OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvipassien tallentaminen sähköiseen muotoon
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 10.10.2019 09:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

""Paikallisbussilla pääsee tarvittaessa passiin.""" Päivän paras. Kaffit roiskahti, hyvä.
Reppujakkarat ja eväät ja aseet mukana ja hirvivaatteet. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20053
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 10.10.2019 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyviä kommentteja tullut. Itse asiassa erallenettihän on vähän kuin hirviporukka pienoiskoossa ja keskusteluja pystyy hyväksikäyttämään omien ideoiden ”maadoittamisessa”.

Vuosikymmenten aikana esimerkiksi itse olen törmännyt seuratoiminnassa useimmiten kysymykseen, että mistä löytäisi semmoisen kartan, jossa seuran metsästysmaat olisi ajantasaisesti merkattuna.

Muutama vuosi sitten seura sihteeri tekin todella suuren työn ja pisti nämä Reviiri-hommat tulille ja jokainen seuran jäsen sai halutessaan ajantasaiset kartat kännykkäänsä. Ennenhän tieto kulki suusta suuhun ja oli aika lailla salatiedettä, missä saatoit jahdata pienriistaa ja mikä oli vuokrattu vain hirvelle jne. Ainakin omalla kohdalla tuo oli yksi merkittävimpiä uudistuksia. Ilmeisesti tuotakaan ei kaikki silti katsoneet pelkästään hyvällä Smile, vaikka nyt ilmeisesti kaikki pitää hommaa erinomaisena juttuna.

Vaikuttaa siltä, että tämä hirvipassien merkitseminen sähköiseen muotoon ”on vielä herkempi asia”. Eli ketjun kommenteissa tulee julki, että lähtökohtaisesti ei voi olettaa, että hommaa katsottaisiin pelkästään hyvällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 10.10.2019 09:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On paljon passimiehiä, joita ei voi laittaa paikalleen näyttämällä kartasta paikan ja sanomalla, mene tuonne. Mutta jos sanot, että mene siihen passiin, jossa Veikolla kumisaapas puhkesi hirvijahdissa vuonna -72, niin johan passi löytyy heti. Tai mene siihen vanhaan kuusikkoon passiin, kuusikko tosin kaadettiin jo 24 vuotta sitten.

Tuohon kun vielä lisää passimiesten "omaan käyttöön" rakentamat tornit kulkureiteille, joihin muiden ei ole suotavaa mennä.

Monasti passipaikan ja tornin sijoittamisen määrää se, että auton saa passipaikan viereen näköetäisuudelle. Monelle tuntuu olevan liikaa, jos näköyhteys autoon katkeaa. Niinpä passit on aivan tien reunassa ja sitten kun siihen sattuu joku paikallinen, joka ottaa tavaksi kiertää jahtipäivänä koko passiketjun juttelemassa joka passimiehelle kovaan ääneen, niin johan on mukava passitella.

Itsekin tein tuollaisen passikartan porukalle jo 2000-luvun alussa, mutta ei siitä mitään tullut, kun koetti sen ja passipaikan numeron mukaan koko porukkaa ohjata. Kartta hylättiin parin viikonlopun jälkeen ja hessut sanoi, että mie menen siihen miun torniin passiin, niinkuin ennenkin.

Kerrankin koetin siirrättää yhtä tornia kulkureitille porukan johtajana, oli kauhea vastustus, ettei tornia siirretä noin 100 metriä. Siirsin sen kuitenkin jäärien vastustuksesta huolimatta. Eka päivänä kysyin, että kellä on useampi vuosi hirven kaatamisesta, niin voi mennä siihen siirrettyn torniin passiin. Kukaan ei tietenkään ilmoittautunut vapaaehtoiseksi. Menin sitten siihen itse ja ammuin 10 min passituksen jälkeen 9-piikkisen sonnin siitä. Kyllä näki kaadolla, miten joitakin otti pumpusta, eikä kaatokonjakitkaan kelvanneet...... Laughing
_________________
Kuolema tulee mustalla autolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
phh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Mutta jos ajatellaan että mitä se kaatokungas timppa tai jarkko nyt sitten voittaa sillä että kertoo ilmaiseksi kaikki parhaat paikat? Muutenkin hirviä ammutaan liikaa ja lihan takia tota ei tartte tehdä ku sitä kuitenkin saadaan. Kertomalla kuumimmat paikat timppa tai jarkko syö omat mahikset hyviin passeihin. timppaa ja jarkkoa ei varmasti palkita vuosien kokemuksesta ja tietotaidosta juuri muulla kuin vidduilulla jos hirvi meneekin jollakin kertaa 100m eri kohdasta ku missä täppä on Laughing


