OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Oletko tavannut sorkkajihadistin?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 24, 25, 26  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12164

LähetäLähetetty: 23.02.2021 10:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
On tuossa tuhottujakin taimikoita mutta niissä syy on metsänomistajan. Väärään aikaam tehty taimikonhoito. Jos tekee tyhmiä päätöksiä, on turha syyttää hirveä.
Jos ei itse hirveä metsästä, niin ei vältämättä sympatiaa heru tuottavan hirvikarjan pitäjille, jos se tarkoittaa että itse pitää niitten takia jotain taimikonhoitojaan ajoittaa tai mitenkään muutenkaan asialla stressata. Eikä tehdä hommia silloin kun se itselle passaisi, tai metsänhoidolle muuten.
Ja vaikka jollain taikatempulla pystyisi hirvien taimituhot välttämättän, niin paljonko se syö metsän tuottoja jos siitä syystä ei voi optimaalisemmin tai itselle muuten mieluisammin kasvattaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2021 10:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
On tuossa tuhottujakin taimikoita mutta niissä syy on metsänomistajan. Väärään aikaam tehty taimikonhoito. Jos tekee tyhmiä päätöksiä, on turha syyttää hirveä.
Jos ei itse hirveä metsästä, niin ei vältämättä sympatiaa heru tuottavan hirvikarjan pitäjille, jos se tarkoittaa että itse pitää niitten takia jotain taimikonhoitojaan ajoittaa tai mitenkään muutenkaan asialla stressata. Eikä tehdä hommia silloin kun se itselle passaisi, tai metsänhoidolle muuten.
Ja vaikka jollain taikatempulla pystyisi hirvien taimituhot välttämättän, niin paljonko se syö metsän tuottoja jos siitä syystä ei voi optimaalisemmin tai itselle muuten mieluisammin kasvattaa.

Hirvistä ymmärtämätön ei tajua että hirvet laumottuu talvella eikä niitä vaan voi vähentämällä estää tulemasta talvilaidun alueelle. On taimikolle aika sama onko siellä 4 hirven vai 10 hirven lauma. Metsästi tai ei, metsiä tulisi hoitaa järkevästi. Ei tyhmästi. Väärin ajoitettu taimikonhoito syö tuottoja. Kun taimikonhoidon ajoittaa oikein, se kasvattaa kuvion tuottoa koska puuvalinnan laatu paranee ja käytännössä ehkäisee hirvituhot. Kaikki on vain voittoa. On vain ja ainoastaan 100pros tyhmyyttä trhdä taimikonhoito väärään aikaan ja itkeä sitten hirvituhoista. Se vain on fakta.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2021 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Kiistaton fakta (tm) otettu esille...nyt ollaan ytimessä Very Happy

Jep. Kiistaton fakta. Samaan tapaan kuin se että 1+1=2. Jos haluat syöttää männyt hirville, suorita taimikonhoito etuajassa. Itse en ymmärrä mitä järkeä tuossa on. Olen kuitenkin metsätalouden ammattilainen ja omaan aika hyvän kokemuksen hirvoistä eläimenä. Olen myös metsänomistaja ja omistan metsää suomen kovimman hirvitiheyden omaavilla talvilaidun alueilla. Lisäksi käytössä on olemassa suuri aineisto aina 1970 luvulta saakka. Eli hirvimäärät, kuviotarkkuudella lentolaskennoista, hirvituhot, kuvioilla nyt kasvavat metsät jne. Ja tämän lisäksi tutkittua tietoa taimikonhoidon ajoittamisesta. Joka ikinen lenkki tukee sitä että hoida taimikko oikeaan aikaan äläkä syötä sitä hirville. Jos kaikkia näitä faktoja vastaan on pakko taistella niin olisi kiva kuulla peruste miksi näin pitää tehdä. Olen kysynyt sitä monelta. Saan vain vastaukseksi jumalattoman suuttumuksen enkä perustelua.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 23.02.2021 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin että se on sama onko vaikkapa 10 000ha alueella 10 vai 100 hirveä, tuhot on samat jos taimikonhoito tehdään väärin? Rolling Eyes
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2021 11:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Niin että se on sama onko vaikkapa 10 000ha alueella 10 vai 100 hirveä, tuhot on samat jos taimikonhoito tehdään väärin? Rolling Eyes

