OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lyijyhaulikielto kosteikoille hyväksyttiin hetki sitten
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 21, 22, 23  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20078
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 07.09.2020 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Julmettu voitto olisi, jos ampumaradat saataisiin tämän kiellon ulkopuolelle. Se että haulikielto laajenee luoteihin ja ongenpainoihin on selviö.


Eiköhän tähän tosiaan saada se lyijyhaulien täyskielto, kun silloin ”tilanne on selkeämpi” kaikille ja valvonta helpompaa/halvempaaa…

Ja sitten tää lyijykielto radoille. Ainakin ite olen ampunut kiekkoa radoilla, joilla on ollut ehdoton kielto ampua muuta kuin lyijyä. Maastoon ammuttu lyijyhän on stabiloitunut ja vaaratonta. Jos kuulemma tuohon päälle ammutaan rautaa, kuparia sun muuta kuttaperkkaa, lyijyn stabiilisuus voi kärsiä. Eli lyijykiellon myötä ei ole muuta mahdollisuutta kuin sulkea rata kokonaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rispe
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Huh 2016
Viestejä: 93

LähetäLähetetty: 07.09.2020 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni kahdella lähimmällä haulikkoradalla on jo pitkään ollut kielto käyttää lyijyhauleja. Toinen asia - kai lyijyhauleilla ladattuja patruunoita saa jatkossakin kaapissa säilyttää, eikö vain käyttö ole sitten kielletty. Eli muuttuuko lyijylliset patruunat kokonaan laittomiksi?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3010
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 07.09.2020 14:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki kansainväliset haulikkokisat taidettaneen ampua teräksellä, teräshaulien käyttöpakko ampumaradoilla mahdollistaa monenlle ampumaradalle ympäristöluvan saannin, lyijylle saanti on monelle radalle taloudellisesti täysi mahdottomuus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 07.09.2020 14:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
Kaikki kansainväliset haulikkokisat taidettaneen ampua teräksellä, teräshaulien käyttöpakko ampumaradoilla mahdollistaa monenlle ampumaradalle ympäristöluvan saannin, lyijylle saanti on monelle radalle taloudellisesti täysi mahdottomuus.

Mitään haulikkokisaa ei ammuta tällä hetkellä teräksellä. Muu maailma on teräshaulikäytössä Suomea rajusti jäljessä. Haluampa nähdä koska EU maa Italia kieltää lyijyhaulit niin että ne oikeasti poistuu käytöstä.

Myöskin maastoon ruostuva ja liukenava teräshaulimoska ei ole mikään ongelmaton ekovaihtoehto....plus tuo Lahtisen mainitsema lyijy+teräs sekoitus Shocked
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 07.09.2020 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
Ongelma onkin minä itse ajattelu, sillä ei yhtenäisyyttä saada. Voinko siis toivoa sulle 30% lisää veroa, sehän ei minua koske mut sinua tietenkin. Näin kärjistettynä.

Sehän se ongelma onkin että olen siinä porukassa jolta vaalikarjan enemmistön mukaan voidaan ja tulee ottaa aina vain enemmän ja joilla kuulemma riittää aina maksaa enemmän.
Siihen nähden itselläni on yleensä aika köyhä olo.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 07.09.2020 14:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
vekev kirjoitti:
Ongelma onkin minä itse ajattelu, sillä ei yhtenäisyyttä saada. Voinko siis toivoa sulle 30% lisää veroa, sehän ei minua koske mut sinua tietenkin. Näin kärjistettynä.

Sehän se ongelma onkin että olen siinä porukassa jolta vaalikarjan enemmistön mukaan voidaan ja tulee ottaa aina vain enemmän ja joilla kuulemma riittää aina maksaa enemmän.
Siihen nähden itselläni on yleensä aika köyhä olo.
Siteerasin tähän,

""Tuskinpa, jos jotain niin Suomessa himoitaan vaadittua tiukempien kieltojen perään. En kyllä itse näe tässä ylitsepääsemätöntä ongelmaa, ei sitten ammuta lyijyä. Mutta voi se toki jollekin olla.""

Sinä et nää ongelmaa, siksi laitoin mitä laitoin, mut ilmeisesti et tajunnut. Todellisuudessa ei ollut kyse veroista vaan "minua ei hetkauta asenteesta".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 07.09.2020 15:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
liki kirjoitti:
vekev kirjoitti:
Ongelma onkin minä itse ajattelu, sillä ei yhtenäisyyttä saada. Voinko siis toivoa sulle 30% lisää veroa, sehän ei minua koske mut sinua tietenkin. Näin kärjistettynä.

