OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kevyt kiväärireppu
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
NEHunting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2009
Viestejä: 2632

LähetäLähetetty: 07.10.2019 14:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aivan. Nyt heiluri on ostanut sen halvan repun. Enää tarvii ostaa se hyvä reppu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.10.2019 14:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

heiluri kirjoitti:
Turhan iso, ja leveä asepussi hankaa koipiin, johan tuo tuli todettua.


Ei se mihinkään hankaa. Minä olen kokeillut sitä, sinä et. Se on toimiva. Jos jonkun ostaisin niin tuon. En oikein ymmärrä mitä haittaa siitä tilasta on? Jos rinkka itsessään on kevyt niin sehän on vaan parempi kun mahtuu enempi tavaraa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.10.2019 14:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jansir kirjoitti:
Miten olisi https://varuste.net/Fj%C3%A4llr%C3%A4ven+Lappland+Friluft+45?_tu=76242
Ase ulkopuolella, ei siis selkää vasten jolloin ei hankaa percettä verille. Näyttää ainkin kohtalaisen ohkasilta viilekkeet ja ei ihan kiinni toisissaan. Tosin tuossa näyttää ase olevan kohtalaisen suojaton..


Varmasti mahtava ampua haulikolla kun 5kg kivääri heiluu puoli metriä selän takana.. Tuo on tehty jollekki riekonpyytäjälle joka saa keveän haulikon pois käsistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.10.2019 14:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

overkill kirjoitti:
Kyllähän tuo Heilurin vaatimus on kohtuullisen haastava saaha täytettyä. Eberle varmaan on kaikkein laadukkain valmistaja tällä hetkellä ase repuille mutta niissäkin tuon kuorman kanto on mennyt ykkösenä joka on sitten osaltaan hyvä ja osaltaan huono homma. Kyllä eberlellä kivääri hyvin kulkee mukana mutta kyllä hyppylinnun ampuminen eberle selässä vaikeutuuu aika paljon. Mutta ikävä kyllä hyvää kantoreppua aseelle joka vielä ei haittaisi haulikolla ampumista kohtuuttoman paljoa onkin lähes mahdoton löytää. Confused Yhtään reppua en ole vielä nähnyt mikä tuon tontin hoitaisi kunnialla. Tiedä sitten onko niitä olemassakaan.

Itse ostin joskus tosiaan jonkun halpis repun jostain tokmannin alennus myynnistä. Viilekkeet on todella paksut kuten myös lantio vyö. Reppu selässä ei sitten juuri muuta tehdä kuin kannetaan asetta ja kävellään. Mutta siinä tuokin reppu toimii erittäin hyvin. Oma historia on alkanut rautarunkoisesta satularepusta mosinin ja leijonan kanssa ja nykyään selässä keikkuu kolmipiippu ja ainakin itse olen kokenut että nyt on optimi tilanne eli onnea vain repun etsimiseen.


No tuo minun ehdottama. Ei ainakaan mulla vaikuttaisi haulikko ammuntaan. Osun kyllä muutenkin rinkka selässä haulikolla ihan hyvin. Tuossa on ohuet viilekkeet ja ase lähellä selkää. Säkin yläpäässä on remmi millä aseen tukin/piipun saa kiristettyä keskelle säkkiä ettei se heilu minnekkään. Sitå ei kyllä välttämättä edes tarvi. Laatu on kyllä yhtä hyvää tai parempaa kuin eberllä. Mulla hajosi se eberi ja veljessä se oli niin iso, painava ja veltto ettei sellaista kehtaa edes käyttää. Mulla se asekotelo toimi ainostaan silloin kun repussa ei ollut tavaraa. Muuten sitä asetta ei saanut pussiin tai sieltä pois. Saattaa nämä nykyiset olla jo hieman parempia vaan jäi tuntuma että ovat aivan ylihintaisia laatuun nähden.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Teemu-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2012
Viestejä: 608

LähetäLähetetty: 07.10.2019 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
https://www.retkitukku.fi/bergans-budor-silent-w-gun-compartment-reppu-45l-tummanvihrea.html

Tuon ottaisin itse. Kevyt, laadukas, hyvin suunniteltu, ei kahise. Viime vuonna näitä oli jossain reilu satasella.