Jos nyt ajatellaan, että miksi sen timpan tai jarkon pitäisi ylipäänsä voittaa yhtään mitään. Kyse on kuitenkin porukkametsästyksestä. Ja ei kait se mikään salaisuus muille jahtiin osallistuneille ole, että missä niitä hirviä liikkuu ja kaadetaan. Suorastaan vastenmielistä tuo tunkeminen itse omituille perinteisille passipaikoille, onneksi tätä ei juuri enää näy omassa seurassa.

Itse asiassa nykyään päin vastoin; kokemattomia jahtaajia laitetaan "kuumimpiin" paikkoihin. Ja muutenkin näitä pyritään kierrättämään niin, että mahdollisimman moni pääsisi kaatamaan. Ja jännästi ne nestorit käyttää sitä tietotaitoansa ja ampuu hirviä "huonommista" paikoista. Meillä homma on mennyt monesti niin, että huonoimmat paikat jätetään kokonaan miehittämättä. Näin jo siksi, että porukan koko kutistuu vuosi vuodelta ja ukkoja ei riitä jokaiseen paikkaan vaikka haluaisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20401
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Hyviä kommentteja tullut. Itse asiassa erallenettihän on vähän kuin hirviporukka pienoiskoossa ja keskusteluja pystyy hyväksikäyttämään omien ideoiden ”maadoittamisessa”.

Vuosikymmenten aikana esimerkiksi itse olen törmännyt seuratoiminnassa useimmiten kysymykseen, että mistä löytäisi semmoisen kartan, jossa seuran metsästysmaat olisi ajantasaisesti merkattuna.

Muutama vuosi sitten seura sihteeri tekin todella suuren työn ja pisti nämä Reviiri-hommat tulille ja jokainen seuran jäsen sai halutessaan ajantasaiset kartat kännykkäänsä. Ennenhän tieto kulki suusta suuhun ja oli aika lailla salatiedettä, missä saatoit jahdata pienriistaa ja mikä oli vuokrattu vain hirvelle jne. Ainakin omalla kohdalla tuo oli yksi merkittävimpiä uudistuksia. Ilmeisesti tuotakaan ei kaikki silti katsoneet pelkästään hyvällä Smile, vaikka nyt ilmeisesti kaikki pitää hommaa erinomaisena juttuna.

Vaikuttaa siltä, että tämä hirvipassien merkitseminen sähköiseen muotoon ”on vielä herkempi asia”. Eli ketjun kommenteissa tulee julki, että lähtökohtaisesti ei voi olettaa, että hommaa katsottaisiin pelkästään hyvällä.

Eikai siinä mitään herkkyyttä ole. Kyllähän moisen systeemin voi tehdä. Sen teho käytännössä ei vaan ole kaksinen. Se aiheuttaa aika homman jollekki joka merkkaa ne passit ja vidduilun jos hirvi pääseekin livistämään siten että merkatulta täpältä ei saanu sitä kaadettua. Kiitosta tuskin tulee vaikka merkatulta täpältä ammuttaisiin useempikin hirvi.

