OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Peurastuskulttuurin kehittäminen +50 kaadon seurassa?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 33, 34, 35  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 02.01.2020 20:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

30 per lupa eli 90 maksaa jokainen, ottaa mitä ottaa mutta max 3 lupaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20113
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.01.2020 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

havu kirjoitti:
30 per lupa eli 90 maksaa jokainen, ottaa mitä ottaa mutta max 3 lupaa.


Kyllä tuo jo pörssissä tuntuu ja ainakaan meilläpäin niitä kytispeuroja ei niin vain käydä sieltä pellolta hakemassa.

Aika kovia kytismääriä on osalla ja kauteen 0...1 kaatoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8406
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 02.01.2020 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En kyllä oikeen ymmärrä tuota "kopit on omia" -ajatusta. Miks ne ei voi olla kaikkien käytössä? Kyl mä ainakin pidän useampaa ruokintaa ja oon koppejaki tehny. Niihin on kuka vaan jäsen tervetullut. Seurassa on myös etäjäseniä joilla ei ole mitään mahdollisuutta pitää itse ruokintaa. Silti heidänkin panostaan tarvitaan peuralupamäärän täyteensaantiin. Siksi mielestäni selkeintä et kuka vaan voi mennä mihin vaan seuran kytispaikkaan. Musta parempi hiukka vähempi ruokintoja, joissa voi metsästää useampi ku se että on joka saarekkeessa jonkun "oma" ruokapaikka...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 02.01.2020 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Henkilökohtaisella tasolla tuota hinnoittelua en pidä pahana, mutta porukassa on osakkaana myös pari puhtaasti ajomiestä. Olen heille koittanut ampua niitä ja on pari nuorempaakin tehneet samaa, mutta pidän tekoa törkeänä vanhempia pyssymiehiä kohtaan jotka eivät enää hyvin pysty ja edes halua.

Mutta tuo hinnoittelu on ns. pienempi harmi. Isompi harmi on täysin lapasesta lähtenyt yli suuren peurakannan ylläpito.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 02.01.2020 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="JokuUkko"]En kyllä oikeen ymmärrä tuota "kopit on omia" -ajatusta. Miks ne ei voi olla kaikkien käytössä? Kyl mä ainakin pidän useampaa ruokintaa ja oon koppejaki tehny. Niihin on kuka vaan jäsen tervetullut. Seurassa on myös etäjäseniä joilla ei ole mitään mahdollisuutta pitää itse ruokintaa. Silti heidänkin panostaan tarvitaan peuralupamäärän täyteensaantiin. Siksi mielestäni selkeintä et kuka vaan voi mennä mihin vaan seuran kytispaikkaan. Musta parempi hiukka vähempi ruokintoja, joissa voi metsästää useampi ku se että on joka saarekkeessa jonkun "oma" ruokapaikka...[/quote]

Omin kätösin rakennettu, ruoka hommattu ja pukkien jalostus käynnissä. Kuka tahansa hattivatti ei tule ampumaan kasvattipukkeja, muiden ei ole niin väliä Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5933

LähetäLähetetty: 02.01.2020 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:
Pidän lohkojakoa tarpeettomana ja haitallisena. Kytisporukalle Whatsapp käyttöön ja sinne ilmoitetaan joka kerta, mihin on menossa illalla niin turvallisuusongelmaa ei ole.



Itse en näe mitään ongelmaa siinä, että kytiskoppeja ja ruokintoja nousisi yli lohkorajojen.

Mutta jos ajatellaan jotain ”reppujakkara ja tripodikyttäystä”, jossa mennään päiväkohtaisesti sinne mihin sattuu huvittamaan, niin en usko että ainakaan meidän porukassa toimisi turvallisesti. Tuossa kun olen tunkkaillut jahtikavereiden koirapaikannuksia kuntoon, niin saattaa olla semmoista muutamaasataa watsuppiviestiä lukematta…

Ja kun hyvänä kytisiltana se muutamankytäukkoa latoo ilmoittautumisia tulemaan ja tietysti vinoilut päälle, se on tuhannen viestiä iltaan Smile