Käytännössä näin. Tästä on paljon faktaa. Jos metsä hoidetaan oikein, ei hirvet tuhoa metsää vaikka siellä aikalailla mellastaisivat
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2021 11:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa kaverilla on aineisto vuodelta 1978. Suuri mäntytaimikkoala missä oli lentolaskennassa 127 hirveä 1km säteen ympyrässä. Hirvet oli käytännössä koko talven niissä taimikoissa. Hirvet ei tuhonneet taimikkoa ja siitä kasvoi erittäin hyvälaatuinen metsä. Lentolaskenta-aineisto sekä metsäkuvio on nähtävissä. Vastaavia tapauksia on paljon tuosta pää talvilaidun alueelta missä on vuosittain erittäin massiiviset hirvimäärät talvella. Esim nyt hirvitiheys on varmasti 10 eläintä per 1000ha. Hirvituhoja tulee mutta JOKAINEN korvauksen alainen tuhopaikka on sellainen missä hoitotoimet on tehty totaalisen väärin ja altistettu arvokas metsä hirvituhoille
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 23.02.2021 11:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
RiUDE kirjoitti:
Niin että se on sama onko vaikkapa 10 000ha alueella 10 vai 100 hirveä, tuhot on samat jos taimikonhoito tehdään väärin? Rolling Eyes

Käytännössä näin. Tästä on paljon faktaa. Jos metsä hoidetaan oikein, ei hirvet tuhoa metsää vaikka siellä aikalailla mellastaisivat



Okei....no se on kyllä totta, että jos naiset pysyisivät sisällä pimeän tulon jälkeen niin raiskauksetkin vähenisi merkittävästi.

Ja lapset kun pidettäisiin valjaissa rippikouluun asti, niin vakavat lapsiin kohdistuvat onnettomuudetkin vähenisi olemattomiin.

Että kyllä, kiistattomia faktoja nuo lienee kaikki Very Happy
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2021 11:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä on vaan se että oikeat metsänhoitotoimet, mm taimikonhoito sekä lisää metsän tuottoa että ehkäisee hirvituhot. Ei ole mitään järkevää perustetta tehdä vääriä metsänhoidon valintoja. Metsänhoito- vai pitäisikö sanoa metsäntuhoyhdistys on yksi iso syyllinen. Ammattitaito näyttää olevan olematon. Tai sitten on vaan pakko myydä palveluita eikä asiakkaan metsävaroista välitetä
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Projakt
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2016
Viestejä: 2086

LähetäLähetetty: 23.02.2021 11:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Tässä on vaan se että oikeat metsänhoitotoimet, mm taimikonhoito sekä lisää metsän tuottoa että ehkäisee hirvituhot. Ei ole mitään järkevää perustetta tehdä vääriä metsänhoidon valintoja. Metsänhoito- vai pitäisikö sanoa metsäntuhoyhdistys on yksi iso syyllinen. Ammattitaito näyttää olevan olematon. Tai sitten on vaan pakko myydä palveluita eikä asiakkaan metsävaroista välitetä


Mänty pitää kasvattaa tiheänä alkuun niin jää hirvituhot pienemmiksi ja samalla oksat karsiutuu tyvitukilta. Paras on luontaisesti tullut taimikko siinä taimia piisaa tuhottavaksikin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3005
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 23.02.2021 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hirvien metsätuhot ovat pitkälti "kotikutoisia", jos maapohja edellyttää männylle uudistamista, ainoa oikea vaihtoehto on joko luontainen tai kylvö, jolloin alueelle saadaan erittäin tiheä taimisto (useita kymmeniä tuhansia kasvatuskelpoisia taimia), varhaisperkauksessa kaikki lehtipuu pois houkuttelemasta hirviä, tiheimpiä mäntytuppaita voidaan harventaa, taimiston perkausvaiheessa (3-5 m) jätetään vielä hieman ylitiheäksi ja lehtipuusta
jätetään riittävä sekoitus. MT- ja rehevämmät maapohjat (kuusi ja koivu)
ei metsittymisongelmia,(voidaan kasvattaa sekapuustoisena), koivua ei syrjäisille hirvien asuma-alueille vaan asutuksen lähialueille ja helposti valvottaville paikoille, maailman laajuisesti lyhytkuituisesta lehtipuusta ei
tule olemaan puutetta, pitkäkuituista havupuuta tarvittaneen yhä enenevässä määrin tulevaisuudessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 23.02.2021 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:

Jos ei itse hirveä metsästä, niin ei vältämättä sympatiaa heru tuottavan hirvikarjan pitäjille, jos se tarkoittaa että itse pitää niitten takia jotain taimikonhoitojaan ajoittaa tai mitenkään muutenkaan asialla stressata. Eikä tehdä hommia silloin kun se itselle passaisi, tai metsänhoidolle muuten.

Jos tuollaisia riskittömiä nollaefortin sijoituskohteita on, mitkä vaan tuottaa niin olen kiinnostunut. Metsä ei sitä ole.

