OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kupariluodit ja SE OIKEA laukauksen sijoituspaikka
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 26, 27, 28  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8404
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 03.12.2020 15:21    Viestin aihe: Kupariluodit ja SE OIKEA laukauksen sijoituspaikka Vastaa lainaamalla viestiä

Ajatus heräsi tuosta kupariluotien testaus -ketjun pienestä vastakkainasettelusta, mutta en halunnu sotkea suht hyvin asiassa pysynyttä ajankohtaista ketjua. Siellä kirjotellaan et OIKEALLA laukauksen sijoittelulla ei kuparielukat kulje metrin metrii ja joku jo lupas kaljatki tarjota, jos saa kuparilla ammutun elukan juoksemaan pitkälle OIKEANLAISEN osuman jälkeen. Niin alko jo himpun v1tuttaa että miten mä en tällä kokemuksella osaa laukausta sijoittaa sinne ihan oikeaan kohtaan, ku mulla ne aina tuntuu juoksevan.

Kuvaa mulla ei nyt ole mutta käytetään nyt tämmöstä, joka netistä löytyy. Videon ku stoppaa kohtaan 0.12 niin siinä on oikeen ruudukko, jolla määrittää osumakohta tuommoseen pukkiin, joka vähä nippanappa, että sopiiko Riistakeskuksen ohjeistuksen mukaan edes ampua.

https://www.youtube.com/watch?v=f932r8cAyKo

Niin kysyisin nyt kuparimiehiltä ja muiltaki peuramiehiltä, että mikä on SE OIKEA paikka ampua peuraa taikka kaurista? Se kultainen kohta, jolla ne useimmiten putoo niille jalansijoilleen ja pahimmassa tapauksessa menee korkeintaan muutaman kymmenen metriä.

Itse olen kaikki nämä vuodet pyrkiny sijoittamaan laukauksen tuohon 3-4 välisen viivan ja D-E välisen viivan risteämäkohtaan tai siitä muutaman sentin perseen suuntaan. Eli hiukan lavan taakse. Ehkä 1/3 elukoista on tuolla osumalla pudonnu paikalleen, mutta toisaalta varmaan alle 1/10 on juossu yli 50 m. Lyijyllä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
agriins
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2008
Viestejä: 34
Paikkakunta: Aurajokivarsi

LähetäLähetetty: 03.12.2020 15:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari vuotta Tarvasta (messinkiluoti) käyttäneenä sanoisin että välillä juoksee ja välillä ei. Yhtä ruutua ylemmäs suosittelisin ja jos osuu molemmin puolin keskelle kylkiluuta niin tippuu paikkaansa ja jos menee molemmin puolin luiden välistä niin varmaan juoksee jonkin matkaa. Ja tuo kuvan pukki saisi vielä ainakin vuoden vanheta ennen kaatoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 03.12.2020 17:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo ois ehkä paras olla ylhäältä päin kuvattu. Ainakin nuo pystyviivat. Tai siis ainakin ajatella selkärangan kohdalle nuo pystyviivat siis.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3236

LähetäLähetetty: 03.12.2020 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

3 D on ruutu, mihin palaa. Keskimäärin juoksee kuparilla 40m.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3236

LähetäLähetetty: 03.12.2020 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja tarkemmin vielä 3D ruudun vasen ala-neljännes.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 03.12.2020 18:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sinä Ukko haet tai teet harmaan asian nyt liian musta-valkoiseksi. Ei se vain mene niin. Mutta:

Millään luodilla paikalleen: D&2-3
Korkeintaan muutama askel millään luodilla: D3

Mutta en tekisi noin, paitsi jos sattuisi olemaan luotina 150gr TTSX. Muilla testaamillani kupareilla tällä tietoa tavoittelisin juuri sitä kohta mitä Ukkokin. Meillä vain on erinlaiset tavoitteet ja/tai vaateet. Ei sen mulla tarvitse pudota paikalleen vaikka se mukava olisikin. Keskimäärin alle 50m löytynyt nyt.

Siitä tuonnempana jos kuinka tulee vielä kertymää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8404
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 03.12.2020 18:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo D2-4 varmaan olis se linja jolla varmimmin putoo paikalleen. Sillä saa jalkojakin pois pelistä mikä lyhentää pakomatkaa. Samalla voi melkeen kyllä kääntöpuolena pudottaa lavat suoraan monttusaaviin Wink

Se kaurisosuma, jolla pari viikkoo sit juoksi sen 120 m oli jokseenkin 3E ruudun keskel. Kyl ne mun laakit taitaa pääsääntöisesti olla E-linjassa ennemmin ku D-linjassa. Siinä ehkä sit se ero
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16650
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 03.12.2020 18:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pistetääs nyt se kuva.




Tämä aihe on taas niin helppo päivänvalossa sanoa että tuohon ja tuohon.
Kun on hämärää tai pimeää ei eläimestä näe kuin siluetin, millintarkka tähtäämisen saa unohtaa.

