OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 30.04.2023 11:12    Viestin aihe: perämoottorin potkuri/eväsuoja Vastaa lainaamalla viestiä

Onkos teillä kertynyt millaisia kokemuksia perämoottoreiden alakerran suojauksesta?
Itselläni oli viime suvena alaevä ottanut osumaa, myöskin uuden potkurin sain heti lommoille.

Jotain pitäisi asialle tieten tehdä ja netistä katselin vähän mallia. Minusta noi näyttää toimivilta:


Amerikasta tehdastekokoinen suoja:
https://images.offerup.com/dn_npxPpk5XMAwDZurLYLDyTnnI=/300x300/e8d2/e8d2d6e764ff43c880e509163cf72bb7.jpg

Tahtoo ruohoa ja turvetta matalassa vedessä jäädä alaevän yläpuoliselle pystysuoralle osalle joten tuollainen viistopinta saattaisi auttaa siihen että ylimääräinen liukuu viistopintaa pitkin paremmin moottorin ohi. Lisäksi mahdollisessa törmäyksessä kiveen tai kantoon isku tulee aina viistopinnalle ja sen olettaisi auttavan moottorin kippaamista ja siten vähentää iskuenergiaa.

Tuo jenkkimalli vaikuttaa hyvältä. Koska perämoottori pieni (5hp) niin kaikki vedenalainen lisättävä rautamäärä pitää minimoida jotta tehohäviöt jäävät pieneksi ja siten kaikki tunneli ja vastaavat viritykset voi unohtaa.
Tuossapa siis alustava suunnitelma:

Perämoottorissa on vedenotto potkurin yläpuolella, jos tuollaisen potkurisuojan rakentaisi niin vedenotto olisi aika helppo rakentaa tuohon kohtaan mihin vihreän pisteen laitoin. Vähän samalla tavalla kuin tuossa jenkeissä myytävässä kitissä:
https://bobsmachine.com/product/shallow-runner-nose-cone-kit/
Mielipiteitä? Onko järkeä? Minusta ainoa ajateltavissa oleva ongelma saattaa tulla siitä että tuollainen perämoottorin ohjausakselin vai mikä lie pystyakseli nimeltään etupuolelle tuleva rakennelma saattaa tuottaa yllätyksiä jos aalto tai joku tarttuu siihen, saattaa ohjauspuoli karata käsistä.


Viimeinen muokkaaja, JyrpäJooseppi pvm 21.05.2023 17:48, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
äRPee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2545

LähetäLähetetty: 30.04.2023 12:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ellei muuta niin on ainakin vahinko kerralla isompi kun hyvin jyräyttää, onhan orkkis siipi ja potkuri vähän kuin sulake kolhuissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 30.04.2023 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä tein hyljepaattiin itse happosesta suojan




_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 30.04.2023 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Minä tein hyljepaattiin itse happosesta suojan




Miten vaikuttaa tehoihin?
Itselläni vene kulkee lastattuna(viikon metsästykseen tarvittavat kamppeet päällä) 18km/h. Vähä aatellut että jos suojan rakentaa niin toi vauhti ei sais kyllä vähentyä juuri ollenkaan alemmaksi.

Mietiskellyt sitäkin että ku toi nelitahtiviisheppanen kulkee ihan pyhällä hengellä, eli ei vie bensaa niin vois muuttaa sen kuusheppaseksi. Parisataa maksais isompi kaasari millä sais yhden hepan lisää. Saisi sillä kompensoitua potkuri/eväsuojan lisääntynyttä vedenvastusta.
Aiemmin oli vakiopotkuri mutta kokeeksi ostin isoimmalla nousulla olevan(9 tuumaa). Käytännössä vauhtiin ei ollut merkitystä, moottorin kierrokset kylläkin selkeästi laskivat ja ehkä vastatuuleen nopeus vähän hitaampi kun isompi nousu estää kierroksia nousemasta täyteen. Sekin puoltaisi yhden lisähepan hommaamista jotta kone kiertäisi 5500 kierroksen sijaan 6000 kierrosta.
Löytyi dataakin potkurivaihdosta:

Nopeuksia, sama reitti, kone, vene, kuormaus, potkuri vaan eri. Tummalla vakiopotkuri ja valkoisella 9" nousulla. Näyttäisi aavistuksen nopeampi olevan 9" nousulla. Ajaessa vauhti vaikuttaa kuitenkin alhaisemmalta koska kone ottaa vähemmän kierroksia. Vasemmassa laidassa olevat 26-32 lukemat tarkoittavat matkaa eli kilometrejä. Kokonaismatka yhteen suuntaan on muistaakseni jotain 40km joten siinä syy miksi en halua nopeudesta tinkiä vaikka potkuri/eväsuojan rakentaisi. Hitaammin menee ajallisesti ikuisuus kun matkat pitkiä.



Sinulla varmaankin ihan aiheellinen toi lieriöpinta potkurin ympärillä jos hyljejahdissa jäiden seassa ajat.


