OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Lahtivajan kustannukset voivat yllättää
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20080
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 20.02.2023 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tokihan oman saaliinsa voi käsitellä nytkin vaikka puunoksassa.

Nyt kun nuo lihankäsittelytilat on seuralla kunnossa, niin itseäni on alkanut kiinnostaa myös tuollainen jenkkityylinen ”punaniskahomma” teurastustouhuissa. Eli homma tehdään omalla ranchilla.

Käsittääkseni täälläkin osa kavereista on pikkusorkille rakennellut näitä omia riiputus- ja käsittelysysteemeitä. Siinä alkaa olla ”miesluolameininkiä” tosissaan.

Kaveri mottasi juur villisian, oli eka seuran alueelta, mutta tuskin viimeinen. Ollaan muistaakseni sovittu, että varmuuden vuoksi ei viedä sikoja lahtivajalle.

Tuossakin hyvä tekosyy miettiä jotain omalle tontille. Kinneri ja väkipyörävinssi on jo katoksessa. Sopivalla kelillä ehkä joku ”riiputuspussi” voisi olla ratkaisu.

Hyvin suunniteltu on täysin tekemätön Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11049

LähetäLähetetty: 20.02.2023 21:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itseasiassa mietin samaa muutaman kerran syksyllä, kun puolenyön maissa pestiin tuollaista valkoiseksi rapattua viimeisen päälle jahtitilaa yhden peuran nylyn jäljiltä. Aikasuhdehan on luokkaa nylky 10min ja pesu 50min.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ramiwolf
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Jou 2017
Viestejä: 2115
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 20.02.2023 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen, noiden uusien ja useimmiten "nuorempien" jäseneksi hakemisista ja valitsimisista on seuraavanlaisia huomioita omalta kohdalta mm. parin metsästysseuran osalta.

Toisessa seurassa meillä ei ole maanomistajia ollenkaan, ollaan mm. yhden ison metsäfirman vuokramailla ja osa yhteismaita.
Tuonne seuraan on otettu parhaimmillaan kait seitsemän uutta jäsentä yhtenä vuonna ja muutamia useampana vuotena.

Pakkohan se on ollut ottaa uusia mukaan toimintaan piristämään ja koska jäsenmäärä olisi tippunut liiaksi.
Suurin osa uusista jäsenistä on ollut kohtuu hyvin toiminnassa mukana, tosin aika pientähän tuon seuran toiminta on ollut.

Metsästyksen lisäksi mm. puutalkoita, rakennusten kunnossapitoa ja kaikenlaista pientä uudistushommaa metsästysalueella.

Omaa lahtivajaa ei ole, ennen hoidettiin hirvet erään jäsenen tiloissa, nyt ollaan saatu vuokrattua tutulta seuralta todella hienoa lahtivajaa 30 euroa per hirvi ja hyvin on toiminut homma.

Sitten sellainen asia, että jos ei käy metsästysalueen talkoissa yhtä kertaa ennen syksyä tai maksa talkoissa käymättömyyden takia talkoomaksua, niin ei ole sinä vuonna metsästysoikeutta.
Uusien jäsenien johdosta seuran toiminta on piristynyt ja hommat ovat jakaantuneet laajemmalle joukolle, kiitos uusien jäsenien.
Tässä seurassa on tällä hetkellä reilu 50 jäsentä ja olen tuon seuran pj.

Sitten toisen metsästysseuran osalta, jossa kaikki varsinaiset jäsenet ovat maanomistajia tai heidän sukulaisiaan ja joukossa jokunen mökkiläinenkin.
Tuossa seurassa jäsenmäärä pyörii 120 kieppeillä.
Tuossakin seurassa on otettu näitä uusia jäseniä joka vuosi noin 1-3 per vuosi.

Osa uusista jäsenistä on ollut hyvä lisä ja piristys mm. erilaissa talkootöissä ja osa on ollut yllättävän passiivisia.
Jos ison maanomistajan jälkikasvu ehtii vain jahteihin osallistumaan, niin minkäs teet.

