OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

1/2" UNF 20
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mika Mäntylä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2010
Viestejä: 416

LähetäLähetetty: 21.07.2019 22:08    Viestin aihe: 1/2" UNF 20 Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitus on vääntää tuollainen kierre. Goolettamalla saan vähän sekalaista tietoa, joten kysytään täältä, missä oikea tieto pitää majaansa. Kuinka ohueksi sorvaan ennen kuin väännän kierteen pakalla? Kyllä minä kymmenen vuotta sitten osasin ja oli se ns. matolaatikkokin apuna, mutta niin koulussa opittu unohtuu...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 20127

LähetäLähetetty: 21.07.2019 22:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekohippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hel 2015
Viestejä: 2946

LähetäLähetetty: 21.07.2019 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puoli tuumaahan tuo nimellisesti on, eli D 12,7mm. Mutta kun et ole viilaa tekemässä, niin tylsytä vähän.

https://www.salhydro.fi/files/PDF/kierretaulukko.pdf
_________________
"Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Mäntylä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2010
Viestejä: 416

LähetäLähetetty: 22.07.2019 00:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ekohippi kirjoitti:
Puoli tuumaahan tuo nimellisesti on, eli D 12,7mm. Mutta kun et ole viilaa tekemässä, niin tylsytä vähän.

https://www.salhydro.fi/files/PDF/kierretaulukko.pdf


Jees. Eli sorvaan 12,7 toleranssina bauttiarallaa -0,05 , niin pitäisi sillä onnata.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Mäntylä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2010
Viestejä: 416

LähetäLähetetty: 22.07.2019 00:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Shocked


Joo, oikeat pyssymiehet puhuvat puolituumista liittyen piipun sisämittoihin. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 20127

LähetäLähetetty: 22.07.2019 07:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sorvaat ja väännät pakalla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mika Mäntylä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2010
Viestejä: 416

LähetäLähetetty: 22.07.2019 10:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Sorvaat ja väännät pakalla

Joo. Sorvilla ajattelin ottaa sellaiseen mittaan, että saan pakalla pyöräytettyä. Kyllähän kierteet pitäisi sorvaamalla tehdä, mutta kun osaaminen ei ole nyt sillä tasolla, että onnistuu varmasti ja harjoittelemaan ei pääse. Lähialueen sepät ovat kiireisiä ja homma menisi pitkälle syksyyn ja koneistamoita ei tällainen pikkuhomma kiinnosta. Ostanpas siis koneaikaa läheiseltä metallifirmalta, jolla sattuu olemaan sorvi satunnaista tarvetta varten, mutta ei varsinaista koneistajaa hommissa. Pääsen kohtuu helpolla ja halvalla, saan homman pian halvaksi ja pääsen harrastelemaan sorvin kanssa. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 4563

LähetäLähetetty: 22.07.2019 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tulkkaa piippu kierteen teon jälkeen menikö piippu väljäksi kierteen matkalta. Jos meni väljäksi niin käyntiä ei sitten ole ellei tee vastaporausta kierteen matkalle.

Vastaporaus terävällä 8mm poranterällä sopivaan syvyyteen, piipunsuun tasoitus terävällä jyrsinterällä pienillä kierroksilla ettei ala värisemään ja lopuksi hyvin kevyt kruunaus karbidipallolla tai pyöreä tuurna/hiomatahna. Tarkoitus ei ole saada viistettä aikaan vaan purseet pois piipun suulta. Ja nämä kaikki tehdään sorvissa eikä käsivaralta.

Harjoittele eri työvaiheet ensin johonkin muuhun kun piippuun jos et ole vähään aikaan sorvaillut Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
6mm br rem
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2006
Viestejä: 1544
Paikkakunta: Hämeen reunalla

LähetäLähetetty: 22.07.2019 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Saa halvalla tehtyä pakalla pelkästään susikierteen..Pääsee sitten seuraavan harjoittelemaan sorvaamalla.. Aseen mitathan muuttui joten lyhennysvaraa on jos piipun sisämitta sen kestää. PS. noita vinoja pakkakierteitä nähty ihan liikaa... 12,7mm on ulkohalkaisija kierteessä. Muista myös lopetusura tehdä riittävän syvä ja leveä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 20127

LähetäLähetetty: 22.07.2019 12:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muista myös lopetusura tehdä riittävän syvä ja leveä.
erittäin tärkeä huomautus, tuota mitotellessa on syytä vilkaista myös miten vaimennin kierre on lähdössä....
koita ny jollain ilveellä saada se pakka pysyyn linjassa ku kerta nuin haluat väsätä. toivottavasti pakkas tekee senverta välpän kierteen et olkapää oikoo pöntön.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 1907
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 22.07.2019 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sorvaamalla olis kyllä huomaattavasti parempi tehdä kierre. Jos väkisin pakalla haluaa tehdä, niin alun saa suoraan kärkipylkällä alkuun työntämällä. Eli pidin kourassa kärkipylkkää vasten pakka ja sorvi aivan minikierroksilla pyörimään. Sitten työntää kärkipylkällä vaan alkuun. Ja reilusti lubea. Lopetusura saa tosiaan olla reilu. Mittaa ensin ja sorvaa sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 17775
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 22.07.2019 14:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä tuo nyt kovin kerettiläistä ole tehdä sorvaamalla "melkein mittaan" ja vääntää pakalla ns. viimeiset lastut. Huomattavasti varmempi ja nätimpi lopputulos usein kuin kokonaan harrastelijan sorvaama.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
finlander
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 1768

LähetäLähetetty: 22.07.2019 15:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ne muutamat kierteet sorvannu mitä itte tehny, mutta mitä jos sorvais kierrepakkaa varten kierteen sisähalkaisiaa vastaavan ohjausosuuden? Se vaan tietysti vaatis omat kommervenkkinsä se ohjariosuuden pois sorvaaminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 4563

LähetäLähetetty: 22.07.2019 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pakalla saa kyllä tehtyä laadukkaan, suoran ja toleranssin yläpään mitoituksella olevan kierteen jos tietää mitä tehdä. Tämä tuli opeteltua aikoinaan kun oli jeesuksen vanha sorvi eikä pystynyt tehdä kierteitä, oli pelkkä käsisyöttö kelkalle. Pakalle oli oma pidin joka laitettiin pinoliin, pakka oli halkaistu yhdestä kohtaa ja pystyi muuttamaan pakan kireyttä pitimen ruuvien kanssa. Sai suoria kierteitä ja tiukan tai väljän, kumpaa halusi.

Suoran kierteen teko pakalla/T-vääntimellä pinoliin tukien, se on fifti-siksti tuleeko suora kierre vai ei, varsinkin jos on satunnainen harrastelia puikoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 20127

LähetäLähetetty: 22.07.2019 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ja se viimeistelyki pakalla on nii ja näi herkästi keikkaa johonki, toki onnistuu ku on huolella
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 1 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com