OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2022
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 24.11.2022 20:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Unohit sen tärkeimmän. Pitää hanskata ruudulta hajallaan maastossa olevat jahtaajat ja ohjata/hyväksyä heidän liikkumisensa lähtötilanteesta.
Tässä ne erot voutien kesken tulevat.
Tää kyllä kuvastaa osittain myös miten vouti olis kykeneväinen res.upseerin toimeen nykyyisessä (Ukrainan) tilanteessa. Siis jos vouti upseeri tai res.ups.
Vai pitäiskö kaivautus kuin rus., paikalleen - vaiko liikkua kuin Talvisodassa, tai kuin ukranaiset nyt...?

Niputin sen selkeiden pelisääntöjen alle. Siis sen koska saa siirtyä. Vaaditaanko aina voudin lupa vai saako siirtyä tiettyjen ehtojen täyttyessä ilman voudin erikseen antamaa lupaa jne. Minusta ei ole välttämätöntä, että jokaista siirtymää varten tarvitaan voudin lupa. Selkeät pelisäännöt mitkä ehdot pitää täyttyä että siirtyä saa
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9977
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 24.11.2022 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
kalmo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Jahtipäällikönä olosta hyödyt on lähes tasan nolla ellet sitten röyhkeästi käytä asemaasi hyödyn saamiseksi.


Hieno tapa lähestyä asiaa! Koska homma on lakisääteinen, niin jahti ei onnistu ilman, että joku suostuu ottamaan metsästyksenjohtajan tehtävän ja vastuun kantaakseen. Jos kaikki tuijottelee omaan napaan, niin hyödyn puuttuessa kukaan ei pääse jahtiin. Ja se vasta kätevää on!

Juuri tuosta syystä olen iän myötä alkanut sietää paremmin sitä, että vouti valikoi itselleen hyviäkin passipaikkoja. Jos hommaan saadaan puhuttua joku, joka ei halua vaikka, on hommaan pätevä, niin se on pirun paljon parempi kuin se, että valitaan hommaan joku joka haluaa siihen pelkästään omien hyötynäkökohtien takia.

Oletko toiminut voutina? Se ei ole mukava nakki kaikkiin elämän hetkiin. Se vie omasta tekemisestä rentoutta. On todella kuormittavaa jopa. Miksi ihmeessä pitäisi uhrautua voudiksi jos se tuntuu kuormittavalta. Siitä ei saa palkkaa eikä voudin töitä vähennetä muista töistä. Jos esim itellä on kuukaudessa 3 jahtipäivää mahista olla hirvijahdissa niin en todellakaan halua viettää sitä toisten perään katsoen. Onko tuo sitten liiallista omahyväisyyttä? No se voi monen mielestä olla. Minusta ei ole.

Olen toiminut jahtipäällikkönä vuosia päävouteja tuuraten tarvittaessa. Joku vuosi ku oltiin kahdessa porukassa olin toisen porukan pomona. Ei se vaikeaa ole ja voisi olla ihan ok normaali elämäntilanteessa mutta työ ja perhearjen kuormittamana ja vapaa aikaa äärimmäisen vähän omaavana, pidän sitä lisäkuormituksena mitä en halua. Haluan rauhoittua silloin ku olen metsällä. Olla hiljaa ja kuunnella ja haistella. Uskon että on muitakin jotka allekirjoittaa tämän ja jotka silti pystyy toimimaan jahtivoutina tarvittaessa.


Tässähän molemmat on oikeasssa. Allekirjoitan täysin Tuholan mielipiteen, että hyödyt jahtipäällikkönä toimimisesta on puhdas nolla.
Itellä meni viimeinenkin ilo hirvijahdista kun olosuhteiden pakosta jouduin voudiksi.
Käytännössä koko päivä kuluu porukkaa ohjatessa, vastaillessa vhf:n, pelastaessa koiria auton alle joutumasta
ja miettiessä seuraavia siirtoja niin, että jahti olisi kaikille edes semimielekästä.
Siltikin tahtoo jonkun vitjan pää jäädä väkisin siirtämättä ja sitten ollaan naama nurin, kun piti seisoa neljä tuntia samassa passissa.

