OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Sako L46 iskurin jousi.
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ryynimakkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 480
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 15.11.2020 12:06    Viestin aihe: Sako L46 iskurin jousi. Vastaa lainaamalla viestiä

Semmoinen ongelma tuossa sakon vanhassa kiväärissä, että ei jaksa aina tappaa nallia. Edellä mainitusta syystä olen käyttänyt pistoolin nallia, joka on tähän mennessä toiminut, mutta eilen tuli tiukassa paikassa syttymätön.
Tilanteesta selvittiin parin isketyksen jälkeen vaihtamalla patruuna, ja lintu saatiin eräksi.

Kaliiperi on siis 7x33. Lukon olen purkanut ja putsannut, enkä keksi muuta vikaa, kun väsynyt iskurin jousi.

Sattuisiko jollain olemaan joutilasta L46:den iskurin jousta lyhyeen lukkoon? Käsittääkseni lukkoja on kahta pituutta. Tai vastaavasti tieto siitä mikä on markkinoiden pehmein pieni pistoolin nalli, kiinnostaisi myös.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.11.2020 13:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aseseppä Oravalta Oulusta kannattaa kysäistä jousta. Miksei muiltakin sepiltä. Vieläköhän Sako auttaisi noin vanhan aseen kanssa? Kerran käytin omaa nelosmallin L46 7x33:ni Oravalla kun lukosta muistaakseni oli tippunut pieni lukkotappi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 15.11.2020 13:22    Viestin aihe: Re: Sako L46 iskurin jousi. Vastaa lainaamalla viestiä

ryynimakkara kirjoitti:
Semmoinen ongelma tuossa sakon vanhassa kiväärissä, että ei jaksa aina tappaa nallia. Edellä mainitusta syystä olen käyttänyt pistoolin nallia, joka on tähän mennessä toiminut, mutta eilen tuli tiukassa paikassa syttymätön.
Tilanteesta selvittiin parin isketyksen jälkeen vaihtamalla patruuna, ja lintu saatiin eräksi.

Kaliiperi on siis 7x33. Lukon olen purkanut ja putsannut, enkä keksi muuta vikaa, kun väsynyt iskurin jousi.

Sattuisiko jollain olemaan joutilasta L46:den iskurin jousta lyhyeen lukkoon? Käsittääkseni lukkoja on kahta pituutta. Tai vastaavasti tieto siitä mikä on markkinoiden pehmein pieni pistoolin nalli, kiinnostaisi myös.
Paljonko nallipiikki tulee ulos
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 15.11.2020 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika tyypillistä nuissa vanhemmissa 46 lyönti tahtoo olla heikko. Piikin kärjen muodolla iso merkitys lähteekö uppoamaan. Sitte tietysti se että jos lataat ite ettei sulku mittta mene lyhkäseksi.
Sattumalta olen tässä viimeaikoina käpistelly puolenkymmentä 7x33 ja testaillu käyntiä jne.
Yhdessä oli erikoinen kanttimainen jousilanka ja siinä oli hyvä isku, mistä lie hommattu.
Kaiketi sakoltaki jousen saa ostaa. Kahta mittaa ku alkuun oli pelkkää lyhyttä runkoa ja sit tehtiin pidempi johon sopi mm. .222 .
Eli siitä näät onko pidempi vai lyhempi (pitkässä on lippaassaki täytepala)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ryynimakkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 480
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 15.11.2020 13:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruunat on itseladattu uusiin hylsyihin, niin sulkuväliongelma ei ole ainakaan itse aiheutettu. Jostain syystä tuo nalli, joka ei eilen syttyny, vaikuttaa iskujäljen perusteella kovemmalta, verrattuna syttyneiden nallien iskurinjälkiin. Kyseessä siis CCI NO:500 pieni pistoolin nalli. Ase on ihan ensimmäisiä, vuodelta 1946. Valmistusnumero 1600 ja risat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 15.11.2020 14:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

reilut 1500 myöhemmin tehty se Very Happy .
Ja ilmeisesti asees on 47 vuodelta.

Onkohan jollain tietoa mitä numeroa esim. amerikan keräilijät hakee

Ite olen tehny ihan perus kiväärinalleilla,,, cci, winsu, vihtavuori
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pihkat
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2007
Viestejä: 4611

LähetäLähetetty: 15.11.2020 14:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen kyseisessä kalinperissa törmännyt kuluneeseen patruunapesään, siksi isketti monesti ennen kun syttyi.
_________________
Voi pihkat
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 15.11.2020 14:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletko ottanu nallipiikkiä irti, onko se ennen pelannu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ryynimakkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 480
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 15.11.2020 14:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
reilut 1500 myöhemmin tehty se Very Happy .
Ja ilmeisesti asees on 47 vuodelta.

Onkohan jollain tietoa mitä numeroa esim. amerikan keräilijät hakee

Ite olen tehny ihan perus kiväärinalleilla,,, cci, winsu, vihtavuori


Lukonkehyksessä lukee: No 16xx -1946
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ryynimakkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 480
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 15.11.2020 14:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
Oletko ottanu nallipiikkiä irti, onko se ennen pelannu.


