OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hiipiminen vs. Vahtiminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 26.04.2021 10:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Oma ajatus on, kuten jo aiemmin kirjoitin, että lainlaatia ei ole tiennyt, että sellasta metsästysmuotoa ku hiipiminen on olemassakaan. Se on aatellu, että peuraa voi jahdata ajoketjulla, koiralla tai sitte yksin eli "vahtimalla".

Jos tuota vahtimista alkaa ihan kirjaimellisesti laista soveltaa niin siellä lukee myös että: "Seuruemetsästyksessä on joko metsästyksen johtajan tai varajohtajan oltava läsnä. Metsästyksen johtajan tai varajohtajan ei kuitenkaan ole oltava läsnä, jos metsästys tapahtuu vahtimalla. Seuruemetsästyksellä tarkoitetaan metsästystapahtumaa, jossa on läsnä useampi kuin yksi metsästäjä."

Eli jos vahtiminen tarkoittaa nimenomaan paikallaan kyttäämistä, niin jos meinaat hiipiä, niin johtajan on hiivittävä selän takana mukana. Tai jos meinaat pilliin pihaltaa niin johtaja messiin. Mun mielestä just tosta kohtaa paistaa läpi, että vahtimisella on tarkoitettu kaikenlaista yksittäisen metsästäjän suorittamaa metsästystä, joka ei perustu eläinten liikkeelle ajamiseen...


Näinhän se on. Siksi olisikin tyhmää tulkitä sitä mitenkään muuten. Esim. toi sun tekstin viimeinen lause on mielestäni järkevä tulkinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 26.04.2021 10:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
KHaivula kirjoitti:
jkvi kirjoitti:
^Kyllä, omalla kohdalla ajatusvirhe.

Mutta lukaisin vielä tuon Lukkarilan kannanoton ja jos hiivitään niin onko silloin vahdittu yhtään? Tämän jälkeen saivarrellaan tietenkin siitä, että kun pysähdytään pellon reunaan niin silloin alkaa vahtiminen.

Mutta minusta selvästi hiipimällä se asia silloin tapahtuu eikä alkuperäisen lainlaatijan tarkoittamalla vahtimalla.


Mutta kun tuota vahtimista ei ole missään tarkemmin määritelty. Tämä perustelumuistion teksti taitaa olla ainut, missä sitä on kuvattu. Meillä kaikilla on tottakai ajatus siitä mitä vahtiminen tarkoittaa, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa ja kun miettii käytäntöä niin vahtimistakin voi olla paikallaolevaa ja liikkuvaa.

Älytöntä on se että tehdään tämmöisiä linjauksia oman, ilmeisen pienen "filtterin" kautta (esim. joku nimenltämainitsematon iso yhdistys). Ei osata miettiä laajemmin / erilaisten tapojen, mieltymysten tai mahdollisuutten näkökulmasta, vaan änkyröidään sitä omaa juttua eikä nähdä mitään muuta.

Ehkäpä ne maantiellä 8-kympin alueella junnaavatkin on vaan metsästäjiä jotka varmuuden vuoksi / kun se itselle sopii paremmin ajaa 7-kymppiä. Eihän kenelläkään muullakaan voi olla kiire, kun itsellä ei ole.

Jos pelloilla saa aktiivisesti etsiä hirviä samoilemalla ja se menee vahtimiskategoriaan, niin kaipa se on sitten lapissa soitten/jänkienkin kiertely ja kiikarointi vahtimista.

Ei se mun mielestä ole vahtimista, jos peltoja kierrellään aktiivisesti ja etsitään siellä valmiiksi olevia elukoita ja sitten hiivitään ampumaan ne. Tosin se nyt on vain minun kielikorva, jonka mielestä se ei ole vahtimista. Ei mulla muuta perustetta ole. Ja kun ei kerran aktiivisesti niitä myöskään ajeta ja houkutella kerran pellolle, niin pykälän tarkoituksen ja hengen mukaan minusta olisi aivan ok tuokin jahtitapa. Ei mua haittaa itseäni jos joku muu sitä harrastaa, kun en ole jahtipäällikkö jolta tommoiseen kysyttäisiin lupaa. Ei mun tartte itse tota harrastaa. Mutta ymmärrän että jahtipäällikölle voi olla hankala kysymys.


