OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Oletko tavannut sorkkajihadistin?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 24, 25, 26  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 16.02.2021 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei metsästysseurat lakkaa olemasta, vaikka valkohäntäpeuran luvat vapautettaisiin. Ihan samalla lailla seuroilla on vuokramaita ja niillä saa metsästää sitä, mitä vuokrasopimuksessa on sovittu.

Ihan sama, onko kohde teeri, jänis vai peura.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 16.02.2021 11:28    Viestin aihe: Re: Oletko tavannut sorkkajihadistin? Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
setteriforever kirjoitti:
Sorkkajihadisti on tyypiltän joko ei-metsästävä puutarhanhoitaja (Ja nyt en tarkoita niitä Kanervan "puutarhoja", vaan ihan oikeita puutarhoja), MTK:n virkamies, monesti "veljemme metsästyksessä" (kuten vaikka hirviporukasta pois potkittu paaria), punkkipelon saanut omakotitalon asukas, tms.

Yleine jihadismin muoto on voimmakkaiden kannanottojen esittäminen tyyliin "kaikkien sorkkien on kuoltava! Lopettakaa ruokinta! Vapauttakaa ne elukat lupien suojelusta!"

Oletko tavannut?

Olen tavannut. Muuan setteriforever täällä foorumilla muunmuassa. 😂 Ja aika monta muuta.


https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/era/artikkeli-1.1316706
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11052

LähetäLähetetty: 16.02.2021 11:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Ei metsästysseurat lakkaa olemasta, vaikka valkohäntäpeuran luvat vapautettaisiin. Ihan samalla lailla seuroilla on vuokramaita ja niillä saa metsästää sitä, mitä vuokrasopimuksessa on sovittu.

Ihan sama, onko kohde teeri, jänis vai peura.

Kyllä tuo muutos toteutuesssaan pirstoo seurat tuolla peurasuomessa. Ainakin peuran osalta.
Ei hyvä.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5938

LähetäLähetetty: 16.02.2021 11:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
Ei metsästysseurat lakkaa olemasta, vaikka valkohäntäpeuran luvat vapautettaisiin. Ihan samalla lailla seuroilla on vuokramaita ja niillä saa metsästää sitä, mitä vuokrasopimuksessa on sovittu.

Ihan sama, onko kohde teeri, jänis vai peura.

Kyllä tuo muutos toteutuesssaan pirstoo seurat tuolla peurasuomessa. Ainakin peuran osalta.
Ei hyvä.


Näin on. Pienriista menee siinä pesuveden mukana, kun ei niiden vuokraamiseen maanomistajalla sinänsä suurta motivaatiota ole. Ovat kulkeneet ennen siinä hirven ja peuran mukana. Hirviporukat jatkaa toimintaa, kuten ennenkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20118
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.02.2021 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun katson oman Rhyn tilastoa (Reilu 300 peuraa kaadettu), niin käppyrä näyttää tietyllä tavalla mielenkiintoiselta:

- Kulmakerroin, eli kaatotahti, on matalahko tuossa syyskuun aikana
- Tämän jälkeen kulmakerroin nousee ja kaatotahti pysyy vakiona ihan kauden loppuun asti

Paljonhan on puhuttu, että loppuluvasta homma hyytyy, mutta mitään sellaista ei näytä tapahtuvan.

Sigamees kirjoitti:
Nytkin seurasin tuota jahdin looppukiriä muutamassa isossa peurapitäjässä.
Niin kyllähän se oli aika lailla että paikaliset ampui lupatavoitetta täyteen, kellään ei enää lihasta ole ollut pulaa kuukausiin, ja vierasjahtaajat on jo jahdit jättäneet, tai no mäykkypäivään saattoi joku vielä tulla.


Mielenkiintoinen pointti. Kun katson oman seurueen kytiskaatoja viimeiseltä jahtikuukaudelta, niin joka ainoa kaato on kavereilla, jotka asuvat kilsan tai parin päässä kytispaikaltaan, eli melko vahvasti tuo paikallisuuden vaikutus näkyy tuossa.