Tuo näyttäis semmoselta, mitä olen ettiny kun savotan torrakko on hieman liian pieni. Onkohan tuossa joku juttu, kun mainoskuvissa pyssyt on kotelossaan perä alaspäin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 07.10.2019 16:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eberlen viillekkeet on alle sentin ja ihan ok, mutta jos haluaa ohuemmat niin ne voi helposti modata. Isoin haitta on tuo melkoinen tyhjäpaino, koskee myös Vornia.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
masiina
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Jou 2005
Viestejä: 1579

LähetäLähetetty: 07.10.2019 18:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Härkilan asereput vaikuttaa mielenkiintoisilta. Ainakin tuossa Alta mallissa viilekkeet ovat järkevän oloiset.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/harkila-alta-asereppu
https://www.greentrail.fi/retkeily/tuotteet/reput/asereput/13204/
_________________
"...olen enemmän kuin valmis, vaaran varpaille astumaan."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 07.10.2019 19:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pikku härkila näyttää samalta kuin eberlen minime, ihan tajuttoman pieni tilavuudeltaan, viillekkeet pelkkä verkko, ei varmaan haittaa yhtään kunhan eivät mene rullalle kuten vanhemmassa vaude ripassa.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.10.2019 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

-Teemu- kirjoitti:
JSP kirjoitti:
https://www.retkitukku.fi/bergans-budor-silent-w-gun-compartment-reppu-45l-tummanvihrea.html

Tuon ottaisin itse. Kevyt, laadukas, hyvin suunniteltu, ei kahise. Viime vuonna näitä oli jossain reilu satasella.


Tuo näyttäis semmoselta, mitä olen ettiny kun savotan torrakko on hieman liian pieni. Onkohan tuossa joku juttu, kun mainoskuvissa pyssyt on kotelossaan perä alaspäin?


Niinhän ne kuuluu olla ja paras sillain.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2986

LähetäLähetetty: 08.10.2019 00:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omia havaintoja on kertynyt kolmesta eberlestä, yhdestä kevyestä jahtijaktista, savotasta, haltin yksiolkaimisesta asepussilla varustetusta ja useita on tullut käpisteltyä kaupassa tai kavereiden käyttäminä. En nyt kerro varsinaisesti keveistä aserepuista, vaan yleisemmin omista havainnoista asereppujen suhteen. Eli jos vain ja ainoastaan kevyet vaihtoehdot kiinnostaa eikä edes kiinnosta tietää miksi ne ei ainakaan itsellä ole ansainneet paikkaa käytössä, niin hyppää suoraan tämän viestin yli. Pahoittelut jo etukäteen jos joku vetää palkokasvin sieraimiin siitä ettei allaoleva teksti kerro varsinaisesti keveistä aserepuista eikä vastaa alkuperäisen kysyjän toivetta.

Itse olen tykännyt kantaa asetta piippu alaspäin. Toki ohutpiippuinen menee myös toisinpäin, mutta usein se piippu on raskaampi ja silloin sitä on helpompi kantaa piippu alaspäin. Enimmäkseen sitä asetta kuitenkin kannetaan, joten tykkään panostaa enemmän kannettavuuteen kuin siihen onko joku parempi ottaa kotelosta tietyssä tilanteessa. Ikinä ei ole sen kanssa ongelmia ollut, joten en näe syytä kääntää asetta. Pitää vain oppia käyttämään sitä omaa yhdistelmää ja opetella käytännöt siihen sopivaksi. Toki pituus varmaan auttaa käsittelyssä. Pussin tulee olla kuitenkin umpinainen. Jahtijakt oli avoimella pussilla ja piippu alaspäin kannettava. Siinä tökkäsi piippu muutaman kerran huomaamatta ojan penkkaan kun kömysi isojen ojien pohjalle. Onneksi en ikinä ampunut epähuomiossa kun piippu on täynnä savea.