Tässä tilanteessa ampuisin joko C3 tai DE 4.5 (sydän) jos tuki kunnollinen, vapaalta kädeltä todennäköisesti D3-E3


C3 on erittäin hyvä piste kaikkien kannalta, ei verrytä lapoja ja pudottaa osuessaan. Siinä on ranka, isot verisuonet ja keuhkojen etureuna.

Eräkontin mainio taulu

_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 03.12.2020 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä juu, C3:sta pudottaa ja taas millä vaan. On vain soppaletkukin likellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5921

LähetäLähetetty: 03.12.2020 19:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Tuo D2-4 varmaan olis se linja jolla varmimmin putoo paikalleen. Sillä saa jalkojakin pois pelistä mikä lyhentää pakomatkaa. Samalla voi melkeen kyllä kääntöpuolena pudottaa lavat suoraan monttusaaviin Wink

Se kaurisosuma, jolla pari viikkoo sit juoksi sen 120 m oli jokseenkin 3E ruudun keskel. Kyl ne mun laakit taitaa pääsääntöisesti olla E-linjassa ennemmin ku D-linjassa. Siinä ehkä sit se ero


D2lla saa heittää aika pätkän ulkofilettäkin sinne monttuun. Jos rankaosumat unohtaa niin D3 ja C3 pudottavat varmimmin. E3 ja varsinkin sen takaosa on jo niin pehmeä paikka, että saattaa juosta hyvänkin matkaa. Lihaa ei mene kyllä yhtään hukkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jullimus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Syy 2017
Viestejä: 760

LähetäLähetetty: 03.12.2020 19:41    Viestin aihe: Re: Kupariluodit ja SE OIKEA laukauksen sijoituspaikka Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Itse olen kaikki nämä vuodet pyrkiny sijoittamaan laukauksen tuohon 3-4 välisen viivan ja D-E välisen viivan risteämäkohtaan tai siitä muutaman sentin perseen suuntaan. Eli hiukan lavan taakse. Ehkä 1/3 elukoista on tuolla osumalla pudonnu paikalleen, mutta toisaalta varmaan alle 1/10 on juossu yli 50 m. Lyijyllä...
Muuten sama mutta patruunana tehdas naturalis 308win edelliset kymmenen vuotta, tänä syksynä ammuin yhden hirvenvasan 6,5 creedmoorilla 120 grain ttsx, eikä sekään ollut sen hassumpi. Minusta tuossa osumansijoittelussa kannattaa miettiä tarkkaa missä kulmassa eläin on.. Etuviistossa olevaa täytyy enemmän eteen ottaa ja samoin jos yhtään on liikkeessä niin mielummin vähä extraa eteen.

Viimeinen muokkaaja, Jullimus pvm 03.12.2020 19:44, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10072
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 03.12.2020 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oon noilla oikeasti tehokkailla lyijykuulilla ampunut tuohon E3seen ja siitäkin putoaa paikolleen 9/10 jos käytössä esim. Gameking ja vauhtia n. 900 m/s.
Lihahävikki käytännössä nolla, kylkiluilla tulitikkuaskin kokonen reikä molemmilla puollilla.
Ja kun paikolleen putoaa, niin ei ole mitään kaapimista missään. Oleellista on tietenkin olla varma eläimen asennosta kun ei tuosta kestä luodin taakse päin mennä.

Paljon katellut noita osumakuvia facebookistakin ja pannut merkille, että esim. Barnesia kehuvat ampuvat jätrkiään C-D3 alueelle.
Ja varmasti on kuparinkin jälkiltä enemmän kaapimista kuin tuonne taakse ammutulla.

Ite kun oon sitten opittujen tapojen mukaan ammuskellut noilla kupareilla reilusti lavan taakse,
niin pitkiä pakomatkoja on tullut järkejään ja koirille töitä.

Nyt on tuo 130 gr Barnesi testissä, pitää koettaa ampua kytikseltä tuohon etulavalle, josko paremmin purisi.
Ajojahdista jo yhden ammuin ihan tohon keskelle lapaa eli C ja D ruutujen väliviivaan 3 korkeudelle,
pukki oli ammuttaessa paikollaan ja siipesi 40 metriä teettäen etsintä hommaa puuttuvasta verijäljestä johtuen.

Siitäkin tykkään noissa Gamekingeissä / kevyissä Hammerheadeissa, ettei jää osuma epäselväksi.
Jos sattuu juoksemaankin, niin verta ja keuhkonkappaleita on kun sankosta heitettynä osumapaikalla.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shawn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2013
Viestejä: 420
Paikkakunta: PKS/Häme

LähetäLähetetty: 03.12.2020 20:24    Viestin aihe: Re: Kupariluodit ja SE OIKEA laukauksen sijoituspaikka Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Ajatus heräsi tuosta kupariluotien testaus -ketjun pienestä vastakkainasettelusta, mutta en halunnu sotkea suht hyvin asiassa pysynyttä ajankohtaista ketjua. Siellä kirjotellaan et OIKEALLA laukauksen sijoittelulla ei kuparielukat kulje metrin metrii ja joku jo lupas kaljatki tarjota, jos saa kuparilla ammutun elukan juoksemaan pitkälle OIKEANLAISEN osuman jälkeen. Niin alko jo himpun v1tuttaa että miten mä en tällä kokemuksella osaa laukausta sijoittaa sinne ihan oikeaan kohtaan, ku mulla ne aina tuntuu juoksevan.


