OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ampuma-asekouluttajan todistuksia, kokemuksia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 14.02.2023 13:44    Viestin aihe: Ampuma-asekouluttajan todistuksia, kokemuksia Vastaa lainaamalla viestiä

Ampuma-asekouluttaja systeemi on ollut jo +10v käytössä.

Ampuma-asekouluttajana kirjoitan silloin tällöin todistuksia mutta nyt tuli vähän epäilyttävä keissi vastaan.

Jos foorumissa on muita ampuma-asekouluttajia, niin millä kriteerilla olette kirjoittaneet todistuksia.

Ja päinvastoin; jos olette saaneet todistuksia niin kuinka tarkasti on selvitetty ampumakerrat?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1804

LähetäLähetetty: 14.02.2023 14:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole kouluttaja mutta eikö se mene niin että viimeisen vuoden sisään 4 kertaa ampumassa niin todistus pitää kirjoittaa. Laukausmäärä tai se että onko kilpailu/seuran järjestämä tilaisuus tai vaikka itsenäinen harrastuskerta ei ole väliä.
Itse viimeksi pistin viimeiseltä vuodelta lasketut ratakerrat s.postilla kouluttajalle joita oli 31 kpl ja se riitti. Minulla ei ole koskaan ollut mitään vihkoa tai muiden radalla olleiden allekirjoituksia pelkästään oma kirjanpito tietokoneella. Miettinyt että pitäskö rueta ottamaan vaikka ratapäiväkirjasta aina valokuva kun käyn. Monesti näet käyn arkena päivällä kun radalla ei ole muita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12154

LähetäLähetetty: 14.02.2023 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ei usko selvitykseen niin ei kirjoita? Jos uskoo siihen, niin kirjoittaa.

Oisko niin yksinkertaista? Eikai viranomainenkaan voi kouluttajalta muuta vaatia. Ja jos vaatii, niin toimii sitten viranomaisen vaatimuksen mukaan, helppoa sekin. Tai näin oletan, vaikken ole sen enempää kouluttaja, kuin todistuksia saanutkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11045

LähetäLähetetty: 14.02.2023 15:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on jo 11v AAK:ina takana. Olen ajatellut että jos on oma ase ja jotain päiviä ylhäällä mistä tuo vaade koostuu niin mikä olen epäilemään.

Ekan aseen hakijalla taas yleensä on tuo todistuspuoli kunnossa.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 14.02.2023 15:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Mulla on jo 11v AAK:ina takana. Olen ajatellut että jos on oma ase ja jotain päiviä ylhäällä mistä tuo vaade koostuu niin mikä olen epäilemään.

Ekan aseen hakijalla taas yleensä on tuo todistuspuoli kunnossa.


Juu, mullakin on myös 11v takana ja samaa mieltä; jos on ennestään ase niin silloin lähtökohtaisesti voi luottaa kirjanpitoon.

Viimeinen keissi ei omistanut omaa asetta eikä halunnut lähettää skannattu kopio rataväkirjasta (näytti sen kyllä mutta näytti aika siistiltä jos se on kulkenut 2v mukana radalla).

Ehkä voidaan kirjoittaa kuitenkin....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11045

LähetäLähetetty: 14.02.2023 15:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noi päiväkirjat on kyllä moninaisia, jollain vihko, toisella exel, toisella jollain lapulla. Pahimpia on +60v perinteisten pistoolilajien "vanhat" harrastajat.
Kysymykseen päiväkirja? Vastataan yleensä että mikä päiväkirja Laughing
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 14.02.2023 16:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole AAK, vaan asiakaspuolella. Meidän laitoksella on pitkään riittänyt "kuten laissa ja asetuksessa määritellään" tjsp., ilman harrastuskertojen lukumäärää. Kun pari vuotta sitten ervoitin pari pistoolia niin siihen todistukseen vaadittiin harrastuskertojen lukumäärä, ja erityisesti pistoolilla. Piti useampi kerta iteroida laitoksen ja AAK:n välissä. En tiedä onko linja muuttunut yleisesti vai oliko vain ervalupajuttujen alkuhämmennystä. Liian hyvällehän ei lupaviranomaista kannata kuitenkaan opettaa.

Jonkinlaista kinastelua toiminta-ampujien keskustelupalstalla on siitä voiko AAK jättää todistuksen kirjoittamatta, vai pitääkö vaan tyynesti kirjata sen mitä on nähnyt, esim. päiväkirjasta. Eli vaikka että on harrastettu kahden vuoden aikana kolme kertaa. Lupaviranomainen tulkitsee tuota sitten miten haluaa. Osittain tämä liittyy myös keskusteluun siitä voiko AAK jättää harrastuskertoja huomioimatta "ei ammuttu meidän radalla" -perusteella. Jotkut kaupallisten ratojen AAK:t kuulemma tekevät noin, ehkä joku muukin. Jos joku on käynyt parilla kaupallisella radalla täyttämässä harrastuneisuusvelvoitetta niin hän voi saada kaksi "puolikasta" todistusta, jotka kuitenkin täyttävät vaaditun harrastuneisuuden yhdessä.

