OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Suurimman maavaran omaava henkilöauto?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
k08888
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2011
Viestejä: 697

LähetäLähetetty: 30.10.2019 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ekohippi kirjoitti:


Silti näitä omia metsästyksiä peilaten, arvelisin tavallisen 80/90-luvun taitteen etuvetoisenkin mulle piisaavan? Kun en koe mitään poltetta ojan toiselle puolelle, niin silloin aidot maasturit lienevät liikaa? Suurriistaakaan en jahtaa, niin ei tarvitse saaliinhakuunkaan autoa vaivata. Spekseissä luulisin tarvitsevani: pieni koko (ei tuki metsäpistoa), dedikoitu jahtiin (muta ei haittaa), vanha (ei tarvi sääliä) ja bensa (starttaa pakkasellakin).


Osta se jimny vaan noilla kriteerein. Aika huolettomia pelejä. Ja varsinkin jos sulla on joku toinen ns käyttöauto, tai et aja pitkää matkaa tiellä. Vaikka jimnyllä jo vähän tielläkin ajaa. Älä korota, äläkä laita rouheempaa rengasta. Menee vakiona paljo paremmin monessa paikkaa, kuin isommat maasturit korotettuna ja mutarenkailla.

Talvella jäät lumeen jokatapauksessa, siinä vaiheessa kun auto kantaa pohjasta. Siinä maavarasta ja raakasta painosta on hyötyä, ja niitä et taas jimnyyn saa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 30.10.2019 22:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ja en ole vielä edes leikkinelivetoja polliisilla nähnyt.

4motion.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 30.10.2019 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Ja en ole vielä edes leikkinelivetoja polliisilla nähnyt.

4motion.


En muista nähneeni etelässä, voi olla et pohojanmaalla. Sielä kaikki on isompaa, syvempää ja parempaa Very Happy

Edit:
4 motion portterissa on ”maavaraa” huimat 200mm, hirmuinen akseliväli, pienet pyörät ja kauhea massa. Eihän sillä pääse edes kestopäällysteeltä pois...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26277

LähetäLähetetty: 30.10.2019 23:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vaan esim. mökkitiellä on ihan sama mitä seriffi sanoo, ite sanon onko tie vai ei.
ja kyllähän täällä on paljon ihan oikeasti teitä jotka on vaan ryskätty huonoon kuntoon niilla oikeilla maastureilla joilla sitte mennään joka v,,itun paikkaan.

ja lumi ku ei sitte ole selkä raja tielle, ei mielestäni ole kiellettyä ajaa kun on oikeasti tehty tie oli lunta kuin paljo tahansa. vai pitäskö keulassa olla aura jolla pikkasen pyhkis pintaa ja sanois sitte et aurattu tie Shocked .

ainut on sitte ku muutamilla teillä on kelkkareittejä tai uria, eikä kumminkaan ole sulettu. osa katsoo tien suletuksi kun ei ole enää ajettavissa sillä maasturillakaan, mutta siitä on kaiketi nii montaa tulkintaa ku miestäki.
näistä on paljo väännetty ja kyselty etenki nyt ku tuli nää kelkalla aseen kuljetus mahdollisuudet
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 30.10.2019 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Dacian dusteri on minusta varsin varteenotettava vaihtoehto myös. Niitäkin saa melko edullisesti vähän ajettuna ja on kuitenkin kohtuulliset tilatkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TTS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2008
Viestejä: 429
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 31.10.2019 02:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Ja en ole vielä edes leikkinelivetoja polliisilla nähnyt.

4motion.

G-mersu
Mutteivat he noillakaan uskaltaneet sorastetulta polulta poistua, ainakaan Porisperessä Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Quad vadis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2011
Viestejä: 2629

LähetäLähetetty: 31.10.2019 06:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TTS kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
Lainaus:
Ja en ole vielä edes leikkinelivetoja polliisilla nähnyt.

4motion.

G-mersu
Mutteivat he noillakaan uskaltaneet sorastetulta polulta poistua, ainakaan Porisperessä Wink


Noi Joukon halinta mursut olin unhottant, se on kyl nelikkko Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 31.10.2019 08:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

- Ei ole oikeastaan tullut hankalaa paikkaa tavallisella autolla. Joha hemmetin kohteeseen on päästy.