Painosta en koe mitään haittaa. Enemmän olen kokenut keveyden ongelmaksi, koska ei ole vielä tullut vastaan kevyttä joka olisi yhtä tukeva kantaa kuin raskaampi. Eli itse olen kokenut kevyemmät todellisuudessa raskaammiksi kantaa kuin nuo järeämmät. Myöskään liiallista kokoa en ole ikinä kokenut ongelmaksi. Pieniä on ollut ja kaikki olen hävittänyt pois. Tyhjä tila ei lisää painoa ja hyvillä kompressioilla saa paketin tiukaksi. Liian pieneen ei kuitenkaan mahdu kuin vähän tavaraa ja usein niiden kannettavuus on jätetty sille tasolle, ettei niillä tosiaan ole tarkoitus kummoista kuormaa kantaa. Eli taas ihan vaikka pelkän kiväärin kantaminen käy selvästi raskaammaksi pitkässä juoksussa verrattuna järeämpiin. Ja itse tykkään että raskas kivääri, litra pari vettä, kahvitermos ja pientarvikkeet kulkee vaivatta mukana ja saisi sinne reppuun mahtua vielä metso tai pari kyytiin.

Piippu ei ole itsellä tökkinyt ikinä jalkoihin. Toki kävelen muutenkin aivan aavistuksen etukumarassa, etenkin maastossa. Tuntuu tasapainoisemmalta ja mahdollisen horjahduksen sattuessa tasapaino on helpompi korjata. Muutama kaveri kyllä kävelee aavistuksen takakenossa ja heillä ei varmaan tuo kantosysteemi toimisi kovin hyvin. Joissain noissa järeämmissä on hiukan toppausta lantiovyön kohdalla alaselässä, jolloin rinkka jää selästä hiukan irti, jolloin ilma kiertää paremmin ja piippukin kääntyy hieman takaviistoon.

Omien kokemusten mukaan eberlen h2 oli liian pieni ja sillä ohutpiippuisen kiväärin kantaminenkin tuntui raskaalta, eberlen dragonflyn asekotelo oli aavistuksen kapea omalle kiväärille, savotan torrakko oli luru ja heikkorakenteinen, jahtijakt oli luru ja raskas kannettava sekä aiheutti vaaratilanteita tuon avoimen ”pussin” takia, haltin woodgrouse on raskas kantaa aseen kanssa ja pussi on onnettoman pieni. Noihin käpisteltyihin en ota tarkemmin kantaa, kun ei ole pidempää kokemusta kentältä.

