OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hybridimalli hirvijahtiin - Nextille levelille?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kaffeetauko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Elo 2021
Viestejä: 78

LähetäLähetetty: 18.11.2021 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:

Henkilökohtaisesti pidän huonona ilmiönä sitä, että hirvijahdissa on nykyään enemmän ja enemmän väkeä, joka ei ole toimintakykyistä. Eli päälle päin näyttää siltä, että mies on passissa, mutta todellisuudessa tämä on vain kuori ja passi on oikeasti tyhjä. Tällainen "osallistuminen" on itse asiassa valheellista ja aiheuttaa ongelman, sillä kyse on tällöin hirvijahtia haittaavasta tekijästä. Eli kyseessä on resurssi, jonka varaan lasketaan, mutta jota ei oikeasti ole olemassa. Onko kyse siitä, että ei osata/uskalleta ampua, vai siitä, että ei haluta ottaa vastuuta, vai siitä, että ei haluta liata käsiä. Vaikea sanoa, mutta tämä porukka lisääntyy koko ajan. Eli osalle olisi parempi pysyä lihalaatikkomiehenä, kuin olla mukana näennäisesti. Lihalaatikkomiesten varaan ei lasketa mitään, joten ne eivät varsinaisesti siis jahtia haittaa, mutta passipaikan täyttävät katsomamies on oikeasti turhauttava jahdin järjestelyiden kannalta.


Lainaus:

Omaan silmään tuo näyttää kyllä pahimman luokan ikärasismilta…


Olen pannut merkille tuon myös omassa seurassa, siihen porukkaan kuuluu kaikenikäisiä, ei pelkästään vanhoja.
Suurinpaan osaan liittyy tietynlainen epävarmuus, ei luoteta omiin taitoihin. Eikä se tunnu muuttuvan siitä vuosien saatossa, ampumista ei kuitenkaan viitsitä harjoitella.
Osasyy mielestäni siihen on myös yhdellä tyypillä joka jaksaa viisastella osumista. Lapoihin ei saisi luoti käydä kun menee lihaa pilalle, lavan taakse tai kaulalle pitäisi ampua. Jos käy lapaan niin sitten vinoillaan siitä.
Monella aloittevalla tuo menee ihon alle eikä oikein uskalleta ampua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 18.11.2021 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kaffeetauko kirjoitti:
Suurinpaan osaan liittyy tietynlainen epävarmuus, ei luoteta omiin taitoihin.


Mielestäni tuota on etelässä hiukan kyllä auttanu tää peurojen paljous. Aiemmin mones seuras peuranlihan sai vaan olemalla mukana porukassa. Nyt jokainen saa x määrän lupia, jotka pitää itte ampuu, kerätä maastosta, nylkee ja paloitella. Toki apuakin saa, mutta lähtökohtaisesti itse pitäs olla aktiivinen. Parhaimmillaan tuo on tuottanu kokeneiski jahtaajissa sellasii ahaa-elämyksii et hei, mähän osaan, mä pystyn tän kaiken tekee. Ei tosin kaikissa...

Tuota epävarmuutta kyllä aiheuttaa myös moni porukka/henkilö itte, ehkä ajattelemattomuuttaan. Mä olen ollu peuran ja hirven konteissa kiinni mora kädessä viisvuotiaasta asti ja jahdeissa mukana noin 7-vuotiaasta. Oon aika varma että nyt 30 v myöhemmin tiedän yhtä ja toista jahtaamisesta ja elukoiden käsittelystä. Muutama vuosi sitte hain uuteen porukkaan ja pääsin. Ekoilla kerroilla uudes porukas oli vähän sellanen meininki, että lahtivajal huudeltiin et "mitä sä teet. Ei sitä noin tehdä. Annas mää näytän". En välittäny siitä hittookaan vaan tein niinku oon tehny ja aika nopeesti ne huudot loppu.