Se mikä on ollut hienoa, että moni pienemmän alueen omistava maanomistaja on ollut innokas näyttämään seuralle, että hänet on kannattanut valita jäseneksi seuraan.
Nämä jäsenet ovat olleet erittäin hyvä lisä nykyisien aktiivien töitä helpottamaan etenkin talkoissa.
Tässä seurassa on mahdollista valita myös ns. vuosijäseniä isommalla vuosimaksulla ja täydellä metsästysoikeudella mukaan toimintaan.
Ja mikä ilahduttavinta, niin nämä vuosijäsenet ovat olleet erittäin aktiivisia osallistujia seuran toimintaan monin eri tavoin.
Lisäksi seura on saanut aika kivan summan myös rahaa näiltä vuosijäseniltä vuosittain
Tälle seuralle on hankittu oma erittäin edullinen toimitila ja tehty siihen myös lahtivaja kylmiöineen
Tässä seurassa olen johtokunnan jäsen, varapuheenjohtajan hommasta kieltäydyin.

Sitten olen huomannut, että myös veneseuratoiminnassa uusien jäsenien mukaan ottaminen jäseniksi piristää seuran toimintaa.
Meillä otetaan mukaan vuosittain useampia uusia jäseniä, tosin tässäkin seurassa, kuten niin monessa muussakin seurassa, myös eroamisia tapahtuu silloin tällöin.
Tässä seurassa on jäseniä n. 120 henkeä ja olen tässä seurassa myös pj.

Sitten ampumaseurassa, johon olen kuulunut jo 51 vuotta, on myös ongelmana se, että jäsenistö vanhenee ja uusille jäsenille olisi kova tarve.
Vaikka nykyiset seuran vetäjät ovat hyvin aktiivisia ja osaavia, niin lisäavun tarve olisi iso myös tässä seurassa.
Rahan ja tekijöiden määrä on vain laskussa tässäkin seurassa.
Uusia jäseniä otettaisiin siis ilomielin mukaan seuran toimintaan joka tasolla.

Radalla kävijöiden määrää ja radan käyttöä yleensäkin pyritään liisäämään mm. koulujen luokkia viemällä tutustumaan rataan, jossa he pääsevät kokeilemaan ampumista ohjatusti.
Myös monille työpaikkojen ym. porukoiden henkilöstölle järjestetään näitä tutusmistilaisuuksia, jossa on mahdollista kokeilla ammuntaa lajina.

Itse olen taas alkanut käymään tuolla radalla, kun kävijämääriä pitäisi saada nostettua ja olen vienyt samalla seuran ulkopuolista väkeä tuonne ampumaan liikkuvan maalin tauluihin.

Seuran jäsenmäärä on ollut aikoinaan useampi sata, mutta tämän hetken tarkkaa määrää en uskalla arvata.
Itse olen aikoinaan kuulunut tuon seuran johtokuntaa useita vuosia.

Olen kyllä monessa muussakin seurassa jäsenenä, mutta väittäisin aika monessa seurassa ogelmien olevan samansuuntaisia.

Keski-ikä nousee, nuoret jäsenet vähissä, aktiiviset jäsenet uhanalaisia lajeja, samat (vähäiset) tekijät "joutuvat" vuodesta toiseen hoitamaan hommat eikä tunkua ole toimintaa vetämään oikein millään kohdin.

Mitä tehdä tilanteen muuttamiseksi ?

Jos ehdotat metsästysseuroissa tarpeen ottaa (helpommin) uusia jäseniä, niin saat helposti kommentteina että, niillä pitää olla riittävästi maata, ennen kuin voidaan valita jäseneksi.

Tässä kohdin on vain se realismi vastassa, että jos jollakin "isommalla" maanomistajalla onkin sitä jälkikasvua, niin onko ne kiinnostuneet mistä harrastuksesta ja jos ovatkin jopa metsästyksestä kiinnostuneet, niin eipä noita yleensä näy seuran yhteissä erilaisissa talkoissa.
Tosin, onneksi on poikkeuksiakin.