- Nykyään vedän kesä-syksyn asuntoautolla ja siinä on maavaraa itseasiassa melko valtava. Peräkoukkusysteemistä joskus kanittaa ja joskus on tullut vauhtia höllättyä kun on syvempiäkin vesilammikoita jatkuvalla syötöllä (kaikki astiat ja rojut kilisee ja kolisee vauhdikkaammissa kuopissa > tässä ei ole mitään erillisjousitusta) ja pari kertaa tämän takia jäänyt koukkuhässäkästä kantamaan ja renkaat pyörii tyhjää kun on ankkuri kiinni. Tätä varten on kolme liinaa ja halpa 4 tonnin vaijerivipu. Ihan perus liukkaassa kohdassa heitän vetävien alle moottorikelkan telamattoa. Ainoa haitta on omapaino kun vastaan tulee vanhoja max 2 Ton siltoja.

- Jonkin verran sillä pääsee huonompaakin tieuraa ja siihen samaan pisteeseen oli jäänyt mm. Audi Q8 > näissä paikoissa tulee välijänkä vastaan eikä sitä pääse jatkamaan kuin pitkien pakkasten jälkeen. Kerran vedin metsätraktoriuraa hakkuuaukealla parkkiin niin, että tullessa oli tuulilasissa lappu, ettei maastossa saa ajella.

- Jos on syvät urat niin pitääkö se niitä pitkin ajaa? Yleensä reunassa on renkaalle mentävä kannas.

- Tottakai neliveto on paljon parempi sitten kun ei ole enään pitoa ja jos pitää puskea syvemmässä lumessa. Jos harrastaa hirvenpyyntiä tappiin asti täällä lapin perukoilla ja pitää päästä liikkumaan joka paikkaan niin on selvää, että on hankittava jokin neliveto. Useimmilla on kai hinnan takia tyyliin vanhempi Hilux, missä on reippaasti originaalia korkeammat ja karkeammat renkaat plus vinssi. Näillä pääsee lähes mihin vain ja ehkä se vanhempi täyshydraulinen lyhyt G-mersu jatkaa vielä pitemmälle kun saa kaikki akselit lukkoon. Siitä eteenpäin menee sitten ne hirviporukan poromiesten (rutinoituneet maastokuskit) ja muiden mönkijät ja 4-veto traktorit, lumiaikaan vuotsolaisittain tuunatut moottorikelkat (ei ne nopeat reittikelkat).

- Täällä lapissa näkee lähes poikkeuksetta etelästä tulleilla metsästäjillä melko upeita plastiikkakirurgi-citimaastureita tai jopa lähes maastureita (nämä on niitä halvempia ja vanhempia harrasteautoja). Käytännössä olen syksyisin päässyt aina samoja teitä samaan paikkaan tavallisellakin autolla, mutta onhan tässä kokenut äijä ratin takana. Ei nämä tiet niin surkeita ole. Ja metsässä taas ei saa pyssyjen kanssa ajaa.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14781

LähetäLähetetty: 31.10.2019 10:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rovaniemellä poliisin linjaus on se, että jos ei pääse normaalilla etuvetoisella autolla sulan maan aikana, on kyse maastosta, jos kyseessä ei ole tontille menevästä "mökkitiestä". Eli silloin kyse on vain huonokuntoisesta tiestä. Mutta jos kyse on esim. metsätiestä, joka vain menee palstoille, niin sen pitää olla siinä kunnossa, että etuvetoautolla pääsee tai kyseessä on maasto.

Mutta sitten tämä toinen asia, että riittääkö etuveto vai pitääkö olla nelari: henkilökohtaisesti suhtaudun asiaan mieluummin niin, että en mene johonkin mikä on niin huonossa kunnossa, että sieltä ei etuvedolla pääse takaisin. Eli vähän sama asia kuin merenrantojen veneilijöillä, eli ei mennä sinne vesille sellaisella kelillä, että tarvittaisiin viimeisen päälle venettä, vaan silloin pysytään maissa.