Fakta on et jonku peuranki voi käsitellä monella tyylillä metsästä orteen. Aika harvalla asialla sen saa pilalle. Se ei mee pilalle esim, jos sen suolistaa jo metsässä. Tai roikuttaa turkki päällä. Tai katkaisee etujalat väärästä nivelen kohdasta. Tai jos rintalasta jää halkaisematta. Tai jos lavat roikkuu auki vääräs kulmas. Veikkaan et aika monen epävarmuus esim perkaushommissa johtuu siitä että joku porukan ultimaattinen oraakkeli ei osaa pitää turpaansa kiinni vaan on jatkuvasti saarnaamassa siitä ainoasta oikeasta ja kertomassa miten muut tekee väärin. Mil helvet1l siinä joku epävarma henkilö uskaltaa mitään tehdä, ku on vaihtoehtoinen turvallinen tapa seistä vieressä ja katsoo...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 18.11.2021 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksi tärkeä osa unohtuu vielä tästä keskustelusta, Se mitä itse haen metsästykseltä on metsästyksellisyys.

Minulle metsästystä ei ole se, että klo 8.00 la ja su aamuna joku kertoo minulle minne mennä odottamaan hirveä.

Jos taas itse seuraan elukoiden liikkumista, valitsen ajan ja paikan, menen kytikselle, tai houkuttelemaan, on se aivan eri kaliberin toimintaa.

Oikeastaan tuo eka, on se syy, miksen juuri hirvijahdissa käy, enkä ole lihaosalla. Tämän syksyn päiviin osui pari passia, missä olin yksin 700m metsälinjalla, liikkumavapaudella. Onhan se jo ihan eri tilanne kun normipassi: "keskimmäinen torni" juuri tuossa aukossa.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34782

LähetäLähetetty: 18.11.2021 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, sellanen kilsan pätkä metsäpassia on kyllä jo ihan toista kuin tylsä tiepassi.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 18.11.2021 13:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen on uusi kuhna Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 18.11.2021 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

komahuttaja kirjoitti:
Lahtinen on uusi kuhna Cool

Lahtisella on ideoita, visioita ja joku päämäärä, sekä tekemisen meininki. Kuhna vain jurputtaa nyrkki taskussa kun kaikki on huonosti.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2876

LähetäLähetetty: 18.11.2021 23:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
komahuttaja kirjoitti:
Lahtinen on uusi kuhna Cool

Lahtisella on ideoita, visioita ja joku päämäärä, sekä tekemisen meininki. Kuhna vain jurputtaa nyrkki taskussa kun kaikki on huonosti.


Hyvin sanottu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 19.11.2021 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:

Eli minä edustan sitä ajattelutapaa, että itseään ja pyyntimenetelmiä pitää kehittää, jotta käytetty aika jahdissa on tehokasta. Pelkkä osallistuminen ei mielestäni ole mikään mittari, vaan nimenomaan tulokset. Ja olen vahvasti sitä mieltä, että hirvijahtiin osallistumista ei pitäisi ymmärtää "suojatyönä", jossa palkka juoksee, vaikka ukko osallistuu vain näennäisesti.


Ei nyt liity tuohon ylläolevaan, mutta pohjustuksena. Itse olen huomannut vuosien varrella sen, että Suomi on aika iso maa. Ja senkin, että ei se oman seurueen tapa metsästää olekaan ainoa oikea ja paras ja muiden porukoiden poikkeava tapa ”aivan aivovammainen tapa toimia”, vaikka siltä ensalkuun näyttäisikin. Toki varmasti on porukoita, jossa noin on. Itse olen kumminkin aikalailla siinä uskossa, että monessa porukassa homma on syystä tai kolmannesta hioutunut käytössä olevaan malliin, eikä syitä välttämättä aina huudella kylillä.

