OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2022
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tee667
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2015
Viestejä: 729

LähetäLähetetty: 09.03.2023 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Itse vedin noista LUKEn exceleistä luonnollisesti omat käppyrät, niin näkee paremmin Smile

Hienosti se muisti pettää. Meidän hirvitalousalueella on näköjään ollut 2000-luvun alussa jäävän kannan koko 1900 hirveä, joka on sitten otettu alas. Ei oikein itselle ole jäänyt selkeää muistijälkeä tuosta. Toki, silloin ei vielä ollut jälkikasvua ja kyllähän silloin tuli oltua ihan joka vapaapäivä hirvijahdissa…

2017 meillä on ollut jäävässä kannassa edellinen piikki, 1372 hirveä. Tuosta on sitten tultu loivalla laskulla nykyiseen 999 hirven kantaan.

Ehkä enemmän omaan silmään ottaa tuo ”vasoja per 100 lehmää metsästettäväss kannassa” käppyrä. 2017 vuodesta tähän vuoteen tuo on tullut 90 vasikasta 87 vasikkaan. Itse väittäisin, että ”kentän puheidenkin perusteella” tuo muutos olisi kyllä todellisuudessa suurempi.

Tosin, nämä hirvikäppyrät ei tunnu kiinnostavan oikeasti meilläpäin enää ketään, vaan paljon suurempi kysymys on, mitä valkohäntäpeurojen kannalle kuuluu ja miten lupien kanssa tehdään.


Ja kun sitten koitat noita omia käppyröitä esitellä jossakin, niin ensimmäisenä se tyhmin ja kovaäänisin joukosta toteaa, että ei nuo pidä paikkaansa. Ei ole tänä talvena ollut jälkiä meidän mäessä, hirvet on loppuneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19889
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 09.03.2023 09:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se niin on, että hirvitilanne voi vaihdella aika paljon hirvitalousalueen sisällä, ihan jo Riistanhoitoyhdistyksittäin ja seuroittain.

Eihän nuo mitään jumalan sanaa ole, mutta katselen noita monesti ”makromielessä”. Itse olen tehnyt vuosien varrella tilastoja myös yhteislupa- ja seuruetasolta. Kyllähän tuo semmoinen homma on, että riita on valmis, jos erehdyt esittelemään noita ja faktat ei täsmää jonkun mielipiteen kanssa.

Se toki pitää sanoa, että olen pyrkinyt näinä yhteislupavuosina ennustamaan, mihin suuntaan lupamäärä menee, kun tulee Luken arviot yms. Joka kerta olen ennustanut väärin. Väkisinkin on tullut sellainen olo, ”että joku tekee itselleen töitä” Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 2955
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 09.03.2023 11:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen on täysin oikeassa, HTA.n sisällä vaihtelut voi olla hyvinkin suuret
2h/1000ha-4-5h/1000ha täällä harvemman kannan alueella, samat erot voi olla RHY:n ja yhteislupa-alueiden sisälläkin, sitten kun luvat jaetaan tuhannesosien tarkuudella/1000 ha niin epätasaisuus vain pahenee.
Heikoimmilla alueilla jää lupia käyttämättä ja tiheimmillä alueilla jahti loppuu alkuunsa ja hirvikanta vain kasvaa, ei hirvet muuta näiltä tiheiltä alueilta vähähirvisille alueille vaikka näin lienee ollut ajatus kun näitä satojen tuhansien HTA:a muodostettiin.
Nyt kun luvan myöntäjän kädet on sidottu joutuvat myöntämään RHY:n alueella luvat kaikille tasapuolisesti ha perusteisesti.
Itse uskon että LUKEN hirvikanta-arvio on kunkin hirvitalousalueen osalta niin oikea kuin se nykyisillä menetelmillä vain voidaan saada ja on keskimäärin siinä haarukassa mikä sidosryhmä neuvotteluissa on sovittu, valtakunnallisesti voidaan todeta että kanta on sidosryhmien kanssa sovitussa haarukassa vaikka RHY ja yhteislupakohtaisesti voi olla suuriakin sovitun jääväkanta-arvion ylityksiä kuin myos alituksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 14, 15, 16
Sivu 16 Yht. 16

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com