OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kantolupa vs rinnakkaislupa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 21.09.2020 09:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan tämä aika aika mielenkiintoista elää.

Minulla on 8 pistoolia ja revolveria. Olisin mielelläni ostanut 22 itselataavan pistoolin ihan siitä syystä, että minulla on muutama supiloukku keskellä kylää. Olisi paljon mukavampi lopettaa ne loukuntäyttäjät äänenävaimennuksen kanssa kuin ilman. Nyt käytän reukkua joka on paljon meluisampi.(ja jolla olen aikoinaan ampunut kilpaa). Minulle on ehdotettu kertalaukauspistoolia, mutta mieluummin ottaisin ihan vaikka tavan Rugerin enkä halkoa. Sen kanniskelu kun vaatii melkein pikku repun. Nykyinen kulkee vyöllä ja hyvin piilossa.

Noh itselataavaan 22 pistooliin saa luvan vain tarkuuusammuntaan sillä se on Suomen vaarallisin ase. Ei merkkaa mitään että holvissa on pistoolia ja reukkua kaliipereissa 22, 9mm, 45 acp, 45 LC, 44 mag

Oman ampumaseura kaverit olisivat voineet kirjoittaa minulle "sopivan harjoituspäiväkirjan" mutta en suostunut. Ymmärrettävistä syistä. Saapa nähdä miten ensi viikolla käy vanhemmalla pojalle (virassa oleva sotilaspoliisi ylik. joka hakee lupaa 9mm glockiin)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 21.09.2020 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

setteriforever kirjoitti:

Oman ampumaseura kaverit olisivat voineet kirjoittaa minulle "sopivan harjoituspäiväkirjan" mutta en suostunut. Ymmärrettävistä syistä. Saapa nähdä miten ensi viikolla käy vanhemmalla pojalle (virassa oleva sotilaspoliisi ylik. joka hakee lupaa 9mm glockiin)


En tiedä mitä sorvaamista päiväkirjassa on, jos sulla on nuo aseet niin kai niillä nyt nuo muutamat kerran olet ampunutkin mitä AAK paperi vaatii?

Eipä tuossa ihmeellisiä ole, jos harrastaa lajia johon sen tarvitsee niin lupa tulee. Sillä ei ole väliä onko minkä sortin sotilas, lääkäri, vai päiväkodin täti.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 21.09.2020 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo olenhan minä, en vain ole koskaan pitänyt mitään päiväkirjaa...Käyn radalla enää silloin tällöin ja syyni ostaa se puolari ei ole kilpa-ammunta vaan loukkupyynti. Minua ottaa päähän se, ettei se todellinen syy kelpaa, vaan pitää kiertää koko asia.
Tämä on periaatekysymys. Ja se etten halua vetää niitä päiviä hatusta, vaikka ne määrät täyttyisivätkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 21.09.2020 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä en jaksa vaivata itseäni periaatteilla. Mutta harrasteaseiden omistajia kehottasin pitämään jotain dokumenttiä harratuksestaan, sillä voi säästää itseän jossain kohtaa. Omariista on hyvä metsästyksestä, ammuntojakin kannataa kirjata miten ite helpoksi kokee.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Voitt0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2013
Viestejä: 1167
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 21.09.2020 10:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

setteriforever kirjoitti:
joo olenhan minä, en vain ole koskaan pitänyt mitään päiväkirjaa...Käyn radalla enää silloin tällöin ja syyni ostaa se puolari ei ole kilpa-ammunta vaan loukkupyynti. Minua ottaa päähän se, ettei se todellinen syy kelpaa, vaan pitää kiertää koko asia.
Tämä on periaatekysymys. Ja se etten halua vetää niitä päiviä hatusta, vaikka ne määrät täyttyisivätkin.


Joo, näinhän se on, mutta enshätään reukun luvalla voi lainata pistoolia tai pienoispistoolia (toistaiseksi) ei lainauksesta eikä laina-ajastakaan ole mitään ilmoitettavaa kenellekään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 21.09.2020 17:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy kumartaa setteriforeverin periaatteellisuudelle, noin sitä elämä sujuu. Mulla ei ole edes noin paljoa lyhyitä, reukkujakin on vain kuusi. Jos tulis mieleen hommata joku uusi lyhyt niin pyytäisin AAK:lta todistuksen, se tulisi heti.

