OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

1/2" UNF 20
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 20127

LähetäLähetetty: 06.10.2019 21:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

usein miettiny, miksi se satkun parin tasanen laajeneminen aiheuttaa heittoa käyntiin?onko kyse kuiteski siitä että se laajentuma ei ole tasasta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekohippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hel 2015
Viestejä: 2946

LähetäLähetetty: 06.10.2019 22:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko Cryokäsittelyä minkään valmistajan luotipiipuissa (ala Benelli), siinä pitäisi mainospuheiden mukaan valmistuksen aikana syntyneiden jännitysten päästyä.
_________________
"Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 4563

LähetäLähetetty: 07.10.2019 06:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
usein miettiny, miksi se satkun parin tasanen laajeneminen aiheuttaa heittoa käyntiin?onko kyse kuiteski siitä että se laajentuma ei ole tasasta?


Luoti pääsee "kolisemaan" laajentuman kohdalla, poistuu piipusta hieman vinossa ja mahdollisesti vielä luodin perä on muotopuoli. Sen voi sitten arvata mikä on lopputulos taululla.

Yhden piipun käynti luokkaa 70-100mm/50m kunnes tulkkauksen jälkeen ymmärrettiin mikä on vialla. Rautasahalla kierre pois, viilalla suu suoraksi, kevyt kruunaus ja käynti sen jälkeen samoilla patruunoilla 10-15mm/50m.

Vaikuttaa siltä että tämä on edelleen uusi ja mysteerinen asia monelle sepälle vaikka ei ole mikään uusi ilmiö. Piekkarissa ei piipunsuu saa laajentua yhtään jos haluaa hyvää käyntiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 4563

LähetäLähetetty: 07.10.2019 06:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
usein miettiny, miksi se satkun parin tasanen laajeneminen aiheuttaa heittoa käyntiin?onko kyse kuiteski siitä että se laajentuma ei ole tasasta?


Luoti pääsee "kolisemaan" laajentuman kohdalla, poistuu piipusta hieman vinossa ja mahdollisesti vielä luodin perä on muotopuoli. Sen voi sitten arvata mikä on lopputulos taululla.

Yhden piipun käynti luokkaa 70-100mm/50m kunnes tulkkauksen jälkeen ymmärsin mikä on vialla. Rautasahalla kierre pois, viilalla suu suoraksi, kevyt kruunaus ja käynti sen jälkeen samoilla patruunoilla 10-15mm/50m. Myöhemmin uusi kierre sorvissa ja vastporaus kierteen matkalle.

Vaikuttaa siltä että tämä on edelleen uusi ja mysteerinen asia monelle sepälle vaikka ei ole mikään uusi ilmiö. Piekkarissa ei piipunsuu saa laajentua yhtään jos haluaa hyvää käyntiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 20127

LähetäLähetetty: 07.10.2019 18:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä nuo ole tuommosia heittoja tehneet edes sataselle
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2009
Viestejä: 1729

LähetäLähetetty: 07.10.2019 22:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös ne sotien aikaan laajentuneita 91:sen piippuja kans poraillu Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
t3tactical
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2004
Viestejä: 3181

LähetäLähetetty: 08.10.2019 08:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rum kirjoitti:
Eikös ne sotien aikaan laajentuneita 91:sen piippuja kans poraillu Very Happy


Porasin 'rengastähtäin-mosinin' aikoinaan, kun piipun suulla oli viiden millin matka ettei tombakkia kertynyt rihloihin. Ja kyllä toimenpide siihen pyssyyn auttoi. Tuli hyväkäyntinen ysiykkönen kauniilla tukilla. Ja jonkun toisen projektin rahoittamiseksi se tuli sitten myytyä, mikä kaduttaa vieläkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 20127

LähetäLähetetty: 08.10.2019 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

erinlaisista syistä vastaporauksia on tehty valtion vermeisiin siinä ku sivilipuolellaki
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2009
Viestejä: 1729

LähetäLähetetty: 09.10.2019 01:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edelleen mietityttää tuo Sakon TRG. Millä pirun konstilla ne saa sen välijän suupuolelen supattua että sehän käy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4323

LähetäLähetetty: 09.10.2019 05:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä piipun suun supistaminen vaatisi jonkun tasaisen puristuksen tai taonnan valmiiseen piippuun. On varmaan mahdollista tehdä.

Piipun suun pitäminen kylmempänä kuin muu piippu taas voisi hoitua holkilla tai vaimentimella, joka on ominaisuudeltaan erilaista metallia. Ts. laajenee vähemmän kuin piipputeräs. Ja jäähdytys voi olla myös rakenneosa, ääripäässä, idean lähtökohtana se Maxim tyyppinen vesipanta pienempänä ja eri nesteellä.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 20127

LähetäLähetetty: 09.10.2019 18:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mites se että metalli kutistuu jäähdytettäessä enemmän ku lämmitettäessä, ja asiaa voi korostaa jos voi pitää "vastaan" lämmitettäessä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kumpumäen seppä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Hei 2017
Viestejä: 11

LähetäLähetetty: 19.10.2019 16:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On nämä mielenkiintoisia asioita, mutta erittäin vaikeita mitata ja osoittaa mitään oikeaksi. Pienien reikien mittaaminen tarkasti on muutenkin hankalaa, mutta aseissa kun on vielä rihlat vaikeuttamassa tarkkoja mittauksia.

