OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Ampuma-asekouluttajan todistuksia, kokemuksia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 735

LähetäLähetetty: 15.02.2023 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Solifer kirjoitti:
Eikös ne AAK-pätevyydet olleet voimassa 10v kerrallaan? Onko kaikki saaneet ne uusittua vai onko pätevyydet menneet jo vanhaksi kuinka monella ? Kurssejahan on pidetty koronavuosina tosi nihkeästi eli ei käytännössä ollenkaan.


Kyllä niitä pidettiin ja nihkeästi kyllä, piti olla tarkkana ja seurata poliisin www-sivut muuten olisi mennyt ohi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 735

LähetäLähetetty: 15.02.2023 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
...

AAKn hommahan ei nimenomaan ole valvoa/kouluttaa ketään, periaatteessahan AAK on olemassa että harrastajat saa lupia.


Kyllä ja itse edustan "Aseita Kansalle" puoluetta.

On kuitenkin se vaara että aivan väärälle henkilölle tulee kirjoitettu todistus. Jos ase käytetään väärin niin hyvin luultavasti AAKn todistuksen perustelut tutkitaan. Sen takia olen itse pitänyt kiinni siitä että pöytäkirjat ja/tai muut perustelut on oltava selvästi kunnossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 15.02.2023 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

zeke kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:
...

AAKn hommahan ei nimenomaan ole valvoa/kouluttaa ketään, periaatteessahan AAK on olemassa että harrastajat saa lupia.


Kyllä ja itse edustan "Aseita Kansalle" puoluetta.

On kuitenkin se vaara että aivan väärälle henkilölle tulee kirjoitettu todistus. Jos ase käytetään väärin niin hyvin luultavasti AAKn todistuksen perustelut tutkitaan. Sen takia olen itse pitänyt kiinni siitä että pöytäkirjat ja/tai muut perustelut on oltava selvästi kunnossa.


Toki. Sitä tosin olen miettinyt että kun tietoisesti en noita itselleni talleta, vaan poistan materiaalit (päiväkirjat+todistuksen) kun olen kirjoittanut todistuksen. Niin se kai menee jo GDPR:n mukaankin. Että en kyllä pysty enää 3kk:aan jälkeen noita muistamaan.
AAk:han ei ole myöskään polisin materiaalin mukaan vastuussa "mistään".
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1830

LähetäLähetetty: 15.02.2023 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toimareilla näkyy juuri olevan keskustelu jossa puhutaan siitä että joku kirjoittanut päivää vaille 2 vuotta olevan todistuksen ja sen ovat hylänneet.
Tästä herää kysymys että kumpiko se aika nyt on vuosi vai kaksi? Kuulin kesällä erään tarinan jossa oli kirjoitettu 2 vuotta ja olikohan joku 70 kertaa kahdelta vuodelta niin se oli hylätty siksi kun kyseinen paikallinen laitos oli vaatinut vuoden todistuksen. Eikä ollut kelvannut se että olisi vaan siinä tiskillä jakanut kahdella ne harrastuskerrat.
Itsekin 2 vuotta sitten vein yhdeltä vuodelta olevan lapun ja se kelpasi. Eikä AKK:kaan sanonut mitään muuta kun laitoin hänelle viestiä.

edit. onko siis jossakin harrastustodistuksessa (vanha lupa ja harrastustodistaminen) ja uutta lupaa hakiessa tuosssa ajassa eroa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 735

LähetäLähetetty: 15.02.2023 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

M3 kirjoitti:
Toimareilla näkyy juuri olevan keskustelu jossa puhutaan siitä että joku kirjoittanut päivää vaille 2 vuotta olevan todistuksen ja sen ovat hylänneet.
Tästä herää kysymys että kumpiko se aika nyt on vuosi vai kaksi? Kuulin kesällä erään tarinan jossa oli kirjoitettu 2 vuotta ja olikohan joku 70 kertaa kahdelta vuodelta niin se oli hylätty siksi kun kyseinen paikallinen laitos oli vaatinut vuoden todistuksen. Eikä ollut kelvannut se että olisi vaan siinä tiskillä jakanut kahdella ne harrastuskerrat.
Itsekin 2 vuotta sitten vein yhdeltä vuodelta olevan lapun ja se kelpasi. Eikä AKK:kaan sanonut mitään muuta kun laitoin hänelle viestiä.

