OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Valkohäntäpeura vapaaksi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20080
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 07.05.2021 08:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Ihan skenaariona. Jos oikein rikkaalla vhpeura alueella maanomistaja pystyttää tienvarteen kyltin jossa luvataan tyyliin " Valkohäntäpeuran ammuntaa 20 € kpl. Joka viides ilmainen." Niin,olisiko menekkiä?

Maajussin näkökulmasta tuossa tapauksessa ruhoillahan ei ole mitään arvoa. Kai ne joku teurasauto kävisi hakemassa ilmatteeks niin kuin hevosenkin.

Varsinaisessa metsäsrysmatkailussa taasen myyjän pitäisi pitää yllä hyvää kantaa.


Mullehan kävi niin, että perin jokusia vuosia sitten maata. Siinä sitten jonkun ajan kuluttua huomasin yllättäen, että nämä maanomistajan asiat ovatkin todella lähellä omaa sydäntä…

Oivalsin, että jos nillitän täällä tai Maaseudun Tulevaisuuden yleisönosastossa, niin maanomistajan asema tuskin paranee. Niimpä kävin raivoisan DonaldTrumpmaisen kampanjan ja useiden innokkaiden hakijoiden joukosta raivasin tieni Yhteislupapäälliköksi... Meilläpäinhän Yhteislupapäällikkö on Kim Il Sungin kaltainen lähes jumalhahmomainen johtaja, joka jakaa sorkkalupia juuri oikein ja muuttaa sorkkakannat täsmälleen MTK:n ilmineeraamiin tavoitetiheyksiin.

Oivalsin kuitenkin, että tämä ei tuo jahtiperusteista kassavirtaa maanomistajalle. Niinpä pari vuotta sitten aloitin yhteistyön yhden suuren maanomistajan kanssa seuran alueella. Sain käyttöön jahtitukikohdan jossa kortteerata ja metsästän maanomistajan mailla. Käytännössähän tässä järjestelyssä ”saaliini” muuttuu vuokratuloksi maanomistajalle. Ja maat ovat kuitenkin seuran käytössä. Arvelisin, että tässä järjestelyssä kaikki ovat kohtuu tyytyväisiä ja maanomistajan metsästysoikeuden vuokraamiseen osin kytketty korvaus on merkittävä.

Lienee selvää, että tässä kuviossa peura näyttelee aika suurta osaa. Ja mielenkiintoista, miten näihin kuvioihin vaikuttaisi se, jos peura vapautuisi pyyntiluvasta. Kannattaisiko esimerkiksi "ohimennen kannustaa maanomistajaa" pidättämään peuranmetsästysoikeuden itsellään vuokralaiselle siirrettäväksi... Aika nopeastihan ollaan sitten melkoisissa ristiriitatilanteissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16650
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 07.05.2021 08:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Spartan kirjoitti:


Toinen pikkuseikka on tuo srva, oman riistanhoitoyhdistyksen alueelta tulee srva tehtävä jokaisena vuoden päivänä. Arvata voi jokainen miten tuo kuvitteellinen tilanne kehkeytyy kun ensimmäinen soitto tulee että täällä on joku turisti tullu sukulaisen vuokrapellolta pikku kaljapäissään peuraa tappamaan ja nyt on pukkia mahoille ammuttu tai etujalka poikki. Jos se on " pienriistaa " niin ei varmaan srva tehtävät paljon paina niiden osalta.


Srva on poliisin ohjaamana toimiva karkotuksiin, kolarielukoihin ja erikoistilanteisiin haavoittuneen suurpedon ja villisian kanssa toimiva koneisto.

Ei koske metsästyksessä haavoittunut peura suoraan mitenkään, vasta sitten kun ulkopuolinen taho soittaa hätäkeskukseen että täällä puutarhassa on poikkijalkainen peura.

Toki haavakkotoimijat ovat poikkeuksetta srva kuuluvia asianmukaisine koirineen samoja miehiä/naisia.