Olen purkanu ja puhdistanut lukon muutama vuosi takaperin, kun hankin kyseisen aseen, ja ekoja omia latauksia testatessa huomasin että pienellä kiväärinnallilla suutareita tuli noin joka kolmas. Kun lukon puhdistus ei vaikuttanut tilanteesen, niin siirryin käyttämään pistoolin nallia, jolloin ongelma poistui noin viidenkymmenen laukauksen ajaksi, kunnes eilen taas suutari.
Tehdaspatruunalla on paukkunut aina, mutta tarkkuus ei miellytä.

On tässä semmoinenkin pieni mahdollisuus olemassa, että minulla on jostain syystä joutunut kiväärin nalli pistoolin nallien sekaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 15.11.2020 15:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ryynimakkara kirjoitti:
vekev kirjoitti:
Oletko ottanu nallipiikkiä irti, onko se ennen pelannu.


Olen purkanu ja puhdistanut lukon muutama vuosi takaperin, kun hankin kyseisen aseen, ja ekoja omia latauksia testatessa huomasin että pienellä kiväärinnallilla suutareita tuli noin joka kolmas. Kun lukon puhdistus ei vaikuttanut tilanteesen, niin siirryin käyttämään pistoolin nallia, jolloin ongelma poistui noin viidenkymmenen laukauksen ajaksi, kunnes eilen taas suutari.
Tehdaspatruunalla on paukkunut aina, mutta tarkkuus ei miellytä.

On tässä semmoinenkin pieni mahdollisuus olemassa, että minulla on jostain syystä joutunut kiväärin nalli pistoolin nallien sekaan.
miten suppaat sen oman hylsyn. jos liikaa ei se pamahda (pakenee)kun piikki ei yllä ja se tarvii pehmeen nallin. suppaa osa vain hylsystä eli kaula puoleenväliin. ihan vaan kokeeksi.kun laitat sen piikin siihen pultin isoon koloon, jääkö siihen pikkasen klappia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ryynimakkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 480
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 15.11.2020 15:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyseisessä tapauksessa olen ladannut tehdasuusiin hylsyihin. Kyllähän tuossa lukonpäässä hylsy mahtuu pakenemaan nallipiikkiä muutaman kymmenyksen jos sulkuväli ei ole kohdallaan.

Viimeinen muokkaaja, ryynimakkara pvm 15.11.2020 15:43, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 15.11.2020 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kaula on aika lyhyt nii paukkuihin kannattee kyllä supata yli puolen mutta ehottomasti nii ettei hartia painu. tietty testinä voi käyttää veken ohjetta.
lukon pää käännettynä nii et piikki pääsee eteen pitää pieni välys ollakki.
ja silti ulkonemaa tarpeeksi.
joissain on jatkettu piikin kärkeä ja suht ohkaseksi se ihan kärki, mutta se on vaan jousen korvike. kunnollinen jousi ja ongelma katoaa jos ei ole se lataus moka (jos sitte edes sillä holkilla mahdollinenkaan) itellä on vasaravehkeet ja RCBS holkit, molemmilla tulee kunnollista paukkua.

Kuulosti oudolta jos tehda pati ei käy? Olisko joku häikkä erä, osassa on ainaki ollu ihan surkeaa hylsyä. Erittäin herkkiä halkeileen. jne.
Mikä lie latinki millä saat käymään, kaikki ampumani on käyneet tehdaspaukulla hyvin ja oma perus latinki N120-20,0gr pituus 44,0 ja kevyt niippi. on aavistuksen nopeampi kuin tehdas, mutta käynti käytännössä samaan.
Muutamissa on ollu piipunsuulla korjaamista.
Muutamissa tukki / hela ongelmaa.

Näitä on muutamia kaveripiirissä ja itelläki ollu pari aikoinaan. Ja taas kiinnostaa, ku takavaara olematon kun kuulan max kantama alle 1,5km

Mutta se mielenkiintosta et miten on saatu pesä kulumaan nii et klikkaa? Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ryynimakkara
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2009
Viestejä: 480
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 15.11.2020 15:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei se käynti aivan umpisurkeaa tehdaspaukulla ole. Jotain 35mm/100m.
Omalataus 19 grainia N120 ilman niippausta antaa vauhtia 715m/s ja käynti noin 20- 25mm/100m

Tykkään kyllä pyssystä ja kaliiperista, eikä nykyään tule juuri muuta ulkoilutettuakaan. Pystykorvan kanssa metsästävä ei oikeastaan muuta tarvitsekkaan, jos ei tarvitse hirvi/karhuvaraa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tapiok
***


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 6917

LähetäLähetetty: 15.11.2020 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ryynimakkara kirjoitti:


Olen purkanu ja puhdistanut lukon muutama vuosi takaperin, kun hankin kyseisen aseen, ja ekoja omia latauksia testatessa huomasin että pienellä kiväärinnallilla suutareita tuli noin joka kolmas. Kun lukon puhdistus ei vaikuttanut tilanteesen, niin siirryin käyttämään pistoolin nallia, jolloin ongelma poistui noin viidenkymmenen laukauksen ajaksi, kunnes eilen taas suutari.
Tehdaspatruunalla on paukkunut aina, mutta tarkkuus ei miellytä.


Kyllähän tuossa kaikki viittaa siihen, ettei omalataamat paukut ole ihan kohdallaan. Tehdaspaukussahan on kyllä kiväärinnalli.
_________________
Kuolema tulee mustalla autolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com