Itse olen enemmänkin sillä linjalla, että jahtiin pitäisi löytää jonkinlainen tehokkuuden ja mahdollisimman suurta osaa seurueesta koskettava jahdin mielekkyyden balanssi. En esimerkiksi näe suurena itseisarvona sitä, kuinka nopeasti kaikki luvat on käytetty kalenterista katsoen tai jahtipäivienkään määrässä mitaten.

Nimrod kirjoitti:

Henkilökohtaisesti pidän huonona ilmiönä sitä, että hirvijahdissa on nykyään enemmän ja enemmän väkeä, joka ei ole toimintakykyistä. Eli päälle päin näyttää siltä, että mies on passissa, mutta todellisuudessa tämä on vain kuori ja passi on oikeasti tyhjä. Tällainen "osallistuminen" on itse asiassa valheellista ja aiheuttaa ongelman, sillä kyse on tällöin hirvijahtia haittaavasta tekijästä. Eli kyseessä on resurssi, jonka varaan lasketaan, mutta jota ei oikeasti ole olemassa. Onko kyse siitä, että ei osata/uskalleta ampua, vai siitä, että ei haluta ottaa vastuuta, vai siitä, että ei haluta liata käsiä. Vaikea sanoa, mutta tämä porukka lisääntyy koko ajan. Eli osalle olisi parempi pysyä lihalaatikkomiehenä, kuin olla mukana näennäisesti. Lihalaatikkomiesten varaan ei lasketa mitään, joten ne eivät varsinaisesti siis jahtia haittaa, mutta passipaikan täyttävät katsomamies on oikeasti turhauttava jahdin järjestelyiden kannalta.


Omaan silmään tuo näyttää kyllä pahimman luokan ikärasismilta…



Tässä on kyllä molemmilla pointti mihin olen samaa mieltä, hirvijahti on mukavaa ja tykkään siellä olla mutta:

paikallaolovelvoite

-mies joka on paikalla joka päivä muttei koskaan ammu eikä tee muutenkaan juuri mitään on paljon parempi ja ehdot lihaosuuteen täyttävä kuin toinen joka käy vähemmän mutta yrittää kaikkensa ja kaataa hirven, osallistuu vetämiseen, nylkyyn, palasteluun. Minua ei kiinnosta joka armaan päivä hirveä jahdata kun muutakin riistaa on mutta silloin kun jahtaan niin jahtaan täysillä.

jahdin keinotekoinen venytys eläkeläisten virkistystoiminnaksi.

-tehdään kaatosääntöjä suunnilleen tuuliviirin ennustettavuudella ja vakaudella, tänään tätä tästä ja huomenna tuota tuosta... Jos hirvi pääsee läpi passin ei sitä saa enää passittaa uusiksi. Peltojahti on kielletty ettei luvat lopu.... Yksi mies saa kaataa yhden hirven per passi, päivässä max 3 hirveä kumoon koko porukassa.... Lopetetaan hyvällä säällä jahti puolinpäivin ja vesisateessa jatketaan toisena päivänä.... Lyhyenä talvipäivänä on ihan perusteltua istua keskellä parasta päivänvaloa 1.5h nuotiolla koko remmi..... Kun hirviä tiedossa ei mennä niitä jahtaamaan....


Samat säännöt kaikille.

-olen ollut useammassa porukassa ja selkeästi toisilla on ihan eri säännöt kuin toisilla... Ammuttaessa haavakoita tai vääriä hirviä, passipaikan toteutumisessa tahi muun sovitun asian muuttamisesta niin toisia moititaan ja toisille ei hiiskuta sanaakaan. Ja jos itse epäkohtaa menet korjaamaan niin varmasti poikkipuolista palautetta saat "kultapossukerhon" jäsenen asiallisesta ojentamisesta.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34782

LähetäLähetetty: 19.11.2021 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:



Samat säännöt kaikille.

