OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2021
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 40, 41, 42  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16673

LähetäLähetetty: 22.09.2021 11:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
tee667 kirjoitti:
Mikä ongelma siinä on, että seurassa on "liikaa" maataomistamattomia? Mun kokemuksen mukaan ovat keskimääräistä motivoituneempia ja sopeutuvampia.


Ei välttämättä mitään, tämäkin riippuu seurasta ja siitä, että miten jäsen ajetaan sisään seuran toimintaan. Täällä omilla selkosillani ongelma on se, että meillä on täällä kaksi eri metsästys- ja käyttäytymiskulttuuria: yksityismaiden kulttuuri ja valtionmaiden kulttuuri. Vaatii usein huomattavan sopeuttamisen, että valtionmailla pyytävästä saadaan käytökseltään ja asenteeltaan yksityisseuraan soveltuva.

Sitten se ongelma yleisesti on lähinnä se, että maaton ei välttämättä osaa ymmärtää maanomistaa ja toimii pahimmillaan näiden etuja vastaan. Eli maattomien kanssa pitää aina olla huolellinen, että reki ei mene hevosen edelle.


Tässä se on lyhyesti ja ytimekkäästi.

Kun ei ymmärrä maanomistajaa, niin siinä saattaa aiheuttaa ongelmia seuralle. Joskus tämä maaton on käyttäytynyt niin maanomistajaa kohtaan, kuin omistaisi tämän maat. En minä kyllä itse siihen suostuisi, että minun omaa aletaan isännöimään (olen pikkumainen !&%¤#). Mutta samaan isännöintiin saattaa kyllä syyllistyä sellainekin jäsen, joka on maanomistaja seurassa. Omat kokemukset maata omistamattomista seuran jäsenistä on reippaasti plussalla ja en katso uusia ehdokkaita alta kulmain, vaan mieluummin tervetuloa. Ei kai niitä valintoja missään asiassa sellaiseksi saa, että kaikki valinnat olisi aina helevetin hyviä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9980
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 22.09.2021 12:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:
Peto kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Mutta en ole kuullut, että pohjoisesta muutettaisiin etelään eräharrastusten takia, että kun etelässä on niin kiva olla metsästäjä.


Vaan nytpä oot. Minä olen tuon liikun tehnyt ja helekatin tyytyväinen valintaani.
Jahtikausi muuttui ympärivuotiseksi, kun se pohjosissa oli 5-6 kk. Ja riistaa ihan eri malliin.

Lapissa on omat hyvät puolensa, mutta niistä ehtii nauttia, kun järkkää pari viikkoa lomaa siihen tarkoitukseen.


Ok, hyvä tietää.
Paljonko vaatii pääomaa tai erityisiä suhteita, että onnistuu? Esim Tre seudulla? Onnistuuko keskimäärin tavan jantterille, jolla ei maata ole tai muuten verkostoa valmiina jolla jahtimahdollisuudet avautuisi?


Työn perässä minä oikiasti lähin, vaan en kyllä olis jäänyt, jos jahtimahdollisuudet ei olisi auenneet.
Muutin Iidesrantaan yksiöön sillä mielin, että katotaan millon lähen takasin.
En tuntenyt yhtään ketään Tampereelta tai ympäristöstä, ei ainuttakaan vanhaa kaveria.
Siitä sitten kaikki konstit käyttöön ja utsimaan jahtimahdollisuuksia. Kävin kaikissa paikoissa avoimin mielin,
oli kyseessä sitten sorsapassi Katepalin rannassa tai peuran ajojahti Köyliössä.
Sieltä niitä tuttavuuksia alkoi kertyä.

Sigamees kirjoitti:

Ja Pedolla tietty saattaa metsäalan ammattilaisudesta olla myös jotain hyötyä.