Viimeinen muokkaaja, JyrpäJooseppi pvm 01.05.2023 12:33, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 30.04.2023 14:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

äRPee kirjoitti:
Ellei muuta niin on ainakin vahinko kerralla isompi kun hyvin jyräyttää, onhan orkkis siipi ja potkuri vähän kuin sulake kolhuissa.

Elämä on Laughing
Oot kyllä oikeassa. Minulla on yks Jammun viisheppanen tallissa ja se on sokkakone. Aikoinaan todella paljon sillä ajelin ja siinä on potkuri paremmassa kunnossa kuin tossa Marinerissa minkä potkurilla on reilu viikko käyttöaikaa Very Happy


Omat reissuni ja reittini tietäen tulen kyllä jatkossakin täräyttelemään kiviin ja kantoihin. Pitäisi vaan saada sen verta hyvä suoja rakennettua että sais huoleti kojauttaa karille Laughing

Tässä ku jaksaa ruveta toteuttamaan tota suojaa niin pitää samalla rakennella joku säätöjuttu perämoottorin kiinnitykselle. Testailla sitten miten vaikuttaa jos moottori on perälaidan takana kiinni, eli joku kymmene tai 20 senttiä taaempana. Veneellä kun ajaa niin vesi pyrkii heti takahelman tai pohjan jälkeen ylöspäin. Jos moottori on kauempana kiinni niin silloin moottorin kiinnityskorkeutta voi nostaa. Pitänee sitten vaan säädellä moottorin korkeutta sille rajalle että pito meinas loppua. Tästä värkkäyksestä ois pari hyötyä. Sais minimoitua moottorin märkäpinnan ja siten pienennettyä vastusta ja toinen pointti korkeamman asennuksen takia tietty se ettei moottori kynnä niin paljoa köliviivan alapuolella. Se osaltaan vähentäisi törmäilyä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 21.05.2023 15:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Netistä sattui tuollainen löytymään.
Tommonen pieni suoja hukkaa nopeutta ton mukaan 4km/h
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 21.05.2023 17:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valtsun suoja lähellä yhtä omaa testiä...minulla muoviämpäri...kartiona ottaa mukavasti työntöpainetta eikä saa tyhjää pyöriä kuplissa....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
äRPee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2545

LähetäLähetetty: 21.05.2023 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tästä nyt olis Pohjola ihan pakko saada kuvia...:

Pohjola kirjoitti:
Valtsun suoja lähellä yhtä omaa testiä...minulla muoviämpäri...kartiona ottaa mukavasti työntöpainetta eikä saa tyhjää pyöriä kuplissa....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 21.05.2023 17:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Valtsun suoja lähellä yhtä omaa testiä...minulla muoviämpäri...kartiona ottaa mukavasti työntöpainetta eikä saa tyhjää pyöriä kuplissa....

Joo vielä ainakin pyrin välttämään potkurin ympärille tulevaa lieriötä. Ois kyllä jo päässä valmiit suunnitelmat mikäli sille tielle erehdyn.
Tuossa periaatekuva mimmonen tunnelin pitäs olla:

Jos sinne lieriön rakentaisi niin joutuisi potkuriakin vähä muokkaamaan jotta lieriön ja potkurin väliin jäis mahollisimman pieni rako. Periaatteessa rakenne pitäisi olla aika lähellä nykyisiä turbiinivehkeitä jotta saisi täyden hyödyn huonommasta hyötysuhteesta.

Hyötysuhteesta tulikin mieleen että netistä löysin kaavan jolla lasketaan teoreettinen nopeus. Tolle 5heppaselle 9 tuuman nousulla ois teoreettinen maksiminopeus 28km tunnissa jos potkurin luistoksi määrittelee 20%
Nää laskuthan on vaan teoreettisia kun niissä ei oteta venettä ja kuormaa huomioon.

Hahmottelin vähän suojaa pahvista:


Olen vakuuttunut että tommonen pitkä loiva etupinta ois törmäyksessä parempi kuin se mitä moottoreissa ruukaa olla. Pitänee kokeilla jahka ku vaan saan tigin ostettua jotta pääsee hitsaamaan.
Sivu/alaevä taitaa olla turhan kookas. Pitänee miettiä mikä ois sopiva kompromissi veden vastuksen ja suojaamisen suhteen.
Vähä tuota perämoottorin alakertaa tutkin, eipä taida erityisen helppo rasti olla muuttaa vedenottoa alemmaksi. Vesipumpusta meneekin putki tuonne potkurin yläpuolelle josta jäähdytysveen ottaa. Oletin siellä olevan valettu kanava jäähdytysvedelle ja siihen ois ollu helppo tekasta ylimääräinen reikä jotta veden ois muualta saanut johdettua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 21.05.2023 18:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiinitys tarvis vielä parannusta ja hieman jäykempää muovia se kartio. Potkurin välyksen voi hakea kartioa siirtämällä.
Mutta tuo lirmu muovi muutti muotoa tiukoissa käännöksissä tai heinikkoon vastatessa.
Tähän hätään en saa kuvaa...vanhassa puhelimessa vois olla hyvässä lykyssä videoa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Patruuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Mar 2022
Viestejä: 2133
Paikkakunta: Koillismaa