-olen ollut useammassa porukassa ja selkeästi toisilla on ihan eri säännöt kuin toisilla... Ammuttaessa haavakoita tai vääriä hirviä, passipaikan toteutumisessa tahi muun sovitun asian muuttamisesta niin toisia moititaan ja toisille ei hiiskuta sanaakaan. Ja jos itse epäkohtaa menet korjaamaan niin varmasti poikkipuolista palautetta saat "kultapossukerhon" jäsenen asiallisesta ojentamisesta.

Tämä ärsyttää minua aika tavalla, ainaoa mihin saa, ja pitää, osallistua on raatojen kiskominen ja nylky, muuten ei juurikaan saa metsästää ja syksyt menevät rapaislla teillä passittaessa, oikeastaan kaikki muu on kiellettyä tai ainakin aiheuttaa v...lua, osa saa tehdä suunnilleen mitä haluaa, vaikka rynnätä autoineen toisen passiin elikoiden lähestyessä passia, tätä on sattunut usein, joskus ajetaan auto toisen pasiin ja rynnätään siitä metsään, aivan kuin jahti olisi muutamalle äijälle ja loppusakki vain kiskoo ruppeja.

Kerran jo luulin että tulee tappelu kun metsäpassiin tulivat hirvet ja koiramies yhtä aikaa ja satuin jäämään väliin, olin kuulema haittaamassa pyyntiä ja vaarantamassa henkiä kun sillä tavoin ryntään varoittamatta sekaan, stanallista huutoa, mutta silloin meillä olikin malli jossa vain kaksi ukkoa sai metsästää ja suunnilleen koko muu sakki vain peesaili, mutta hirviä oli enemmän ja kaatoja tippui välillä muillekkin.
_________________
Kertalaakiyhdistys


Viimeinen muokkaaja, heiluri pvm 19.11.2021 08:36, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 19.11.2021 08:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:




Fakta on et jonku peuranki voi käsitellä monella tyylillä metsästä orteen. Aika harvalla asialla sen saa pilalle. Se ei mee pilalle esim, jos sen suolistaa jo metsässä. Tai roikuttaa turkki päällä. Tai katkaisee etujalat väärästä nivelen kohdasta. Tai jos rintalasta jää halkaisematta. Tai jos lavat roikkuu auki vääräs kulmas. Veikkaan et aika monen epävarmuus esim perkaushommissa johtuu siitä että joku porukan ultimaattinen oraakkeli ei osaa pitää turpaansa kiinni vaan on jatkuvasti saarnaamassa siitä ainoasta oikeasta ja kertomassa miten muut tekee väärin. Mil helvet1l siinä joku epävarma henkilö uskaltaa mitään tehdä, ku on vaihtoehtoinen turvallinen tapa seistä vieressä ja katsoo...


Täytyy sanoa että tässä on jo sitten ihan eri tyylit senkin mukaan missäpän suomea ollaan jahdissa, siis jos hirvestä ja sen alkuvalmistelusta puhutaan....

Etelässä kaadolle otetaan akkupuukkosaha mukaan suolistukseen ja pohjoisessa saatetaan hirvi vetää kannettaviksi paloiksi metsässä.... Meillä lännellä taas saatetaan vielä kokonaisena kopille suolineen päivineen vain pistettynä... Idässä ei hirviä ole edes peijaissoppaan niin eipä kannata siitä tyylistä kertoa.

Toiset halkoo rintalastan heti metsässä ja toiset ei ollenkaan. Toiset irrottaa peräsuolen ja ruokatorven kaadolla, toiset vasta kopilla roikkuessa....