Kyllä se toimii hyvin. En usko, että olette se tyhmempiä kuin muutkaan porukat, joissa se toimii loistavasti. Säännöt selväksi, ei muuta paskhaa kuin vain ilmoittautumiset kytikselle ja kaadot.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16671
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 02.01.2020 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaS kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:
En kyllä oikeen ymmärrä tuota "kopit on omia" -ajatusta. Miks ne ei voi olla kaikkien käytössä? Kyl mä ainakin pidän useampaa ruokintaa ja oon koppejaki tehny. Niihin on kuka vaan jäsen tervetullut. Seurassa on myös etäjäseniä joilla ei ole mitään mahdollisuutta pitää itse ruokintaa. Silti heidänkin panostaan tarvitaan peuralupamäärän täyteensaantiin. Siksi mielestäni selkeintä et kuka vaan voi mennä mihin vaan seuran kytispaikkaan. Musta parempi hiukka vähempi ruokintoja, joissa voi metsästää useampi ku se että on joka saarekkeessa jonkun "oma" ruokapaikka...


Omin kätösin rakennettu, ruoka hommattu ja pukkien jalostus käynnissä. Kuka tahansa hattivatti ei tule ampumaan kasvattipukkeja, muiden ei ole niin väliä Laughing


Jos seura maksaa koppivärkit ja ruokinta-appeet ja kilometrikorvaukset ynnä riistakamerat ja liittymät niin mahdollisesti voisi olla kaikkien käytössä. Äkkiä tonneja se hinta...

Nykyisin joutuu kaiken omasta pussista laittamaan niin laitan sen abloy-lukonkin omasta pussista.

Pellonreunaa ja kuusenprseitä riittää niille jotka ei halua panostaa. Kukaan ei estä panostamasta omaan paikkaan.

-Hyvin on toiminut ja ruokinnat jakautuneen yllättävän tasaisesti.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20113
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.01.2020 21:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

Jos seura maksaa koppivärkit ja ruokinta-appeet ja kilometrikorvaukset ynnä riistakamerat ja liittymät niin mahdollisesti voisi olla kaikkien käytössä. Äkkiä tonneja se hinta...


Arvelisin, että leudontuvien talvien kanssa kun yhdistetään selkeästi kasvava ruokintahomma ja kohtuu kattava riistakamerapeitto, niin on alkanut jollain tavalla kirkastua, että noita peuroja alkaa olla näilläkin mailla ”jokunen”.

Tuossa jahtikaverin kanssa puhuttiin, että mihinkähän suuntaan tämä peurahomma kehittyy jahtimielessä vuosien saatossa meillä.

Kytishomma tuntuisi olevan kohtuu tehokasta, varsinkin jos koppipeitto ja kyttäysaktiivisuus on hyvällä tolalla. Silti kaadot keskittyvät melko lailla vakikavereille.

Sitä mietittiin myös, että minkämoista peuramäärää aktiivit jaksavat hoidella ja kuinka kauan, jos lupamäärä tosissaan kasvaa.

Onko peurahommiin tulossa uutta väkeä: Ja mielenkiintoinen homma tässä peurahommassa on mielestäni sekin, että kun luvat menevät ”henkilökohtaisemmiksi”, niin myös saaliinkäsittelyyn tulee enemmän vaatimuksia. Eli ihan oikeasti se maha pitäis saada kenturalle, nahka pois, raato orteen ja sitten vielä leikkuu. Ja ihan ominpäin. Monelleko tuo tulee rajoittavaksi tekijäksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10086
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 02.01.2020 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on kopit kaikkien käytössä. Seura maksaa kaurat. 1,5 saa ampua per jäsen omaan käyttöön tänä vuonna.
Ennen oli vaan lista lahtivajan seinällä, mihin merkattiin päivämäärä, paikka ja kaadon laatu.
Nykyään on reaaliaikaisempaa ilmottelua vuodille whatsapissa. Siellä myös paikka varaukset, niiden osalta joilta luonaa.
Vanhemmat varaa puhelimitse koppinsa, mutta alkaa se ikäluokka jo hyytyä, ei oo montaa kertaa puhelin soinut.
Omien lisäksi ammutaan jonkin verran lihanmyyntiin, millä rahoitetaan touhua, joten aktiivit saa enemmän kaatoja.
Tulihan noita joinain talvina liki parikymmentä talkoiltua, vaan nyt ei viitsi. Tarvii säästää peuroja,
kun naapuriseurat lähti mtk:n kelkkaan Rolling Eyes
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 02.01.2020 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peurajahdissa helpoin osuus on se liipaisimen painaminen, niin kuin edellä sanottiin, työ alkaa sitten. Useampi tunti menee kun on teurastettu, kuljetettu, nyljetty, pestypaikat, paloiteltu, pestypaikat ja lihat on vacumissa.
Jotkut rikkaat tietysti ulkoistavat tuon paloitteluhomman, mutta kun itse tekee niin tietää mitä syö. Itse muuten pidän peuranlihaa parempana kuin hirven.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20113
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.01.2020 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliskos jollakulla muuten kristallipalloa, miten aikanaan homma on mennyt suurempien peuratiheyksien alueella ja mitä tapahtuu tuommoisilla kasvavan kannan alueilla.