Varmasti asettaa jossain ympäristöissä (tai jollain ihmisillä Smile) haasteita, mutta ei sen takia kannata kaikkia Suomen metsästäjiä ja metsästysmuotoja pesuveden mukana laittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Projakt
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2016
Viestejä: 2052

LähetäLähetetty: 26.04.2021 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä käynee niin että muutama anu saukko pilaa koko homman ja palataan vanhaan systeemiin. Evil or Very Mad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 26.04.2021 10:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsästäjän käsikirjassa määritellään "vahtiminen" niin että eläin tulee mestästäjän luo ja että metsästäjä istuu paikallaan ja odottaa ampumismahdollisuutta.

Kirja ei ole minulla tässä ja nyt, mutta muistaakseni tämä oli kappaleessä missä käsitellään jahtimuodot.


On ehkä näin että hiipiminen nykylaissa ei ole kielletty mutta hyvin luultavasti tarkoitus on ollut yo kuvattu metsästysmouto eikä mikään muuta.

Vaikea sanoa miten mahd. oikeusjuttu päättyisi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 26.04.2021 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

zeke kirjoitti:
Metsästäjän käsikirjassa määritellään "vahtiminen" niin että eläin tulee mestästäjän luo ja että metsästäjä istuu paikallaan ja odottaa ampumismahdollisuutta.

Kirja ei ole minulla tässä ja nyt, mutta muistaakseni tämä oli kappaleessä missä käsitellään jahtimuodot.


On ehkä näin että hiipiminen nykylaissa ei ole kielletty mutta hyvin luultavasti tarkoitus on ollut yo kuvattu metsästysmouto eikä mikään muuta.

Vaikea sanoa miten mahd. oikeusjuttu päättyisi.


Varmaan eri lähteissä on erilaisia näkemyksiä, mutta sitä en osaa sanoa mikä painaa salissa.

Sehän on selvä että ennemmin tai myöhemmin tulee käsittelyyn juttu jossa selvitetään voiko liikkumalla vahtia.

Ei se varmaan ainakaan helpota tilannetta yhtään jos ollaan valmiiksi annettu periksi ja esim. etujärjestöjen kautta vedetty tulkinta yli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 26.04.2021 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

zeke kirjoitti:
Metsästäjän käsikirjassa määritellään "vahtiminen" niin että eläin tulee mestästäjän luo ja että metsästäjä istuu paikallaan ja odottaa ampumismahdollisuutta.

Kirja ei ole minulla tässä ja nyt, mutta muistaakseni tämä oli kappaleessä missä käsitellään jahtimuodot.


On ehkä näin että hiipiminen nykylaissa ei ole kielletty mutta hyvin luultavasti tarkoitus on ollut yo kuvattu metsästysmouto eikä mikään muuta.

Vaikea sanoa miten mahd. oikeusjuttu päättyisi.


Ehkä se sitten on noin. Eli jatkossa jos myöhästyt kytikseltä ja eläimet on jo pellolla niin kamat kassiin ja kotiin, koska et saa pellon reunaan hiippailla enää kytikselle, kun se on hiipimällä eläinten lähestymistä. Samoin jos tekee mieli lokakuussa peurapilliin puhaltaa niin soitto ensi johtajalle, et tuu valvomaan metsästystä, koska vahtiminen muuttuu ny houkutteluksi Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5886

LähetäLähetetty: 26.04.2021 11:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
zeke kirjoitti:
Metsästäjän käsikirjassa määritellään "vahtiminen" niin että eläin tulee mestästäjän luo ja että metsästäjä istuu paikallaan ja odottaa ampumismahdollisuutta.

Kirja ei ole minulla tässä ja nyt, mutta muistaakseni tämä oli kappaleessä missä käsitellään jahtimuodot.


On ehkä näin että hiipiminen nykylaissa ei ole kielletty mutta hyvin luultavasti tarkoitus on ollut yo kuvattu metsästysmouto eikä mikään muuta.

Vaikea sanoa miten mahd. oikeusjuttu päättyisi.