Tästä on myös korkeampikin aste, kuulin viikonloppuna kun meillä oli kisaviikonloppu, notkuttiin tuomaroimassa. Mulle sattui kavereiksi pari reukkufriikkiä ja yksi noviisi. Toinen noista friikeistä on AAK, kun kuuli että toisella kutkuttaisi yksi reukku niin pisti AAK-todistuksen yllätyksenä ja pyytämättä. Ja siitä se kuulemma lähti... Sitten katseltiin viikonloppu kuvia ja videoo uudesta reukusta. Ja tietysti puhuttiin myös asiaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 21.09.2020 18:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elämän voi tehdä vaikeaksi tai helpoksi. Minä nyt pervertikkona haluan tehdä sen vaikeamman kautta. Kuten sanottu, saan ihan minkä vaan todistuksen seuran kavereilta puhelinsoitolla, mutta tässä asiassa on monta puolta.

Ajattelin kuitenkin kokella totuutta. Ja perustella sen hyvin.

Jos tulee bumerangi niin sitten tulee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
leverman
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2005
Viestejä: 1295

LähetäLähetetty: 21.09.2020 18:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitatko totuudella itselataavan pistoolin hankkimista perusteella loukkupyynti? Bumerangi tulee 110% varmuudella, koska laki yksinkertaisesti kieltää myöntämästä lupaa tuolla perusteella. Yksikään lupaviranomainen ei taatusti syyllisty virkavirheeseen myöntääkseen luvan, olivatpa perustelusi miten järkeviä ja valideja tahansa. Näin se vaan on, saadakseen järkevän ja hiljaisen loukkuaseen nykyisin on valehdeltava lupaprosesissa, ei voi mitään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Huh 2014
Viestejä: 2278

LähetäLähetetty: 21.09.2020 18:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

setteriforever kirjoitti:
Elämän voi tehdä vaikeaksi tai helpoksi. Minä nyt pervertikkona haluan tehdä sen vaikeamman kautta. Kuten sanottu, saan ihan minkä vaan todistuksen seuran kavereilta puhelinsoitolla, mutta tässä asiassa on monta puolta.

Ajattelin kuitenkin kokella totuutta. Ja perustella sen hyvin.

Jos tulee bumerangi niin sitten tulee.


Kun bumerangi tulee. Lupamaksun maksamisen verran siitä saa hupia.
_________________
Eksyvä ei tietä kysy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 21.09.2020 19:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TA kirjoitti:
setteriforever kirjoitti:
Elämän voi tehdä vaikeaksi tai helpoksi. Minä nyt pervertikkona haluan tehdä sen vaikeamman kautta. Kuten sanottu, saan ihan minkä vaan todistuksen seuran kavereilta puhelinsoitolla, mutta tässä asiassa on monta puolta.

Ajattelin kuitenkin kokella totuutta. Ja perustella sen hyvin.

Jos tulee bumerangi niin sitten tulee.


Kun bumerangi tulee. Lupamaksun maksamisen verran siitä saa hupia.


Näin. Kuten Levermankin sanoo, luvan myöntäjä rikkoo lakia jos luvan noilla perusteilla myntää. Lakihan sanoo näin: '

Lainaus:
Metsästyslainsäädännön mukaan sallittua eläinten ampumista varten aselupaa ei voida antaa tämän lain 6 §:n 2 momentin 4–7 kohdassa tarkoitettua ampuma-asetta varten lukuun ottamatta kertatulitoimista pienoispistoolia ja pienoisrevolveria.


Ja tuo mainittu 6 §:n 2 momentin 4–7 kohdat on nämä:

Lainaus:
4) pistoolilla yhden käden otteella ammuttavaksi suunniteltua ja valmistettua lyhyttä ampuma-asetta, jossa käytetään keski- tai reunasytytteistä patruunaa;

5) pienoispistoolilla pistoolia, jossa käytetään reunasytytteistä enintään .22 kaliiperista patruunaa;

6) revolverilla yhden käden otteella ammuttavaksi suunniteltua ja valmistettua lyhyttä ampuma-asetta, jossa on pyörivä patruunarulla ja jossa käytetään keski- tai reunasytytteistä patruunaa;

7) pienoisrevolverilla revolveria, jossa on pyörivä patruunarulla ja jossa käytetään reunasytytteistä enintään .22 kaliiperista patruunaa;
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 21.09.2020 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

setteriforever kirjoitti:
Elämän voi tehdä vaikeaksi tai helpoksi. Minä nyt pervertikkona haluan tehdä sen vaikeamman kautta. Kuten sanottu, saan ihan minkä vaan todistuksen seuran kavereilta puhelinsoitolla, mutta tässä asiassa on monta puolta.

Ajattelin kuitenkin kokella totuutta. Ja perustella sen hyvin.