Sehän se ongelma onkin että olen siinä porukassa jolta vaalikarjan enemmistön mukaan voidaan ja tulee ottaa aina vain enemmän ja joilla kuulemma riittää aina maksaa enemmän.
Siihen nähden itselläni on yleensä aika köyhä olo.
Siteerasin tähän,

""Tuskinpa, jos jotain niin Suomessa himoitaan vaadittua tiukempien kieltojen perään. En kyllä itse näe tässä ylitsepääsemätöntä ongelmaa, ei sitten ammuta lyijyä. Mutta voi se toki jollekin olla.""

Sinä et nää ongelmaa, siksi laitoin mitä laitoin, mut ilmeisesti et tajunnut. Todellisuudessa ei ollut kyse veroista vaan "minua ei hetkauta asenteesta".

Toistaiseksi kustannuskysymys on ainoa edes etäisesti vakuuttava argumentti mitä on esitetty täyttä lyijykieltoa vastaan. 22lr:kin korvaavia ammuksia on löytynyt jo aikansa ja varmasti yleistyvät äkkiä.
Mutta kyllä, nykyinen järjestely on Suomessa varmasti järkevämpi kuin nyt tulossa oleva. Siihen nähden täyskieltokin on paljon parempi kuin miettiä missä nyt sattuu saada kulkea lyijyä taskussa ja missä ei. Ja toki vanhoille haulikoille korvaavat ammukset ovat jonkinlainen ongelma, löytyy niitäkin mutta maksavat paljon tai toimivat lähinnä välttävästi. Niiden haulikkojenkin rahallinen arvo alkaa kuitenkin lähestyä nollaa jo nyt keräilyarvoa lukuunottamatta eivätkä teräskelpoisetkaan omaisuuksia maksa. Rata-ammunta muilla korvaavilla kuin teräksillä on jonkinlainen kustannuskysymys edelleen.
Mutta hyviä perusteluita miksi lyijykieltoa pitäisi vastusta saa esittää jos keksii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 12984

LähetäLähetetty: 07.09.2020 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toiminnalliset haulikkolajit kuten IPSC ja SRA ammutaan haulikoilla pääsääntöisesti metallisiin maaleihin tai kiekkoihin jotka ovat metallisissa maalitelineissä. Kimmokevaaran vuoksi terästä ei voida käyttää.

Suomi on IPSC.ssä hauölikkolajiessa maailman terävintä kärkeä mutta hetken päästä emme ole jos ei voida harjoitella Suomessa.

Ymmärrän jotenkiin ajatuksen että kosteikkoihin ei saisi kylvää lyijyhauleja. Nyt vaan on niin että kosteikkomääritelmä on niin naurettavan lavea että se kattaa koko Suomesta 75% kuivalla ja sateen aikana 100%.

Ampumaradoilla lyijynkäyttö tulisi olla jatkossakin sallittua kunhan metallit kerätään maasta pois kun rata suljetaan. Eli nykyisten ympäristöluvallisten ratojen suhteen ei mitään ongelmaa pitäisi edes olla. Lyijyhaulikielto kuitenkin suoja-aluevaatimuksineen sulkee radatkin syliinsä ja siinä ei ole mitään järkeä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5075
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 07.09.2020 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:

Mutta hyviä perusteluita miksi lyijykieltoa pitäisi vastusta saa esittää jos keksii.


Eipä niitä varmaan ole. Johan lyijy on kielletty maaleista, polttoaineesta, vesijohdoista ja vissiin lyijykynistäkin, joten ihan odotettuahan tuo varmaan oli.

Siirtymäajan tosin soisin olevan vaikka 5 vuotta, ja sitten täysikielto.
Mielummin noin, kuin se että jossain saa ampua lyijyllä ja taas toisaalla ei. Tällöin myös korvaavien kehittelyssäkin voisi olla enemmän vauhtia ja tuloksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
viisasverneri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2008
Viestejä: 1313

LähetäLähetetty: 07.09.2020 15:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Norjassahan oli pitkään lyijykielto, mutta joitain vuosia sitten se kumottiin. Totta siellä järki tuli mukaan kuvioihin. Osaava voisi löytää perustelut, joilla lyijy saatiin takaisin luvallisten kirjoihin. Muistelen, että yksi argumentti oli turvallisuustekijä eli teräshaulien kimmokevaaraa lyijyllä ei ole.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kyrätulli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Syy 2014
Viestejä: 694

LähetäLähetetty: 07.09.2020 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Ei koske minua/ei koske metsästäjiä". "...hyviä perusteita vastustaa lyijykieltoa."