Ei siinä, että pilaat oman jahtipäiväsi, mutta iltaisin vielä omalla ajalla kirjailet havaintoja ja kaatoja OmaRiistaan.
Kun sama mies vielä vastaa kohtuu isollaan olevasta peuranmetsästyksestä, niin kyllä sillä on aivan työllistävä vaikutus.
Ei sillä, että kulutettu aika olisi valtava, mutta kyllä se välillä harmittaa kun pitkän työpäivän ja kotitöiden jälkeen voisi istahtaa sohvalle,
mutta sitten muistat, että kaatoja on vanhenemassa, niin pakko alkaa tarkistaa mitä sinne OmaRiistaan olikaan kirjattu.

Toinen puoli on tuo Kalmon mainitsema. Meilläkin meinasi vallan jahdit loppua kun ei löytynyt vapaaehtoista voutia tai luvan hakijaa.
Silläpä sen viran sitten pitkin hampain otin, kun oli kuitenkin halu, että päästään syksyllä metsälle. Vaihtoa ei ole näkyvissä.

Tälle syksylle valittiin kolme varajohtajaa. Yksi vaati kokouksen jälkeen nimensä pois listalta.
Kaksi jäi. Nyt olin viime viikonlopun työmatkalla, tuleva viikonloppuna en pääse lapsen hoidon vuoksi ja seuraavana viikonloppuna olen Ruotsissa sikajahdissa.
Toinen varajohtaja on yhtä kiireinen. Kolmas ei kerta kaikkiaan uskalla ottaa jahtia vedettäväkseen.
Syynä varmaan kärkäs ja riitainen porukka, jokainen on huomannut, että köörin vetäminen vaatii välillä paksua nahkaa.
Edelliset voudit lopettivat, kun eivät kestäneet jälkipelejä, joita osa tykkää soitella pitkin viikkoa otettuaan pullon Koskista rohkaisuksi...

No hirvet sai nyt siis aivan sekundäärisistä syistä armon aikaa. Eipä tuo itseäni haittaa, vaikka jäisivät pystyyn.
Täytyy vain kestää sitten MTK-klikin !&%¤#"! ja marina...
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 24.11.2022 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo tai ei.
On porukasta kiinni. Meillä tuo 'kuittaus-tyyli', kun silloin voudilla ns. viimeinen sana.
Kullakin omat käytännöt, eli tuumin vaan tuota 'Eivan yhtä ja sitä oikeaa' ,että onko se oikea? Vaan jos oma porukkansa tuumii, jotta ok - turha alkaa väkisin sitä tyrkyttää muille ...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 24.11.2022 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Joo tai ei.
On porukasta kiinni. Meillä tuo 'kuittaus-tyyli', kun silloin voudilla ns. viimeinen sana.
Kullakin omat käytännöt, eli tuumin vaan tuota 'Eivan yhtä ja sitä oikeaa' ,että onko se oikea? Vaan jos oma porukkansa tuumii, jotta ok - turha alkaa väkisin sitä tyrkyttää muille ...

Ei tietenkään tarvitse tyrkyttää. Pointti on että on turha väittää "ei voi jahdata ilman että vouti päättää kaikesta". Kyllä voi. En usko eivan porukan olevan älylykkyysosamäärältään heikompaa ainesta kuin muuallakaan. Tässä Eiva päättää nut muiden puolesta että he eivät osaa.

Kun taaa itse tässä väitän että liian kankeaksi vedetty jahti on niin karmivaa tylsyyttä etten minä pystyisi missään nimessä sellaista harrastaa jos oma porukka päättäisi tuon Eivan mallin. Etsisin toisen porukan siinä tapauksessa.

Turvallisuudesta ei pidä tinkiä yhtään. Olen tässä todistellut sitä seikkaa että jahtiin voi tuoda elastisuutta turvallisuudesta tinkimättä. Ainahan aseiden kanssa vaaransa on. Vahinko voi käydä missä vain. Itse pidän kuitenkin jopa riskialttiimpana sitä että ollaan toisia lähekkäin operoimassa, kuin sitä että on paljon tilaa.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 24.11.2022 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No en mää ole yhtään eri mieltä 😉
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 24.11.2022 20:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Jahtipäällikönä olosta hyödyt on lähes tasan nolla ellet sitten röyhkeästi käytä asemaasi hyödyn saamiseksi. Parhaina puolina näen tilastojen helpon tutkimisen. Eli omariistassa kun pääsee katsomaan kaikki taulukot jne.

