Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Tiede vai tieto |
Tiede |
|
76% |
[ 38 ] |
"Esson baari" |
|
24% |
[ 12 ] |
|
Ääniä yhteensä : 50 |
|
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5964
|
Lähetetty: 09.04.2021 20:11 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on vain yksi auto mutta 3 moottorikelkkaa ja 4 moottorivenettä. Ja syön lihaa. Ja lämmitän taloa talvella. Aika !&%¤# olo.
Tieteestä...Hawkings sanoi jotenkin hyvin. Tiede on tiedettä kunnes se toiseksi osoitetaan. Vaikkapa Hawkinsin säteily. Keksi ne ja aluksi itekkään ei uskonut siihen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 10143 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 09.04.2021 20:24 Viestin aihe: |
|
|
Ettäs kehtaatte tuhota maailman.
Kukin toimii mahdollisuuksiensa ja mieltymyksiensä rajoissa. Esim. auto, ei sitä kannata murehtia jos sen käyttö on käytännössä pakollista. Yrittää karsia ylimääräiset ajot ja miettii onko mahdollista hankkia pienikulutuksisempi auto. Jos ei muuta niin vanhempi pikkukottero sen vanhan ja ison maasturin kaveriksi arkiajoihin.
Moottorikelkka ja vene ... Noh, niitä voi olla vähän vaikeampi perustella aivan välttämättöminä. Mutta venekin saa olla jo vähän isompi ja käyttö melko ahkeraa että tulee autoon verrattuna vuodessa kovin suuret päästöt vuodessa. Niissä voi tosin edelleen kohtalaisella todennäköisyydellä 2-tahtinen tai katalysaattoriton kone.
Liha ... Noh, se nyt vain on liian hyvää.
Jos positiivisesti ajattelee niin suurista päästöistä voi vähentää helpolla. Sen jälkeen voi taas olla aivan tyytyväinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5964
|
Lähetetty: 09.04.2021 20:51 Viestin aihe: |
|
|
Totta ne vene ja mkelkka tärkiämpiä on. Bussilla tai taksilla voi mennä tietä pitkin mihin autoa muka tarvitaan. Mutta meneppä mettään bussilla tai taksilla. On ne kyllä menneetki mutta sairaalahoitoa tarvitaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 10143 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 09.04.2021 21:06 Viestin aihe: |
|
|
Joo enpä myöskään kokeilisi mennä autolla vesille. Mutta se on vaikeampi perustella miksi sinne olisi pakko mennä. Noh, periaatteessa pääsisin toimistollekin täältä bussillakin - Sitten kun sinnekin ehkä tulee taas joskus mentyä.
Nyt ovat tippuneet kuukauden ajot jo pitkälti alle 1000km, mikä ei tee nelivetoisesta diesel-farmarin möhköstä kovin järkevää. Noh, kesällä tulee kilometrejä muutama tuhat lisää kun käy kalassa siellä ja täällä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5964
|
Lähetetty: 09.04.2021 21:31 Viestin aihe: |
|
|
Ite ajan pakollista 24 tkm/vuosi. Siis töihin ja takas. Ja teen sen halvimmalla mahdollisella konstilla eli e-mersulla.
Kalalle meen kotirannasta jollain veneistä, kesällä. Talvella meen m-kelkalla. Ja en ole mikään vapaa-ajan kalastajahaihattelija vaan pyydän verkoilla. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 10143 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 14.04.2021 16:35 Viestin aihe: |
|
|
Siitä voi saada hieman osviittaa tieteen toiminnasta ilmastonmuutostakin koskien: https://www.hs.fi/tiede/art-2000007916703.html
Tietoa kertyy koko ajan hiljalleen lisää ja mitä saadaan vahvistettua nosee sieltä vähitellen esiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 10143 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 14.04.2021 16:45 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Ite ajan pakollista 24 tkm/vuosi. Siis töihin ja takas. Ja teen sen halvimmalla mahdollisella konstilla eli e-mersulla.
Kalalle meen kotirannasta jollain veneistä, kesällä. Talvella meen m-kelkalla. Ja en ole mikään vapaa-ajan kalastajahaihattelija vaan pyydän verkoilla. |
Aikamoiseen itsepetokseen kyllä syyllistyy jos E-mersun uskottelee halvimmaksi vaihtoehdoksi. Mutta ihan miellyttävä vaihtoehto se on kyllä, itselläkin ajomäärät vielä samaa luokkaa viimeisen vuoden ajalta koronasta huolimatta ja kyllähän sen tuollla eemelillä ajelee paljon mieluummin kuin monella muulla.
Jos puhtaasti halvimmalla haluaisi päästellä niin varmaankin jokin MkIV Golfin kaltainen sopivalla dieselillä ja pakettiautoksi muutettuna veisi voiton. Sitä pitäisi kyllä myös jaksaa ja ehtiä pulttailla itse. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
vekev Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Jou 2016 Viestejä: 15775
|
Lähetetty: 14.04.2021 17:00 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: | Siitä voi saada hieman osviittaa tieteen toiminnasta ilmastonmuutostakin koskien: https://www.hs.fi/tiede/art-2000007916703.html
Tietoa kertyy koko ajan hiljalleen lisää ja mitä saadaan vahvistettua nosee sieltä vähitellen esiin. | Eipä maininnut jääkautta 1800 luvulla, sillee ne sivuutetaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 10143 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5964
|
Lähetetty: 15.09.2021 20:52 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: |
Aikamoiseen itsepetokseen kyllä syyllistyy jos E-mersun uskottelee halvimmaksi vaihtoehdoksi.
