OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 17.08.2023 15:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvin kulkee Linder jos kutosella menee 14.8kn, sehän taita olla jotain 28km/h. Taitaa vain olla noi lukemat optimiolosuhteissa, eli tyvenessä tyhjällä veneellä.

Pitää varmaanki enstalvena lueskella teoriaa noista cleaver-potkureista että pystyskö niitä mitenkään itse väsäämään. Lähinnä taka-ajatuksena saada moottoria entistä ylemmäksi, vedenotto kyllä pitäisi sitten jotenkin muuttaa niin että potkuriakselin läheltä nappais jäähdytysveden.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 19.08.2023 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Tänään pitäisi lähteä viikon reissulle, askareita riittää, yhdelle tankille laitoin tuplakoneet ja vähä hahmottelen miten veneen pakkaan ku paljon roinaa mukana. Eipä tässä ole kerennyt edes Marineria käynnissä käyttämään sen jälkeen kun uuden kaasarin siihen laitoin, näkeepä sitten ku nykii käyntiin että toimiiko. Yhdessä laatikossa on vanha kaasari, jos uus ei toimi niin vaihan vaan vanhan paikalleen.



Aattelin ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia. Lisäsin perälautaan nostosilmukat myös ulkopuolelle, ihan vaan varulta koska tuossa irtoitettavassa perälaudassa koneet on korkealla ja saattaa tulla joku vipuvarsi-ilmiö ja koko höskä irrota perästä. Pitää vielä nippusiteen kaveriksi laittas köysi. Jos irroitettava perälauta lähtee irti kampeutumaan niin ei ainakaan koneiden kera pohjaan päädy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 19.08.2023 15:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heinareita ei ole näkynyt mutta pienempiä sorsia näkyy aika runsaasti.

Koira täpinöissään 🙂

Marineri käynnisty kuin vanhalla kaasarilla ja tuntus toimivan. En ole yli 3000r/min koska samalla kaasulla on Tohatsu. Pitää ajaa se sisään valmistajan ohjeiden mukaan. Yhdellä koneella menee kolmen tonnin kierroksilla kaheksaa ja kahdella koneella 12km/h.

Juu mut eka ruokapaussi pakko pitää jo
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 19.08.2023 17:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On ne niin nättejä🙂


Nyt on sisäänajo jo siinä vaiheessa että kestää minuutin pitää kaasun pohjassa. Kone kiertää 5730r/min eli melkein maksimin(6000).
4500 kiekan jälkeen ääni muuttuu, ilmeisesti ventiloi tai kavitoi. Pitää ny vähän kokeilla ja säätää. Koiran mukaan liikaa vauhtia, täydellä kaasulla tulee keulasta aina viereen😄
Ei ilmeisesti kuitenkaan kovin nopeaa kulje, kerran vilkasin niin ei ollu ku 23 täydellä kaasulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
äRPee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2565

LähetäLähetetty: 19.08.2023 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä kuva, ja mukava kuulla että liikkuu ja jopa kulkee, on tässä vähän jännänny Laughing . Hyvännäköstä evästä, en viitti arvailla, niin mitä se on?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 19.08.2023 20:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Kuivalihaa, poron kylki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
äRPee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2565

LähetäLähetetty: 19.08.2023 21:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Okke, kiitos, liian monta sataan kilsaa alempana moisista herkuista hajuakaan, tingassa marketista italiaanojen prostituttoo, sehän on vaan röhröhiä vähän fiinimpänä. Tai no olen kyllä joskus ehtaakin poron kuivalihaa järsinyt, mutta tuollaista kylkee en nähnytkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 19.08.2023 23:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

4800 kierroksella menee 19km/h
Varmaankin ventilaatio tai kavitaatio haittaa kun täydellä kaasulla nopeus noin 25km/h,
No, kylläpä tolla nää pyynnit hoitaa ihan mallikkaasti🙂
Ihan hyödyllistä testata vähä perusteellisemmin.
Ei löydy suunnitteluvirheitä mutta löytyy virheitä jotka johtuvat siitä etten ole tarpeeksi suunnitellut. Esim ohjauksen kiinnikkeet, niissä pitäs olla muutama lovi lisää silloin kun yhdellä koneella ajaa. Rajoittaa kääntymistä jos toinen kone kipattu ylös.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 20.08.2023 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Vimosen päälle potkureiden camonaamionti😄
Kävin vähä joen nousemista testaamassa. Tavallaan toimi paremmin kuin yhdellä koneella. Pikkukoneissa ei monesti tahdo teho riittää jos kovin joki virtaa, nyt ei ollut sitä ongelmaa. Kivasti myöskin pääsi kun jompikumpi kone vastasi niin toinen kuitenkin pukkasi.

Tuplakoneissa on kyllä se huono puoli ettei potkureiden putsaamisesta veneessä tule mitään. Pakko rannassa käydä jotta saa ropellit puhtaaksi.

Alan tässä kallistua sille kannalle että tuplakoneilla hoidetaan siirtymät ja sitten pelipaikoilla nostaa toisen koneen veneen pohjalle. Silloin saisi tavallaan rusinat pullasta. Nopeutta ja vakaampi vene pitkällä matkalla ja matalassa vedessä viisheppasen helppokäyttöisyys.

26km/h on nyt huiput kun vene lastattuna viikon eräkamppeilla.

