OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Auton renkaiden saatavuus/hinnat
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5586

LähetäLähetetty: 23.09.2022 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kuulosti ihan muulta ku teoria-autoilijalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 1966

LähetäLähetetty: 24.09.2022 00:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
Jos avustimet puuttuu peliin, niin tiedät jo siinä vaiheessa mokanneesi. Painoit liikaa kaasua keliin nähden mikäli vetoluistonesto puuttuu peliin, jos auto luistaa sivusuunnassa, niin ryssit jo väärällä tilannenopeudella jne. Ajaa kuten kuuluu, niin ei ne avustimet haittaa ja puuttuvat peliin mikäli kuskilla ote herpaantuu. Ne on sitten erikoistilanteita, kun läjdetään vaikka möyrimään umpiseen. Silloin voi ola tarvetta pudottaa avustimia pois päältä, jotta antavat rattaan sutia silloin kun sille on tarvetta. Samoin jos haluaa joskus vähän leikkiä, niin silloinhan niistä on haittaa. Mutta normaalissa ajossa voi sanoa suoraan että huonon kuskin merkki mikäli avustimet joutuu puuttumaan peliin, kuljettajan virhe ja peiliin katsomisen paikka, joskaan ei aina kovin vaarallinen moka olisikaan kyseessä.
Allekirjoitan, en kummoiseksi kuskiksi tunnustaudu, vaan välillä leikityttää. Viimeksi parisen päivää sitten oli valtionmaiden teille ajettu uutta liukasta pintaa, VW konsernin nelikko puuttui peliin juuri ennen hauskuusrajaa, van seisoja paksissaan ja aseet ynnämuu rekvisiitta vapaana takatilassa rauhoitti senverran pösilyyttä. Van mukava olis rehellisellä irtosoralla ollu painattaa, no työnsin kyllä erotiikan rajoissa, en sitä kytkenyt päältä vaikka tuntui että justiin ennen oikeaa ajamista se puuttui peliin. Hyviähän nämä järjestelmät on normikuskille itellekin, ku ei se 100% keskittyminen ja formulakuskin 1% reaktioaika ole siinä matka-ajamisessa mukana. Kaikenkaikkiaan kannatettavat systeemit normi tallaajalle, pihasta kuorman/kärryn kanssa liikkeellepääsyt vaativat ne poiskytkentänapit, ja auttaahan se leikkimielistäkin paikassaan.
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koheltaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 5156

LähetäLähetetty: 24.09.2022 05:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Väite että rattimies on nopeampi ilman avustimia riippuu autosta ja vetotavasta sekä miten avustimet on toteutettu. Se on todettu jääradalla ex-rallikuskien toimesta siviiliautolla ja tavallisilla talvirenkailla, siitä saattaa löytyä joku pätkä juutuubin ihmeellisestä maailmasta.

Kahteen autoon pitää vaihtaa kesärenkaat keväällä tai alkukesästä, siinä aion olla aikaisin liikkeellä ja ostetaan renkaat varastoon ennen sesongin alkua niin saa ne renkaat mita haluaa, eikä niitä mitä on saatavana. Viime keväänä oli saatavuus ongelmia joissain renkaissa ja tuskin siihen on tullut muutoksia tälle sesongille, hinnatkin on kivasti pompanneet monessa merkkirenkaassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 66

LähetäLähetetty: 24.09.2022 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onpas teillä jutut lähteneet muille teille, muttei auto lapasesta, edes pingpong-renkailla Laughing

Vakionopeussäädinhän on siitä metka laite että se pyrkii säilyttämään nopeuden säädetyssä, ehkäpä siitä nimikin juontuu Very Happy En nyt oikein ymmärrä miksi sitä pitää pitää päällä huomiomatta vuodenaikaa, keliolosuhteita, renkaita, tiestöä.

Muutamaan otteeseen olen pysähtynyt avuksi ku joku metsään vetänyt. Yhteinen tekijä näissä on kuski etelästä, uudehko auto, hyvät renkaat, hyvät talvikeliolosuhteet, vakionopeus päällä.

Metsään meno ei nyt kovin kummia ole vaatinut, ajettu vaan nopeusrajoituksen mukaan tai himpun verran yli.