Tämä maanomistajien nykyinen jälkikasvu ei kuitenkaan yleensä riitä poistamaan sitä ongelmaa, että jäsenistön keski-ikä kasvaa koko ajan, jäsenistö vähenee ja mikä tärkeintä, se aktiivisin jäsenistö vähenee koko ajan yhä enemmän.

Siis ellei ymmärretä, että niitä uusia aktiivisia jäseniä tarvitaan hankkia myös jollain muulla tavalla, kuin sillä aiemmin käytäntönä olleena tapana, jolloin maanomistajien lapset ja sukulaiset riittivät määrällään korvaamaan seuroissa pois jääneet ja ikääntyneet jäsenmäärät.

Jos porukan keski-ikä nousee ja aktiiviset tekijät vähenee, niin jossain vaiheessa ne korvaamattomatkaan ei vain enää pysty hoitamaan noita kaikkia seuran välttämättömiä asioita, saati pysty edes metsästämään.

On kaikkien etu seuroissa, että saataisiin uutta väkeä avuksi, ja eihän ihan kaikkia tarvitse valita, jos jäseneksi hakijaan ei olla tyyväisiä.
Tosin, tää oli vain mun yleinen mielipide tästä asiasta ja tilanteita on monenlaisia eri seuroissa, mutta myös "seuraelämä" on valintoja täynnä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16650
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 21.02.2023 06:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Tokihan oman saaliinsa voi käsitellä nytkin vaikka puunoksassa.

Nyt kun nuo lihankäsittelytilat on seuralla kunnossa, niin itseäni on alkanut kiinnostaa myös tuollainen jenkkityylinen ”punaniskahomma” teurastustouhuissa. Eli homma tehdään omalla ranchilla.

Käsittääkseni täälläkin osa kavereista on pikkusorkille rakennellut näitä omia riiputus- ja käsittelysysteemeitä. Siinä alkaa olla ”miesluolameininkiä” tosissaan.

Kaveri mottasi juur villisian, oli eka seuran alueelta, mutta tuskin viimeinen. Ollaan muistaakseni sovittu, että varmuuden vuoksi ei viedä sikoja lahtivajalle.

Tuossakin hyvä tekosyy miettiä jotain omalle tontille. Kinneri ja väkipyörävinssi on jo katoksessa. Sopivalla kelillä ehkä joku ”riiputuspussi” voisi olla ratkaisu.

Hyvin suunniteltu on täysin tekemätön Smile



Kyllä minä ainakin olen kotona käsitellyt liki kaikki kauriit, varmasti kymmeniä peuroja ja ainakin 3 hirveä tulee mieleen.

Kevätkauris mahtuu kylmiöön hyvinkin ja usein peuroja jos on tosi kova pakkanen niin saan lämpimässä käsitellä ja säilöä, kopilla betonilattian pesu hyvin vaikeaa kun jäätyy veri kiinni.

Parissa paikassa katossa nosturi, eipä se muuta niin vaadi.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20080
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 21.02.2023 08:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ramiwolf kirjoitti:


Sitten sellainen asia, että jos ei käy metsästysalueen talkoissa yhtä kertaa ennen syksyä tai maksa talkoissa käymättömyyden takia talkoomaksua, niin ei ole sinä vuonna metsästysoikeutta.


Omassakin seurassa on joskus ollut käytössä tämäntyyppinen ”tekemättömästä talkootyöstä laskuttaminen”. Sellainen käsitys on tullut, että jos joku tuon haluaa jostain syystä riitauttaa, niin voi tulla sanomista. Silloin kun homma toimii yhteisymmärryksessä, niin toimii.
Ehkä tuollainen ongelmatilanne voisi syntyä silloin, jos joku on pystynyt itselleen tavalla tai toisella hommaamaan sellaisen statuksen, ettei tunne olevansa tervetullut edes talkoisiin.