Koen aiheelliseksi tähän kommentoida, kun olin se joka sanoi, että tekisi mieli luvata tarjota kalja jos 130-grainisella TTSX:llä oikeaan paikkaan ammuttuna siipeää kohtuuttoman pitkälle tai jotain sellaista Very Happy Mutta musta kohtuuttoman pitkä alkaa olla vasta kun mennään pitkälti toistasataa metriä, puhumattakaan näistä 300 metrin karkoista mistä on tällä foorumilla puhuttu. Jos Valmetilla menee yli 150 metriä kun ampuu hyvän keuhkolaakin tuolla patruunalla, niin laittakoon yksärillä tilinumeron niin laitan kaljarahat tulemaan Very Happy

En siis väitä että pudottaa paikalleen. On ihan normaalia, että ne menee muutaman kymmentä, jotkut jopa reilut sata metriä. Osa putoaa paikalleen, osa juoksee pienen spurtin, ja osa menee jopa toistasataa metriä. Mutta sellaista se nyt vaan on, että keuhkolaaki ei pudota välttämättä paikalleen, eikä siinä mitään ihmeellistä ole, ja juoksee ne lyijyllä ammuttunakin silloin tällöin yllättävän pitkälle.

Itse ampuisin tuohon E3-E4 välimaastoon jos on lunta maassa tai isompi aukea. Sitten jos on sellainen paikka että haluan pudottaa paremmin paikkaansa, niin sitten tuohon jalkalinjaan eli johonkin D3-D4 välimaastoon. Saattaa se silloinkin muutaman kymmentä metriä mennä, mutta sellaista on peuranmetsästys. Ilmeisesti jostain D3-D2- rajaseutuvilta putoaa vielä nopeammin, mutta sitten on jo riski että jää keuhkot ehjäksi ja on kiire pistämään. Kerran on lipsahtanut osuma tuonne ja kippasi kyllä askeltakaan ottamatta. Mutta jos tosta nyt oikein tarkan kohdan hakee, niin sanoisin että D/E ja 3/4 väliseen ristikkoon kun tinttaa, niin jää lavat ehjäksi ja varmasti kuolee melkoisen lähelle. Saattaahan tuo siis toki muutaman kymmentä metriä spurtata, mutta kyllä se sieltä löytyy.

Toi kulmassa oleminen on varmaan kaikille selvää, mutta sanotaan nyt silti että toi ristikko pätee vain silloin kun eläin on just tasan sivuttain. Ja etenkin hämärässä jää helposti huomaamatta jos on viistossa. Jos on vähänkin viistossa, niin pitää toi taulukko pitää ajatella eläimen keskilinjalle ja sitten tähdätä sen mukaan. Helppo sanoa tässä, mut pikatilanteessa tai hämärässä menee helposti vähän pieleen ja kroppaa tutkiessa yllättyy mistä se luoti tulikaan ulos.

Mun mielestäni ajatus paikalleen pudottamisesta on jo lähtökohtaisesti virheellinen, ellei ammu rankaan tai päähän, ja minä en kyllä ammu kuin pakon edessä tai vahingossa. Minä yritän keuhkolaukausta, ja keuhkolaukauksen jälkeen joskus vähän juoksee.

Mutta otan kyllä ihan mielenkiinnolla näkemyksiä kokeneemmilta vastaan, kun olen itse melkoisen aloittelija ja vasta pari vuotta sorkkaeläimiä kaatanut.
_________________
"When you have to shoot, shoot! Don't talk!"


Viimeinen muokkaaja, Shawn pvm 03.12.2020 20:44, muokattu 3 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
masoni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2014
Viestejä: 411
Paikkakunta: siilinjärvi

LähetäLähetetty: 03.12.2020 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei haittaa alle 100m pakomatkat .Tärkeempi että siisti ruho eikä lavat muussina.Ampumisen jälkeen oma jännäilynsä että mistä löytyy Laughing
Oikeesti tykkään tuosta osiosta,seurata verijälkiä...90% löytyy ilman koiraa.
Kun elukka putoaa paikalleen niin se on sitten siinä,game over.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kankkunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2004
Viestejä: 615
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 03.12.2020 20:38    Viestin aihe: kuparikuula Vastaa lainaamalla viestiä

Tänään leikkasin kaksi hirveä hirviporukalle. Vasa ammuttu ttsx:llä ja uros ties millä. Veri/luu höttöä sai leikata pois ihan urakalla. Hirvi kuolee muutenkin kuin ampumalla lavat tohjoksi. Hieman lapaluun taakse ja saapi siistit lihat. Eikä ollut verimössössä eroa, ampuma kohta ratkaisee enempi, kuin käytetty luoti.
_________________
Kyllä koira kova saa olla, mutta tyhmä ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3 ... 26, 27, 28  Seuraava
Sivu 1 Yht. 28

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com