Eli itse en hevin usko, että "joku tulee talkoisiin jostain ja ampuu sen Riistakeskuksen peräänkuuluttaman loppukirin kaatotilastoon..."
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 16.02.2021 12:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Eli itse en hevin usko, että "joku tulee talkoisiin jostain ja ampuu sen Riistakeskuksen peräänkuuluttaman loppukirin kaatotilastoon..."

Ei ainakaan jos siitä huvista pitää maksaa.
Entäs lihan myynti? Olisiko jollakulla intressejä ampua lihaa yli oman tarpeen myyntiin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 16.02.2021 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyrkkä D kirjoitti:
Jyrkkä D kirjoitti:
Edelliseen viitaten.. onko muille tullut korviin ”varmaa tietoa”, että MMM vapauttaa peurat luvanvaraisuudesta jo ensi syksynä? Ei vain vasat, vaan kaikki peurat. Samalla tietysti 500 ha vaatimus poistuu.


Viittaan vielä tähän sen verran, että kyseessä ei siis ollut vitsi, vaan ihan vakavalta taholta kuultu juttu.


Soitin MMM ja kysyin suoraan (sillä kun on tuttuja) ja vastaus oli ihan selvä: ei ole tulossa. Syitä on kaksi: pelatään kannan kasvua + riistaneuvostojen ja hirvitalousalueiden muodostaman kokonaisuuden toiminnan rapautumista kun se nyt on saatu toimimaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20118
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 16.02.2021 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen joskus pohtinut, mihin peuran vapauttaminen hehtaareista ja kaatoluvista omilla jahtimestoilla mahdollisesti voisi johtaa.

Jos maanomistuksen etujärjestöissä tarpeeksi rummutettaisiin, että ”peuran metsästysoikeus kannattaa vuokrasopimuksista jättää itselle, kun se on hyvä bisnes” ja tuosta kylällä puhuttaisiin, niin saattaisi tuo yleistyäkin.

Meillähän taitaa olla liki kaikki hyvät kytispaikat isojen paikallisten maanomistajien omistuksessa tai ainakin heille vuokralla. Ja aika lailla uusi normi on, että harvempi maanomistaja tai heidän jälkikasvunsa enää metsästää itse.

Osalla maanomistajista on jo kokemusta vaikkapa mökkien vuokrauksesta ja siihen liittyvästä jumpasta, vaivasta ja että ”on erilaisia ihmistyyppejä”. Ainakin kasvavan peurakannan alueella oltaisiin aika äkkiä siinä tilassa notta totuus valkenisi, että joku bisnesmielessä kytispaikkojen ylläpito ei ole mitenkään taloudellisesti järkevää, jos vaivalle ja ajankäytölle laskee edes jotain.

Muutamissa vuosissa oltaisiin tilanteessa, jossa peurankyttäyssysteemit olisivat itse asiassa keskittyneet niille kavereille, joilla nykyäänkin on suhteet ja hyvät mestat. Ja itse asiassa kytistäjien määrä tulisi vaan vähenemään. Sillä ketä kyttääjää haittaa se, jos ympäriltä vaikkapa poistuu pari lähintä muiden kytispaikkaa Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 16.02.2021 12:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoista pohdintaa. Jos seuroilla peurajahti (tai mikä muu jahti tahansa) mahdollisuudet radikaalisti vähenevät, niin synnyttääkö tämä lisää kysyntää kaupalliselle metsästykselle? Eli jos nyt pitää maksaa seuran jm, hypätä talkoissa, ruokkia elukoita yms., niin vaihtoehtona olisi maksaa rahalla metsästysmahdollisuudesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8406
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 16.02.2021 12:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eilen illalla kun viimisen kauriin palottelin ni sanoin vaimolle että onneks tähänki hommaan ny tulee pikku tauko, alkaa vähä motivaatio hiipumaan. Vaimo ihmetteli, että ei oo motivaatiossa näyttäny olevan ongelmaa ku monta kertaa viikossa ukko käy kytiksellä ja kaikki illat kohnaa jossain muualla ku kotona. Siitä aloin miettii...

Niin, kyllä niitä kyttää ja ampuu. Ei kai siinä kellään mitään ongelmaa oo, se on hauskaa. Kauriin osalta saaliin kuljettaminenkin on helppoo, ku menee auton ku auton takahutlariin. Itse saan saaliin kotonaki roikkuu enkä yleensä tee kaadon jälkeen muuta ku suolistuksen niin olen oman toiminnan hionu huipputehokkaaksi. Usein olen kaadon jälkeen jo 45 min päästä tuvassa istumassa kaikki valmiina siltä iltaa.