Ramiwolf kirjoitti:


Sitten toisen metsästysseuran osalta, jossa kaikki varsinaiset jäsenet ovat maanomistajia tai heidän sukulaisiaan ja joukossa jokunen mökkiläinenkin.
Tuossa seurassa jäsenmäärä pyörii 120 kieppeillä.
Tuossakin seurassa on otettu näitä uusia jäseniä joka vuosi noin 1-3 per vuosi.

Osa uusista jäsenistä on ollut hyvä lisä ja piristys mm. erilaissa talkootöissä ja osa on ollut yllättävän passiivisia.
Jos ison maanomistajan jälkikasvu ehtii vain jahteihin osallistumaan, niin minkäs teet.


Ainakin meillä on otettu ilolla vastaan maanomistajien jälkikasvu, jos niitä on vaan seuraan saatu. Eikä noiden ”talkoopäivistä” ole kyllä kukaan nähnyt vaivaa. Tuo on oikeastaan se tapa, jolla syntyy seuran vankin kytkös maanomistukseen tulevaisuudessakin.

Meillä on seurassa noin kolmasosa ”sorkkajahtaajia”, eli pienriistametsästäjiä on valtaosa. Meillä on ollut kohtuullisen avoin jäsenpolitiikka pitkään. Vuosien varrella poistumasta huolimatta jäsenmäärä on tainnut nousta jostan 145 jäsenestä yli 180 jäseneen, eli tuoreitakin jäseniä on aika paljon. Ja noista ihan jokunen on tullut mukaan sorkkahommaan, vaikka tuo on avointa kaikille jäsenille.

Olen aika lailla ihmetellyt esimerkiksi sitä, miten vaikea seurajohdon on löytää johonkin heinäkuun riistakolmiolaskentaan vuosittain väkeä. Pelkästään koejäseniä on ollut aina seurassa sen verran, että vähintään yhden sivun laskeminen olisi pitänyt onnistua noilla. Kyllähän se niin vaan pakkaa olemaan, että jos sorkkajahtaajat ei kolmiota laske, se jää laskematta. Taitaa se laskijoiden keski-ikäkin olla äkkiä 60+... Ja kyseessähän on 100% pienriistapuolen hommaa.

On toki ollut hyviäkin ja aktiivisia seuraan tulijoita.

Mutta kyllä tuo tuntuu jotenkin vaikuttaneen seurajohdon(kin) asenteisiin uusien jäsenten ottamisesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20080
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 21.02.2023 08:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:


Kyllä minä ainakin olen kotona käsitellyt liki kaikki kauriit, varmasti kymmeniä peuroja ja ainakin 3 hirveä tulee mieleen.


Olen ajatellut, että ehkä suurin saanto tuommoisessa ”kotiteurastuksessa” tulisi niissä pohdinnoissa kylällä; ”Minkäköhän se oikeasti ampui”, ”Miksiköhän se ei tuonut sitä lahtivajalle”, ”Montakohan se ampui oikeasti”, ”Montakohan se on ampunut jo tälle syksyllä kotiteurastukseen”, "Oli kuulemma ostanut toisen pakastimen", "Täytyy myydä fasepookissa riistanlihaa omaan piikkiin, kun ei tommosia määriä kukaan itse syö"…
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20080
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 21.02.2023 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:

Kevätkauris mahtuu kylmiöön hyvinkin ja usein peuroja jos on tosi kova pakkanen niin saan lämpimässä käsitellä ja säilöä, kopilla betonilattian pesu hyvin vaikeaa kun jäätyy veri kiinni.


Meillä on tosiaan nykyään koko lahtivajassa lattialämmitys. Ja peruslämmöt päällä jatkuvasti. Talvellakin leikkaaminen aika kuningashommaa, kun ei ole pakkasta ja lämmin vesi jne.