Vertaa vaikka sijoituskämppään. Käytänkö aikaa ja vaivaa että löydän hyvän vuokralaisen, ja vähän katson perään ja käyn yhtiökokouksessa. Vai otanko ekan sossun maksaman narkkarin joka kyselee ja herään sitten kun poliisi soittaa Embarassed
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12164

LähetäLähetetty: 23.02.2021 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Ollari kirjoitti:

Jos ei itse hirveä metsästä, niin ei vältämättä sympatiaa heru tuottavan hirvikarjan pitäjille, jos se tarkoittaa että itse pitää niitten takia jotain taimikonhoitojaan ajoittaa tai mitenkään muutenkaan asialla stressata. Eikä tehdä hommia silloin kun se itselle passaisi, tai metsänhoidolle muuten.

Jos tuollaisia riskittömiä nollaefortin sijoituskohteita on, mitkä vaan tuottaa niin olen kiinnostunut. Metsä ei sitä ole.

Vertaa vaikka sijoituskämppään. Käytänkö aikaa ja vaivaa että löydän hyvän vuokralaisen, ja vähän katson perään ja käyn yhtiökokouksessa. Vai otanko ekan sossun maksaman narkkarin joka kyselee ja herään sitten kun poliisi soittaa Embarassed
Mutta jos sijoituskämpän arvoa alentaa luteet niin voi käydä mielessä että saisko ne kuitenkin myrkyttää, kun ei niistä ole itselle iloakaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.02.2021 13:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:
Ollari kirjoitti:

Jos ei itse hirveä metsästä, niin ei vältämättä sympatiaa heru tuottavan hirvikarjan pitäjille, jos se tarkoittaa että itse pitää niitten takia jotain taimikonhoitojaan ajoittaa tai mitenkään muutenkaan asialla stressata. Eikä tehdä hommia silloin kun se itselle passaisi, tai metsänhoidolle muuten.

Jos tuollaisia riskittömiä nollaefortin sijoituskohteita on, mitkä vaan tuottaa niin olen kiinnostunut. Metsä ei sitä ole.

Vertaa vaikka sijoituskämppään. Käytänkö aikaa ja vaivaa että löydän hyvän vuokralaisen, ja vähän katson perään ja käyn yhtiökokouksessa. Vai otanko ekan sossun maksaman narkkarin joka kyselee ja herään sitten kun poliisi soittaa Embarassed
Mutta jos sijoituskämpän arvoa alentaa luteet niin voi käydä mielessä että saisko ne kuitenkin myrkyttää, kun ei niistä ole itselle iloakaan.

Suomen laki nyt vain kieltää hirvien hävittämisen Laughing
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 23.02.2021 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta lihan hamstraamisesta vielä. On sellaisia maanomistajia jotka tulevat yhteen jahtiin mukaan ajo miehiksi.. luopuvat lihaosuudestaan tai eivät ole edes kirjoilla hirviporukassa..
Sitten on niitä jotka ovat useammassa porukassa lihaosuuksilla. Kyselevät tarkkaan vihaisuuden kokoa. Että kannattaako tulla hakemaan. Haku mies järjestelmä on heille taidetta..
Tähänkin vaivaan auttaisi pienemmät hirvikannat. Jahdista tulisi puhtaammin yhdessäoloa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12164

LähetäLähetetty: 23.02.2021 13:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:
Ollari kirjoitti:

Jos ei itse hirveä metsästä, niin ei vältämättä sympatiaa heru tuottavan hirvikarjan pitäjille, jos se tarkoittaa että itse pitää niitten takia jotain taimikonhoitojaan ajoittaa tai mitenkään muutenkaan asialla stressata. Eikä tehdä hommia silloin kun se itselle passaisi, tai metsänhoidolle muuten.

Jos tuollaisia riskittömiä nollaefortin sijoituskohteita on, mitkä vaan tuottaa niin olen kiinnostunut. Metsä ei sitä ole.

Vertaa vaikka sijoituskämppään. Käytänkö aikaa ja vaivaa että löydän hyvän vuokralaisen, ja vähän katson perään ja käyn yhtiökokouksessa. Vai otanko ekan sossun maksaman narkkarin joka kyselee ja herään sitten kun poliisi soittaa Embarassed
Mutta jos sijoituskämpän arvoa alentaa luteet niin voi käydä mielessä että saisko ne kuitenkin myrkyttää, kun ei niistä ole itselle iloakaan.

Suomen laki nyt vain kieltää hirvien hävittämisen Laughing
Toki niinkuin villisiankin. Aika paljon pienemmälläkin populaatiolla kuitenkin tulee lain puolesta toimeen kuin 100.000 yksilön talvikannalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 24, 25, 26  Seuraava
Sivu 11 Yht. 26

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com