Ehkä se sitten on noin. Eli jatkossa jos myöhästyt kytikseltä ja eläimet on jo pellolla niin kamat kassiin ja kotiin, koska et saa pellon reunaan hiippailla enää kytikselle, kun se on hiipimällä eläinten lähestymistä. Samoin jos tekee mieli lokakuussa peurapilliin puhaltaa niin soitto ensi johtajalle, et tuu valvomaan metsästystä, koska vahtiminen muuttuu ny houkutteluksi Rolling Eyes


Vai pitääkö eläimet hätistää ensin pois pellolta, mennä itse paikalle ja odottaa, että tulevat takaisin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 26.04.2021 11:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oottavan aika on pitkä Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KHaivula
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Kes 2013
Viestejä: 2882

LähetäLähetetty: 26.04.2021 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jyrkkä D kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:
zeke kirjoitti:
Metsästäjän käsikirjassa määritellään "vahtiminen" niin että eläin tulee mestästäjän luo ja että metsästäjä istuu paikallaan ja odottaa ampumismahdollisuutta.

Kirja ei ole minulla tässä ja nyt, mutta muistaakseni tämä oli kappaleessä missä käsitellään jahtimuodot.


On ehkä näin että hiipiminen nykylaissa ei ole kielletty mutta hyvin luultavasti tarkoitus on ollut yo kuvattu metsästysmouto eikä mikään muuta.

Vaikea sanoa miten mahd. oikeusjuttu päättyisi.


Ehkä se sitten on noin. Eli jatkossa jos myöhästyt kytikseltä ja eläimet on jo pellolla niin kamat kassiin ja kotiin, koska et saa pellon reunaan hiippailla enää kytikselle, kun se on hiipimällä eläinten lähestymistä. Samoin jos tekee mieli lokakuussa peurapilliin puhaltaa niin soitto ensi johtajalle, et tuu valvomaan metsästystä, koska vahtiminen muuttuu ny houkutteluksi Rolling Eyes


Vai pitääkö eläimet hätistää ensin pois pellolta, mennä itse paikalle ja odottaa, että tulevat takaisin?



... ja jos tulee niin oletko tehnyt jotain niiden paikalle houkottelemiseksi? Kyllä se olisi varmempaa että kauriit olisi paikallaan ja itse menisi niiden tykö. Näin ei varmasti olisi aktiivisesti houkuteltu niitä mihinkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 556

LähetäLähetetty: 26.04.2021 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kirjoitetaanko metsästysasetuksessa jossain kohtaa metsäkauriin vahtimismetsästyksestä? Missä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 26.04.2021 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eläimen tuleminen ihmisen luo on hyvä määritelmä vahtimalla metsästämiseen. Mutta Entäpä jos eläin tuleekin ravinnon luo tai toisen eläimen luo.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Projakt
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2016
Viestejä: 2052

LähetäLähetetty: 26.04.2021 13:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

egi kirjoitti:
Kirjoitetaanko metsästysasetuksessa jossain kohtaa metsäkauriin vahtimismetsästyksestä? Missä?

Ei koska kyse on luvanvaraisista hirvieläimistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 26.04.2021 18:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mutta mitä on hiivintä. Itse en aja kytiskopille autolla viereen. Siinä rikotaan, jo toista metsästyslakia(ajoneuvon välittömästä läheisyydestä jne.)
Jätän auton 400 metrin päähän, joka on aika lyhyt matka.
Kuinka taitan tämän matkan kopille. Juoksenko, minkä olen nähnyt monasti hirvimetsällä, kun tiedetään hirvien kulku.
Kävelenkö reippaasti ääntä pidellen, ettei vaan mahdollinen karhu tule yllätetyksi, kuin marjastaja ikään.
Syylistynkö metsästysrikokseen, jos yritän kulkea hieman varovaisemmin. Miten hiivintä tulkitaan, jos on jokin sairaus tai vanhuus, ettei pysty kävelemään "tiernoja" lennättäen. Rolling Eyes


Viimeinen muokkaaja, komahuttaja pvm 26.04.2021 19:03, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5145
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 26.04.2021 19:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Jos konttaat? Sitä ei ole määritelty missään kielletyksi eikä toki luvalliseksikaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 26.04.2021 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
^Jos konttaat? Sitä ei ole määritelty missään kielletyksi eikä toki luvalliseksikaan.


Kaikki on luvallista, mitä ei erikseen ole kielletty. Very Happy
Hirvipassista olen nähnyt miehen konttaavan ja epäilen, ettei sillä pyritty hämäämään saalista. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 5 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com