Mutta tähän saakka paras on ollut tuo eberlen m5 team elk. Se on ehdoton suosikki ja kannan sitä usein selässä vaikka jättäisin kiväärinkin pois matkasta. Putkirunkoisena se on jämäkkä kantaa, kunnollinen lantiovyö kannattelee suurimman osan painosta, lantiovyön taskuihin sopii nätisti sellaiset tavarat jotka haluaa pitää helposti saatavilla, asepussi on tarpeeksi leveä isolle aseelle ja taskuja on riittävästi. Juomarakon saa nätisti sivutaskuun ja pillin voi vetää helposti saataville, juomarakon painon voi tasapainottaa kahvitermoksella toisen puolen sivutaskussa, jolloin paino jakautuu tasaisesti molemmille sivuille oli ase mukana tai ei. Ja jos ase on matkassa, niin se on raskaimpana lähinnä selkää. Asepussin alapäässä on vetoketju joten pussiin tippuvat roskat saa helposti pois ja asepussin suulla on vetoketju, jolloin sekin on hyvä lisätasku silloin kun asetta ei tarvitse kantaa. Tuossa on myös ajateltu jousen kantamista, joten majavapassiin hiihdellessä saa joko kiväärin, jousen tai vaikka molemmat kulkemaan nätisti matkassa. Lisäsin vielä lantiovyöhön patruunoille taskut, joten erillistä patruunavyötäkään ei tarvitse. Reppuun mahtuu mukavasti ammuttu riista ja kantojärjestelmä mahdollistaa isommankin saaliin tai vaikka majoitusvälineiden kantamisen. Päätaskuun pääsee myös kätevästi käsiksi yläkautta tai sivusta. Olisiko tuo keikkunut nyt kolmisen vuotta selässä ja en oikeastaan keksi mitään moitittavaa. Lyhyillä täsmäiskuilla haulikon kanssa käytän yleensä haltin woodgrousea. Haulikkoa sillä voi aina hetken kantaa, mutta ei minusta sovellu muuten aseen kantamiseen. Pidemmillä reissuilla on käytännössä aina team elk selässä ja minusta tuo on kaikin puolin mainio kantolaite. Hinta on vähän tyyris, mutta itsellä osoittautunut rahan arvoiseksi. Ehkä pienikokoisille turhan iso, mutta keskiverto miehestä isompaan ukkoon pitäisi kyllä passata mukavasti selkään. Dragonfly on myös edelleen hyllyssä, mutta toimittaa lähinnä vararinkan virkaa. Se on oikeastaan tallessa vain siksi, että jos tulee lähdettyä pidemmälle reissulle majoitusvälineiden kanssa, niin siinä se ohittaa tilavuuden ja muunneltavuuden ansiosta tuon team elkin. Eli pidemmälle reissulle morsian saa team elkin kannettavaksi ja otan itselle tuon dragonflyn selkään. Sekin kulki ainakin 5 vuotta selässä päiväreissuista pidempiin jotoksiin ja erinomainen kantolaite sekin on. Team elkissä on kuitenkin monta pientä asiaa hieman paremmin.

Itsekkin ammun suurimman osan riistalaukauksista haulikolla lentoon ja vielä ei ole eberlen olkaviileke haitannut. Voisihan sitä hifistellä ja vaihtaa napsun ohkaisemman perälevyn silloin kun kantaa rinkkaa, mutta toistaiseksi on linnut tippuneet yhtä hyvin rinkan kanssa kuin ilman. Enemmän se viileke haittaa ajatuksen tasolla ja silloin kun asetta tälläilee olalle kuivanostoissa ja miettii onko tuo nyt hyvä vai ei. Eihän se tietysti tunnu yhtä hyvältä viillekkeen kanssa kuin ilman. En ole antanut asian kuitenkaan häiritä, kun linnut tuntuu tippuvan tonttiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 08.10.2019 07:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokeilin eberlen team elk rinkkaa eikä sen putkimuoto sopinut omalle selälle ollenkaan. Jäykkänä sitä on myös vaikea vääntää ilman putkentaivutustyökaluja. Siitä kuului myös ihme natina, pitäisi varmaan päällystää putki. Runko on muutenkin mitoitettu juuri elk lihojen kantamiseen eli on valtavasti ylimitoitettu linnustukseen/retkeilyyn, kestää varmaan 2-300 kg taipumatta. Omapaino on valtava kokoon nähden:
Eberlestock Team Elk 50/2.95 kg

Eberlen slogan Go in Light. Come Out Heavy. pitää muuttaa muotoon Go in Heavy. Come Out Heavier. Mitä painoon metsästyksessä tulee niin esim. Towsend Whelen kertoo mm. keveistä kivääristä, että kävelet enemmän, metsästät enemmän, olet virkeämpi jne. ja allekirjoitan kyllä tämän filosofian. Ihan sama mitä sinne teerisuon laitaan kantaa (raskaan ratakiväärin), mutta itse teen 2x1/2 päivän tai kokopäivän mittaisia metsästysreissuja ja kesällä tietenkin kalareissuja. No kaipa sitä 20-30v välissä kantaa mitä vaan.