Itse käytän talvella säädintä, pitää vaan katsoa milloin ja missä. Olosuhteethan muuttuu yleensä alati. On ylä ja alamäkiä, mutkia jne. Ei se niin iso homma ole ennen mutkaa napata säädin pois ja aavistus nopeutta alemmaksi ja tasaisella vedolla ajaa mutka, suoremmalla sitten säädin takaisin päälle.

Aikansa kun autolla talvella ajelee niin sitä rupeaa alitajuisesti tekemään kaikenlaisia tosi pieniä muutoksia kaasussa, ajamisessa ja ennakoimaan, tulee vähä niinku selkärangasta ja ei niitä itse edes mieti tai tiedosta. Jälkikasvulle olin ajoluvalla opettajana, siinä joutu itsekin miettinään talvikelillä että mitenpä sen sanoiksi pukisi miten ja mitä pitää ottaa huomioon.

Säädinhän on tosi kätevä ominaisuus autossa jos se vaan varustelistalla ja se kyllä tekee sen mitä sen pitääkin, eli säilyttää nopeuden siinä mihin kuljettaja on sen asettanut. Huono puoli ettei se aisti ympäristöä kuten kuljettaja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3778

LähetäLähetetty: 27.09.2022 14:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kakaratkin halusi kitkat alle, kun oli etupyöristä nastat kaljuuntunu ensimmäisen talven jälkeen etupäästä. Ne oli jotkut Ping Pongit ja piti kuulemma aivan järjetöntä meteliä ja luotto ajamiseen muutenkin täysi nolla. Jazziin meni 215/70-15 asennettuna ja 495 € sarja Nokian R5. Huomenna saa vasta noutaa, kun tänään tilasin. Eli renkaita saa ja ihan kohtuu hintaan tarvittaessa.

Edittiä. Jazziin kylläkin meni 185/65-15 R5. Tempaisin väärät luvut, kun RAV4:een meni 215/70-16 DM V3:t.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman


Viimeinen muokkaaja, euroshopperi pvm 28.09.2022 01:21, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 9209
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 27.09.2022 14:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koheltaja kirjoitti:
Väite että rattimies on nopeampi ilman avustimia riippuu autosta ja vetotavasta sekä miten avustimet on toteutettu. Se on todettu jääradalla ex-rallikuskien toimesta siviiliautolla ja tavallisilla talvirenkailla, siitä saattaa löytyä joku pätkä juutuubin ihmeellisestä maailmasta.

Huonosti tai kuskia "vastaan" liian herkästi toimiva voinee taitavaa kuskia hidastaakin mutta väite että avustimilla kuskin suoritusta ei saataisi parannettua on kyllä ... Esim. ESP hallitsee auton kulkua tavalla mikä ei ole inhimillisesti mahdollista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2687

LähetäLähetetty: 27.09.2022 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:
Väite että rattimies on nopeampi ilman avustimia riippuu autosta ja vetotavasta sekä miten avustimet on toteutettu. Se on todettu jääradalla ex-rallikuskien toimesta siviiliautolla ja tavallisilla talvirenkailla, siitä saattaa löytyä joku pätkä juutuubin ihmeellisestä maailmasta.

Huonosti tai kuskia "vastaan" liian herkästi toimiva voinee taitavaa kuskia hidastaakin mutta väite että avustimilla kuskin suoritusta ei saataisi parannettua on kyllä ... Esim. ESP hallitsee auton kulkua tavalla mikä ei ole inhimillisesti mahdollista.


