OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kenen mailla metsästät?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20105
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 21.01.2021 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen joskus miettinyt, että kuka hyötyy metsästyksen ja maanomistuksen voimakkaasta vastakkainasettelusta?

En itse näe, että siitä hyötyisi sen paremmin metsästäjät kuin maanomistajatkaan.

Mitkä intressipiirit tätä vastakkainasettelua sitten ajavat?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11052

LähetäLähetetty: 21.01.2021 13:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:

Mitkä intressipiirit tätä vastakkainasettelua sitten ajavat?

Tämä on erittäin hyvä kysymys.

Oma näkemys on että yksittäiset henkilöt pääasiassa.
Joiden aktiivisuden takia, saavat välillä lähinnä metsän/maanomistuspuolen etujärjestöt ottamaa asiaan kantaa. Metsästäjien etujärjestöhän on todella varovainen ja sovitteleva kaikessa maanomistus-metsästysoikeus kannanotoissaan.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 21.01.2021 13:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:

Mitkä intressipiirit tätä vastakkainasettelua sitten ajavat?

Tämä on erittäin hyvä kysymys.

Oma näkemys on että yksittäiset henkilöt pääasiassa.
Joiden aktiivisuden takia, saavat välillä lähinnä metsän/maanomistuspuolen etujärjestöt ottamaa asiaan kantaa. Metsästäjien etujärjestöhän on todella varovainen ja sovitteleva kaikessa maanomistus-metsästysoikeus kannanotoissaan.


Olen aika paljon samaa mieltä. Yksittäiset henkilöt (joilla on ollut vaikeus päästä seuraan esimerkiksi) nostava asian esille ja sitten on tietysti MTK ja vastaavat organisaatiot joille aivan käsittämättömistä ulostuloista ja räskyttämisestä on tullut selvästi joku pakkomielle.

Se sen sijaan on varma että seuratoimintaa on kehitettävä (myös yhdessä niiden maanomistajien kanssa) edelleen ja vastaamaan tulevia muutoksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20105
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 21.01.2021 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ollut vuosien varrella huomaavinani sellaisiakin piirteitä, että vastakkainasettelulla koitetaan hakea sellaista konsensusta, että pelkästään sorkkaeläinmetsästys on välttämätöntä ja muu metsästys ”tarpeetonta”.

En usko, että tuollaista intressiä on maanomistajalla tai heidän etujärjestöillään, vaan ihan jollain muulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11052

LähetäLähetetty: 21.01.2021 13:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Itse olen ollut vuosien varrella huomaavinani sellaisiakin piirteitä, että vastakkainasettelulla koitetaan hakea sellaista konsensusta, että pelkästään sorkkaeläinmetsästys on välttämätöntä ja muu metsästys ”tarpeetonta”.

En usko, että tuollaista intressiä on maanomistajalla tai heidän etujärjestöillään, vaan ihan jollain muulla.

Tätä ajatusmallia ikävä kyllä on. Ja nimenomaan metsästäjillä.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 21.01.2021 14:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No, miksei ne hirvikannat sitten laskeudu sille tasolle, ettei taimikkovahinkoja ole???

Viimeinen muokkaaja, komahuttaja pvm 21.01.2021 14:33, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 21.01.2021 14:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
No, miksei ne hirvikannat sitten laskeudu sille tasolle, ettei taimikkovahinkoja ole???

Varmaan komahuttajan kysymys?

Ja vastaus on se, että jos Suomessa on yksikin hirvi hengissä talviaikaan niin elääkseen sen pitää jotakin syödä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 21.01.2021 14:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Lainaus:
No, miksei ne hirvikannat sitten laskeudu sille tasolle, ettei taimikkovahinkoja ole???

Varmaan komahuttajan kysymys?

Ja vastaus on se, että jos Suomessa on yksikin hirvi hengissä talviaikaan niin elääkseen sen pitää jotakin syödä.