Minun merkittävin avuni taisi olla, että tuohon aikaan olin koirineni hirventappamisen ammattilainen.
Siitä seurasi talkookutsuja ja myöhemmin pyyntö hakea seuraan. Seuran säännöt sitten määrittivät tulevan asuinpaikan...
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 22.09.2021 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kait se vastikkeeton(eli helppo) metsästysmaanvuokraus luo sen mielikuvan, että omistaa metsästysmaat. Ennen olikin niin, että hirvipurukan vetäjinä oli aina maanomistajia. Nyt maanomistajat ovat sijoittajia tai perijöitä, jossain kaukana kaupungissa. Eu maanviljelijä/ yrittäjä ei metsälle edes kerkiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 22.09.2021 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uusimmassa metsästäjä-lehdessä oli muuten hyvä artikkeli, jossa pohdittiin miksei hirvijahti kiinnosta porukkaa. Erittäin hyvin oli tuotu mielestäni esille ne suurimmat kynnyskysymykset.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 22.09.2021 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod tiivisti asian ytimen.
Hallituksessa olisi hyvä olla maanomistaja enemmistö tai ainaki tasapaino...kyllähän siinä on eroa jos on totuttu mesoon valtionmailla... yksityisten omaisuutta on kuitenki jossainmäärin kunnioitettava. Teiden käyttö jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TKH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2008
Viestejä: 725

LähetäLähetetty: 22.09.2021 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siitäkin on kokemusta kun muutamat isot maanomistajat pääsivät vallankahvaan kiinni seurassa. Eikä ihan hyviä. Alkoi olla kirjoittamattomia sääntöjä ja vaatimuksia vuosi vuodelta enemmän. Hyvä kun ei tarvinnut aamulla kopsautella asentoa ja kumarrella isoille herroille kun majalle saapui.

Meillä ei ole mitään maanomistuspakkoa vaikka maanomistuksesta jotain alennusta jäsenmaksuista saakin. Joku side alueelle on kuitenkin oltava. Ja enenevässä määrin jäsenistö koostuukin jo ihan vain alueella asuvista(joista kyllä monella on hiukan maatakin),reittä pitkin sukuun tulleista,maanomistajien lapsista ja lapsenlapsista ja näiden puolisoista ja jonkun kavereista. Sekin riittää jos vaikka isovanhemmat on joskus asuneet alueella.

Ainoa ongelma jonka näen siinä ettei maanomistajia ole enää niin paljon mukana on se että ennen ne kylällä asuvat maajussit hoisivat aika pitkälle päivittäistä logistiikkaa eli aurailivat pihaa ja naputtelivat hirvitorneja. Nykyisin ne maat on jo lapsenlapsilla jotka asuu kaupungissa 300km päässä eivätkä itse metsästele. Ja vaikka metsästäisivätkin niin tällainen hahmo jää helpolla vähän vieraaksi ja ulkopuoliseksi kun käy vain pari kertaa vuodessa jahdissa eikä tule sitä turinaa ampumaradalla tai jossain talkoissa.

Toisaalta nykyään ns. turhat talkoot on kyllä vähentyny kun ei ole niitä pienviljeliöitä joilla on ylimääräistä aikaa puolet vuodesta ja aikaa keksiä milloin mitäkin haravointitalkoita ja perunankuorintaa peijaisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 22.09.2021 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eiköhän niitä maanomistajia ole entistä enemmän. tilat jakaantuneet. osallistuvia tosin ehkä vähemmän. ja kun ne omistajat on kaukana alkaa ne konnut tuntuu omilta,,,muilla.
eli eiköhän se teilläki metsästys perustu siihen että on niitä heppuja jotka vuokraa maitaan, jotenki kohtuullista että joku sananvalta ettei tarvi irroittaa sopimusta.
hyvin usein tulee esiin se, mikä on minun on minun, mutta se mikä on sinun on myös minun.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 22.09.2021 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Nimrod tiivisti asian ytimen.
Hallituksessa olisi hyvä olla maanomistaja enemmistö tai ainaki tasapaino...kyllähän siinä on eroa jos on totuttu mesoon valtionmailla... yksityisten omaisuutta on kuitenki jossainmäärin kunnioitettava. Teiden käyttö jne.
Tärkeämpää hallituksen jäsenille olisi, että olisivat järkeviä. Aika hitokseen paljon merkityksellisempää, kuin että omistaako maata vai ei.
Verkoistoista toki voi olla hyötyä ja isommat maanomistajat tuppaa tuntemaan, ainakin tietämään toisensa vähäväkisemmillä paikkakunnilla.
Että ei siitä maanomistuksesta tietenkään haittaakaan ole. Mutta persoonasta ja tyypistä kiinni silti minusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26217

LähetäLähetetty: 22.09.2021 22:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottakai. Ihan samoin ku jos maaton porukka ajaa vain omaan laariin.
Yleensä omistuksella on kuitenki oltava jonkinmoinen sananvaltaki.
Mitenhän esim. virmoissa,,,tuunarit hallituksessa ....sielläki homma toimis kun vaan järki pelaa.