Ryobin puukkosaha mukana. Aattelin että jos noiden koneiden korkeutta tiputtaa sentillä sahaamalla perälautaa. Kokeilla miten vaikuttaa ja sitten nostaa toinen kone kyytiin. Paljon helpompaa yhdellä koneella matalikossa kuin kahdella. Ku pois lähtee niin pistää sitte tuplakoneet paikalleen.


Viimeinen muokkaaja, JyrpäJooseppi pvm 20.08.2023 21:07, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 20.08.2023 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
Hyvin kulkee Linder jos kutosella menee 14.8kn, sehän taita olla jotain 28km/h. Taitaa vain olla noi lukemat optimiolosuhteissa, eli tyvenessä tyhjällä veneellä.

Pitkälti vastaava vene kuin tuon viritetyn perämoottorin kanssa, hyvin pieni ja kevyt liukuva runko lähes tasaisella pohjalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 20.08.2023 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
JyrpäJooseppi kirjoitti:
Hyvin kulkee Linder jos kutosella menee 14.8kn, sehän taita olla jotain 28km/h. Taitaa vain olla noi lukemat optimiolosuhteissa, eli tyvenessä tyhjällä veneellä.

Pitkälti vastaava vene kuin tuon viritetyn perämoottorin kanssa, hyvin pieni ja kevyt liukuva runko lähes tasaisella pohjalla.

Omat hyvät ja huonot puolensa on pikkujollissa. Jos äyskärin ottaa mukaan niin välttämättä vene ei jaksa nousta plaaniin😄
Aikoinaan kun vesimäkärällä ajelin niin opin että reppu saa olla vain puoleksi pakattu jotta vauhtia riitti🙂
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 21.08.2023 22:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tavallaan on kyllä käyttöä tolle kiekkamittarille. Saa koneen sisäänajon ainaski tehtyä valmistajan ohjeiden mukaan. Kiekkamittarista myöskin näkee heti onko potkurissa jotain ruohoa tai mutaa kun ei maksimia saavuta. Kone (Tohatsu) kiertää nyt täydellä kaasulla n.5950r/min. Pitää varmaan kasin nousulla oleva potkuri joskus päivittää ysin nousulle niin kierrokset tippuu n.200 vaille maksimin. Marinerissa on jo valmiiksi ysin nousulla ropelli.
Tuossapa videon pätkä menosta. 26km/h näyttäs olevan maksimi. Testattu puolella kuormalla ja täydellä. Ton veneen hyvä puoli on kieltämättä tunteettomuus painolle, ei vauhti muutu rahdin mukaan.
Tuossapa lyhyt video menosta: https://youtu.be/Vl2-JE75j_o?feature=shared
Oli tänään tarkotus laskea koneita sentin alemmaksi. Vajaalla kuormalla ventilointi/kavitointi loppui niin enpä sitten ruvennut mitään muutoksia tekemään.

Liian lyhyesti tuli aiemmin testattua tuplakoneita. Ei tullu kaikki ilmi. Toisaalta osasyy on Tohatsun erilainen rakenne. Siinä on vaihdekahva siirretty koneen eteen ja siksi on koneen edessä oleva tartuntakahva/kauko-ojauskiinnike edempänä. Nyt se sitte vastaa tohon itse tekemääni takalautareteliin koneen ollessa ylöskipattuna. Aattelin huomenna ottaa Marinerin pois käytöstä ja pelkkä Tohatsu perään niin saa kokemusta miten käyttäytyy ton perälautaretelin kanssa. Joutuu vaan tohatsusta irroittaan kauko-ohjauskiinnikkeen. No eipä se kait iso homma kun yhden pultin sijasta kaksi pitää aukaista😄

Pitänee ens talvena kiinnittää huomiota antiventilaatiolevyihin. Jenkeissä käytetään compressioplateja, en tiedä suomenkielistä vastinetta. Perusidea on se että antiventilaatiolevyyn lisätään väärinpäin U-mallinen rakennelma joka korkeasta moottorin asennuksesta johtuen pakottaa veden potkurille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 22.08.2023 16:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuommosella kokoonpanolla nyt
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 22.08.2023 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhdellä koneella korotettu perälauta toimii ihan kivasti. Matalassa ku menee pikkukaasulla niin huomattavasti vähemmän kolinoita.
Täydellä kaasulla n20km/h ja 5200r/min. Ilmeisesti toi vene vaan painaa niin paljon ettei jaksa kiertää. Täydellä kaasulla kyllä huomaa ettei potkuri täysin ehjää vettä saa korkeasta asennuksesta johtuen, varmaankin huonontaa potkurin hyötysuhdetta. Mutta ku ei ole ylikierroksilla niin antaapa tollee olla, josko muutamat pohjakosketukset jää kokematta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 268

LähetäLähetetty: 24.08.2023 08:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Tänään nappasin koneen keskeltä irti ja siirsin laidalle kiinni. Toimii oikeastaan paremmin kuin keskellä. Ilmeisesti potkuri saa ehjempää vettä. Antiventilaatiolevy on noin 11 senttiä kölin yläpuolella. Ei tunnu puoltavan paljoa vaikka veneen keskilinjalta kovasti sivussa on.
Nopeus n.19 km/h, lastina päivän pyyntivermeet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 12, 13, 14, 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 13 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com