Jotenkin sellainen perstuntuma on että lounais-suomen peura-alueilla lihankäsittely hirvenkin osalta on paremmassa(fiksummassa) asemassa ja lahtivajat millä tahansa mittarilla mitaten huimasti parempia kuin valtaosalla loppusuomea...... Järjestetään lihanleikkauskursseja ja elintarvikehygienia on korkea.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 19.11.2021 09:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja mun pointti oli että parasta vaihtoehto olis ku jokainen uskaltais edes yrittää tehdä sen jollain tyylillä. Mut ku joku natsi porukassa paahtaa pää punaisena sitä ainoaa oikeaa tapaa ni homma menee siihen et puolet porukasta ei tartu puukkoon ollenkaan koska pelkää et tekee jonku virheen kumminki jossain vaihees...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 19.11.2021 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Yksi tärkeä osa unohtuu vielä tästä keskustelusta, Se mitä itse haen metsästykseltä on metsästyksellisyys.

Minulle metsästystä ei ole se, että klo 8.00 la ja su aamuna joku kertoo minulle minne mennä odottamaan hirveä.


valmet 412s kirjoitti:


Tässä on kyllä molemmilla pointti mihin olen samaa mieltä, hirvijahti on mukavaa ja tykkään siellä olla mutta:

paikallaolovelvoite

-mies joka on paikalla joka päivä muttei koskaan ammu eikä tee muutenkaan juuri mitään on paljon parempi ja ehdot lihaosuuteen täyttävä kuin toinen joka käy vähemmän mutta yrittää kaikkensa ja kaataa hirven, osallistuu vetämiseen, nylkyyn, palasteluun. Minua ei kiinnosta joka armaan päivä hirveä jahdata.


Minä olen joutunut kovettamaan sieluni tässä Smile

Meillähän hirvenpyynti on pitkälti Seuruejahtia isolla S:llä. Ja lihanjako tapahtuu tuon ”Paikallaolovelvoitteen” mukaan, oletko mukana 0, 1/2 vaiko koko osuudella. Eli sitä läsnäoloa mitataan, se on aivan samurai ammutko mihinkään hollin tai otatko puukkoa pois tupesta muuhun kuin makkaratikun veistoon. Toisaalta, tämä mahdollistaa kaikille jahtiin osallistumisen "kaukovaloilla, lyhyillä, parkeilla tai toinen lyhty pimeänä" ja ”nälkäkuoleman välttämisen”. Väkisinkin tuossa mallissa välillä keskustellaan, kuka osallistuu minkäkin verran "muutenkin kuin läsnäolemalla".

Ja sitten kun ajatellaan, että passipaikat arvotaan, koirametsästys toteutetaan niin, ettei seisontahaukkuun ampumismahdollisuuksia tule oikeastaan koskaan, niin koiramiehellä on itseasiassa huonoin mahdollisuus päästä ampumaan hirvi jne. Kärjistetysti sanottuna oikeastaan ainoa, mitä voit yksilötasolla tehdä kaatovarmuuden parantamiseksi on olla ”paljon läsnä”, olla hiljaa passissa määrätyssä passipaikassa ja hioa ampumataito sellaiseksi, että pystyt hyödyntämään kaikki realistiset ampumapaikat, jos sellainen 1…5 vuoden välein tulee.

Eli käytännössähän siinä jahdissa aika suurena tekijänä on se hyvä porukka ja sen kanssa toimiminen. Ite olen puolella osuudella, että voi käydä muussakin jahdissa. En ole kumminkaan tänäkään syksynä kertaakaan käynyt, jos valittavana on ollut sorkkajahtia. Ehkä olen sitten semmoinen ”tyhjä kuori” Smile.

Onhan tuosta se hard core metsästyksellisyys ja omien toimien vaikutus lopputulokseen aika kaukana. Tuota taustaa vasten esimerkiksi minulle on turha vakuutella, että ”jos kokeiltaisiin jotain uutta, niin kaikki menee pilalle”.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 19.11.2021 09:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seuraavastahan ei ole vielä taidettukaan puhua tämän tiimoilta.

Seuruejahdissa saatu saalishan on ”jaettu ilo” ja täällä Satakunnassa saattaa herättää muitakin tunteita Smile

”Saatiin hirvi”, ”Saatiin tänään kaks peuraa mäyräkoirilta”, ”Saatiin kettu ja hirvi”.