Eli srva ei automaatista mitään haavakkopeuroja hae, sitten kun poliisin kautta homma menee niin lähden keikalle.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spartan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hel 2018
Viestejä: 591

LähetäLähetetty: 07.05.2021 08:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

Ei koske haavoittunut peura suoraan mitenkään, vasta sitten kun ulkopuolinen taho soittaa hätäkeskukseen että täällä puutarhassa on poikkijalkainen peura.

Toki haavakkotoimijat ovat poikkeuksetta srva kuuluvia asianmukaisine koirineen samoja miehiä.



Juurikin, mutta siinä vaiheessa kun on "vapaata riistaa" niin rinnastetaan se sitten vaikka rusakkoon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8404
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.05.2021 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On tuossa puolensa ja voi olla että jansirin kuvaamissa tilanteissa tois hetkellistä helpotusta. Mut ku peura on liikkuva eläin, niin jonku pienen pläntin puhtaana pitäminen ampumalla ei oikeen onnistu. Ellei siellä istu joka ilta ampumassa. Jos ruokamaa on hyvä niin niitä tulee ympäriltä lisää. Ja jos alueiden osittaminen heikentää kokonaismetsästystä, niin vahingot lisääntyvät myös tuolla suojattavalla pläntillä vaikka sieltä ammuttais paljon...

Itse en usko tuohon vapauttamiseen. Perusteluina on mm:

- metsästysseuratoiminta on järjestäytynyttä ja siinä on selkeät johtajat. Pienporukoissa johtajatoiminta väkisinkin epäselkeytyy. Viimeaikaisten onnettomuustilastojen valossa veikkaan ettei uskalleta höllentää

- pukkien jalostus on riistakeskukselle pyhä lehmä. Tätä ei voida mitenkään ohjata ilman lupakäytäntöä. Näin ollen tuskin toteutuu.

- vasojen poistamisesta luvan piiristä joskus oli puhetta. Mutta tämä johtaisi todella suureen tahallisten ja tahattomien metsästysrikosten riskiin (ammutaan ylivuotinen vasana), että virkavalta tuskin haluaa alkaa niitä selvitellä...

Mutta ainahan ne voi toivoo, jotka sitä haluaa. Itse en nää etelässä asuvana mitään vaikeutta päästä peurajahtiin niin tämä sopii mulle...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8404
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.05.2021 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sitten tulee vielä mieleen, että mikäli alueet sirpaloituu, niin miten sen jälkeen toimii kolarieläintenasioiden hoito.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Projakt
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2016
Viestejä: 2088

LähetäLähetetty: 07.05.2021 10:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Sitten tulee vielä mieleen, että mikäli alueet sirpaloituu, niin miten sen jälkeen toimii kolarieläintenasioiden hoito.

Virka-apu hommia ei rajat koske.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20080
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 07.05.2021 10:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:
Sitten tulee vielä mieleen, että mikäli alueet sirpaloituu…


Itse voisin ajatella, että meilläpäin toteutuisi seuraavanlainen kuvio ainakin jossain mittakaavassa.

Peura vapautuu pyyntiluvasta. Ei mitään vaikutusta maanvuokrauskuvioon. Mennään vuosipari, huomataan että peurakanta putosikin aika tavalla. Asetetaan seuran toimesta vaikka kahden peuran kiintiö per jäsen (kuten kauriilla on nykyään).

Jäsenistössä huomataan, että itse asiassa pyyntiluvan aikaan sain ampua useamman peuran mitä nyt seuran kiintiö sallii. Kannustaa suoraan ”seuran vastaisen toiminnan harmaalla alueella operointiin”. Eli sovitaan tutun maanomistajan kanssa, että hän pitää peuranmetsästyksen itellään ja vuokraa muun metsästysoikeuden seuralle. Ja sitten itse kytistetään peuraa maanomistajan henkilökohtaisella luvalla noilla mailla, ei ole seuran kiintiöt rasitteena jne.

Oma veikkaus on, että sirpaloitumiseen kovin aloite ei loppupeleissä tule sieltä maanomistuspuolelta, vaan homma osattaisiin ryssiä ihan itse…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8404
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.05.2021 11:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Projakt kirjoitti:
JokuUkko kirjoitti:
Sitten tulee vielä mieleen, että mikäli alueet sirpaloituu, niin miten sen jälkeen toimii kolarieläintenasioiden hoito.