Itse jahdissa joudut olemaan äänessä ja seurustelmaan jatkuvasti. Rivimiehenä voit koska tahansa "unohtua" ottamaan päivätirsat radiopuhelin kiinni. Voutinakin olen ottanut tirsoja mutta silloin pitää huudella varajohtajalle että kato systeemin perään, otan tirsat. Siitä tulee sitten sellaista turhaa teatteria kun joillekin on käsittämätöntä että joku nukkuu hirvipassissa.

Näin -onnellisesti varavoutina-nään noi 'taulukot/tilastot'
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsäarska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2004
Viestejä: 1066

LähetäLähetetty: 24.11.2022 23:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
veetee kirjoitti:
Unohit sen tärkeimmän. Pitää hanskata ruudulta hajallaan maastossa olevat jahtaajat ja ohjata/hyväksyä heidän liikkumisensa lähtötilanteesta.
Tässä ne erot voutien kesken tulevat.
Tää kyllä kuvastaa osittain myös miten vouti olis kykeneväinen res.upseerin toimeen nykyyisessä (Ukrainan) tilanteessa. Siis jos vouti upseeri tai res.ups.
Vai pitäiskö kaivautus kuin rus., paikalleen - vaiko liikkua kuin Talvisodassa, tai kuin ukranaiset nyt...?

Niputin sen selkeiden pelisääntöjen alle. Siis sen koska saa siirtyä. Vaaditaanko aina voudin lupa vai saako siirtyä tiettyjen ehtojen täyttyessä ilman voudin erikseen antamaa lupaa jne. Minusta ei ole välttämätöntä, että jokaista siirtymää varten tarvitaan voudin lupa. Selkeät pelisäännöt mitkä ehdot pitää täyttyä että siirtyä saa


Joo, kun ennen piti laittaa autoon talvirenkaat tiettyyn pvm mennessä ei ollut ongelmia. Mutta kun renkaiden laittaminen ajankohdan osalta annettiin autoilijan tehtäväksi niin pieleenhän se meni. Ihmiset ei osaa ajatella muuta kuin, että määräykset koskee muita, minä osaan muutenkin. Ja tuo pätee varsinkin passipaikoilta siirtymiseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 2955
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 24.11.2022 23:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten jo aiemmin olen todennut jahdin johtaminen on varsin helppoa kun alkuvalmistelut on tehty kunnolla, selkeillä ohjeilla nykytekniikkaa hyödyntäen metsästyksenjohtaja voi aamulla lähteä jahtiin levollisin mielin ilman hampaiden kiristelyä ja yö unien menetystä. Itse olen ollut metsästyksenjohtajana todennäköisesti kauemmin kuin kukaan tänne kirjoittelijoista useita kymmeniä vuosia aiemmin oman seuran luvan ja nyt myöhemmin yhteisluvan hakijana 20-30 vuotta.
Itse metsästyksenjohtamista en ole kokenut työlääksi vaan oheistoiminnat joka olen suostunut ottamaan joskus tuntuvat vähän turhanpaljon aikaa vieviltä.
Omasta mielestäni pesteissäni luulen onnistuneeni kohtuullisen hyvin muuten porukka olisi potkinut ulos jo aikapäiviä sitten eikä yhteislupa-alueen seurat olisi vuodesta toiseen pyytäneet minua alueen lupia hakemaan.
Hirvijahti käytäntömme on vuosien saatossa hioutunut mielestäni sujuvaksi
varsin vähän omaa jahtia haittaavaksi selkeiden ohjeiden, numeroitujen passipaikkojen ja sähköisessä muodossa olevien passipaikkatietojen (jokainen passimies näkyy kartalla) ansiosta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.11.2022 07:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EIVA kirjoitti:
Kuten jo aiemmin olen todennut jahdin johtaminen on varsin helppoa kun alkuvalmistelut on tehty kunnolla, selkeillä ohjeilla nykytekniikkaa hyödyntäen metsästyksenjohtaja voi aamulla lähteä jahtiin levollisin mielin ilman hampaiden kiristelyä ja yö unien menetystä. Itse olen ollut metsästyksenjohtajana todennäköisesti kauemmin kuin kukaan tänne kirjoittelijoista useita kymmeniä vuosia aiemmin oman seuran luvan ja nyt myöhemmin yhteisluvan hakijana 20-30 vuotta.
Itse metsästyksenjohtamista en ole kokenut työlääksi vaan oheistoiminnat joka olen suostunut ottamaan joskus tuntuvat vähän turhanpaljon aikaa vieviltä.
Omasta mielestäni pesteissäni luulen onnistuneeni kohtuullisen hyvin muuten porukka olisi potkinut ulos jo aikapäiviä sitten eikä yhteislupa-alueen seurat olisi vuodesta toiseen pyytäneet minua alueen lupia hakemaan.
Hirvijahti käytäntömme on vuosien saatossa hioutunut mielestäni sujuvaksi
varsin vähän omaa jahtia haittaavaksi selkeiden ohjeiden, numeroitujen passipaikkojen ja sähköisessä muodossa olevien passipaikkatietojen (jokainen passimies näkyy kartalla) ansiosta.