Passin valinta on niin monen muuttujan alla että kiinteät merkkaukset toimii suhteellisen harvoissa tapauksissa kuitenkin. Jossain olosuhteissa ne toimii mutta normaalissa suomalaisessa hirvijahdissa suurimmassa osassa tapauksia tuskin toimii täysin. Soveltaa pitää ja tämmönen saattaa vain seata sitä normaalia soveltamista mitä passien vedossa on. Pahimpana hommana just se että loppuviimein kaikkia ei tällaisia karttaohjelmia saada käyttämään.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14768

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on yritetty tätä sähköistämistä jo pidemmän aikaa ja toisilla se toimii, toisilla ei. Eli oma ryhmänikin on jakautunut sen mukaan, että onko teknisiä valmiuksia vaiko ei. Porukka jakautuu kolmeen tämän osalta. Eli on ne, joilla on joko Tracker tai Ultracom tai molemmat ja sitten on ne, jotka eivät meinaa päästä näppäinpuhelinajalta eteenpäin. Kolmas porukka on sitten sellaista, jonka minimipanostusajatteluun ei kuulu lisenssimaksun maksaminen ohjelman käytöstä.

Pääasiassa jahdissa olijat jakautuvat kuitenkin kahteen, eli niihin papparaisiin, jotka eivät ohjelmia käytä, mutta jotka ovat aktiivisesti mukana ja sitten niihin, jotka ovat kartalla. Tämä systeemi on sitten johtanut siihen, että teknologisesti haasteelliset ovat visusti numeroiduissa passitorneissa kunnes toisin määrätään. Sitten teknologisesti tässä päivässä olevat ovat ns. aktiivisia passeja, jotka tietävät toistensa sijainnin maastossa ja hommaa voidaan säätää lennosta. Ja minimipanostusmiehet toivovat, että muut hoitavat jahdin heidän puolestaan, joten heitä näkyy jahdeissa vain harvakseltaan.

Viime syksynä todellakin luovuttiin siitäkin ajatuksesta, että passimiehiä voisi päästää passeihinsa itsekseen kun todettiin, että se ei välttämättä onnistu kaikilta. Passimme on siis numeroitu hyvin maastoon, joten ne kyllä löytyvät ja ne on merkitty sekä paperikartalle, että karttaohjelmiin. Mutta kun sitten sattuu se höperö, niin voi käydä niinkin, että kolmospassina pidetään sitä 1970-luvun kolmospassia, vaikka lätkä passitornin kyljessä muuta sanoisikin... Eli jotkin henkilöt viedään passeihin.

Yksi asia, jota olen yrittänyt tässä viedä eteenpäin, on Omariista palvelun käyttömahdollisuuksien laajentaminen. Eli sen mobiiliversiossa(kin) tulisi olla mahdollisuus lisätä seuran yhteyshenkilöiden toimesta näitä passipaikkoja maastoon. Tällöin passipaikat päivittyisivät aina sitä mukaa kun tutkaohjelmissa olisi haettu viimeisin aineisto Omariista palvelusta. Silloin ohjelmassa näkyisi sitten automaattisesti seuran viimeisimmät alueet ja myös tällainen lisätty informaatio ja se helpottaisi pidemmän päälle hommaa kun sama tieto olisi käytettävissä tutkaohjelmasta riippumatta.

Oikeastaan tämä asia on laahannut perässä jo pitkään, sillä sähköiseen muotoon olisi pitänyt alkaa siirtyä jo hyvinkin toistakymmentä vuotta sitten. Oikeastaan vasta tämän hirvilupahakemusten siirtyminen sähköiseen muotoon antoi tähän riittävän lisäbuustin ja metsästyksessä ollaan siirtymässä nykyaikaan. Eli jarru on ollut pohjassa kun tekniikkaa on vastustettu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20401
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

phh kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Mutta jos ajatellaan että mitä se kaatokungas timppa tai jarkko nyt sitten voittaa sillä että kertoo ilmaiseksi kaikki parhaat paikat? Muutenkin hirviä ammutaan liikaa ja lihan takia tota ei tartte tehdä ku sitä kuitenkin saadaan. Kertomalla kuumimmat paikat timppa tai jarkko syö omat mahikset hyviin passeihin. timppaa ja jarkkoa ei varmasti palkita vuosien kokemuksesta ja tietotaidosta juuri muulla kuin vidduilulla jos hirvi meneekin jollakin kertaa 100m eri kohdasta ku missä täppä on Laughing


Jos nyt ajatellaan, että miksi sen timpan tai jarkon pitäisi ylipäänsä voittaa yhtään mitään. Kyse on kuitenkin porukkametsästyksestä. Ja ei kait se mikään salaisuus muille jahtiin osallistuneille ole, että missä niitä hirviä liikkuu ja kaadetaan. Suorastaan vastenmielistä tuo tunkeminen itse omituille perinteisille passipaikoille, onneksi tätä ei juuri enää näy omassa seurassa.