Virka-apu hommia ei rajat koske.


No ei, mutta kyllä nuo mun käsityksen mukaan vähän niin menee, että metsästysseuran aktiivit hoitavat nämä tehtävät omalla alueellaan ja samalla myös alueella sijaitsevilla yksittäisillä sirpaleilla jotka eivät ole heille vuokrattu. Jos kävisi niin, että metsästysseura vaikka menettäisi puolet peura-alueestaan muille pyytäjille niin voi hiukan hävitä motivaatio siitä asiasta. Sirpalealueiden metsästäjät eivät välttämättä kuulu edes alueen riistanhoitoyhdistykseen. Kuka sitten voi määrätä metsästysseuran henkilöitä hoitamaan kolarielukoita laajoilla alueilla, joilla heillä ei ole edes metsästysoikeutta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20080
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 07.05.2021 11:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:


No ei, mutta kyllä nuo mun käsityksen mukaan vähän niin menee, että metsästysseuran aktiivit hoitavat nämä tehtävät omalla alueellaan ja samalla myös alueella sijaitsevilla yksittäisillä sirpaleilla jotka eivät ole heille vuokrattu.


Itse olen pystynyt hyvin samaistumaan näihin viiemaikoina julkisuudessa oleviin ”sirpalealuekeskusteluihin”. Eikös niissäkin jahtiintulijat asu noin 150km päässä jahtimaista? Ihan omakohtaisesta kokemuksesta voin kertaa, että tuommoisen matkan takaa kytispyynti vaatii ihan jonkinmoisia järjestelyjä. Ja on ihan turha ainakaan meikäläiselle ilman näyttöjä takki auki visioida, että tuolla etäpyynnillä olisi ”jotain todellista kannanhallinnallista vaikutusta” Smile. Puhumattakaan jostain SRVA hommien hoidosta…


JokuUkko kirjoitti:


- pukkien jalostus on riistakeskukselle pyhä lehmä. Tätä ei voida mitenkään ohjata ilman lupakäytäntöä. Näin ollen tuskin toteutuu.


Tämä sivuaa sitä, jonka haluaisin luvan vapautuksessa ihan oikeasti nähdä. Meillähän luonnollisesti Riistakeskuksen myöntävä lupamäärä ohjaa jahtia ja siihen sitten Alueellisen riistaneuvoston suositukset U/N ja vasasuhteesta. Käytännössä tuo tarkoittaa, että kytiskopissa on murto-osa kaudesta sellaista aikaa, että ”saat ampua mitä vaan”.

Olisi todella mielenkiintoista nähdä, miten vapaassa jahdissa kaatomäärä, uros/naarassuhde ja vasaprosentti asettuisi. Ainakin itse tykkään siitä mallista, että ”ammutaan niitä mitä tulee, niitä täytyy olla eniten” Smile. Voisi tuo mennä ihan hyvinkin, tai sitten ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tupella
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tou 2007
Viestejä: 5313

LähetäLähetetty: 07.05.2021 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän me yksinkertainenkin asia osataan sotkea periaatteella viha, kauna, kateus ja joka tapauksessa se kylmä rinki. että jospa taas on jotakin meiltä pois. Eikä niin pientä asiaa, ettei se ole tavattoman tärkeää.
Ja ennen muuta raha sen lopulta sotkee.

Jahtimaiden pirstoutumisesta tuskin on peurakannalle muuta kuin etua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 07.05.2021 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TA kirjoitti:
Lainaus:
"Mikä siinä on kateutta? Osallistuu seuratoimintaan ja metsästää."

Itse olen jäsenenä seurassa jossa hirviseurueeseen on 1500 euron erillinen liittymismaksu. Asun melkein 200 km päässä seuran alueelta enkä mitenkään pystyisi osallistumaan kovinkaan monena viikonloppuna. Peuraa metsästävät niukasti. Vieraaksi hirvijahtiin voisi päästä mutta koirilla jahdatessa vieras on tuijottamassa kännykkää jossain puun lastausaukon reunassa seisomassa ilman lihaosuutta.