Mut sit on vielä nylkemiset ja palottelut ja lahtivajan pesut ja jauhelihanteot ja vakuumoinnit. Ja roioppeiden viennit. Ja lihojen viennit maanomistajille jne. Seuraavana iltana ruokinnat. Jossain kohtaa sitä huomaa, että suunnilleen 5-6 iltaa viikossa tekee jotain sorkkaeläinten metsästykseen liittyvää vähintään se tunti pari..

Jos joku pystyy myymään kokonaista palvelua niin sille varmaan ostajia on. Mut kuinka moni esim kauempana kaupungissa asuva metsästäjä tulee ampuu yksityisen mailta peuran jos palveluun ei kuulu esim saaliinkäsittelytilan käyttömahdollisuutta tai saaliin siirtopalvelua. Vasa on helppo mut iso peurapukki ei ihan jokaisen voimalla liiku mihinkään yksin eikä mahdu isommankaan auton takahutlariin. Saatikka että sen saisi sinne yksin nostettua. Tekijämies peuran esipalottelee maastossakin mutta ei se helppo homma yksin oo eikä kaikilta onnistu. Voiko roippeet sitten jättää siihen vai pitääkö ne kuopata tai kuljettaa johonkin. Aikaa menee joka tapauksessa monta tuntia kaadon jälkeen ennen ku pääsee kotiin lähtee...

Veikkaan että yksittäisten maanomistajien pelkkä "maksua vastaan saat ampua peuran ja tehdä sillä mitä haluat"-tyyppinen palvelu ei tule olemaan kovin haluttu loppupeleissä kumminkaan. Aina joku on kiinnostunut. Mutta veikkaan että ei se kaatomäärä hurjan suureksi nouse...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shawn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2013
Viestejä: 420
Paikkakunta: PKS/Häme

LähetäLähetetty: 16.02.2021 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tätä spekuloidaan vuodesta toiseen, mutta onko jossain joku joskus kokeillut myydä peuroja pystystä "hoida itse homma" -periaatteella, tai antaa ilmaiseksi? Minkälaista oli kysyntä?

En ehkä edusta tuttavapiiriltäni ihan keskivertometsästäjää, mutta mun tuttavapiirissäni on kyllä helposti kaksinumeroinen määrä ihmisiä jotka vois maksaa vaikka 50 tai 100 euroa siitä että pääsis ampumaan peuran ja pystyy kyllä hoitamaan sen ilman että tarvitsee muita häiritä. Ei tuolla nyt kukaan rikastumaan pääse, mutta eivätpä suuremmin varmaan aiheuttaisi haittaakaan. Toki jos lehteen laitat ilmoituksen niin sieltä ilmoittautuu kaikenlaista viheltäjää, mutta niitä asiallisia ja osaaviakin kyllä on olemassa.
_________________
"When you have to shoot, shoot! Don't talk!"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 16.02.2021 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alussa voi olla, mutta ei pitkässä juoksussa. Kaupunkilaisen kerros/rivitaloasukkaan (tai lähes samanlaisesti asuvan oktalokaverin) on lähes mahdoton hoitaa koko prosessia yksin. Aikoinaan riiputin Espoossa kerrostalon parvekkeella rusakoita ja siitä tuli sanomista. (Sinä talvena niitä tuli ammuttua jousella aika kasa yhdestä siirtolapuutarhasta). Olen aikoinaan käynyt paloittelemassa Espoossa yhden peuran juurikin aloittavalle metsästäjälle hänen autotallissaan. (tiheällä ok taloalueella) Ovi oli auki ja noin 20 min myöhemmin poliisi paikalla Laughing

Eipä silti samoin minulle on käynyt myös USA:ssa, mutta siellä deertageillä sentään onhelppo todentaa että peura on laillisesti kaadettu.

Nykymalli on aika hyvä.