Itse asiassa nykyään päin vastoin; kokemattomia jahtaajia laitetaan "kuumimpiin" paikkoihin. Ja muutenkin näitä pyritään kierrättämään niin, että mahdollisimman moni pääsisi kaatamaan. Ja jännästi ne nestorit käyttää sitä tietotaitoansa ja ampuu hirviä "huonommista" paikoista. Meillä homma on mennyt monesti niin, että huonoimmat paikat jätetään kokonaan miehittämättä. Näin jo siksi, että porukan koko kutistuu vuosi vuodelta ja ukkoja ei riitä jokaiseen paikkaan vaikka haluaisi.

Kyllä se kaatohimo on kova. Itse olen sitä mieltä että passit on hyvä arpoa. Näin meillä on toimittu. Poikkeuksia tässä tehdään fyysisen kunnon kanssa eli kävellä ei tartte kauas ja muutenkin kaikkia sovellusta tehdään mutta pääsääntöisesti aina arvalla. Semmonen käytäntö meillä on että jos teet tornin passilinjaan niin saat passittaa siinä HALUTESSASI itse niin monet passit kunnes ammut siitä hirven. Se on minusta hyvä sääntö
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
phh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Hyviä kommentteja tullut. Itse asiassa erallenettihän on vähän kuin hirviporukka pienoiskoossa ja keskusteluja pystyy hyväksikäyttämään omien ideoiden ”maadoittamisessa”.

Vuosikymmenten aikana esimerkiksi itse olen törmännyt seuratoiminnassa useimmiten kysymykseen, että mistä löytäisi semmoisen kartan, jossa seuran metsästysmaat olisi ajantasaisesti merkattuna.

Muutama vuosi sitten seura sihteeri tekin todella suuren työn ja pisti nämä Reviiri-hommat tulille ja jokainen seuran jäsen sai halutessaan ajantasaiset kartat kännykkäänsä. Ennenhän tieto kulki suusta suuhun ja oli aika lailla salatiedettä, missä saatoit jahdata pienriistaa ja mikä oli vuokrattu vain hirvelle jne. Ainakin omalla kohdalla tuo oli yksi merkittävimpiä uudistuksia. Ilmeisesti tuotakaan ei kaikki silti katsoneet pelkästään hyvällä Smile, vaikka nyt ilmeisesti kaikki pitää hommaa erinomaisena juttuna.

Vaikuttaa siltä, että tämä hirvipassien merkitseminen sähköiseen muotoon ”on vielä herkempi asia”. Eli ketjun kommenteissa tulee julki, että lähtökohtaisesti ei voi olettaa, että hommaa katsottaisiin pelkästään hyvällä.


Seuran omat jahtimaat näkee hyvin oma riista -sovelluksella ja sillä tietty näkee myös oman sijainnin. Olen itse merkannut omaan puhelimeen maastokartat-sovellukseen kaikki passit, joissa olen ollut. Niitä on kertynyt jo iso määrä ja käytännössä itsellä onkin jo sähköinen passikartta käytössä. Tämän monistaminen koko porukalle ei ole meillä vielä näköpiirissä tässä ketjussa aiemmin kuvatuista syistä. Siis vielä, onnistunee tulevaisuudessa, kun porukassa on jäljellä vain kännykkäaikana syntyneitä metsästäjiä. Jos siis silloin ylipäänsä saa enää metsästää tai ampua millään vehkeellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
phh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2004
Viestejä: 449