edit. onko siis jossakin harrastustodistuksessa (vanha lupa ja harrastustodistaminen) ja uutta lupaa hakiessa tuosssa ajassa eroa?


5:n vuoden välein pitää osoittaa harrastuksen jatkuvuutta jos on määräaikainen käsiaselupa: vähintään 4 harrastuskertaa vuoden aikana.

Muuten jos on 2v vailla yksi päivää niin voi helposti kirjoittaa uusi todistus ja pidentää aikaa päivällä (edellyttäen että 10 kertaa mahtuu aikaikkunaan).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
M3
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2006
Viestejä: 1830

LähetäLähetetty: 15.02.2023 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo, mutta onko sitten johonkin muuhun tuo 2 vuoden aikaväli vaatimus? esim jos hakee uutena harrastajana erva ase lupaa tai miksi tuolla on ollut maininta että piti kirjoittaa kahdelta vuodelta todistus ja olikin lipsahtanut yhden päivän ero ja se olivat hylänneet laitoksella?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 15.02.2023 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uuteen pistoolilupaan on 2v harrastusvaade.

Erva ja jatkuminen menee sitten vuodella.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 15.02.2023 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eniten persiistä tässä on ettei poliisi ohjeista tai tiedotaAAK:eja mitenkään, edes lakimuutoksista. Esim nuo erva -pykälät ja lipastulkinnat oli aika itseopiskelua.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15317

LähetäLähetetty: 15.02.2023 13:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
Eniten persiistä tässä on ettei poliisi ohjeista tai tiedotaAAK:eja mitenkään, edes lakimuutoksista. Esim nuo erva -pykälät ja lipastulkinnat oli aika itseopiskelua.
Kun ervoitin pari pistoolia niin sopivan AAK-todistuksen muodon hierominen oli aika taidetta. Mun "koti-AAK" oli hommaamassa samaan aikaan ervakivääriä ja selvitteli vaadittavan todistuksen muotoa laitokselta. Sittenkin otti pari iterointikierrosta että pystyin toimittamaan AAK-todistuksen joka kelpasi, olimme ns. eturintamassa asiassa liikkeellä. Ehkä liittyi jotenkin tuohon erva-ase hössötykseen yleisesti. Olin nuo pyssyt hommannut pari vuotta aiemmin, sama AAK sattui epähuomiossa kirjoittamaan harrastuksen jatkamistodistuksen, laitokselta soitettiin kun käsittelivät hakemuksia, "noin teknisesti sulla on väärä AAK todistus mutta tämä kelpaa tällä kertaa". Erva-asehössötykseen liittyi myös ampumaseuran yms. jäsenyyden todistaminen. Ei kelvannut ote maanpuolustusrekisteristä jossa näkyi että late on liittynyt ARU:un 1985 eikä jäsenyys ole päättynyt. Piti hommata seuran sihteeriltä todistus siitä että olin ollut jäsen vähintään vuoden. Kun tuota pyysin niin kommentoin sihteerille "pidä pohja käsillä, näitä kysytään kohta lisää".

Vähän sivusta, toimareiden keskustelupalstalla tuotiin esille myös se että harrastuksen jatkuminen pitää ilmeisesti osoittaa ervakiväärille ja pistoolille (erva tai sopivan uusi) erikseen. Joskin tämähän on luvanhaltijan ongelma, ei AAK:n.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jussi72
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 1631

LähetäLähetetty: 15.02.2023 22:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuntuu jännältä, että vieläkin löytyy väkeä, jotka kuvittelevat, että tuo harrastuksen todistaminen on jotenkin läpihuutojuttu tai vapaaehtoista.
Eli nimenomaan noissa .22 lyhyiden urheiluperusteisissa määräaikaisluvissa.

