OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vihreä kusetus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 110, 111, 112  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12164

LähetäLähetetty: 15.09.2020 20:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:

Yhtään todellista syytä en nyt keksi miksei esim. EQC tai E-tron ajaisi asiaa täysin jos hinta ei ole este.
Mikäs niillä on toimintasäde? Vähän nihkeää on erähommat pohjoisessa jos huirmuisesti alle 500km jää. Kurja ajaa vaikka kalaan jonnekin Norjaan jos pitää 200km välein ladata akkua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12164

LähetäLähetetty: 15.09.2020 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tosin, tuskin on ongelma löytää tuttavapiiristä sitä, joka suostuu viikoksi vaihtamaan autoja jos ite on vailla jotain koukuliista dieselfarkkua tai sitten pakua ja antaa itse vaihdossa tommosen EQC:n tai E-tronin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jbear
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5520

LähetäLähetetty: 15.09.2020 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Jbear kirjoitti:
Tahtoo olla politiikan ongelma tuo mielipiteiden korjaaminen. Voidaan heleposti alkaa syyttämään takinkäännöstä. Isoissa asioissa hankala asia muuttaa mieltään.
Kyllähän tuo tosiaan on se arkirealismi toisaalta, millä politiikkaa joutuu demokratiassa tekemään. Aiemmat kannattajat jättää jos mieli muuttu, eikä sillä silti uusia kannattajia välttämättä saa, kun ei aiempi mielikuva ole mieluinen.


Tuossahan tulee sitten ne poliitikon puhetaidot esille. Jos mielipide muuttuu poliitikolla nii pitäähä sille olla hyvät perustelut tai ainaki perustelut. Sitte ku tulee tilaisuus poliitikolla ilmaista mielipiteensä niin täytyy myös pystyä perustelemaan kannattajille miksi on mieli muuttunut. Oli perustelut hyvät tai ei niin senhän päättävät sitte äänestäjät. Ja jos perustelut on niin hyvät että niiden takia kannattaa mieli muuttaa nii pitäs ne sitte kannattajatkin vakuuttaa.
_________________
The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jbear
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5520

LähetäLähetetty: 15.09.2020 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Tosin, tuskin on ongelma löytää tuttavapiiristä sitä, joka suostuu viikoksi vaihtamaan autoja jos ite on vailla jotain koukuliista dieselfarkkua tai sitten pakua ja antaa itse vaihdossa tommosen EQC:n tai E-tronin.


Eiku yhellä autollaha pitäisi voida tehä kaikki pellon kynnöstä hääparin kuskaukseen. Varsinkin jos se o sähköauto. Mikään vähempi ei kelepaa (ellei se ole sitte bensa) Twisted Evil Twisted Evil Rolling Eyes Wink
_________________
The worst Part of Cencorship is *** !
Ei kaikkien arvitse olla idiootteja. Riittää ku enemmistö o -> demokrtia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12164

LähetäLähetetty: 15.09.2020 21:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jbear kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Jbear kirjoitti:
Tahtoo olla politiikan ongelma tuo mielipiteiden korjaaminen. Voidaan heleposti alkaa syyttämään takinkäännöstä. Isoissa asioissa hankala asia muuttaa mieltään.
Kyllähän tuo tosiaan on se arkirealismi toisaalta, millä politiikkaa joutuu demokratiassa tekemään. Aiemmat kannattajat jättää jos mieli muuttu, eikä sillä silti uusia kannattajia välttämättä saa, kun ei aiempi mielikuva ole mieluinen.


Tuossahan tulee sitten ne poliitikon puhetaidot esille. Jos mielipide muuttuu poliitikolla nii pitäähä sille olla hyvät perustelut tai ainaki perustelut. Sitte ku tulee tilaisuus poliitikolla ilmaista mielipiteensä niin täytyy myös pystyä perustelemaan kannattajille miksi on mieli muuttunut. Oli perustelut hyvät tai ei niin senhän päättävät sitte äänestäjät. Ja jos perustelut on niin hyvät että niiden takia kannattaa mieli muuttaa nii pitäs ne sitte kannattajatkin vakuuttaa.