Kustaanko vähän taas muroihin, tällä kertaa yhteisiin. Aseita, ammuntaa ja metsästystä koskevat säädökset ja kiellot seuraavat toinen toisiaan; TT3:set, käsiaseet, pitkän matkan kiväärit jne. Tuo lista tulee jatkumaan. Se ettei juuri itse harrasta mustaruutiammuntaa tai haulikkopracticaalia antaa mahdollisuuden antaa hyväksynnän rajoituksille ja kielloille. Kertokaahan milloin lainsäädännöllisesti, kansallisella tai EU tasolla, on tullut hyviä uutisia metsästäjille, urheiluampujille ja asekeräilijöille?
Ymmärrän lyijyhaulien käytön kieltämisen kovan metsästyskuormituksen alueilla kuten Hailuodossa tms. mutta tämä helevetin vouhkaaminen on minulle liikaa. Lajit, kuten haulikkopractical, joustaa ja elää tilanteen mukaan, pleittirastit korvataan jollain muulla, eipä siinä mitään. Samoin metsästys pystytään hoitamaan korvaavilla materiaaleilla, eikä siinäkään mitään. Mutta jatkuva kiristäminen ja kuristaminen virkamieskoneistolta on ...ittu liikaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niskahikinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2019
Viestejä: 359
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 07.09.2020 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tukki jossa haulirypäs on sahauskelvoton. Joillakin alueilla niitä voi tulla paljon jos metsästyspaine on kova. Harmittaa tuo kaluston "pakko" uusinta jos vanhaa kalustoa on. Mitenhän noissa isoissa eu maissa.. paljonko aluetta Ramsar koskee vs Suomi. Eli kustaanko meitä tässä silmää siten että ao päättävät maat säilyttää ison osan ei kosteikkona. 22lr näkyy olevan win tina ja cci kuparimuoviseos. Miten toimii onko kokemusta? Hinnat nousee varmaan sen 50%. Luin näitä lyijytutkimuksia, osa on hyvin epämääräistä. "Voi, voivat" on yleinen muoto ilmaista asiaa. Lyijy on myrkyllinen aine kyllä, mutta mikä se vaikutus sitten metsästyksen kautta on. Onko vaikutukset sitten niin isoja että niitä ei voi lukea normaaliin ihmisen aiheuttamaan jälkeen. Onhan se tietysti niinkin että ei luontoon pitäisi kylvää ylimääräistä, tosin luonnon aineitahan metallit on paitsi seoksina... mikä lienee tinan kohtalo. Siinähän onusein lyijyä.

Viimeinen muokkaaja, Niskahikinen pvm 07.09.2020 16:58, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 07.09.2020 16:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niskahikinen kirjoitti:
Tukki jossa haulirypäs on sahauskelvoton.
Onko kokemusperäistä tietoa? Tai jos jostain luettua, niin onko viitettä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Niskahikinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2019
Viestejä: 359
Paikkakunta: Kymenlaakso

LähetäLähetetty: 07.09.2020 17:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on tutkinto alalta. Että jotakin tietoa on. Mutta näin on lausunut myös Sahateollisuus Ry. Tukki kyllä löytyy mutta se hylätään mahdollisten terävaurioiden vuoksi. Niistä tulee seisakkia ja tuotannon menetystä. Röntgen ja met ilm löytää mutta kustannuksia ne lisää. Hakkeeksi varmaan ne sitten menee. Se taas vaikuttaa metsänomistajan saamaan hintaan puusta. Lausunto on Maaseudun menneisyys lehdessä. 7.9 netissä vain tilaajille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2057

LähetäLähetetty: 07.09.2020 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jossakin oli juttua taannoin että suomella oli vetovastuu tuossa REACH- kompostissa. Liekö pitää paikkansa, omat koirat purivat, todnäk joku vihertävä tietenki.
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 21, 22, 23  Seuraava
Sivu 10 Yht. 23

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com