Teen jonkin verran vuoroja radalla ammunnanvalvojana ja pari kertaa on jonkinlainen puolikaveri käynyt kysymässä, että voisinko kirjoittaa muutaman harrastuskerran ”takautuvasti” kun pitäisi poliisille todistaa ja lupa menee kohta vanhaksi.

Sitten kun olen kysynyt, että oletko käynyt täällä ampumassa, niin ”Niin no en oo kerinny radalle, mut kyl mä on mökillä ammuskellut” ”Eks sä ny vois kirjottaa, ei kai se niin tarkkaa ole”

Olen todennut, että en voi, jos jotenkin tuosta kävisi käry, niin voisi omatkin luvat olla äkkiä katkolla.

”!&%¤#"! nihilisti, haista !&%¤#”
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 16.02.2023 08:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jussi72 kirjoitti:
Tuntuu jännältä, että vieläkin löytyy väkeä, jotka kuvittelevat, että tuo harrastuksen todistaminen on jotenkin läpihuutojuttu tai vapaaehtoista.
Eli nimenomaan noissa .22 lyhyiden urheiluperusteisissa määräaikaisluvissa.

Etenkin noissa SAL:n pistoolilajien ikämiesharrastajissa on paljon noita, jotka ei kai sitten ole kuulleetkaan moisesta. Monesti kun siirrytään 60- tai 70v sarjaan ja tulee halu päivittääkin vielä kerran se vakiopistooli, niin tämä todisteluhomma tulee yllätyksenä eteen. Vaikka vaarit on suht aktiivisia ampujia ja kisaajia.

Noissa on kai AAK:eissa kahta koulukuntaa, että pitääkö kerrat olla todistettuja. Itse olen linjannut että jos on oma ase ja joku rata missä ampuu, niin omat päiväkirjamerkinnät riittää.
Ekan lyhyen aseen ostajilla nuo todistelut onkin sitten yleensä jo kunnossa.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Solifer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Maa 2005
Viestejä: 12984

LähetäLähetetty: 16.02.2023 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

M3 kirjoitti:
joo, mutta onko sitten johonkin muuhun tuo 2 vuoden aikaväli vaatimus? esim jos hakee uutena harrastajana erva ase lupaa tai miksi tuolla on ollut maininta että piti kirjoittaa kahdelta vuodelta todistus ja olikin lipsahtanut yhden päivän ero ja se olivat hylänneet laitoksella?


Miksikö ? Koska kyykytys.

Jos etsit järkeä järjettömyyksistä niin epäonnistut surkeasti. Älä turhaan edes yritä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2198

LähetäLähetetty: 16.02.2023 15:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensimmäistä lupaa hakiessani ei ollut tietenkään mitään todistuksia, kun en laukaustakaan ollut aseella ampunut. Edes metsästysseuran jäsenyyttä ei tuolloin ollut. Ainoat meriitit olivat satunnaiset kokeilut muiden aseilla, sen tarkemmin määrittelemättömät ammuntakerrat ilmakiväärillä ja tietysti metsästyskurssi + tutkinto. Määräaikainen (3 v) lupa haulikolle tuli.

Tuon jälkeen aloin pitää päiväkirjaa, aluksi paperilla, mutta aika pian siirsin sen exceliin. Mitään allekirjoituksia en siihen ottanut. Todistuksena oli kopiot haulikkoradan harjoituskorteista, joihin on siis vain merkattu kierrosten päivämäärät. Kävin myös haulikkokoulun päivän kurssin, josta sain allekirjoitetun paperin. Lisäksi olin liittynyt metsästysseuraan, josta sain todistuksen jäsenyydestä ja aktiivisesta osallistumisesta toimintaan. Laukauksista ei ollut puhetta, kun olin mukana hirvi- ja peuraporukassa aseettomana koejäsenenä. Nämä yhdessä riittivät. Samalla hain luvat kahdelle muullekin aseelle, näistä .22lr urheiluammuntaperusteella. Päiväkirjassa oli nettiosoitteet sivuille, jossa näkyi osallistumiseni kilpailuihin ja kisan tulokset. Ei ongelmaa, vaikka ollaan Varsinais-Suomen poliisilaitoksen alueella.