Ne vaan kannattajat on kovin monesti samalla asenteella liikkeellä, puoli on päätetty ja mitkään järkiperusteet ei uppoa, ei suostuta edes pohtimaan toista näkökulmaa saati uskomaan sellaisia. Taitoa tosiaan vaatii ja kepulipeliä ja valheitakin, saada sellaiset puolelleen vastoin heidän omaa periaatettaan.

Eikä meistä kukaan ole täysin immuuni tälle, asiat tupataan näkemään niinkuin ne halutaan nähdä jopa silloin kuin koitetaan etsiä asiasta tietoa (vahvistusharha). Idealismi on monesti politiikan realismia ainakin ulospäin, vaikka käytännönasiat joudutaan hoitamaan eritavoin. Kyllä demokratiakin vaan on hyvin haastava ja puutteellinen järjestelmä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 16.09.2020 06:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
liki kirjoitti:

Yhtään todellista syytä en nyt keksi miksei esim. EQC tai E-tron ajaisi asiaa täysin jos hinta ei ole este.
Mikäs niillä on toimintasäde? Vähän nihkeää on erähommat pohjoisessa jos huirmuisesti alle 500km jää. Kurja ajaa vaikka kalaan jonnekin Norjaan jos pitää 200km välein ladata akkua.


Ei sähkö noissa hommissa korvaa, nyt järki käteen. Norjassa tosin subventoidaan sähköautoja eli latausta tuetaan vai oliko ilmainen enkä nyt tiedä oliko turisteille. Monissa on toki melkoinen pikalataus. Mutta ajaa biodiiselillä ne hommat. En oikein näe hedelmällisenä tinkaa ja puhetta missä jokin asia pitää täysin korvata jollakin toisella.
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 16.09.2020 08:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
liki kirjoitti:

Yhtään todellista syytä en nyt keksi miksei esim. EQC tai E-tron ajaisi asiaa täysin jos hinta ei ole este.
Mikäs niillä on toimintasäde? Vähän nihkeää on erähommat pohjoisessa jos huirmuisesti alle 500km jää. Kurja ajaa vaikka kalaan jonnekin Norjaan jos pitää 200km välein ladata akkua.

Noin 400km luokkaa ja lataus on jo varsin nopeaa. Olen itse toistellut näitä samoja vasta-argumentteja kyllästymiseen asti "sähköautouskovaiselle" mutta fakta on ettei akkuautoilla tulla käytännössä ajelemaan 1100km päivän aikana Lappiin vaan ne reissut pitää tehdä muuten. Sellainen reissu tuli tänä vuonna tehtyä 2 kertaa, mennessä ja tullessa, mutta edellisestä kerrasta onkin jo aikaa. Useammin toistuneet n. 800km matkat kyllä onnistuisivat, lähinnä näkisin ongelmana että perillä korvessa ei ole sähköjä auton lataamiseen eli ennen "sivityksen jättämistä" pitäisi olla virtaa riittämiin. Mutta onko tuo todellinen ongelma, ajelee vaikka pari sataa km alkumatkaa ja vaihtaa vuokra-autoon.
Nykyisillä hinnoilla alkaisi olla myös ihan realismia ostaa pikkku sähkökottero kaupunki- ja päivittäispyöritykseen, esim. Zoe n. 30kEUR, ja pitää vähän vanhempi nelivetoinen dieselkärry seisonnassa muihin tarpeisiin. Käytettyjen sähköautojen hinnoista puuttuu mielestäni realismi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 16.09.2020 09:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"""Nykyisillä hinnoilla alkaisi olla myös ihan realismia ostaa pikkku sähkökottero kaupunki- ja päivittäispyöritykseen, esim. Zoe n. 30kEUR"""