Omaa seuralle vuokrattua maatakin on ja siellä voisin hyvin peuraa kytätä sen muutaman viikonlopun. Riistakamera näyttää että siellä niitä jonkun verran on. Ei se olisi seuralta pois.

En minä ole kateellinen siitä mitä seurueella on. Minä voisin kytätä niitä mitä eivät itse ammu. Mutta nykymuodossa se ei onnistu.

Niin että kyllä minulle sopisi vapauttaa peura pyyntiluvasta.

Nyt ennen kuin peuraa mistään pyyntiluvista vapautetaan, niin Seuranne yleiseen kokoukseen ehdottamaan, että peuranpyynti irrotetaan hirven pyynnistä. Erillinen peuraporukka ja sille omat käytännöt.

Ei tuo minusta ihan loogista ja järkevää ole, jos peuraa pyytääkseen pitäisi osallistua myös hirviporukkaan ja sen velvotteisiin. Voihan sen hirviporukan organisaatiolla tietty hoitaa jos se koetaan käytännölliseksi, mutta mikään ei silloinkaan estä järkkäämästä pyyntiä täysin erillisenä hirven pyynnistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20080
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 07.05.2021 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
TA kirjoitti:
Lainaus:
"Mikä siinä on kateutta? Osallistuu seuratoimintaan ja metsästää."

Itse olen jäsenenä seurassa jossa hirviseurueeseen on 1500 euron erillinen liittymismaksu. Asun melkein 200 km päässä seuran alueelta enkä mitenkään pystyisi osallistumaan kovinkaan monena viikonloppuna. Peuraa metsästävät niukasti. Vieraaksi hirvijahtiin voisi päästä mutta koirilla jahdatessa vieras on tuijottamassa kännykkää jossain puun lastausaukon reunassa seisomassa ilman lihaosuutta.

Omaa seuralle vuokrattua maatakin on ja siellä voisin hyvin peuraa kytätä sen muutaman viikonlopun. Riistakamera näyttää että siellä niitä jonkun verran on. Ei se olisi seuralta pois.

En minä ole kateellinen siitä mitä seurueella on. Minä voisin kytätä niitä mitä eivät itse ammu. Mutta nykymuodossa se ei onnistu.

Niin että kyllä minulle sopisi vapauttaa peura pyyntiluvasta.

Nyt ennen kuin peuraa mistään pyyntiluvista vapautetaan, niin Seuranne yleiseen kokoukseen ehdottamaan, että peuranpyynti irrotetaan hirven pyynnistä. Erillinen peuraporukka ja sille omat käytännöt.

Ei tuo minusta ihan loogista ja järkevää ole, jos peuraa pyytääkseen pitäisi osallistua myös hirviporukkaan ja sen velvotteisiin. Voihan sen hirviporukan organisaatiolla tietty hoitaa jos se koetaan käytännölliseksi, mutta mikään ei silloinkaan estä järkkäämästä pyyntiä täysin erillisenä hirven pyynnistä.


Oma veikkaus on, että sorkkaporukka on aikanaan laittanut lahtivajaa ja lihankäsittelykalustoa. Kynnysrahalla uusi sorkkaporukan jäsen lunastaa noihin täyden käyttöoikeuden, eikä ole tarvinnut esimerkiksi koko kesää viettää rakennustalkoissa Smile.