Olen ihmeenä pitänyt, ettei vanhalla lahtivajalla kukaan halkaissut koskaan päätään tai puukottanut kaveria: Betonilattia jäätyi ja sitten ”siihen päälle muovi ettei lattia tahreennu lisää”. Voi jeesus, mitä akrobaattitemppuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3959

LähetäLähetetty: 21.02.2023 09:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

[quote="Lahtinen"][quote="valmet 412s"]
Kevätkauris mahtuu kylmiöön hyvinkin ja usein peuroja jos on tosi kova pakkanen niin saan lämpimässä käsitellä ja säilöä, kopilla betonilattian pesu hyvin vaikeaa kun jäätyy veri kiinni.
[/quote]

Meillä on tosiaan nykyään koko lahtivajassa lattialämmitys. Ja peruslämmöt päällä jatkuvasti. Talvellakin leikkaaminen aika kuningashommaa, kun ei ole pakkasta ja lämmin vesi jne.

Olen ihmeenä pitänyt, ettei vanhalla lahtivajalla kukaan halkaissut koskaan päätään tai puukottanut kaveria: Betonilattia jäätyi ja sitten ”siihen päälle muovi ettei lattia tahreennu lisää”. Voi jeesus, mitä akrobaattitemppuja.[/quote]

Ruhot saattoivat talvella jäätyä ja syksyllä oli kiire ettei mätäne. Ei tule tässä asiassa yhtään surku wanhoja hywiä aikoja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2198

LähetäLähetetty: 21.02.2023 09:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika etäiseltä kuulostaa nuo olosuhteet siihen, mitä yleensä kerrotaan riistan arvostuksesta ja laadukkaista raaka-aineista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5211
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 21.02.2023 09:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Olen aika lailla ihmetellyt esimerkiksi sitä, miten vaikea seurajohdon on löytää johonkin heinäkuun riistakolmiolaskentaan vuosittain väkeä. Pelkästään koejäseniä on ollut aina seurassa sen verran, että vähintään yhden sivun laskeminen olisi pitänyt onnistua noilla. Kyllähän se niin vaan pakkaa olemaan, että jos sorkkajahtaajat ei kolmiota laske, se jää laskematta. Taitaa se laskijoiden keski-ikäkin olla äkkiä 60+... Ja kyseessähän on 100% pienriistapuolen hommaa.

Tämä se on hupaisa yksityiskohta. Jos ajankohtaa sovitaan joskus touko-kesäkuun vaihteessa niin innokkaita tuntuu WA-ringissä olevan. Juhannukselta alkaa sitten ilmaantua muita menoja tai sitten asian härmistyessä ilmoitetaan, että kun tieto tuli näin myöhään. Tuo "myöhässä" tullut tieto on sama selitys sille päivälle, kun ammutaan leikkimielinen kisa naapuriseuran kanssa. Vaikka se päivä on ollut se ja sama niin kauan mtä minä olen ollut mukana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16650
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 21.02.2023 09:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:


Kyllä minä ainakin olen kotona käsitellyt liki kaikki kauriit, varmasti kymmeniä peuroja ja ainakin 3 hirveä tulee mieleen.


Olen ajatellut, että ehkä suurin saanto tuommoisessa ”kotiteurastuksessa” tulisi niissä pohdinnoissa kylällä; ”Minkäköhän se oikeasti ampui”, ”Miksiköhän se ei tuonut sitä lahtivajalle”, ”Montakohan se ampui oikeasti”, ”Montakohan se on ampunut jo tälle syksyllä kotiteurastukseen”, "Oli kuulemma ostanut toisen pakastimen", "Täytyy myydä fasepookissa riistanlihaa omaan piikkiin, kun ei tommosia määriä kukaan itse syö"…



Eipä ole tarvinnu päätään vaivata eikä ole kukaan kyyläämään tullut, kopilla kyllä käydään ruhoja tutkimassa iltaisin ja päättelemässä asioita... Ei ruhon kopilla nylky siitä tee yhtään laillisempaa.

