut ole. Kyllä ne on kiinalaiset kierosilmät, jotka haluaa pyyhkiä perseensä meidän puista keitettyyn pskapaperiin.


Alla Maaseudun Tulevaisuuden tekstiä


Hirvet ovat yleensä jättäneet kuuset rauhaan, mutta viime vuosina hirvien aiheuttaman tuhot ovat lisääntyneet.

"Hirvet aiheuttavat jo lähes 10 prosenttia tuhoista niillä eteläisen Suomen alueilla, joilla on siirrytty viljelemään pääasiassa kuusta. Hirvet ovat viime vuosina vaurioittaneet pelkästään Itä-Suomessa 1500 hehtaaria kuusikoita", metsänhoidon johtava asiantuntija Markku Remes metsäkeskuksesta sanoo.

Kuusta viljellään maassamme pinta-alaan suhteutettuna eniten Pohjois-Savossa, jossa sitä kasvatetaan lähes 80 prosenttia uudistettavasta alasta.

Yleensä hirvet vaurioittavat ylimmän latvuksen, jolloin taimesta tulee helposti monihaarainen. Toistuvien syöntien vaurioittama taimi pensastuu kasvatuskelvottomaksi. Järeämpiin runkoihin tulee lahovaurioita sekä koroja, jolloin arvokkain tyvitukki kelpaa enää kuitupuuksi.

Noin puolet hirvituhoista korvataan. Viime vuonna metsänomistajille maksettiin hirvituhokorvauksia 450 000 euroa.

"Korvausten määrä on vähäinen todellisiin metsissä esiintyviin tuhoihin verrattuna. Korvausten vähäisyyteen vaikuttaa muun muassa se, että vain 60 prosenttia metsien pinta-alasta on korvausten piirissä, koska vain yksityiset voivat hakea korvauksia. Huomattavalle osalle yksityisten mailla olevista tuhoista ei haeta korvauksia."

"Myös korvausperusteet ovat huonontuneet, koska sekä metsälakia että hirvituhojen korvaamisesta säädettyä asetusta on muutettu", Remes jatkaa.

Hirvet ovat merkittävin yksittäinen tuhon aiheuttaja Suomessa. Hirven vaurioittamaa puustoa on lähes 500 000 hehtaarin alalla.

Metsätuhoja voidaan vähentää tehokkaimmin metsästämällä.

"Muut hirvikannan säätelytoimet ovat joko tehottomia tai niin työläitä, että niitä voidaan toteuttaa vain rajoitetusti."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jbear
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5519

LähetäLähetetty: 04.11.2018 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä kesän mittaa on tullu bongattua useampikin hirvi "tuho" alue, mikä päällisinpuolin näyttää täystuholta. Hehtaarikaupalla 1,5-2metristä puustoa mistä ei läpi pääse latvapoikki. Tarkemmin ku pysähty kattomaan nii sopivaharvennushakkuuha siinä on vaan tehty. Siellä täällä sopivin välein oli täysin koskematon puu.
_________________
The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vasilievski
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2013
Viestejä: 179
Paikkakunta: Koillis-Savo

LähetäLähetetty: 04.11.2018 23:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän mun näkemyksen mukiaan liian aktiivinen metsänhoito aiheuttaa hirvituhoja kun raivataan kaikki lehtipuu pois taimikoilta...kyllähän hirvi syö ensin lehtipuun jos sitä tarjolla on ja jos ei ole , niin sitten kelpaa kaikki mitä tarjolla on..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 04.11.2018 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No ei kyllä pidä paikkaansa,, mutta varmaan paikka kohtasia eroja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com