Joopajoo, astu normi ihmisen palkkatasolle ja maalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 16.09.2020 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

SEAT MII ELECTRIC PLUS 61 KW (83 HV)
20 691,96 eur
SÄHKÖAUTON HANKINTATUKI -2 000,00
jäljelle jää 18 691,96 eur

Leasing yksityiselle S-taso 248 €/kk

https://www.seat.fi/mallisto/mii-electric/malliesittely.html

Kyllä tällä työmatkat ajelee monissa paikoissa
_________________
das Endziel ist mir nichts, die Bewegung ist mir alles
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 16.09.2020 10:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
"""Nykyisillä hinnoilla alkaisi olla myös ihan realismia ostaa pikkku sähkökottero kaupunki- ja päivittäispyöritykseen, esim. Zoe n. 30kEUR"""

Joopajoo, astu normi ihmisen palkkatasolle ja maalle.

Jos puhutaan EQC:sta tai E-tronista vaihtoehtona (alk. noin 80kEUR) niin tuo on itseasiassa jopa kokonaisedullisempi ratkaisu. Enpä väitä että se hinnan puolesta olisi kaikille mahdollista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 16.09.2020 11:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
vekev kirjoitti:
"""Nykyisillä hinnoilla alkaisi olla myös ihan realismia ostaa pikkku sähkökottero kaupunki- ja päivittäispyöritykseen, esim. Zoe n. 30kEUR"""

Joopajoo, astu normi ihmisen palkkatasolle ja maalle.

Jos puhutaan EQC:sta tai E-tronista vaihtoehtona (alk. noin 80kEUR) niin tuo on itseasiassa jopa kokonaisedullisempi ratkaisu. Enpä väitä että se hinnan puolesta olisi kaikille mahdollista.
Ei tietenkään, mut päättäjät jotka istuu kovilla palkoilla ei nää että on muitakin kuin he ja tuo kaupunki porukka.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NEHunting
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2009
Viestejä: 2632

LähetäLähetetty: 16.09.2020 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
vekev kirjoitti:
"""Nykyisillä hinnoilla alkaisi olla myös ihan realismia ostaa pikkku sähkökottero kaupunki- ja päivittäispyöritykseen, esim. Zoe n. 30kEUR"""

Joopajoo, astu normi ihmisen palkkatasolle ja maalle.

Jos puhutaan EQC:sta tai E-tronista vaihtoehtona (alk. noin 80kEUR) niin tuo on itseasiassa jopa kokonaisedullisempi ratkaisu. Enpä väitä että se hinnan puolesta olisi kaikille mahdollista.


Onko kokonaisedullisuudessa otettu nyt kokonaisveroprosentti kokonaisuudessaan huomioon koko kokonaisuudelle?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Takkutikka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2017
Viestejä: 1218

LähetäLähetetty: 16.09.2020 12:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
liki kirjoitti:

Yhtään todellista syytä en nyt keksi miksei esim. EQC tai E-tron ajaisi asiaa täysin jos hinta ei ole este.
Mikäs niillä on toimintasäde? Vähän nihkeää on erähommat pohjoisessa jos huirmuisesti alle 500km jää. Kurja ajaa vaikka kalaan jonnekin Norjaan jos pitää 200km välein ladata akkua.