LähetäLähetetty: 21.05.2023 22:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ompa monimutkaisia virityksiä.. Ei kait ne kummoisia ole nuilla vanhoilla Iijoen tukkijätkillä niissä jokiveneissä. Vois joskus ottaa kuvan millainen papalla on. Tuossa meidän suvun joenrantapaikassa (mummon koti) oli kolme jokivenettä rannassa ja kaikissa se oli suht samanlainen. En muista että olisi ikinä potkuri mennyt kenelläkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 22.05.2023 07:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:
Ompa monimutkaisia virityksiä.. Ei kait ne kummoisia ole nuilla vanhoilla Iijoen tukkijätkillä niissä jokiveneissä. Vois joskus ottaa kuvan millainen papalla on. Tuossa meidän suvun joenrantapaikassa (mummon koti) oli kolme jokivenettä rannassa ja kaikissa se oli suht samanlainen. En muista että olisi ikinä potkuri mennyt kenelläkään.

Joo eipä välttämättä tarvi olla monimutkaisia, harjaterästangostahan moni tehnyt.
Tai sitte talikosta Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 25.05.2023 19:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vähä harmittaa kun ovat jäähdytysvedenoton laittaneet tohon antiventilaatiolevyyn.

Pirusti hankaloittaa suunnitelmia. Pitäs moottoria nostaa niin ylös että pito meinaa loppua ja eipä se onnistu kun silloin kone ei saa vettä jäähdytykseen.
Myöskin tuo alaosan levike aiheuttaa harmaita hiuksia. Ei välttämättä kovin käytännöllinen vaikkakin siitä saisi sellaisen ettei vedenvastus kovin nousisi. Jos täydestä hölkästä tömäyttää vaikka kiveen ja mikäli osumiskohta ei ole keskellä niin saattaa täräyttää ohjauskapulaan aika iskun ja kapula karata käsistä. Toisaalta noin iso pinta saattaa törmäyksessä vastustaa koneen kippaamista ja se ei ole hyvä juttu.

Jos vaan tekis kompromissin ja tekis tosta alaosan levystä jotain 10senttiä leveän. Silloin pienellä kaasulla se suojaisi tarpeeksi ja kaasu pohjassa ei niinkään. Tavallaan kyllä haluttas jättää koko levy pois koska kaikki ylimääräinen on tartuntapohjaa ruohoille, mudalle ja muille jutuille. Sitä kun enemmän vähissä vedissä ajelee niin tahtoo vakioalakertaanki jäädä vaikka mitä kiinni ja tämän rakentelun osasyy on se että pääsis siitä ropleemasta erilleen tai edes vähennettyä tarttumista.

Pitänee myöskin hankkia joku kiekkamittari että olis edes vähän hajulla moottorin kierroksista. Netissä näky 3kympillä olevan myytävänä sopivia. Laskeskelin teoreettisia nopeuksia ja 7 nousulla muistaakseni nopeus pitäisi olla yli 25km/h. Tietenkin käytännössä vene ja kuormaus vaikuttaa, luultavasti jotain 400-500kg on kokonaismassa reissussa joten luultavammin pieni kone ei vaan jaksa kiertää ja loivempi nousu saattaisi olla parempi käytössäni.

Vois kokeeksi ostaa 7 nousulla olevan potkurin ja katella miten se vaikuttaa. Hintaahan noilla ei ole kuin jotain 5 kymppiä joten jos huonolta vaikuttaa 7 nousu niin senhän voi sitten varapotkuriksi reissuun ottaa mukaan niin ei mene rahat hukkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 259

LähetäLähetetty: 30.05.2023 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kätevää tämä nykyaika.
Perjantaina innostuin potkurin tilaamaan ja just kävin sen postista hakemassa.

Hintaa rahteineen tuli 52 ekeä eli ei paha. Firmana ruottolainen Watski, jostain Malmööstä kait lähetettiin. Varmaankin jotain kiinanvalmistetta, ois Ebaysta saanut halvemmalla mutta toimitusaika ois venähtänyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9368

LähetäLähetetty: 30.05.2023 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikaisemmin ainakin jengillä ollut aavistuksen huonoja kokemuksia noista "brändittömistä" ruseteista. Osa niin balanssittomia vatkaajia että saanut pelätä laakeroinnin puolesta, toisissa taasen vulkanointi antautunut sangen nopeaan. Toimitetun nousut mitä sattuu. Saattaa olla toki kovasti tuuristakin kiinni.

Mutta jos pähkii niin eivät nuo perus "merkkipotkuritkaan" tänä päivänä oikeasti mitään hirveitä maksa.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 14, 15, 16  Seuraava
Sivu 1 Yht. 16

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com