Ja sitten on eroa sillä, että onko auto rehellinen etuveto vai semisti neliveto. Sellainen semisti neliveto on etuvedolla todella huono menemään, mutta normaali etuveto menee huomattavasti paremmin. Eli tämän vuoksi on vaikea päätellä nelarilla ajaessa, että miten ns. tavallinen etuveto etenee. Kokemusta näistä erilaisista nelivedoista löytyy aikaisempien työhommien kautta aika paljonkin ja näkemykseni on se, että niissä sitä nelivetoa tarvitaan useammin kuin normaaleissa etuvetoautoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Putukiffeli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Hel 2009
Viestejä: 1636
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 31.10.2019 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Supe, mikä asuntoauto sulla on? Ollut harkinnassa itselläkin hankkia moinen peli jahtireissuille.
_________________
Rakastiko Hannu piparia vai Kerttua?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26277

LähetäLähetetty: 31.10.2019 10:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kohta kerrotaan et ykspyöränen pyörä on parempi ku tavan kaksipyöränen.
Se totuus on just tuota,,,,mihin tarvii tai haluaa päästä.
Ja kyllä kiinteistölle saa ja pitää päästä oli tie mikä tahansa. Ihan ku aseen kuljetuksessa kelkallaki. Ja kiinteistö ei ole välttämättä rakennus.
Sinänsä mielenkiintoisaa, kelkalla sais kuskata mutta autolla ei Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26277

LähetäLähetetty: 31.10.2019 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tietysti tässä keskustelussa pitäs olla pelkästään maavara, ei eteneminen vaikealla alustalla (liukkaalla jne).
Tiedän toki että kaksikolla pääsee hyvin kun pohja on kohtuu kuivaa ja maavaraa on tarpeeksi. Ajotaitojen vääntely on lähinnä lapsellista se ei muuta olosuhteita. On ihan turhaa kertoilla miten pitää uria jne kiertää. Nämä on itsestään selvyyksiä kun ikänsä on maastossa kulkenu monenmoisella kotterolla ja varuspalveluki kuljetuksessa suoritettu.

Kun pidän nelikkoa ihan ylivertaisena nii se pohjautuu juuri tuon liukaan alustan kanssa leipomisessa. Minusta hirvimieski tarvii esim. kärryä ja kulkea kymmeniä jopa sata kilsaa polanteisia mettäteitä jne. niissä se pelkkä maavara ei tee autuaaksi mutta nelikko kyllä, vaikka ei olis umpilukkoja. Tosin ne on sitte pykälä lisää. Esim. meillä kuten esim. supe ilmeisemmin tietää on kapeita ja mäkisiä maita joissa joutuu ajeleen usein pitkin syksyä aina niin pitkään ku vähänki mahdollista. yleensä kulku loppuu kun kelkoilla polannetaan nii paksu kerros ettei mene ku armejan maastovermeet.
Se on ihme kun näillä rengasteillä alkaa pyytäjät väheneen kun kelit vaikeutuu. Pääasiassa nelivedot siellä liikkuu.
Miten on Supe joko mennään kyseisiin maisemiin hirvenpyyntiin, vai pyydättekö?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
massimo85
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2006
Viestejä: 1536
Paikkakunta: Mikkeli

LähetäLähetetty: 31.10.2019 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos harrastat myös talvella jahtia, älä edes harkitse muuta kuin nelivetoa. Huonoinkin neliveto, on täysin yliveto vs etuveto. Sen saa tieltä sivuun parkkiin, etuvedolla joutuu jäämään tienlaitaan. Subaru outback, jos farmarin tilat vaatimuksena.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26277

LähetäLähetetty: 31.10.2019 11:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iivari heitti Dastian, joo on kyllä kova peli sarjassaan hintaansa nähen, mutta minulla tökkäs tiloihin, ja ehkä kauppiaan tökeryyteen aikoinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26277

LähetäLähetetty: 31.10.2019 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Outback on tosiaan huippu, olen hieman katunu ku en sellaista laittanu.
Kytkimen jäykkyys ja hinta kai suurimmat tekijät miksi jätin pois.
Jos lomsa ei rajota, en miettis hetkeäkään.
Kytkimen jäykkyys on minulle pikkanen ongelma ku polvi on vialla...
Kauppias ehdotti automaattia, mutta mutta automaateista sivuteillä arveluttavia kokemuksia, voi olla siinäkohen liian kapee kokemus
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Sivu 4 Yht. 9

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com