Meillähän lupamäärä yhteisluvassa nousi noin 30% viimevuodesta.

Vuosittain jäävän kannan on arvioitu kasvaneen noin 15% vuosivauhtia.

Jatkuuko peurakannan kasvu ”lineaarisesti” vai onko teillä aikanaan tapahtunut jonkinmoinen ”hyppäys”, eli yhtäkkiä ollaankin melko rapeassa kannantiheydessä ja kanta tuntuu vaan kasvavan leikkauspaineista huolimatta?

Jos näin oikeasti käy vaikkapa seuraavan viiden vuoden aikana, olen koittanut järkeillä mitä se tarkoittaisi jahtimielessä. Jos esimerkiksi seurue lähti nyt 17+17 luvan setillä peurasyksyyn, mitä jos lupia onkin vaikka 40+40…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 02.01.2020 22:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En nyt lähde numeereja antamaan, mutta kun kannan kasvuun ynnätään samaan aikaan supistuvat resurssit sen kaikkinaiseen hoitoon, niin tilanne menee kohtuuttomaksi.

Me jotka asumme kaiken keskellä, olemme velvoitettuja kantamaan vastuun ruokinnasta. Kerran viikossa täytetään kauramaatit ja kuitenkin kytääjiä liikkeellä keskimäärin vain 1-2 kerran viikossa jossakin noista paikoista. Jotkut ovat julistautuneet vapaa-herroiksi. Käyvät silti ajelemassa että onko pöntöissä apetta ja sitten soitellaan lapaselle puheenjohtajalle joka koittaa nakittaa heille joilla on neliveto eli kahdelle.

Mun puolesta peuran voisi vapauttaa. Korjaantuisi asia silläkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 02.01.2020 23:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

70 luvulla ja 80 luvun alkupuolella peuroja oli paaljon. Yhdellä luvalla sai ampua kolme vasaa, suuret ikäluokat olivat iskussa ja jokaista kaatoa ei ilmeisesti merkattu. 80 luvun loppupuolella ja 90 luvun alkupuolella kanta oli alhaalla. Verotus kohdistui vasoihin ja pukkeihin ja kanta lähti nousuun. Ruokinta, maatalouden muutos, ja leudot talvet, niin kanta lähti kasvamaan. Peuramäärää on myös tosi vaikea arvioida, parhaaksi on todettu keväinen laskenta pelloilta vuosittain ja useampaan otteeseen. Näin saadaan jonkinlainen kuva kannasta.

Tämä kausi on molemmissakin seuroissa mennyt uros/naarassuhteen suhteen mallikkaasti. Toisessa on urosprossa noin 30% luokkaa nyt pitäisi kannankasvu ainakin taittua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3238

LähetäLähetetty: 03.01.2020 00:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
En kyllä oikeen ymmärrä tuota "kopit on omia" -ajatusta. Miks ne ei voi olla kaikkien käytössä? Kyl mä ainakin pidän useampaa ruokintaa ja oon koppejaki tehny.

Omasta kukkarostako otat rahan useamman ruokinnan ylläpitämiseen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 03.01.2020 00:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Omin kätösin rakennettu, ruoka hommattu ja pukkien jalostus käynnissä. Kuka tahansa hattivatti ei tule ampumaan kasvattipukkeja, muiden ei ole niin väliä

Eikös se olisi parempi, että joku ennakkoluuloton kävisi teilaamassa laitaluvultaan peuroja? Kun ovat ongelmaksi liian suuren kannan muodossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 33, 34, 35  Seuraava
Sivu 2 Yht. 35

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com