Olen kyllä pannu merkille et monilla vanhemmapolven "isoilla" isännillä on suht avara katse kun vaan saavat tuoda mielipidettään esiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TKH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2008
Viestejä: 725

LähetäLähetetty: 22.09.2021 23:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
eiköhän niitä maanomistajia ole entistä enemmän. tilat jakaantuneet. osallistuvia tosin ehkä vähemmän. ja kun ne omistajat on kaukana alkaa ne konnut tuntuu omilta,,,muilla.
eli eiköhän se teilläki metsästys perustu siihen että on niitä heppuja jotka vuokraa maitaan, jotenki kohtuullista että joku sananvalta ettei tarvi irroittaa sopimusta.
hyvin usein tulee esiin se, mikä on minun on minun, mutta se mikä on sinun on myös minun.


Arvostaa pitää mutta kenenkään perseitä ei tarvitse alkaa nuolemaan. Varsinkaan kun suurin osa maanomistajista ei ole plänttinsä eteen joutunut tekemään muuta kuin syntymään ja välillä silti ollaan niin polleaa kartanonisäntää. On mullakin pieni tilkku mutta et en silti oleta että maattomat metsästäjät katsoo ylöspäin ja mielistelee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 23.09.2021 06:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Tottakai. Ihan samoin ku jos maaton porukka ajaa vain omaan laariin.
Yleensä omistuksella on kuitenki oltava jonkinmoinen sananvaltaki.
Onko maalliset tai maattomat niinkin yhtenäistä porukkaa, että voit ajatella sulla olevan enemmän sananvaltaa jos johtokunnassa/hallituksesssa on joku toinen maata omistava? Tai maattomana ajatella että itsellä on enemmän sananvaltaa jos johdossa on maattomia? Itse en kyllä koe seuratoimintaa niin ryhmittyneeksi tai puoluepoliittiseksi, mutta toisaalta siinä ainoassa seurassa jossa olen jäsenenä, onkin ilahduttavan vähän ollut riitoja. Missä isommin riitoja taas on, niin varmaanhan siellä on "me vastaan te" vaikkei maanomistusryhmillä mitään yhteyttä suurimpaan osaan riidoista oikeasti olisi. En vaan oikein tiedä auttaako siinä ryhmäjaot maallisiin ja maattomiin silloin tai kiintiöpaikat hallituksessa... vai pahentaako kahtiajaot ja ryhmittymiset suopaa entisestään?

En ole osannut hankalaa tyyppiä yhdistää maanomistukseen tai maattomuuteen, hankalat tyypit ja idiootit on minusta ihan vaan hankalia tyyppejä ja idootteja.

Ja niittenkin kanssa pitää koittaa enimmäkseen vaan pärjätä. Kaikkien kanssa ei kuitenkaan aina pärjää ja siitähän syntyy sitten niitä "punaisia" vuokraamattomia palstoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 23.09.2021 08:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TKH:Toisaalta nykyään ns. turhat talkoot on kyllä vähentyny kun ei ole niitä pienviljeliöitä joilla on ylimääräistä aikaa puolet vuodesta ja aikaa keksiä milloin mitäkin haravointitalkoita ja perunankuorintaa peijaisiin.

Miten sitten lehdet saadaan pihalta kasaan, kuin haravoimalla tai syödäänkö perunat sopasta kuorineen. Nämä mielipiteen nykyaikana ovat mielenkiintoisia. Ainoa oikea työ on etänä tehty "pylväsdiakrammi", jostain tyhjänpäiväisestä asiasta.