Tarkoitin tässä esim. tilannetta missä ajetaan vaikka yksinkertaisesti liukkaaseen liikenneympyrään. Monesti saman ympyrän voi ajaa huomattavasti kovempaa kun ajaa vaan ilman avustimia. Esim. neliveto quasgailla ajoin monta kertaa tuohon yhteen kylällä olevaan ympyrään ja ilman avustimia nelikko meni mutkan ihan nätisti. Avustimet taas alkoi herkästi juromaan vastaan ja tuntui että ne on koko ajan vähän myöhässä ja korjaavat väärään suuntaan mihin minä haluan. Eri asia, jls alla on joku uuden karhea audi, kuski on tasan tarkkaan perillä ajohallinan toimintalogiikasta ja osaa jopa hyödyntää sen tuomia etuja korjauksissa. Mutta jos tavan pulliainen ajaa ihan normaalisti autoa, perä vähän luistaa ja korjaa kuten tilanteessa kuuluu, mutta ajonhallinta alkaa laittamaan kampoihin ja koittaa korjata eri tavalla, niin ollaan pattitilanteessa. Silloin kuski ajaisi turvallisemmin ja nopeammin saman tilanteen ilman avustimia. Tuo on vähän sama tilanne, kun jos vänkäri alkaisi vääntää rattia vasemmalle, kun kuski yrittää mennä oikealle. Koita siinä sitten sompailla. Ei se ainakaan luottamusta herätä tai lisää turvallisuuden tunnetta. Ei voida verrata siihen, että joku audin testikuski vetää tiettyä rataa lämä tiskissä, tietää tarkalleen mite auto reagoi erilaisiin tilanteisiin ja hyödyntää tietokonetta silloin kun voi ja ajaa tietoisesti osan kurveista siten ettei järjestelmä reagoi. Ja pitää muistaa, että nuo järjestelmät on tehty toimimaan tietyllä tavalla ja se ajatus on turvallinen ajosuorite tavallisessa liikenteessä. Ne ei nuo turvajärjestelmät perus autoissa yleensä tunne käsitettä hallittu luisu, vaikka näkyyhän nuo rallimiehetkin menevän aika ajoin aika reippaasti kylki edellä. Ja kyllä, siisti ajotapa on sielläkin monesti nopein ja näyttävät linjat usein vähän hitaampia, mutta ei aina. On siihen syynsä miksi edelleen huiput menee jlskus myös kylki edellä ja syy on siinä, että kokonaisuudessaan se on tietyissä tilanteissa nlöein tapa. Mutta idea tuossa alkuperäisessä kommentissa oli juuri siinä, että järjestelmä ei auta silloin jos se tekee eri tavalla mitä kuskilla on mielessä. Kaksi kokkia samassa sopassa ei yleensä tiedä hyvää. Mutta jos palataan siihen alkuperäiseen kokonaisuuteen, niin normaali tieliikenteessä ei ole tarkoitus ajaa rallia ja silloin kuski on jo ryssinyt mikäli järjestelmä puuttuu peliin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 8818

LähetäLähetetty: 27.09.2022 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
Kakaratkin halusi kitkat alle, kun oli etupyöristä nastat kaljuuntunu ensimmäisen talven jälkeen etupäästä. Ne oli jotkut Ping Pongit ja piti kuulemma aivan järjetöntä meteliä ja luotto ajamiseen muutenkin täysi nolla. Jazziin meni 215/70-15 asennettuna ja 495 € sarja Nokian R5. Huomenna saa vasta noutaa, kun tänään tilasin. Eli renkaita saa ja ihan kohtuu hintaan tarvittaessa.


Aloitus viestissä:

Wikke kirjoitti:

Vaan jos uusia ainakin nastakumeja tulevaksi talveksi haikailee, niin kannattanee ruveta piakkoin sykkimään.


Wikke kirjoitti:
Voin vain kuvitella kuinka paljon hankalampaa tietyissä vähän ns. eksoottisemmissa kokoluokissa saatavuus tai hintojen nousu.

_________________
Sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. To be continued? Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1591

LähetäLähetetty: 06.10.2022 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laitetaan vaikka tähän pohdintaa että reilun viikon päästä lähtö taas P-Karjalaan ja kai pitää laittaa talvirenkaat alle. Vuosi sitten siellä tuli lunta joku 15-18.10 ja oli pari päivää sen 5cm maassa. Osa teistä oli aika liukkaita aamuisin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 8818

LähetäLähetetty: 07.10.2022 20:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Talvirenkaat ovat kallistuneet ja hintojen uskotaan nousevan lisää lähiviikkoina".

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009120778.html

Aika maltillisia nuo artikkelin "mörköilyt" hintojen suhteen, vaan: "– Tilanne näkyy myös saatavuudessa, joka vaihtelee niin eri hinta- kuin laatuluokissa.".
_________________
Sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. To be continued? Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 13799

LähetäLähetetty: 16.12.2022 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kävin vaihtamassa Daciaan uudet talvitassut, ostin tuohonkin ne Hankookin nastarenkaat jotka on menestyneet TM:n testissä aika hyvin. Joku aika sitten ostin Jazziin samanlaiset, tietysti aika paljon pienemmät. Daciassa on 215/65-16, Jazzissa 175/65-14. Samasta liikkeestä, Daciaan lähes tuplaten hintaa. Mulla ei ole hintahistoriatietoa joten vaikea vertailla paljonko ovat kallistuneet.