Joo...lainaukset meni. jotenkin vituralleen. Kuitenkin olen aina ollut hyvin läheisissä tekemisissä metsänomistajien kanssa ja olen itsekkin pienmetsänomistaja, vaikka päätoimeentulon olen saanut muualta.
Hirvikanta keskusteluissa aina metsänomistajat suhtautuvat sarkastisesti hymyillen, kun puhutaan hirvikantojen säätelystä. Onneksi harvempi agressiivisesti. En usko, ettei muut hirvenmetsästäjät ole tähän törmänneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3237

LähetäLähetetty: 21.01.2021 14:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri näin ja jonkun huono-onnisen maanomistajan taimikkoon tämä Suomen ainoa hirvi asettuu ja tekee tuhoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 21.01.2021 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
Itse olen ollut vuosien varrella huomaavinani sellaisiakin piirteitä, että vastakkainasettelulla koitetaan hakea sellaista konsensusta, että pelkästään sorkkaeläinmetsästys on välttämätöntä ja muu metsästys ”tarpeetonta”.

En usko, että tuollaista intressiä on maanomistajalla tai heidän etujärjestöillään, vaan ihan jollain muulla.

Tätä ajatusmallia ikävä kyllä on. Ja nimenomaan metsästäjillä.


Ei metsästäjillä, vaan hirvimiehillä, noilla oranssipukuisilla makkaranpaiston ammattilaisilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 21.01.2021 16:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on noin kolmannes maista joilla muu metsästys kuin sorkka on kielletty vuokrasopimuksessa. Ja se on kuulemma lisääntymään päin ainakin Uudellamaalla.

Hirvituhoja ei voi estää muuten kuin ampumalla hirvet viimeiseen sorkkaan. Ne kuin eivät pyhällä hengellä elä yli talvikauden. En nyt oikein usko että sitä kukaan haluaa.

Ja ne vahigot ovat päätehakkuiden ongelma. Sitä ei oikei haluta myöntää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 21.01.2021 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:
Lahtinen kirjoitti:
Itse olen ollut vuosien varrella huomaavinani sellaisiakin piirteitä, että vastakkainasettelulla koitetaan hakea sellaista konsensusta, että pelkästään sorkkaeläinmetsästys on välttämätöntä ja muu metsästys ”tarpeetonta”.

En usko, että tuollaista intressiä on maanomistajalla tai heidän etujärjestöillään, vaan ihan jollain muulla.

Tätä ajatusmallia ikävä kyllä on. Ja nimenomaan metsästäjillä.


Ei metsästäjillä, vaan hirvimiehillä, noilla oranssipukuisilla makkaranpaiston ammattilaisilla.

En nyt ihan kokonaan osoittaisi hirvimiehiäkään sormella. Aika moni hirven pyytäjistä pyytää kylä muutakin riistaa.

Mutta maanomistajista entistä useampi vuokraa maansa pelkästäään hirvelle tai korkeintaan kaikille sorkille. Sieltä kannattaa alkaa etsimään sitä suurinta joukkoa noin ajattelevista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 21.01.2021 17:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pienriistanmetsästys on eteläisessä suomessa menetetty. Esim. sorsastus. Sitä vastustaa kaikki. Jopa metsästysseurat itse, kun pelkäävät nuorison "ampuuräiskivän" hirvenvuokrasopimukset loppuun.
Onkin merkille pantavaa, että metsästyksen suurin vastustaja saattaa olla metsästysseura itse. Surprised
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Projakt
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2016
Viestejä: 2090

LähetäLähetetty: 21.01.2021 18:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

komahuttaja kirjoitti:
Jopa metsästysseurat itse, kun pelkäävät nuorison "ampuuräiskivän" hirvenvuokrasopimukset loppuun.


Noin on käynyt mutta kyseessä on ollut kyyhkyset. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3011
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 21.01.2021 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Massivinen haulikolla tapahtuva kyyhkyn metsästys aiheuttaa paikoin suurta närää, etenkin jos se tapahtuu asutuksen tuntumassa suurilla peltoaukeilla, ongelmasta pääsee täysin eroon siirtymällä pois asutuksen ja peltojen liepeiltä kauemmaksi metsäkuvioille ja vaihtamalla haulikon äänenvaimentimella varustettuun pienoiskivääriin kuten meillä ja tulos on eriluokkaa haulikkojahtiin verrattuna ja alkukaudesta nuorten lintujen valinta on helppoa ja haavakoita ei tule juuri ollenkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9, 10, 11  Seuraava
Sivu 8 Yht. 11

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com