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
phh kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Mutta jos ajatellaan että mitä se kaatokungas timppa tai jarkko nyt sitten voittaa sillä että kertoo ilmaiseksi kaikki parhaat paikat? Muutenkin hirviä ammutaan liikaa ja lihan takia tota ei tartte tehdä ku sitä kuitenkin saadaan. Kertomalla kuumimmat paikat timppa tai jarkko syö omat mahikset hyviin passeihin. timppaa ja jarkkoa ei varmasti palkita vuosien kokemuksesta ja tietotaidosta juuri muulla kuin vidduilulla jos hirvi meneekin jollakin kertaa 100m eri kohdasta ku missä täppä on Laughing


Jos nyt ajatellaan, että miksi sen timpan tai jarkon pitäisi ylipäänsä voittaa yhtään mitään. Kyse on kuitenkin porukkametsästyksestä. Ja ei kait se mikään salaisuus muille jahtiin osallistuneille ole, että missä niitä hirviä liikkuu ja kaadetaan. Suorastaan vastenmielistä tuo tunkeminen itse omituille perinteisille passipaikoille, onneksi tätä ei juuri enää näy omassa seurassa.

Itse asiassa nykyään päin vastoin; kokemattomia jahtaajia laitetaan "kuumimpiin" paikkoihin. Ja muutenkin näitä pyritään kierrättämään niin, että mahdollisimman moni pääsisi kaatamaan. Ja jännästi ne nestorit käyttää sitä tietotaitoansa ja ampuu hirviä "huonommista" paikoista. Meillä homma on mennyt monesti niin, että huonoimmat paikat jätetään kokonaan miehittämättä. Näin jo siksi, että porukan koko kutistuu vuosi vuodelta ja ukkoja ei riitä jokaiseen paikkaan vaikka haluaisi.

Kyllä se kaatohimo on kova. Itse olen sitä mieltä että passit on hyvä arpoa. Näin meillä on toimittu. Poikkeuksia tässä tehdään fyysisen kunnon kanssa eli kävellä ei tartte kauas ja muutenkin kaikkia sovellusta tehdään mutta pääsääntöisesti aina arvalla. Semmonen käytäntö meillä on että jos teet tornin passilinjaan niin saat passittaa siinä HALUTESSASI itse niin monet passit kunnes ammut siitä hirven. Se on minusta hyvä sääntö


Siis kyllä se kaatohimo on joillain tosi kova, jopa niin kova, että käytöstavat unohtuu siinä sivussa. Pointti onkin, ettei tällaisen tyypin anneta keulia, vaan sitä ohjataan samoilla säännöillä kuin muitakin. Arpominen on hyvä ja tasapuolinen passinjakotapa. Meidän pienelle populaatiolle vaan vähän hankala, kun kaikki ei kuitenkaan tunne kaikkia passeja ja sitten joutuu miettimään, että kuka nämä osaa viedä paikalleen. Ja kaikki tämä järkevässä ajassa, että ehdittäisiin metsästämäänkin.

Sitten on vielä se, että käytännössä tämä päivän ensimmäinen passi vasta avaa pelin ja sen jälkeen ukkoja voidaan joutua kiireellä heittelemään uusin passeihin. Jos tulosta meinaa saada, niin silloin ei kyllä ehdi arpajaisia järjestelemään. Meillä kun on pieni alue ja sieltä hirvet karkaa helposti, jos ei olla ripeitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10053
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

phh kirjoitti:
Meidän pienelle populaatiolle vaan vähän hankala, kun kaikki ei kuitenkaan tunne kaikkia passeja ja sitten joutuu miettimään, että kuka nämä osaa viedä paikalleen. Ja kaikki tämä järkevässä ajassa, että ehdittäisiin metsästämäänkin.

Sitten on vielä se, että käytännössä tämä päivän ensimmäinen passi vasta avaa pelin ja sen jälkeen ukkoja voidaan joutua kiireellä heittelemään uusin passeihin. Jos tulosta meinaa saada, niin silloin ei kyllä ehdi arpajaisia järjestelemään. Meillä kun on pieni alue ja sieltä hirvet karkaa helposti, jos ei olla ripeitä.


Juuri tuohonhan on lääkkeenä se, että tehdään kartat ja tarvittavat opasteet, jolloin kaikki tietää kaikki passit.
Paikat voidaan haluttaessa arpoa ja tilanteen johtaminen kesken metsästyksen helpottuu kummasti,
kun komennosta "puolet peränevan porukasta kanamäkeen" noustaan tasolle "3,4 ja 5 passit siirtyvät paikoille 11,12 ja 13".