Rengasmies olikin kova uistelija ja aikamme puhuttiin kalajuttuja, vähän renkaista. Etsiskelin Jazziin "järkevän hintaisia" renkaita ja valikoimaa tuntui olevan aika paljon, mutta ilmeisesti pääosa pingpong-renkaita. Mun piti vaihtaa Daciaan uudet kumit oikeastaan jo viime keväänä mutta rengasmarkkina tuntui olevan sotkussa niin jahkailin, ja sitten kevät yllättikin. Tuota puhuin asentajalle, "tilanne on tainnut parantua", naurahti, "se on nyt vielä huonompi". Kuulemma kaikki nyt kaupan olevat renkaat on tehty ennen Ukrainan sotaa, ja sen aikana ongelmat on alkaneet. Tukusta pääosa renkaista loppu, eikä tulevaisuuden saatavuudesta tietoa. Puhui että olivat ottaneet varastoon paljon enempi renkaita mitä normaalisti, aavistellen tulevaa. Tiedä oliko kalajuttuja vai ei. Mutta nyt on aika uudet talvirenkaat muissa autoissa kuin Volvossa, vaimo siihen ostelee käytettyjä vuoden-kahden renkaita kun auton tulevaisuudesta ei ole takuita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5586

LähetäLähetetty: 16.12.2022 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
... pääosa pingpong-renkaita...


Ostin aikanaan niitä tm-testaa -renkaita, jotka kesti 2 talvea. Joskus sitten kyllästyin tuohon ja ostin pingpongit. Neljäs talvi lähti käyntiin. Ei ole ollu ongelmia ja pintaa piisaa. En osaa sanoa onko nuo liian liukkaat, ajan joka pva 80 km yhtä mutkaisimmista valtatien pätkistä meijän maassa. Mutta joo... automaatti, 180 hv ja takaveto, joku sanois että pitää olla kunnon renkaat. Ehkä nuo pingpongit on kunnon... tai sitte ne laukasee espin niin ajoissa ettei mitään satu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 13799

LähetäLähetetty: 16.12.2022 21:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peltsu kirjoitti:
late2 kirjoitti:
... pääosa pingpong-renkaita...


Ostin aikanaan niitä tm-testaa -renkaita, jotka kesti 2 talvea. Joskus sitten kyllästyin tuohon ja ostin pingpongit. Neljäs talvi lähti käyntiin. Ei ole ollu ongelmia ja pintaa piisaa. En osaa sanoa onko nuo liian liukkaat, ajan joka pva 80 km yhtä mutkaisimmista valtatien pätkistä meijän maassa. Mutta joo... automaatti, 180 hv ja takaveto, joku sanois että pitää olla kunnon renkaat. Ehkä nuo pingpongit on kunnon... tai sitte ne laukasee espin niin ajoissa ettei mitään satu.
Aika laaja valikoima noita oli mitä katselin, saattaa olla lottovoittajaolo jos sattuu hyvät. Ei sillä, Daciassa ja Volvossa on linglongit kesärenkaina enkä noista ole paljon moitittavaa löytänyt, normaali maantieajossa. Talvirenkaat on kuitenkin eri juttu, haastavampi ympäristö. Kyllähän noita kauhujuttuja tuli "merkkirenkaista" kun erilaisia keskusteluja lueskelin, mutta voiko noihin nettikeskusteluihin aina suhtautua vakavasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5586

LähetäLähetetty: 16.12.2022 22:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä olen oppinu luottamaan espiin. Sen takia se kai on olemassa että pelastaa. Eihän tuolla minun autolla talvella vois helposti ajaakaan ilman espiä. Nyt ku siihen tietää luottaa niin helppo ajaa. En mieti renkaita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 8818

LähetäLähetetty: 19.12.2022 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etäisesti, mutta aiheeseen aiheeseen liittyen. Nokian ryssän tuotanto (82% viime vuoden henkilöautojen renkaista) tyssäsi, niin jatketaan sitten Kiinassa:

"Nokian Renkaat kertoo tehneensä yhteistyösopimuksen Qingdao Sentury Tiren kanssa renkaiden valmistuksesta. Kiinalaisyhtiö alkaa valmistaa Nokian renkaita ensi vuoden alkupuoliskolla ja kuluttajille niitä aletaan saada vuoden toisella puoliskolla."

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ff24fa03-5850-4c41-b64f-624d1223e67b
_________________
Sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. To be continued? Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Sivu 5 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com