Sen huomaa että olet ollut kauan johtajana. Varmasti hoidat hommasi hyvin. Mutta arvostelinkin metsästystyyliä. Onneksi emme ole samassa porukassa. Koska meille tulis erimielisyys. Ja vakava.😅

Sinulle annoin kritiikkiä siitä että pidät muita tyhmänä ja itseäsi viisaana. Minustakin tuntuu usein että olen muita viisaampi. Mutta kun oikein istun ajattelemaan asiaa niin huomaan ettei se kuitenkaan ole niin.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 25.11.2022 07:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän se niin ole, että jahtipäällikön rooli samoin kuin yhteislupapapäällikönkin, tuppaa helposti olemaan luonteeltaan "ikuinen".

Varsinkin jos tekee ihan kaiken itse, eikä delegoi mitään. Voi olla aika saletti, ettei jahtipäällikön pallille ole ihan jonoksi asti väkeä pyrkimässä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sunnuntaimetsästäjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Tam 2016
Viestejä: 101
Paikkakunta: Lahden seutu

LähetäLähetetty: 25.11.2022 11:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näin jahtiin osallistuvan näkökulmasta minä kyllä pidän tuosta EIVAn esittämästä mallista, jossa passipaikat ja miesten sijainnit on tiedossa. Olen ollut mukana erityylillä metsästävissä porukoissa. Toisessa passipaikat on merkitty kartalle, siirtymiset tehdään jahtipäällikön ohjeiden mukaan ja kaikilla on tieto sekä VHF:n että kännykkäsovelluksen kartan avulla missä kukin on. Toisessa porukassa passimiehet vaihtavat paikkaa itsenäisesti, osa kertoo siirtymisestään radiolla, osa ei. Autoliikenne on hurjaa, ja välillä siinä "ojan alla olevalla pellolla" onkin kolme kaveria ihmettelemässä mitä te muut teette täällä.

Ei järjestelmällisyys ja hyvä valmistelu minusta poista mahdollisuutta myös dynaamiseen ja liikkuvaan jahtiin. Osallistujana minusta on kuitenkin mukava tietää, kuka touhua johtaa ja millä säännöillä. Voihan jahdin johtajalle ehdottaa, että minä siirtyisin nyt vaikka paikalle 32 kun täällä nykyisessä passipaikassa on tylsää.

Tuo spontaanisuus toimii varmaan paremmin pienessä porukassa. Mitä enemmän jahdissa on osallistujia, sitä enemmän valmistelua ja johtamista tarvitaan, ettei homma mene ihan yksittäisten sankareiden sooloiluksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heipaan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2018
Viestejä: 462

LähetäLähetetty: 25.11.2022 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiaa mustavalkoisesti ja kapealla katsantokannalla ihmettelevät hirvenjahtaajat helposti ajattelevat, että metsästyksenjohtaja päättää etukäteen, ketkä ampuvat hirvet ja toimii omavaltaisesti. Sattumalla on kuitenkin iso rooli hirvenkaadoissa.

Itse johtamassani porukassa toissavuonna ensimmäisten 11 hirven osalta oli 9 eri ampujaa. Noh, tänä vuonna ensimmäisen 10 hirven osalta oli 4 ampujaa ja pari ampujaa ampui kumpikin neljä hirveä, joten vuodet eivät ole veljeksiä. Sattumalla on iso vaikutus, koska en mitenkään poikkeavasti passeja tai koiratoimintaa määrännyt.