Hauska yksityiskohta määräaikaisen luvan ajalta oli se, kun jouduin sattumalta haulikkoradalla ratavalvojaksi (vuorossa ollut ei saapunut paikalle). Tuolloin toinen kaveri oli samassa tilanteessa kuin minä. Tämäkin piti päiväkirjaa ja kuittasin hänelle tämän suoritukset. Mutta mikäs siinä, kai ratavalvojana voi tässäkin asemassa olla, vaikkei todistuksia kirjoittavan kouluttajan oikeuksia olekaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 16.02.2023 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
Ensimmäistä lupaa hakiessani ei ollut tietenkään mitään todistuksia, kun en laukaustakaan ollut aseella ampunut. Edes metsästysseuran jäsenyyttä ei tuolloin ollut. Ainoat meriitit olivat satunnaiset kokeilut muiden aseilla, sen tarkemmin määrittelemättömät ammuntakerrat ilmakiväärillä ja tietysti metsästyskurssi + tutkinto. Määräaikainen (3 v) lupa haulikolle tuli.

Tuon jälkeen aloin pitää päiväkirjaa, aluksi paperilla, mutta aika pian siirsin sen exceliin. Mitään allekirjoituksia en siihen ottanut. Todistuksena oli kopiot haulikkoradan harjoituskorteista, joihin on siis vain merkattu kierrosten päivämäärät. Kävin myös haulikkokoulun päivän kurssin, josta sain allekirjoitetun paperin. Lisäksi olin liittynyt metsästysseuraan, josta sain todistuksen jäsenyydestä ja aktiivisesta osallistumisesta toimintaan. Laukauksista ei ollut puhetta, kun olin mukana hirvi- ja peuraporukassa aseettomana koejäsenenä. Nämä yhdessä riittivät. Samalla hain luvat kahdelle muullekin aseelle, näistä .22lr urheiluammuntaperusteella. Päiväkirjassa oli nettiosoitteet sivuille, jossa näkyi osallistumiseni kilpailuihin ja kisan tulokset. Ei ongelmaa, vaikka ollaan Varsinais-Suomen poliisilaitoksen alueella.

Hauska yksityiskohta määräaikaisen luvan ajalta oli se, kun jouduin sattumalta haulikkoradalla ratavalvojaksi (vuorossa ollut ei saapunut paikalle). Tuolloin toinen kaveri oli samassa tilanteessa kuin minä. Tämäkin piti päiväkirjaa ja kuittasin hänelle tämän suoritukset. Mutta mikäs siinä, kai ratavalvojana voi tässäkin asemassa olla, vaikkei todistuksia kirjoittavan kouluttajan oikeuksia olekaan.

Liekkö metästysperusteella noilla ammuntakerroilla mitään merkitystä. Jos nyt haittaakaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15317

LähetäLähetetty: 16.02.2023 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikä tyypillisesti käytettyihin metsästysaseisiin tarvitse AAK-todistusta. Tuskin edes ampumapäiväkirjaa todistettujen merkintöjen kanssa. Sinälläänhän ammunnanharjoittelun todistaja voi ymmärtääkseni olla kuka tahansa, tarvinne mitään valvojastatusta. Kun käyn paljon yksin radalla niin vitsailinkin että pitäiskö pysäyttää joku kuorkkikuski ja pyytää nimmari, meillä on aita practicalmonttujen edessä mutta se on niin matala että hytistä näkee yli.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com