Ja korostan siis, että mieluummin itsekin metsästäisin tavalla, jossa jokainen menee ja siirtyy oman makunsa mukaan mihin haluaa.
Ei vaan toimi kaikissa porukoissa.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14768

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

phh kirjoitti:
Seuran omat jahtimaat näkee hyvin oma riista -sovelluksella ja sillä tietty näkee myös oman sijainnin. Olen itse merkannut omaan puhelimeen maastokartat-sovellukseen kaikki passit, joissa olen ollut. Niitä on kertynyt jo iso määrä ja käytännössä itsellä onkin jo sähköinen passikartta käytössä. Tämän monistaminen koko porukalle ei ole meillä vielä näköpiirissä tässä ketjussa aiemmin kuvatuista syistä. Siis vielä, onnistunee tulevaisuudessa, kun porukassa on jäljellä vain kännykkäaikana syntyneitä metsästäjiä. Jos siis silloin ylipäänsä saa enää metsästää tai ampua millään vehkeellä.


Niin tämä Omariista palvelu on siitä mainio, että se on jo puolella metsästäjistä käytössä (noin 150 000 käyttäjää), eli siinä on toimiva kartta ja siitä näkee lupa-alueen maat, eli sitä voi käyttää jo karttaohjelmana sellaisenaan jos sen mobiilisovellus on käytössä.

Se, mitä Omariistaan tarvittaisiin, olisi mahdollisuus lisätä sinne informaatiota seuran yhteyshenkilöiden toimesta. Siis kokoontumispaikat, passit, tulipaikat jne. Olen tästä ollut jo Riistakeskukseen yhteydessä ja sieltä ei ainakaan toistaiseksi tullut tyrmäystä aiheeseen. Kun tällainen aineisto olisi siellä, niin lupa-alueen lisäksi kaikilla näkyisi myös passipaikat ja tornit. Eli sen saisi tällä työkalulla automaattisesti kaikkien käyttöön ja silloin myös tutkaohjelmat imaisisivat aina nämä tiedot, eli passipaikat tarvitsisi merkitä vain yhteen paikkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Mutta kertokaa se mistä löytyy se porukka jotka tekee ilmaiseksi avaimet käteen paketin sille pekka perusmiehelle?

Jokainen porukka, niinhän hirvijahti toimii?
Se on periaatteessa ainoa jahti, jonne voit tosiaan tulla ilman metsästystaitoja tai valmiuksia.
En tarkoita valmisjahdilla sitä, että saa kaadon. Mutta että pääsee metsään ja lihoille. Ei tuo porukka saisi jänistä saaliiksi omatoimisesti mitenkään.

Väitän rohkeasti että yli puolet porukoissa on näitä Perushirvimiehiä, jotka ei muihin jahteihin osallistu, juurikun ym syistä.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20401
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Mutta kertokaa se mistä löytyy se porukka jotka tekee ilmaiseksi avaimet käteen paketin sille pekka perusmiehelle?

Jokainen porukka, niinhän hirvijahti toimii?
Se on periaatteessa ainoa jahti, jonne voit tosiaan tulla ilman metsästystaitoja tai valmiuksia.
En tarkoita valmisjahdilla sitä, että saa kaadon. Mutta että pääsee metsään ja lihoille. Ei tuo porukka saisi jänistä saaliiksi omatoimisesti mitenkään.

Väitän rohkeasti että yli puolet porukoissa on näitä Perushirvimiehiä, jotka ei muihin jahteihin osallistu, juurikun ym syistä.

Mutta tässähän nyt moni peräänkuuluttaa sitä että myös se kaato voitaisiin lähes taata. Ehkä on olemassa aktiiveja jotka ei nyt joka kaatoa halua edes lahjoittaa muille vaan ampuvat mieluusti itse myös. Ja siksi saattaa olla että jossain kohtaa tuo ylipetaaminen ei enää rullaakaan kuten toivotaan?
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16638
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 10.10.2019 10:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:


tuhola kirjoitti:
Toinen asia on mitä en ymmärrä niin se että mitä harmitusta siitä voi tulla, jos hirvet karkaa motista?