Sitten on vielä vastuuasiat joissa voi tulla ongelmia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3238

LähetäLähetetty: 16.02.2021 13:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Shawn kirjoitti:

En ehkä edusta tuttavapiiriltäni ihan keskivertometsästäjää, mutta mun tuttavapiirissäni on kyllä helposti kaksinumeroinen määrä ihmisiä jotka vois maksaa vaikka 50 tai 100 euroa siitä että pääsis ampumaan peuran ja pystyy kyllä hoitamaan sen ilman että tarvitsee muita häiritä.

Mikähän on tuollaisen metsästäjän tarina? Eivätkö he kuulu seuraan tai asuvatko peura-alueen ulkopuolella? Kun aina puhutaan, että kyllä tulijoita on peurajahtiin niin kiinnostaisi vaan tietää, minkälaista sakkia tulijat pääasiassa on. Luulen itse, että pääosa tulijoista on idän/pohjoisemman asukkeja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shawn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2013
Viestejä: 420
Paikkakunta: PKS/Häme

LähetäLähetetty: 16.02.2021 13:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:

Mikähän on tuollaisen metsästäjän tarina? Eivätkö he kuulu seuraan tai asuvatko peura-alueen ulkopuolella? Kun aina puhutaan, että kyllä tulijoita on peurajahtiin niin kiinnostaisi vaan tietää, minkälaista sakkia tulijat pääasiassa on. Luulen itse, että pääosa tulijoista on idän/pohjoisemman asukkeja.


Mun tuttavapiirissäni näistä ylivoimainen enemmistö on niitä, jotka ovat seuran jäsenenä jossain kaukana pohjoisessa/idässä mutta asuvat yleensä töiden tai pariutumisen takia Etelä-Suomessa kaupungeissa tai niiden liepeillä eivätkä pääse lähiseudun seuroihin jäseneksi kun ei ole maita. Saattavat olla esimerkiksi ihan suht kokeneita hirvimiehiä ja -naisia kun ovat nuorempana ennen muuttoa metsästäneet ahkerasti, ja käyvät edelleen joka syksy muutaman viikonlopun jahtaamassa suvun kotiseuduilla ja tykkäävät metsästää ja syödä riistaa. Eivät halua mitään luksushintaista kaikki valmiina -vuorineuvoselämystä, vaan ihan riittäisi paikka mistä saa peuran ampua jos sellaisen sattuu tähtäimeen saamaan.

Osaavat ampua eläimen, suolistaa sen, auto ja/tai peräkärry löytyy, ja moni asuu niin ettei peuran paloittelu ole mikään ongelma, tai vähintään joku kaveri päästää autotalliinsa leikkaamaan kun pistää paistin tai pari kiitokseksi. Ja jos joku soittaa poliisin, niin soittakoon Very Happy

En sano että näitä tulijoita olisi loputtomasti, mutta on näitäkin kuitenkin.
_________________
"When you have to shoot, shoot! Don't talk!"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11052

LähetäLähetetty: 16.02.2021 14:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:
Shawn kirjoitti:

En ehkä edusta tuttavapiiriltäni ihan keskivertometsästäjää, mutta mun tuttavapiirissäni on kyllä helposti kaksinumeroinen määrä ihmisiä jotka vois maksaa vaikka 50 tai 100 euroa siitä että pääsis ampumaan peuran ja pystyy kyllä hoitamaan sen ilman että tarvitsee muita häiritä.

Mikähän on tuollaisen metsästäjän tarina? Eivätkö he kuulu seuraan tai asuvatko peura-alueen ulkopuolella? Kun aina puhutaan, että kyllä tulijoita on peurajahtiin niin kiinnostaisi vaan tietää, minkälaista sakkia tulijat pääasiassa on. Luulen itse, että pääosa tulijoista on idän/pohjoisemman asukkeja.


Mä voin nostaa käden pystyyn, kaksi peuraa tälle kautta juurikin noin, tai no kaupallisesti mutta tutunkauppana kaverien seurojen mailla. Molemmissa olen tainnut kohta 10v käydä.

Omilakin jahtimailla on vähän peuroja, yhde ammuinkin, ja toinenkin kaatui.
Miksi, no kytis on kivaa, sai lihaa pakastimeen ja loma-ajoille vähän tekemistä (toinen mesta on anoppilan kanssa samoilla seuduin).
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 24, 25, 26  Seuraava
Sivu 4 Yht. 26

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com