Minulla on nyt mm.
Tenzing TZ 1200 20/0.9 kg (hyvin taskuja, yllättäen vetää eväät ja metson tai 3 teertä jne)
Millet Ubic 40/1.33 kg (erittäin monipuolinen, paljon taskuja, välipohja, kompressiot ja kiinnitykset)
Exped Lightning 45/1.15 kg (äärimmäisen kevyt, mutta ilman taskuja organisointiin, todella fiksusti suunniteltu sinänsä keveys ohjaavana tekijänä, mikä on monelle aikamoinen haaste... huomaa, että on ammattimainen valmistaja)
Lowe Alpine Zephyr 55-65/1.6 kg (tämän kokoluokan olen havainnut itselleni maksimiksi mihin tahansa)

Erotuksella saa makuupussin, tai kirveen ja eväät, tai kotateltan, mitä vaan. Painon huomaa paljon raskaampana kävelynä, hikenä, taukoina jne. Ajouralla ei niinkään, mutta ojitukset, rinteet, sammalikot yms raskaat maat. Nyt kun olisi tarkoitus käytellä rihlakkoa loppukausi niin en edes tarvitse asekoteloa, tilanteen mukaan kannan asetta kädessä, hihnassa, kiikarilla tai ilman. Toisaalta kun en ole huippu haulikko ampuja niin ammun sillä lentoon ehkä vain about pois tai yli lentävää, ja niihin osuu hyvin kiikarin läpi. Katsotaan alkaako linnut pysymään haukussa.

Sanoisin, että keskustelu ominaisuuksista on ollut tähän mennessä aika suppeaa perustelujen osalta. Ymmärrän toki ettei savotan pikkurepusta voi kirjoittaa edes 1/2 A4 liuskaa esittelyä kun ei siitä keksi mitään sen kummempaa sanottavaa. Se on jonkinlaiset valjaat, ei runkoa, asekotelo ja pieni reppuosa. Ja mikäs siinä, toimii niin monille noinkin.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NEHunting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2009
Viestejä: 2632

LähetäLähetetty: 08.10.2019 08:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Harmi kun reppukauppias ei ole palstalla. Hällä oli kovasti tietoa näistä. Etenkin ebereistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.10.2019 08:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En kyllä ymmärrä tuollaisia 3kg rinkkoja normaaleille 5-10kg kuormille. Piippu alaspäin olevissa sen pussin pohjan on pakko olla melko alhaalla ja siksi se varmaan tökkii joka paikkaan. Ainakin cz 550 american 6,5x55 kaliperissa ja teräsvaimentimella menee rinkaan järkevästi. Perä ei töki takareisiin eikä piippu tule liian ylös. En ole mitään 60cm paksupiippuista testannut miten toimii. Veikkaan että ihan hyvin neki kulkee. Tuossa voi säätää viilekkeiden kiinnityskohtaa rinkassa niin kuin paremmissakin vaellusrinkoissa. En edes vertais mihinkään savotan räpellyksiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1480