Meidän seuraan tulee kovasti uusia ampujia, ja tosiaan he ovat kyllä aktiivisesti ottamassa allekirjoituksia "valvojilta". Lennoston toimintaradalla käy useasta seurasta ja kerhosta ampujia, ja sielläkin pyydetään allekirjoituksia, siellä joskus olenkin oikea valvoja. Yllättävästi ampumaharrastustuneisuus on lisääntynyt viimeisen vuoden aikana, paljon on "noviiseja", kuten kuhna sanoisi.

Mun päiväkirja on työpöydän sivupöydän näppistasolla, pysyy siistinä. Voi se pysyä siistinä vaikka olisi radallakin mukana, jos ei ole itsellä pyssyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11045

LähetäLähetetty: 14.02.2023 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on käytössä poliisin joskus aikojen alussa antama pohja:

XX on _31_/_1_2021__- _31_/_1_ 2023____ välisenä aikana harrastanut ampumaurheilua ilmapistoolilla, pistoolilla, pienoispistoolilla, revolverilla ja pienoisrevolverilla tarpeeton yliviivataan) siten yhtäjaksoisesti ja aktiivisesti kuten ampuma-aselain 45 §:n 5 momentissa ja ampuma-aseasetuksen (xxx/2011) 44 d §:ssä säädetään. Hänellä on em. aikana ollut _____x____kpl harrastuskertoja.


Tuossa ainakin kertojen määrä vaaditaan, ja tuo lain mukaisuus tulee siitä että niitä on tarpeeksi ja ne on suunnilleen läpi vuoden. Koetan tämän kertoa kysyjälle jo siinä vaiheessa kun hän soittaa ekan kerran. Samoin kun sen, että joku laji pitää olla, ja että pistooliammunta ei ole laji.

AAK ohjeistuksessa sanotaan että todistus voidaan kirjoittaa myös lain vaatimaa vähemmastä, ja hakija voi sitten yhdistää esim useamman seuran AAK:n todistuksia.
Kerran kirjoitin yhden vajaan hakijalle, joka oli sitä mieltä että se riittää, soitti sitten pettyneenä että "en saanu lupaa" -oli pakkoa sanoa että niinhän mä sanoin Rolling Eyes

Lasken kaikki kerrat, paikasta, seurasta tms. riippumatta ja en saa hommasta korvausta. Kirjoitan todistuksen jos parhaalla tahdollani uskon hakijaa, yleensä uskon.....
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hongisto
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Hei 2005
Viestejä: 101

LähetäLähetetty: 14.02.2023 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleensä AAK on aktiivinen harrastaja, joka oikeasti tietää/tuntee myös ne muut ampumaradalla käyvät henkilöt. Jos epäilyttää, niin siihen on varmasti hyvä syy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 14.02.2023 17:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hongisto kirjoitti:
Yleensä AAK on aktiivinen harrastaja, joka oikeasti tietää/tuntee myös ne muut ampumaradalla käyvät henkilöt. Jos epäilyttää, niin siihen on varmasti hyvä syy.
Pienemmässä seurassa ehkä noin muttei tuota kannata yleistää. Mun "kotiampumaseurassa" practicalmonttu on auki viitenä päivänä viikossa suunnilleen klo 11-20, loppuinakin .22 LR aseille. Itse käyn pääosin päivällä, eikä muita paljoa näy, enkä tunne juuri kuin vanhoja aktiiveja. Sulan maan aikaan on kerran viikossa ohjatut harjoitukset tai seurakilpailu, mutta "kokeneita aktiiveja" on niin paljon ettei nakki osu kuin kerran kesässä. Eikä noissa kaikki käy, kun tahtoo olla enempi odottelua ja sosiaalista toimintaa.

Lennoston toimintaradalla käyttöoikeus on varmaan sadan seuran/kerhon jäsenillä, jos käy ampumassa vain tuolla niin ei välttämättä löydä AAK:ta joka harrastuskertoja olisi ollut itse todistamassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 14.02.2023 18:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hongisto kirjoitti:
Yleensä AAK on aktiivinen harrastaja, joka oikeasti tietää/tuntee myös ne muut ampumaradalla käyvät henkilöt. Jos epäilyttää, niin siihen on varmasti hyvä syy.