Jos tulee bumerangi niin sitten tulee.
Ei millään pahalla mutta tuntuu että kuvittelet olevasi lain yläpuolella. Ei siinä mitään, raportoi tulokset täällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 22.09.2020 07:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tunne olevani. Mutta kuten sanoin, minun omaa periaatetta riepoo se, että joutuisin "olemaan luova". Tosin en kyllä tiennyt että se on kirjattu noin suoraan lakiin. Viimeksi kun asiasta poliisin kanssa juttelin hän puhui "käytännöstä", joten en ole asiaa sen paremmin tarkastanut. Nytkin ajattelin soittaa sinne ensin, minulla on niihin kavereihin ihan hyvät välit jotka asioista minun kohdallani päättää. Olivat muuten mukana luolalla viime keväänä kun tyhjäsimme supikoloja yhdessä ruotsinkielisen Pohjanmaan tehotiimin kanssa, kuten monena vuonna aikaisemmin. Kun ne hetken katselivat sitä touhua niin ymmärsivät hyvin, että "pyöveleillä" oli 38:t reukut eivätkä 22:t.

Ja olen aika varma että sen keikan viesti meni eteenpäin.

Ja olen sitä mieltä myös, että typeristä lainkohdista on uskallettava puhua niiden kanssa jotka siitä päättävät. Ei se ole lain yläpuolella olemista. Ne eivät koskaan muutu tai kehity jos vain ollaan aina hiljaa. Ja en nyt tarkoita sitä että pitäisi räyhätä vaan keskustella ihan asiallisesti. Tätä olen kovasti toivonut mm Metsästäjäliitolta, mutta aika hiljaista on.

Tällä logiikalla jos mennään niin kohta on kiellettyä kaikki. Siinä ei sitten enää auta se, että on "luova". Puolarit on jo haulikoissa ja pienareissa "syynin alla" ja vielä erittäin huonon lainvalmistelun perusteella syntyneen lain vuoksi. Silti asiasta ollaan kuin kusi sukassa. "Voi voi, että näin pääsi käymään..."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Huh 2014
Viestejä: 2278

LähetäLähetetty: 22.09.2020 08:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No, voihan se luvan myöntäjä kirjoittaa luvan jos on noin tuttu mutta joku hommassa lakia rikkoo vaikka et sitten sinä. Onhan täälläkin joku ketju "poliisi syytettyjen penkillä* niin kyllähän poliisikin voi tuntea olevansa lain yläpuolella. Suuresti ihmettelisin mutta kaikenlaista sattuu tietysti.
_________________
Eksyvä ei tietä kysy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 22.09.2020 09:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

setteriforever kirjoitti:
En tunne olevani. Mutta kuten sanoin, minun omaa periaatetta riepoo se, että joutuisin "olemaan luova". Tosin en kyllä tiennyt että se on kirjattu noin suoraan lakiin. Viimeksi kun asiasta poliisin kanssa juttelin hän puhui "käytännöstä", joten en ole asiaa sen paremmin tarkastanut. Nytkin ajattelin soittaa sinne ensin, minulla on niihin kavereihin ihan hyvät välit jotka asioista minun kohdallani päättää. Olivat muuten mukana luolalla viime keväänä kun tyhjäsimme supikoloja yhdessä ruotsinkielisen Pohjanmaan tehotiimin kanssa, kuten monena vuonna aikaisemmin. Kun ne hetken katselivat sitä touhua niin ymmärsivät hyvin, että "pyöveleillä" oli 38:t reukut eivätkä 22:t.

Ja olen aika varma että sen keikan viesti meni eteenpäin.

Ja olen sitä mieltä myös, että typeristä lainkohdista on uskallettava puhua niiden kanssa jotka siitä päättävät. Ei se ole lain yläpuolella olemista. Ne eivät koskaan muutu tai kehity jos vain ollaan aina hiljaa. Ja en nyt tarkoita sitä että pitäisi räyhätä vaan keskustella ihan asiallisesti. Tätä olen kovasti toivonut mm Metsästäjäliitolta, mutta aika hiljaista on.

Tällä logiikalla jos mennään niin kohta on kiellettyä kaikki. Siinä ei sitten enää auta se, että on "luova". Puolarit on jo haulikoissa ja pienareissa "syynin alla" ja vielä erittäin huonon lainvalmistelun perusteella syntyneen lain vuoksi. Silti asiasta ollaan kuin kusi sukassa. "Voi voi, että näin pääsi käymään..."
Ihme piipitystä. Minä elän kuplassa, tai vissin useammassakin, kun tulee mieli hommata joku pyssy se hommataan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11218
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 22.09.2020 09:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos on keksinyt jonkin merkittävämmän sääntelyn, läihinnä siis perustuslaki tai EU:n direktiivi, mihin nähden tuo pykälä on ristiriidassa niin tuosta kirjallisesta päätöksestähän se on aloitettava.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 5 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com