Viimeinen muokkaaja, komahuttaja pvm 23.09.2021 08:29, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 23.09.2021 08:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti: Olen kyllä pannu merkille et monilla vanhemmapolven "isoilla" isännillä on suht avara katse kun vaan saavat tuoda mielipidettään esiin

Kyllä! Moni nuori tilanjatkaja ei voi "nousta barrikaadeille" kaupunkilaismetsästäjän kanssa. Elossa olevalla vanhalla isännällä on kuitenkin, jokin kiinnitys tai asumisoikeus tilaan. Nuori maanomistaja kuitenkin myötäelää kaupunkilaiskaverin kanssa.
Mitä maiden perimiseen tulee, niin se ei välttämättä ole helppoa. "Uskontoon" kuuluu "olla aina väärässä" mm. metsän ja riistanhoitoon nähden, niin kauan kuin "vanha kansa" elää. Tämä seikka luo KUNNIOITUKSEN maanomistukseen.
Tähän voisi vielä lisätä aforismin, et "kaupunkilaiset ei täst tiälä mitääh" Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11045

LähetäLähetetty: 23.09.2021 08:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

komahuttaja kirjoitti:
TKH:Toisaalta nykyään ns. turhat talkoot on kyllä vähentyny kun ei ole niitä pienviljeliöitä joilla on ylimääräistä aikaa puolet vuodesta ja aikaa keksiä milloin mitäkin haravointitalkoita ja perunankuorintaa peijaisiin.

Miten sitten lehdet saadaan pihalta kasaan, kuin haravoimalla tai syödäänkö perunat sopasta kuorineen. Nämä mielipiteen nykyaikana ovat mielenkiintoisia. Ainoa oikea työ on etänä tehty "pylväsdiakrammi", jostain tyhjänpäiväisestä asiasta.

Yks vanhaisäntä sanoi että yhden talven lumet ei saa estää kulkemista, kun joku ihmetteli lumisia portaita. Kai se sama pätee lehtiinkin Laughing

Peijaisissa on siirrytty yhä enemmän ostopalveluun, ja kun isot ikäluokat putoaa seuratoiminnasta kokonaan pois, siirrytään yhä enemmän. Jäsenet vaan kaivaa lompsaa vähän syvemmältä.
Nykyihminen arvostaa vapaa-aikaa, ja moni on valmis maksamaan siitä ettei tarvitse ajaa 300km kuorimaan perunoita.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 23.09.2021 08:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
komahuttaja kirjoitti:
TKH:Toisaalta nykyään ns. turhat talkoot on kyllä vähentyny kun ei ole niitä pienviljeliöitä joilla on ylimääräistä aikaa puolet vuodesta ja aikaa keksiä milloin mitäkin haravointitalkoita ja perunankuorintaa peijaisiin.

Miten sitten lehdet saadaan pihalta kasaan, kuin haravoimalla tai syödäänkö perunat sopasta kuorineen. Nämä mielipiteen nykyaikana ovat mielenkiintoisia. Ainoa oikea työ on etänä tehty "pylväsdiakrammi", jostain tyhjänpäiväisestä asiasta.

Yks vanhaisäntä sanoi että yhden talven lumet ei saa estää kulkemista, kun joku ihmetteli lumisia portaita. Kai se sama pätee lehtiinkin Laughing

Peijaisissa on siirrytty yhä enemmän ostopalveluun, ja kun isot ikäluokat putoaa seuratoiminnasta kokonaan pois, siirrytään yhä enemmän. Jäsenet vaan kaivaa lompsaa vähän syvemmältä.
Nykyihminen arvostaa vapaa-aikaa, ja moni on valmis maksamaan siitä ettei tarvitse ajaa 300km kuorimaan perunoita.


Tämän allekirjoitan heti. Olen valmis maksamaan talkootyöstä, jota "en kuitenkaan osaa", vaikka olen varta vasten ajanut talkoisiin kauempaa.
Yhtälö on hyvin vaikea. Ulkopuoliselle maksamisessa on lähes pelkästään hyviä puolia. Maalaisyrittäjä saa tuloja ja hommat hoidetaan ammattitaitoisesti. Kaupunkilaisjäsen voi keskittyä metsästykseen. Maksaminen koetaan kuitenkin "elvistelyksi", vaikka samaan aikaan kaupunkilaisjäsenen talkoisiin osallistuminen on "hanskat toros seisomist".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 40, 41, 42  Seuraava
Sivu 8 Yht. 42

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com