LähetäLähetetty: 08.10.2019 09:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän sillä on suuri merkitys mitä mukana tulee kulkea. Jos on lähdössä latvalinnustamaan suksien kanssa ja mukaan pitää saaha aseen lisäksi kampetta enemmänkin ja vielä useammalle metsolle tila niin iso eberle on ihan perusteltu. Mutta jos repussa kulkee 17hmr ase ja käy muutaman tunnin lenkin pyörähtään autolta haulikon kanssa pyy/teeri maastoissa on repun koon suhteen aika eri tilanne. Yksinkertaisesti yhtä ja oikeaa ei ole. Siihen vielä lisättynä se kuinka tärkeäksi sen haulikolla ampumisen kokee suhteuttaa repun vaatimuksia aika lailla eri suhteen. Jos kiväärinä on raskas kivääri jolla operoidaan kauas ja kaikki vehkeet tulee olla molle kiinnityksillä varustettu tai sitten kivääri on siro linnustus ase ja haulikkona siro rinnakkainen niin hankala kuvitella että nuo kaksi kaveria edes arvostaisi samoja ominaisuuksia vehkeistä. Itse olen sellainen seka käyttäjä että löytyy kenttätykin kokoista TRG:tä kuin myös siroa 20ga kolmipiippua mitä tulee linnustuksessa käytettyä niin on kyllä selvinnyt ettei yhtä ja oikeaa reppua ole. TRG kun on mukana niin jykevä reppu kunnon kanto ominaisuuksilta on se ainoa oikea ratkaisu. Silloin jää haulikko käytännössä aina pois kun muutenkin sitä tavaraa on liiankin kanssa kannossa. Kolmipiipun kanssa ase reppu onkin sitten tarpeeton mutta kevyeksi rakennetun normi lintukiväärin kanssa vastaavasti tuo isompi reppu on aika turhake mukana.

Monella ei vain aina hahmotu tuo että tilanteet muuttuu aika paljon ja yhtä oikeaa on äärettömän vaikea sanoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 08.10.2019 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä on myös eberlen x1e ja olen kantanut sitä tänäkin syksynä, kotelossa oli rihlakko ja kädessä haulikko. Lantiovyössä mol puolin nahkaiset 10x12 cal patruunan kotelot, hiukan eteen vietynä ettei jää taakse. Siihen vähän evästä, juotavaa, narua, akkuja jne. pientä. On hyvinkin kyllästyttävän raskas, toki hyvä kannettava kun vyö ja selkätyyny passaa hyvin. En ymmärrä ideologiaa missä kankaat ja rakenne painavat paljon kun kerran keveämmätkin on niin lujia että kestää käytännössä kaiken ja loppuelämän. Tällä filosofialla pitäsi olla ase ja optiikkakin mukana kahteen kertaan ja se on puhdasta hölmöläisten hommaa. No, minulla ei ole vasta kuin reilut 40v eräskokemus, kaikkea voi varmaan sattua. Jos vehkeet hajoavat niin kävellään sitten kotia.

x1e jää nyt ilman muuta pois kun otan pelkän rihlakon. Siihen sitten joku em. keveämmistä rinkoista. 12 cal patruunamäärä vähenee ja kevenee. Reisitaskussa on 10x .222 rem patruunakampa ja thats it. Samalla reissut muuttuvat mukaviksi ja saatampa kävellä kauemmaksikin jeeraan. Taidan ottaa ongen ja virvelin mukaan kun jokunen paikka hiukan vaivaa vielä ennen talvea, niihin kertyy usein paljon jalokalaa.

Tässä on suunnitteilla myös ainakin yksi yöreissu ja ainoa siihen on Lowe Alpine, yksi ase ja kohtuu määrä patruunaa, kota, makuupussi ja sellaiset, kirves ja saha. Silti kuorma on ihan kohtuullinen ja kantojärjestelmä on maailman huipputasoa, oikeasti mietitty kohdilleen eikä hutastu sinnepäin. Olen kävellyt pitkiä kalareissuja ja selässä ei ole ollut mtn kipeänä. Nyt kaikki alkaa tulla lumena niin voi jättää kalvoasut ja sadepuvutkin pois. En ole niitä tosin vielä tarvinnutkaan.

Ihan valtavasti jos tarvitsee tilaa niin ehkä se savottatyylinen putkirinkka tai jokin muu vastaava mitä maailmallakin on. En ole vaan nähnyt tarvetta yli 65l rinkalle, johon siihenkin voi heittää vaikka kodan remmeillä päälle kiinni. Silti sisälle mahtuu varmasti lintuja niin paljon kuin ilkeää ampua. Raahataan loput vaikka olalla.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 3 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com