Noin 400km luokkaa ja lataus on jo varsin nopeaa. Olen itse toistellut näitä samoja vasta-argumentteja kyllästymiseen asti "sähköautouskovaiselle" mutta fakta on ettei akkuautoilla tulla käytännössä ajelemaan 1100km päivän aikana Lappiin vaan ne reissut pitää tehdä muuten. Sellainen reissu tuli tänä vuonna tehtyä 2 kertaa, mennessä ja tullessa, mutta edellisestä kerrasta onkin jo aikaa. Useammin toistuneet n. 800km matkat kyllä onnistuisivat, lähinnä näkisin ongelmana että perillä korvessa ei ole sähköjä auton lataamiseen eli ennen "sivityksen jättämistä" pitäisi olla virtaa riittämiin. Mutta onko tuo todellinen ongelma, ajelee vaikka pari sataa km alkumatkaa ja vaihtaa vuokra-autoon.
Nykyisillä hinnoilla alkaisi olla myös ihan realismia ostaa pikkku sähkökottero kaupunki- ja päivittäispyöritykseen, esim. Zoe n. 30kEUR, ja pitää vähän vanhempi nelivetoinen dieselkärry seisonnassa muihin tarpeisiin. Käytettyjen sähköautojen hinnoista puuttuu mielestäni realismi.
Paljosta Liki lyödään vetoa, ettei unelmahöttöinen utopiasi toteudu nykyteknologialla esim. Minun tapauksessa: töihin matkaa 350km ja ajelen kelillä kuin kelillä. Paljonko luulet toimintasäteen olevan talvella tuiskussa ja pakkasessa? Sähköautoissahan tärkeää on optimoida ajotyyli, eli himmailla. Pitääköhän olla päällä hyljehaalari, että autolla pääsee edes 50% toimintasäteeseen? Käytännössä toimintasäteen tulisi olla optimioloissa sen 1tkm, että voisi edes kuvitella saavuttavan realistisen 40% toimintasäteen haastavissa keleissä. Kyllä itse ainakin nakkaisin aggrekaatin perään, jos moista hulluutta alkaisin kokeileen
Rolling Eyes Vaikka nyt latauspisteitä alkaa olemaan ihan kohtuudella, mutta miltäs kuulostaa 2tuntia lisää matka-aikaa per suunta? Laitetaas sitten vaihtoehtoinen kulkuväline: linja-auto: n. 6 tuntia ajoa, sekä 1-1,5vrk aikaisemmin matkan aloitus +viimeinen 40km pätkä kävellen 5km/h. Onhan se ihan kiva, että maailma pelastuu, mutta perhettä näkee sitten paremmin lomien aikana jahka ehtii silloin kotona olemaan hieman enemmän, kuin kääntymässä. Cool Bensahybridi Ravilla sitten menee matka-ajossa 8litraa satasella, jos on vähäsenkään kuormaa kyytissä.


Viimeinen muokkaaja, Takkutikka pvm 16.09.2020 13:04, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 16.09.2020 13:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"""Lämmityksen hintana on lisääntynyt sähkönkulutus. Sähköä tarvitaan akkupaketin lämmityksen lisäksi myös matkustamon lämmitykseen. Polttomoottoriautoista poiketen sähköauton akuston ja moottorin tuottama hukkalämpö ei riitä lämmittämään auton sisätiloja. Monessa sähköautossa on ilmalämpöpumppu, joka parantaa merkittävästi lämmityksen hyötysuhdetta viileillä keleillä ja pikkupakkasilla. Niinpä kylmän aiheuttama kantaman pieneneminen alkaa näkyä toden teolla vasta reilusti kylmällä säällä."""
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 16.09.2020 14:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Takkutikka kirjoitti:
liki kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
liki kirjoitti:

Yhtään todellista syytä en nyt keksi miksei esim. EQC tai E-tron ajaisi asiaa täysin jos hinta ei ole este.
Mikäs niillä on toimintasäde? Vähän nihkeää on erähommat pohjoisessa jos huirmuisesti alle 500km jää. Kurja ajaa vaikka kalaan jonnekin Norjaan jos pitää 200km välein ladata akkua.