Ainakin itse saan ihan erilaiset fiilikset, jos vertaa esimerkiksi sitä että ammun ketun ominpäin tai jos ammun sen seuruetason sorkkajahdissa. Varsinkin jos homma seuruejahdissa on vähän puolikiellettyä Smile. Eli seuruejahtien kaato- ja pudotustilanteissa on tietynlainen oma "viehätyksensä", varsinkin ohiampumisissa Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 19.11.2021 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JokuUkko kirjoitti:

Mielestäni tuota on etelässä hiukan kyllä auttanu tää peurojen paljous. Aiemmin mones seuras peuranlihan sai vaan olemalla mukana porukassa. Nyt jokainen saa x määrän lupia, jotka pitää itte ampuu, kerätä maastosta, nylkee ja paloitella. Toki apuakin saa, mutta lähtökohtaisesti itse pitäs olla aktiivinen. Parhaimmillaan tuo on tuottanu kokeneiski jahtaajissa sellasii ahaa-elämyksii et hei, mähän osaan, mä pystyn tän kaiken tekee. Ei tosin kaikissa...


Hybridimalli on mukava sana. Meillä on se käytössä tuossa lihanjaossa ja peurapuoli on tuohon tuonut ihan uuden aspektin.

Jos nyt ajatellaan seuraavaa. Tänä syksynä meillä tulee karkeasti ruhokiloja perusluvista seurueeseen seuraavasti:

Hirvi – 2200kg
Peura – 1500kg

”Jotenkin vahingossa Smile” olemme viimeisten vuosien aikana ajaneet peurojen metsästyksessä (Kytispyynti, jossa kaatuu lähes kaikki peurat) vahvasti sitä periaatetta ja tänä vuonna se oli ihan kirjattuna päällikön jahtiohjeistukseen, että ”ampuja päättää”. Eli käytännössä kytikseltä kaadetut peurat saat pitää itse (Tai no, meillä on tänä vuonna ”kaatomatriisi”, joka mahdollistaa yhdelle kaverille sen ”seitsemän ja risat” peuran kaatamisen, mutta osa menee myyntiin lahtivajakulujen kattamiseksi)

Tuossahan ne omat toimet vaikuttavat pakastimen täyttöasteeseen todella paljon ja peuroja on mahdollista kaataa monta. Mutta mitään ”perustoimeentuloa” ei ole, semi-aktiivinenkin kaveri voi jäädä 0-kiloille.

Tuossa mallissa on myös se hyvä puoli, että kenelläkään ei ole velvollisuutta auttaa, vaan lähtöoletus on se, että jokainen kaataa, jumppaa suulille, suolistaa, nylkee ja paloittelee saaliinsa itse. Toki apua on aina saanut, jos sitä on pyytänyt ja aika moni pyytää. Tuolla on kuitenkin pitkässä juoksussa varmasti jonkinmoinen "kasvattava vaikutus", kun oletuksena on se että "nuoret ja terveet" pärjäisivät jonkun peuranvasan kanssa ihan ominpäinkin.

No, tuo nyt ei liittynyt aiheeseen juurikaan. Mutta jokainen voi rivien välistä aavistella, mihin hommaan meillä porukka niitä omia panostuksia tekee.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11044

LähetäLähetetty: 19.11.2021 09:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Fiiliksestä en tiedä. Mutta ihan eri tason metsästäjästä ja metsästyskokemuksesta on kyse, jos joku sano että ampuu ketun, lähtee koettamaan ja kuukauden ajalla siinä onnistuu. Verrattuna siihen että istut joka jumalan lauantai sinulle määrätyssä paikassa ja sitten joskus ammut siitä hirven.

Toinen vaatii kovaa metsästystaitoa, toinen ei oikeastaan mitään.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12  Seuraava
Sivu 10 Yht. 12

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com