Tuo määrä minullakin - 97 vuodesta ja hirvet kopilta tuotuna koiranruuaksi kun sinne ei haluttu haavakoita ja kolarimätää.


Heeron kommettiin niin mitä osaa riistan arvostuksessa tarkoitit?

Jos - 15 asteen pakkasessa lattialla olevan jäätyneen veren hygienisuus vertautuu lihan pakastuksen eroihin niin kerro toki. Tottakai lattiat putsataan kiehuvalla vedella ja puhdistusaineilla mutta juuri jokin kauriinresun 10min nylky ja 50min siivous ei ole niin järkiperäistä aina.


Itse arvelisin tuon lämpimän tilan ja lattialämmityksen nostavan bakteerikasvun aivan eri luokkaan jos jotain johonkin rakoseen jää.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3959

LähetäLähetetty: 21.02.2023 09:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. On kylmiötä ja olosuhdevalvontaa, peuran ollessa noin 10-15min siistimineen orressa ja se siivous sitten sen vajaan tunnin. Lihankäsittely x määrää aikaa ja siivous taas tunnin luokkaa. En valita, saan hyvää mureaa lihaa siististi, vaikka kuluja on niin itsellä kuin seurallakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20080
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 21.02.2023 09:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heero kirjoitti:
Aika etäiseltä kuulostaa nuo olosuhteet siihen, mitä yleensä kerrotaan riistan arvostuksesta ja laadukkaista raaka-aineista.


Itse olen parikin kertaa pohtinut, että kun eletään tämmöisessä Sääntö-Suomessa…

Missä vaiheessa tuohon ”luvan alla olevan” riistanlihan käsittelyyn tulee se ”elintarvikehuoneistohomma” pakolliseksi. Yleinen salaisuushan taitaa olla, että riistanlihaa myydään kohtuu paljon suhteessa siihen, monellako lahtivajalla on tuo elintarvikehuoneistostatus.

Ja missä vaiheessa tulee ”verukkeeksi se metsästäjien suojelu”, että kyllähän heidänkin pitää saada syödä elintarvikehuoneistossa käsiteltyä saalista.

Käykö niin joskus tulevaisuudessa, että et yksinkertaisesti saa Riistakeskukselta sorkkalupia haettua, jos sinulla ei ole osoittaa elintarvikehuoneistoa, jossa ruhot on tarkoitus käsitellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EIVA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Maa 2013
Viestejä: 3010
Paikkakunta: Itä-Suomi

LähetäLähetetty: 21.02.2023 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Talkoomaksuissa ei ongelmaa, yleisessä kokouksessa sovitaan
esim. jäsen maksu 100 euroa josta 50 euroa voi suorittaa talkootyönä, sama hirviporukassa, hirvilupa ym. kuluihin 200 euroa josta talkoilla voi suorittaa 50 euroa, kenenkään ei halutessaan tarvitse olla talkoissa, niet proplem.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2021
Viestejä: 2198

LähetäLähetetty: 21.02.2023 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:


Heeron kommettiin niin mitä osaa riistan arvostuksessa tarkoitit?


MikaS:n kommenttia ruhojen jäätymisestä ja kilpajuoksusta mätänemisen kanssa.

Lainaus:

Itse arvelisin tuon lämpimän tilan ja lattialämmityksen nostavan bakteerikasvun aivan eri luokkaan jos jotain johonkin rakoseen jää.


Tai sitten lämmin tila maltetaan pestä kunnolla. Tuskinpa montaakaan elintarvikehuoneistoksi hyväksyttyä on kylmillään, lämmin tila saadaan myös kuivaksi käytön välissä. Mutta toki bakteerikasvu pakkasessa olemattomaksi jää. Toivottavasti viemäritkin vetää, vaikka onkin pakkasta.

Ylipäätään ei ole mielekästä verrata kylmää ja lämmintä tilaa, kun ne lämmitystavasta riippumatta pitää olla hyvin toteutettuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 4 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com