OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirventappoon ilmaantuneet ongelmat. Syy turvaoranssi?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20467
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.11.2018 18:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Just. Että karkkoja pitäs alkaa antamaan ku hirven tapossa ollaan Laughing Laughing

Tai sitten vaan laittaa varusteet sitä myöden että onnistuu paremmin päästä ampumaan hirvi nurin ihan siihen kiinteään seisontahaukkuun. Siitähän tässä kyse oli. Karkkoja ei mettässä viitti tarkoituksella antaa ellei olla siirtelemässä elukkaa lupa-alueille tms. Smile Karkkoja tulee ihan ilman risujen katkomista kun turvaoranssein haukkua lähestyy tietyissä olosuhteissa Laughing Laughing Ketjun pointti oli miten nuo karkot saisi pois. Vaan eikö aina löydy joku neropatti joka nyt esim tähän tarjoaa näkökarkon vaihtoehdoksi kuulokarkkoa Laughing Miten eroa? Ei mitään. Pointti oli ettei tulisi sitä karkkoa. Laughing
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5938

LähetäLähetetty: 13.11.2018 18:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täys turvaoranssitakki -hihoineen. Samanlaista 70-lukuun nähden.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Stutzen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Tou 2007
Viestejä: 498
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 13.11.2018 19:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin koirattomana passimiehenä täytyy sanoa, että ei karkot ole ollenkaan huonoja, sää passimieskin joskus saalista😆
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Honkila
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Mar 2012
Viestejä: 2637
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 13.11.2018 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eihän homma voi pohjautua siihen, että maisemissa on hukkia jolloin hirvet on enemmän valppeillaan? Nythän niitä on lännessä hirmusti. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20467
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.11.2018 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän porukkajahdissa aina suurin osa löydöistä päätyy passimiehen ammuttavaksi. Useinkin heti löytö karkaa ja siitä mennään passiin. Monesti haukku valuu passiin ja sitte tulee vielä näitä karkkoja. Vähä vajaa 300 hirveä on mun koirille ammuttu pitkästi yli puolet on ammuttu passiin.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkoiv
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 1013

LähetäLähetetty: 13.11.2018 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta tämä oli Tuholalta hyvä aloitus kun olen koko syksyn itse miettinyt ihan samaa. Tuo risukarkot oli kyllä tyhmin idea aikoihin kun siinä käy niin että hirvi/hirvet ovat sen jälkeen entistä varppeillaan ja homma vaikeutuu entisestään. Ajattelin itse käyttää jatkossa suht tummaa liiviä kun näytti toimivan ainakin viime viikonloppuna oli sitten sattumaa tai ei Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20467
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.11.2018 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä liivi sulla oli käytössä?
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Voitt0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2013
Viestejä: 1183
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 13.11.2018 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kai tuo nyt kovin huonosti lie jos oot parikymmentä vuotta jahdannu niin vajaa 15 hirvee vuodessa ja reilusti toistasataa eli 5+ vuosittain lienet ite kaatanu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkoiv
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 1013

LähetäLähetetty: 13.11.2018 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Mikä liivi sulla oli käytössä?


Vanha ajan patinoima Ultrapointin mainosliivi. Ainakin omasta mielestä tuon pitäisi olla laillinen Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20467
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.11.2018 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voitt0 kirjoitti:
Ei kai tuo nyt kovin huonosti lie jos oot parikymmentä vuotta jahdannu niin vajaa 15 hirvee vuodessa ja reilusti toistasataa eli 5+ vuosittain lienet ite kaatanu?

19 vuotta olen jahdannut ja jotain kolme päälle per vuosi keskimäärin on tainnu kipata mun toimesta ja niistäkin jokunen muiden koirille. Eli ei kauhean paljoa ole kaatoja just mun tilillä. Meillä kuitenkin ammutaan nykyään enää reilu 20 hirveä kauteen ja ukkoja 40 niin saa olla kovasti tyytyväinen jos yhdenkin pääsee ite koppaamaan. Toisaalta hyviä haukkutilanteita tulee nykyään yhä harvemmin ja etenkin sellaisia mistä on lupa hirvi kaataa. Tästä syystä alkaa merkkaamaan että ongelmakohtiin puuttuu. Väitän että olisin saanut viime vkl ampua vasan haukkuun ilman turvaoranssi liiviä. Olosuhteet oli todella vmäiset. Näin hirvet varmaan tunnin ajan. Mitään mahista edes harkita ampumista.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5938

LähetäLähetetty: 13.11.2018 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemuksia..itsellä 40 vuotta ensimmäisestä hirvenkaadosta. Täysturvaoranssi ennen määräystä, enkä ole huomannut eroa entiseen tällä aikaa. Itse asiassa viime vuosina tullut aiempaan verratuna enemmän kaatoja. Eikait tuhola tuoksu emempi sukkamehulta? Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20467
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.11.2018 20:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen aika varma että jos sulla olisi kymmeniä kertoja kattava tilasto karkkoa per lähestymisyritys suhteesta niin huomasit eron turvaoranssi vs vanha tumma punainen.

On mullakin ollut turvaoranssi ennen lain pakottamaa aikaa jo. Vuotta en muista koska tuli hankittua. Varmaan jotain 2010 paikkeilla.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Takkutikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2017
Viestejä: 1218

LähetäLähetetty: 13.11.2018 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkoiv kirjoitti:
Minusta tämä oli Tuholalta hyvä aloitus kun olen koko syksyn itse miettinyt ihan samaa. Tuo risukarkot oli kyllä tyhmin idea aikoihin kun siinä käy niin että hirvi/hirvet ovat sen jälkeen entistä varppeillaan ja homma vaikeutuu entisestään. Ajattelin itse käyttää jatkossa suht tummaa liiviä kun näytti toimivan ainakin viime viikonloppuna oli sitten sattumaa tai ei Very Happy
Risu karkkoja käytetään haukkukokeissa. Luonnossa risut rasahtelee myös omia aikojaan pienten eläinten toimesta, tuulen voimasta, lahoamisesta jne. Idea risukarkkoon: hirvi ottaa ritolat joko nopean muutaman sadan metrin pyrähdyksen ja jää kuunteleen äänen suuntaan, sekä sijoittautuu oletetun uhan suuntaan suojaan tai alkaa väistämään. Näkökarkko vrt äänikarkko, niin en miettisi kahta kertaa. Tuholan kuvailemassa tilanteessa karkko on väistämätön(karkko tulee jo 100m päässä), kyse on vaan tavasta, joka minusta ennemmin ääni, kuin haju tai näkö.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5938

LähetäLähetetty: 13.11.2018 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Olen aika varma että jos sulla olisi kymmeniä kertoja kattava tilasto karkkoa per lähestymisyritys suhteesta niin huomasit eron turvaoranssi vs vanha tumma punainen.

On mullakin ollut turvaoranssi ennen lain pakottamaa aikaa jo. Vuotta en muista koska tuli hankittua. Varmaan jotain 2010 paikkeilla.

No pistä itse se tilasto väitteeksi tueksi? Sää väität,...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20467
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.11.2018 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on tilasto päässä. En ole koonnut aineistoa muita varten. Pystyn kyllä laskemaan tilastot esim 2002-2009 vuosilta ja verrata niitä 2013-2019 välillä. Mutta menee hetki
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 3 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com