Toki hinta kuullostaa vähän siltä, että pientä indeksikorotusta on leivottu summaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3010
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 07.05.2021 11:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

SRVA toiminta ei ole millään tavoin sidottu metsästysoikeutee, RHY:ssä on yhdyshenkilöt jotka poliisin yhteydenoton jälkeen ottavat yhteyden mielellään ko. kolarialueen RHY:n valtuutuksen omaavaan metsästäjään, ellei ko. alueella ole nimettyä henkilöä yhteyshenkilö etsii sellaisen henkilön joka pääsee asian hoitamaan vaikka pitäjän toiseltapuolelta, tehtävän vastaanottanut henkiö voi ottaa apuun muitakin kuin rhy:n nimeämiä henkilöitä jolloin hekin ovat mahdollisine koirineen metsästäjävakuutuksen piirissä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ceneral lee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2008
Viestejä: 147

LähetäLähetetty: 07.05.2021 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en kannata peuran vapauttamista luvista. Vaikka omalla kohdallani se ei luultavasti vaikuttaisi metsästysmahdollisuuksiin mitenkään. Täällä tiheän kannan alueella metsälle kyllä pääsee, asumalla seuran vaikutusalueella tai omistamalla maata. Ainakin niissä seuroissa mitkä itse tiedän. Osa järjestää myös vieraille mahdollisuuksia ja jahteja. Kavereiden kautta "suhteilla" tietenkiin jahtiin on enemmän mahdollisuuksia. Niinhän se on kaikessa jahdissa jos ei omia kotinurkkia tai valtion maita lasketa.

Mutta itse asiaan,

Nyt kun tuota vastakkainasettelua korostetaan metsästäjät vs maanomistajat niin:

Olisiko nykyinen lupakäytäntö sekä seuratoiminta mahdollista säilyttää nykyisellään mutta siihen rinnalle tehtäisiin poikkeuslupakäytäntö.

Siinä maanomistaja itse saisi haettua poikkeuslupia omistamalleen maalle, perusteluina taloudelliset menetykset, maatalouden tuhot ym. Poikkeusluvat suhteutettaisiin alueen kokoon sekä sijaintiin, onhan nykyään tiedossa hyvinkin tarkkaan missä tihentymäalueita on.

Luvansaajalla olisi tällöin metsästyksenjohtajan velvollisuudet. Tai tämän nimeämällä edustajalla.

Tällöin maanomistaja voisi itse päättää ketä nämä luvat kaataa tai mahdollisesti pyytää paikallista toimijaa toteuttamaan. Enkä koe että paikallisen MS kannattaisi olla kateellinen näistä muutamista luvista, käyttää ne sitten kuka vaan.

Vaikka tuossa tulisi ns. päällekkäisiä lupia niin en usko silti että näinkään toimien kantaa saataisiin romahdutettua. Ja puhun vain tiheimmän kannan alueista. Harvemmilla alueilla ei tietenkään nykyisessäkään mallissa ole mitään vikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8404
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 07.05.2021 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
SRVA toiminta ei ole millään tavoin sidottu metsästysoikeutee, RHY:ssä on yhdyshenkilöt jotka poliisin yhteydenoton jälkeen ottavat yhteyden mielellään ko. kolarialueen RHY:n valtuutuksen omaavaan metsästäjään, ellei ko. alueella ole nimettyä henkilöä yhteyshenkilö etsii sellaisen henkilön joka pääsee asian hoitamaan vaikka pitäjän toiseltapuolelta, tehtävän vastaanottanut henkiö voi ottaa apuun muitakin kuin rhy:n nimeämiä henkilöitä jolloin hekin ovat mahdollisine koirineen metsästäjävakuutuksen piirissä.


Kyllä. Näin on. Ja homma toimii, kun näitä yhdyshenkilöitä (en itse ole mutta tunnen useita, oletan että ovat vapaaehtoisia) on tiheästi. Vaan luulen et suuresti siihen vapaaehtoisuuteen liittyy se, että kun omalla seuralla on joku alue niin koetaan, että on myös velvollisuus hoitaa sen alueen kolariasiat. Kuinka moni näistä RHY:n valtuutuksen omaavista vapaaehtoisista pysyy siinä tehtävässä, jos komennukset tulisivat jatkuvasti omien metsästysalueiden ulkopuolelle? Veikkaan että kiinnostus lähteä on silloin pienempi ja voi poikia tähän RHY:n kattavaan yhteyshenkilölistaan rakoja.

Mutta kuten sanotte, ei liity metsästykseen ja metsästysmaihin mitenkään tämä toiminta. Uskoo ken haluaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 4 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com