Oman teoriani mukaan, syy siihen miksi pienikin laajentuma pilaa käynnin, on se että palokaasut painaa luodin johonkin reunaan ja sen jälkeen toiselta reunalta pääsee vähän enemmän kaasuja luodin ohi. Se kun laajentuma on vielä symmetrinen, aiheuttaa sen, että se on ihan sattumaa, millä reunalla luoti milloinkin on piipusta ulos tullessaan. Tämän väitteen perustan samaan asiaan, kuin tuo kruunauksen vaikutus on. Jos piipun pää on epäsymmetrinen reijän ympäriltä, niin silloinhan palokaasut kääntävät aina luotia johonkin suuntaan piipusta poistuessaan, ja tuloksena on enemmän tai vähemmän vaappuva luoti.

Kaikkein järkevimmältä tuntuisi reijittää piippu jo ennen piipun päätä, jolloin paine purkautuisi luodin takaa ennen kun luoti irtoaa rihloista. Silloin palokaasut ei enää työntyisi luodin ohi luodin irrotessa piipusta. Tällaisia piippuja joku on käsittääkseni tehnytkin, mutta mitään tietoa ei ole siitä, toimiiko tämä teoria käytännössä.

Varmin tapa saada hallitusti supistettua piipunpäätä olisi mielestäni se, että piipun ympärille sorvaisi valuraudasta sopivan tukiholkin. Valuraudoista osassa kun on jopa negatiivista lämpölaajenemiskerrointakin. Sen jälkeen induktiokuumentimella paketti lämpimäksi. Tuolloin valurautaholkki estäisi piipun laajenemisen, ja piipun teräs väkisin tyssääntyisi, jolloin se olisi pienempi jäähdyttyään. Lämmityksen jälkeisellä nopealla ulkopinnan jäähdytyksellä saadaan varmaan aikaan myös aineen tyssääntymistä, mutta on paljon vaikeammin hallittavissa, kuin tuollainen valurautaholkilla tehty Pohjolan mainitsema "vastaan pito".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 20127

LähetäLähetetty: 19.10.2019 19:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shocked , mitä joku sentään pelannu rautojen kanssa Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 1907
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 19.10.2019 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kumpumäen seppä kirjoitti:
On nämä mielenkiintoisia asioita, mutta erittäin vaikeita mitata ja osoittaa mitään oikeaksi. Pienien reikien mittaaminen tarkasti on muutenkin hankalaa, mutta aseissa kun on vielä rihlat vaikeuttamassa tarkkoja mittauksia.

Oman teoriani mukaan, syy siihen miksi pienikin laajentuma pilaa käynnin, on se että palokaasut painaa luodin johonkin reunaan ja sen jälkeen toiselta reunalta pääsee vähän enemmän kaasuja luodin ohi. Se kun laajentuma on vielä symmetrinen, aiheuttaa sen, että se on ihan sattumaa, millä reunalla luoti milloinkin on piipusta ulos tullessaan. Tämän väitteen perustan samaan asiaan, kuin tuo kruunauksen vaikutus on. Jos piipun pää on epäsymmetrinen reijän ympäriltä, niin silloinhan palokaasut kääntävät aina luotia johonkin suuntaan piipusta poistuessaan, ja tuloksena on enemmän tai vähemmän vaappuva luoti.

Kaikkein järkevimmältä tuntuisi reijittää piippu jo ennen piipun päätä, jolloin paine purkautuisi luodin takaa ennen kun luoti irtoaa rihloista. Silloin palokaasut ei enää työntyisi luodin ohi luodin irrotessa piipusta. Tällaisia piippuja joku on käsittääkseni tehnytkin, mutta mitään tietoa ei ole siitä, toimiiko tämä teoria käytännössä.

Varmin tapa saada hallitusti supistettua piipunpäätä olisi mielestäni se, että piipun ympärille sorvaisi valuraudasta sopivan tukiholkin. Valuraudoista osassa kun on jopa negatiivista lämpölaajenemiskerrointakin. Sen jälkeen induktiokuumentimella paketti lämpimäksi. Tuolloin valurautaholkki estäisi piipun laajenemisen, ja piipun teräs väkisin tyssääntyisi, jolloin se olisi pienempi jäähdyttyään. Lämmityksen jälkeisellä nopealla ulkopinnan jäähdytyksellä saadaan varmaan aikaan myös aineen tyssääntymistä, mutta on paljon vaikeammin hallittavissa, kuin tuollainen valurautaholkilla tehty Pohjolan mainitsema "vastaan pito".


Millä valuraudalla on negatiivinen tai edes merkittävästi nuorrutusteräksestä eroava lämpölaajenemiskerroin? Jotkut invar johdannaiset superseokset omaavat todella pienellä lämpötila-alueella lievästi negatiivisen cte:n. Muuten kyllä ihan mielenkiintoinen ajatus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Thefrog
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Syy 2004
Viestejä: 30
Paikkakunta: K-S

LähetäLähetetty: 19.10.2019 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt on seppä asialla ja viitsii kirjoitella tänne, hyvä homma. Näin se varmaankin menee se piipun värähtelysysteemi ym.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com