Jos puhtaasti halvimmalla haluaisi päästellä niin varmaankin jokin MkIV Golfin kaltainen sopivalla dieselillä ja pakettiautoksi muutettuna veisi voiton. Sitä pitäisi kyllä myös jaksaa ja ehtiä pulttailla itse. |
Tuossapa se. Jos on 15 k€ rahaa ja haluaa auton joka palvelee 15 vuotta nätisti niin vaihtoehtoja ei kauheasti ole. Ja tuolla rahalla saa suht vähän ajetun ennen 2009 valmistetun merssun, jossa kilsoja on eessä aika paljon (OM646).
Varaosat on jopa halpoja mihin tahansa verrattuna.
Korjaaminen onnistuu iteltä ku tekniikka on jostain museosta varastettu. Eli autokorjaamoja ei tarvitse vaivata tuon takia. Ainoat erikoistyökaluinvestoinnit oli nivelpuristin ja joku torx hylsy (erg "korjausta" varten).
Vakuutusmaksut alhaiset moneen verrattuna.
Käyttövoimavero on isompi ku monella muulla mutta vakuutusmaksuista tulee takaisin.
Renkaitten kuluminen vähempi mitä etuvetoisilla.
Pitkä öljynvaihtoväli ja ei mitään remminvaihtoja. Toisaalta öljyä menee 6,5 litraa/vaihtokerta. Ja en käytä halpisöljyjä. Mutta suodatin maksaa 7 €
Ei vetonvelten vaihtoja.
Ei jarruhuolia.
Ei erillisiä katsastusremontteja.
Toki vaihelaatikon huuhtelu on. Maksaa 350 €/kerta ja olisko tuo 5 vuoden välein ajankohtaista.
Huoltomittarin saa nollattua ite. Maalaisjärki sanoo että mitä kannattaa huoltaa ja sen voi tehä ite.
"Kalliin näköiset" virheilmoitukset ja varoitusvalot mittaripaneelissa johtuu usein varsin yksinkertaisista asioista. Edellinen sikakalliilta näyttävä error ja valoshow korjaantui kun lyhensi toista raidetankoa vähän ja toista pidensi saman verran. Eli ratti asettui auton mielestä parempaan asentoon.
Pitää mennä todella kauas taaksepäin että oli halvempi auto ylläpitää noilla vuosikilsoilla. Folkkari se oli.
Vaikka tuo auto kuluttaa polttoainetta järjettömän paljon verrattuna vaikkapa Ford Galaxyyn (1.9 PWD) joka oli parisataa kiloa painavampi ja ilmanvastus toiselta planeetalta, siltikin on pokkaa väittää että halpa on tuo eemeli omistaa. Niin, paljoko se sitte kuluttaa ? kesällä 6,5 ja talvella 8 semmosia möttösen vakioita.
https://autobild.fi/uutinen/usko-tai-ala-talla-mercedesbenz-e-200-cdilla-on-ajettu-jo-yli-miljoona-kilometria--siina-on-edelleen-alkuperainen-moottori-mannat-jakoketju-ja-tehtaan-akku-6.182.158532.6c9054085d
Viimeinen muokkaaja, Peltsu pvm 15.09.2021 20:59, muokattu 1 kertaa |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 10143 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 15.09.2021 20:59 Viestin aihe: |
|
|
Tuo on kyllä sinänsä hyvä esimerkki että satunnaista huonoa tuuria lukuunottamatta nuo mersut, tai siis ainakin W211(FL) ja W212 pysyvät pitkään kunnossa. Ovat toki jotku pärjänneet pitkälle W210:ienkin kanssa mutta pääsääntöisesti aika raadon näköisiä alkavat olla mitä nykyään näkee liikenteessä, jopa vanhempiin verraten. Ikä saattaa kyllä tehdä temput elektroniikan kanssa noissa uudemmissa, mutta kilometrit noita eivät vie romuttamolle.
Tuo valoshow-errorkin olisi todennäköisesti johtanut korjaamolla parin ohjainlaitteen, anturin ja lopulta ohjausvaihteen vaihtoon. Katsotaan testeriltä mitä uusitaan ja sillä hyvä. Jos ei korjaudu niin uusitaan lisää ja asiakas maksaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 5964
|
Lähetetty: 15.09.2021 21:07 Viestin aihe: |
|
|
liki kirjoitti: |
Tuo valoshow-errorkin olisi todennäköisesti johtanut korjaamolla parin ohjainlaitteen, anturin ja lopulta ohjausvaihteen vaihtoon. Katsotaan testeriltä mitä uusitaan ja sillä hyvä. Jos ei korjaudu niin uusitaan lisää ja asiakas maksaa. |
Näimpä. Google ja tupakki on kyllä säästänyt markkoja. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 10143 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
heiluri Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Mar 2006 Viestejä: 33189
|
Lähetetty: 16.01.2023 15:19 Viestin aihe: |
|
|
Asbesti, tupakki, erilaiset lääkeaineet ja elintarvikkeiden lisäaineet jne...jne, ja tietenkin öljy, eihän tuollainen tutkimustulosten salaaminen kaupallisten intressien hyväksi ole mitään uutta. _________________ Kertalaakiyhdistys |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 10143 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|