Tätä olen monesti miettinyt. Itse kun aikalailla lähden siitä ajatuksesta että harrastuksissa kuuluu olla kivaa. Jonkun mielestä naamapunaisena parkuminen vissiin sitten on sitä.


Parkumisesti tiedä mutta eipä se kivaa ole jahtata koko päivä räntäsateessa ja luoda se tilanne illansuussa että hirven joku pystyy kaatamaan, sitten ei ampuja ole oikeassa paikassa mihin määrätty, ase ei laukea huonosta huollosta johtuen tai ammutaan ohi sen vuoksi ettei ole ase kohdistettu tai ole harjoiteltu omiin kykyihin nähden tarpeeksi. Aina ei kukaan kaatoa saa tietenkään mutta se vtuttaa jos ei ole kaikkia asioita hoitanut kuntoon saadakseen hirven kumoon eli harjoittelu ja kalusto pettää.


-Eli karrikoiden parinkymmenen ukon ja koirien päivän "työn" tulos menee mistiin "penan" nuukuuden takia kunnei voi asetta kohdistaa "hirvipaukulle" ennen kautta tai 99e jahtijaktista meni vesi pesään eikä näe mitään.

-Jos passitus tehty hyvin ja miehet paikoillaan kuten piti, hirvet karkaa niin eipä siinä mitään, sille mitään voi ja kuuluu metsästykseen.

-Nimeonomaan onnistumisia heti alkukauteen ja paikat tulisi käytettyä hyvin niin ehtisi jahtaamaan joulukuulla muutakin kuin hirveä.

-Hyvin tyytyväinen olisin hirvilupaan joka loppuisi 30.11 eli tuholan linjoilla että jos tuohonmennessä ei saa niin jääköön loput ensivuoteen.


-ja mitä tulee tähän passipaikkoihin niin monasti on tullut esille tämä "mää ammuin hirven siihen, menen nytkin" eli nimikkopassi. Minusta tämä juuri on erinomainen asia laittaa siihen mies joka on siitä hirven ampunut. Miksikö?

-Kyseinen mies tietää täsmälleen oikean passipaikan, tietää mistä hirvi tulee ja osaa hoitaa siinä paikassa homman kotiin. Eli täyttää passimiehen tehtävän 100% tuossa kohdassa. Eli tämä passi+mies on paras valinta johon voi luottaa. Eli ilmanmuuta näin.

-Joka ajossa on useampi paikka mihin ammuttu eikä kukaan ole joka ajossa ampunut jotain eli paikkoja on.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 10.10.2019 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:


-Hyvin tyytyväinen olisin hirvilupaan joka loppuisi 30.11 eli tuholan linjoilla että jos tuohonmennessä ei saa niin jääköön loput ensivuoteen.

Tuo olisi ehkä paras ajateltavissa oleva uudistus. Se myös pakottaisi miettimään "näin me on aina tehty" -tapoja uudelleen, ja avaamaan uusia jahtitapoja.

tuhola kirjoitti:

Mutta tässähän nyt moni peräänkuuluttaa sitä että myös se kaato voitaisiin lähes taata. Ehkä on olemassa aktiiveja jotka ei nyt joka kaatoa halua edes lahjoittaa muille vaan ampuvat mieluusti itse myös. Ja siksi saattaa olla että jossain kohtaa tuo ylipetaaminen ei enää rullaakaan kuten toivotaan?

Mun mielestä passipaikan merkitsemisessä ei ole kyse tästä, tuholan porukka on varmasti poikkeus, mutta väitän että iso osa maan hirvijahdeista tapahtuu ihan tarkalleen määrätyiltä paikoilta, eikä katsellen kilometrin suoralta sopiva paikka. Siinä suoralla on kuusi muutakin miestä, tarkalla paikalla.

Mitä passien sijoitteluun tulee, niin onhan ne niitä vuosien varrella valikoituneita kulkupaikkoja.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 4 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com