Just näin; oman seuran harrastajat tunnen kyllä mutta kun kylmiltään ilmestyy tyyppi siistin pöytäkirjan kanssa niin voin epäiillä. Toki ptk ei välttämättä ole kulkenut mukaan radalla niin kuin late2 kirjoittaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1804

LähetäLähetetty: 14.02.2023 18:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
hongisto kirjoitti:
Yleensä AAK on aktiivinen harrastaja, joka oikeasti tietää/tuntee myös ne muut ampumaradalla käyvät henkilöt. Jos epäilyttää, niin siihen on varmasti hyvä syy.
Pienemmässä seurassa ehkä noin muttei tuota kannata yleistää. Mun "kotiampumaseurassa" practicalmonttu on auki viitenä päivänä viikossa suunnilleen klo 11-20, loppuinakin .22 LR aseille. Itse käyn pääosin päivällä, eikä muita paljoa näy, enkä tunne juuri kuin vanhoja aktiiveja. Sulan maan aikaan on kerran viikossa ohjatut harjoitukset tai seurakilpailu, mutta "kokeneita aktiiveja" on niin paljon ettei nakki osu kuin kerran kesässä. Eikä noissa kaikki käy, kun tahtoo olla enempi odottelua ja sosiaalista toimintaa.

Lennoston toimintaradalla käyttöoikeus on varmaan sadan seuran/kerhon jäsenillä, jos käy ampumassa vain tuolla niin ei välttämättä löydä AAK:ta joka harrastuskertoja olisi ollut itse todistamassa.


Tässä on juuri hyviä pointteja miksi itsekin käyn silloin kuin ei ole ruuhkaa. Joskus oli radalle matkaa 30km sivu ja siellä oli joku 14 henkeä ampumassa (ipsc) ja kolmeen tuntiin tuli 57lks. Siinä vähän tuntui että menikö aika ja matka hukkaan. Varsinkin kun seuraavana päivänä kävin ampumassa huomattavasti enemmän kahteen tuntiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 14.02.2023 20:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

M3 kirjoitti:
late2 kirjoitti:
hongisto kirjoitti:
Yleensä AAK on aktiivinen harrastaja, joka oikeasti tietää/tuntee myös ne muut ampumaradalla käyvät henkilöt. Jos epäilyttää, niin siihen on varmasti hyvä syy.
Pienemmässä seurassa ehkä noin muttei tuota kannata yleistää. Mun "kotiampumaseurassa" practicalmonttu on auki viitenä päivänä viikossa suunnilleen klo 11-20, loppuinakin .22 LR aseille. Itse käyn pääosin päivällä, eikä muita paljoa näy, enkä tunne juuri kuin vanhoja aktiiveja. Sulan maan aikaan on kerran viikossa ohjatut harjoitukset tai seurakilpailu, mutta "kokeneita aktiiveja" on niin paljon ettei nakki osu kuin kerran kesässä. Eikä noissa kaikki käy, kun tahtoo olla enempi odottelua ja sosiaalista toimintaa.

Lennoston toimintaradalla käyttöoikeus on varmaan sadan seuran/kerhon jäsenillä, jos käy ampumassa vain tuolla niin ei välttämättä löydä AAK:ta joka harrastuskertoja olisi ollut itse todistamassa.


Tässä on juuri hyviä pointteja miksi itsekin käyn silloin kuin ei ole ruuhkaa. Joskus oli radalle matkaa 30km sivu ja siellä oli joku 14 henkeä ampumassa (ipsc) ja kolmeen tuntiin tuli 57lks. Siinä vähän tuntui että menikö aika ja matka hukkaan. Varsinkin kun seuraavana päivänä kävin ampumassa huomattavasti enemmän kahteen tuntiin.


Sitä "sosiaalista toiminnasta" ja järjetön odottaminen ja p-s-k-n-puhuujien äänisaastesta olen samaa mieltä.

Kuitenkin näin AAK kannalta se on hyvä asia; tiedät kuka käy radalla ja kuka ei. Vakioampujalle on paljon helpompi kirjoittaa todistus ilman epäilyjä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 12965

LähetäLähetetty: 14.02.2023 22:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös ne AAK-pätevyydet olleet voimassa 10v kerrallaan? Onko kaikki saaneet ne uusittua vai onko pätevyydet menneet jo vanhaksi kuinka monella ? Kurssejahan on pidetty koronavuosina tosi nihkeästi eli ei käytännössä ollenkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11045

LähetäLähetetty: 14.02.2023 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hongisto kirjoitti:
Yleensä AAK on aktiivinen harrastaja, joka oikeasti tietää/tuntee myös ne muut ampumaradalla käyvät henkilöt. Jos epäilyttää, niin siihen on varmasti hyvä syy.


Toisinaan joo, mutta esim ite olen kahden, 600 ja 190 jäsenisten seurojen AAK, ja toisessa on vain res. lajeissa on jotain ohjattua harjoittelua, toisessa ei mitään, joten aika harva on mitenkään tuttu. No ehkä ilma-aseradalla kävijät.

AAKn hommahan ei nimenomaan ole valvoa/kouluttaa ketään, periaatteessahan AAK on olemassa että harrastajat saa lupia.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com