Metsästyksenjohtajan on arvioitava monia asioita passeja määrittäessään. Pitää pähkiä niin jahtaajan ampumataitoa, kykyä toimia turvallisesti kuin esimerkiksi mahdollisuutta siirtyä sovitusti toiseen passiin. Siksi täysin tasapuolisesti ampumamahdollisuuksia ei voi tarjota.

Jos porukalla on toimivat pelisäännöt aseturvallisuuden, lupaehtojen noudattamisen, alkoholin, jälkipelien ja lihajaon osalta, metsästyksenjohtajan homma ei ole minusta kummoinen. Toisaalta metsästyksenjohtajan tulee ottaa roolinsa ja tehdä tarvittaessa säännöt selviksi. Olen todennut, että avoin ja perusteltu toiminta metsästyksenjohtajalta edesauttaa hyvää yhteisjahtaamista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
esa g
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Maa 2005
Viestejä: 177
Paikkakunta: hml

LähetäLähetetty: 25.11.2022 12:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Teilläkö jahtipäällikkö määrää miehet (henkilöt)passipaikoille. Meillä ne arvotaan. On tasapuolisempi tapa,kuin naaman mukaan. Meillä on numeroidut passit jotka arvotaan ennen jahdin alkua. Nykyään ovat jo puhelinten kartoilla merkitty. Kukaan ei poistu paikaltaan ilman päällikön käskyä. Ei sooloilua. Koiramies kulkee. Nähdään koirat ja passit puhelimesta. Toimii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20261
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 25.11.2022 12:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä voi ainakin olla passit esimerkki näin

1. Metsätie A, 5 passimiestä
2. Metsätie B, 3 passimiestä
3. Metsätie C, 2 passimiestä
4. Metsätie D, 1 passimies
5. Sähkölinja 2 passimiestä
6. Suon reuna 1 passimies

Tuossa vouti määrää jokaiseen nuosta miehet tai miehen. Tyyliin:
"Mennään kokeilemaan tuo "kivikorpi". Metsätie A:lle henkilöt a,b,c,d,e. Metsätie B:lle menee henkilöt f,g,h. Metsätie c:lle i ja j. Metsätie D:tä pitää kokonaan henkilö k. Sähkölinjalle sinne ja sinne menee l ja m. Ja minä menen sinne suon reunaan varooksi, koiramiehet sopii keskenään miten koirat lasketaan".

Passit joissa enemmän kuin yksi mies, päättää itse miten passit jaetaan. Pääsääntöisesti arpomalla. Mut toki vouti jotain määrää, siis missä ryhmässä on, ettei joka paikkaa ja ryhmää arvota erikseen. Eihän se toimisikaan koska on erilaisia kykyjä liikkua jne
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heipaan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2018
Viestejä: 462

LähetäLähetetty: 25.11.2022 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

esa g kirjoitti:
Teilläkö jahtipäällikkö määrää miehet (henkilöt)passipaikoille. Meillä ne arvotaan. On tasapuolisempi tapa,kuin naaman mukaan. Meillä on numeroidut passit jotka arvotaan ennen jahdin alkua. Nykyään ovat jo puhelinten kartoilla merkitty. Kukaan ei poistu paikaltaan ilman päällikön käskyä. Ei sooloilua. Koiramies kulkee. Nähdään koirat ja passit puhelimesta. Toimii.

Kyllä määrään. Kellään ei ole ollut nokan koputtamista, kuten edellä jo kuvasin kaatojen perusteella.

Meillä passien arvonta ei onnistu, kun kaikki eivät vain voi toimia kaikilla passipaikoilla. Osa passeista on ns. ahtaita sektoreita ja nopeaa ampumista vaativia ja osa taas mahdollistaa esim. viimeisiä vuosiaan metsästävän kaverin kohtuullisen ampumamahdollisuuden. Meilläkään kukaan ei poistu ilman lupaa, kaikkien paikat ovat näkyvissä ml. koirat ja siirtymisistä sovitaan johtajan kanssa ennen siirtymää.

Kyse on luottamuksessa. Porukka luottaa, että johtaja eli minä tai varajohtajat toimivat tasapuolisesti. Lisäksi he arvostavat, että henkilökohtaiset kyvyt ja rajoitteet otetaan huomioon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16  Seuraava
Sivu 13 Yht. 16

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com