Noin 400km luokkaa ja lataus on jo varsin nopeaa. Olen itse toistellut näitä samoja vasta-argumentteja kyllästymiseen asti "sähköautouskovaiselle" mutta fakta on ettei akkuautoilla tulla käytännössä ajelemaan 1100km päivän aikana Lappiin vaan ne reissut pitää tehdä muuten. Sellainen reissu tuli tänä vuonna tehtyä 2 kertaa, mennessä ja tullessa, mutta edellisestä kerrasta onkin jo aikaa. Useammin toistuneet n. 800km matkat kyllä onnistuisivat, lähinnä näkisin ongelmana että perillä korvessa ei ole sähköjä auton lataamiseen eli ennen "sivityksen jättämistä" pitäisi olla virtaa riittämiin. Mutta onko tuo todellinen ongelma, ajelee vaikka pari sataa km alkumatkaa ja vaihtaa vuokra-autoon.
Nykyisillä hinnoilla alkaisi olla myös ihan realismia ostaa pikkku sähkökottero kaupunki- ja päivittäispyöritykseen, esim. Zoe n. 30kEUR, ja pitää vähän vanhempi nelivetoinen dieselkärry seisonnassa muihin tarpeisiin. Käytettyjen sähköautojen hinnoista puuttuu mielestäni realismi.
Paljosta Liki lyödään vetoa, ettei unelmahöttöinen utopiasi toteudu nykyteknologialla esim. Minun tapauksessa: töihin matkaa 350km ja ajelen kelillä kuin kelillä. Paljonko luulet toimintasäteen olevan talvella tuiskussa ja pakkasessa? Sähköautoissahan tärkeää on optimoida ajotyyli, eli himmailla. Pitääköhän olla päällä hyljehaalari, että autolla pääsee edes 50% toimintasäteeseen? Käytännössä toimintasäteen tulisi olla optimioloissa sen 1tkm, että voisi edes kuvitella saavuttavan realistisen 40% toimintasäteen haastavissa keleissä. Kyllä itse ainakin nakkaisin aggrekaatin perään, jos moista hulluutta alkaisin kokeileen
Rolling Eyes Vaikka nyt latauspisteitä alkaa olemaan ihan kohtuudella, mutta miltäs kuulostaa 2tuntia lisää matka-aikaa per suunta? Laitetaas sitten vaihtoehtoinen kulkuväline: linja-auto: n. 6 tuntia ajoa, sekä 1-1,5vrk aikaisemmin matkan aloitus +viimeinen 40km pätkä kävellen 5km/h. Onhan se ihan kiva, että maailma pelastuu, mutta perhettä näkee sitten paremmin lomien aikana jahka ehtii silloin kotona olemaan hieman enemmän, kuin kääntymässä. Cool Bensahybridi Ravilla sitten menee matka-ajossa 8litraa satasella, jos on vähäsenkään kuormaa kyytissä.


E ise mitään utopiaa ole.
https://10myyttiasahkoautoilusta.fi/sahkoautoilu-ei-onnistu-pakkasella/
https://www.apu.fi/artikkelit/nain-tesla-ja-e-golf-potkivat-20-asteen-pakkasessa
https://www.virta.global/fi/blogi/n%C3%A4in-s%C3%A4hk%C3%B6auto-toimii-talvella
Noiden kahden kärryn WLTP-toimintasäde on siis 400km luokkaa millä voit turvallisesti olettaa kulkevasi n. 280km säässä kuin säässä. Teslan LR-mallien 560km ja 610km matkoille tuo ei ole edes ongelma. Mutta jatkuva akkujen käyttö täydestä tyhjäksi lyhentää kyllä niiden elinikää.

350km matkaa tekee päivittäin matka-aikaa käytännössä 4h, ellei nyt koko matka satu olemaan lähes pelkkää moottoritietä, ja jo pelkästään polttoainekulut alkaen 20e/pv. (Luokkaa 5l/100km nykyisillä dieselin hinnoilla.) Nostan hattua jos jatkuvasti jaksat, ehtiihän tuossa vielä käydä kotona nukkumassa. Tämä siis olettaen että matka on 350km edestakaisin, vaan eipä sellaista matkaa töihin sukkuvoiliakaan enää Suomeen kovin montaa mahdu. Puhumattakaan sitten että 2x350km.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 110, 111, 112  Seuraava
Sivu 8 Yht. 112

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com