OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 24.08.2023 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tavallaan tuplakoneilla olisi käyttöä, kuha vaan vähä kehittelisi kiinnitystä, vaijereita ja muuta että ois vaan naks ja poks kun ylimääräisen koneen heittää paikalleen ja pois. Käväsin tuossa vähä kauempana jahdissa. Leirissä ruuvailin toisen koneen paikalleen ja 20km siirtymä.Laiskuus vaan jahtipaikalla kun en viittinyt nostaa ylimääräistä konetta pois. Noissa pikkurutkuissa moottori kääntyy 90° ja se on kätevä ominaisuus ojilla ja ahtailla paikoilla. Oli sitte vähä työläämpää kömytä jorpakossa.

Eli piti takaisinkin leirille nyt ajella eli kaikkiaan siirtymää tuli 40km. Eipä tuntunut ollenkaan pahalta rastilta. Pidin marssivauhtina 20km/h ja matka taittu yllättävän sukkelaa. Kone kiertää jotain 4800r/min tuossa vauhdissa eli noin puolella kaasulla. Tuntuu vähä hullunkuriselta ku ei ole tarvis kaasu pohjassa ajella pikkurutkuilla😄
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 26.08.2023 15:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Reissu takana, viikko siinä meni mutta viikkohan siinä ruukaa mennäkin. Tänään ajelin pitemmän pätkän takaisin. 22 oli keskinopeus aamulla. Se mitä gepsistä katsoin täydellä kaasulla saavuttaa 25-26 täys lasti päällä.

Pitemmällä matkalla käsi vähän väsy kun koneet kampeaa. Suuruusluokka suurinpiirtein pikkasen vähemmän jos parikymppisestä koneesta suoraksi asentaa sen pikku levyn jonka tarkoitus on estää moinen.

Kilometrejä tuli kaikkiaan n.200km. Bensaa paloi n.22litraa. Käyttötunteja 17h

Jos oikein laskeskelin niin edellisenä syksynä yhdellä koneella kuljettua kilometriä kohti kulutus oli 0.086L/km. Nyt tuplakoneilla kulutus oli 0.11L/km. Ei iso ero, tosin toinen kone oli sisäänajossa ja siten noin puolet ajoajasta aika maltillisillla kierroksilla menin.
Pitäs luultavammin tuplakoneilla kulutus olla 2x0.086 eli vajaa pari desiä per kuljettu kilometri.

Jos vertailukohdaksi laittaisi r/min suhteessa nopeuteen niin saattaisi aika lähellä olla kulutus. Yhdellä koneella pääsee 18-19km/h kierroksilla 5600-5900r/min niin tuplakoneilla samaa nopeutta pääsee 4400-4800r/min kierroksilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 04.01.2024 21:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitäs pikkuhiljaa ruveta miettimään millä kokoonpanolla ens kesänä kokeilis perämoottorijuttuja. Hommat vähän kiinni siitä että pitäs raskia tig ostaa. Eväsuojasta saisi paljon paremmin halutunlaisen kun olisi kunnon hitsausvehkeet. Nyt kun on kaks miltei samalaista perämoottoria niin vois huoletta vanhempaa modifoida. Alustava ajatus olisi kiinnittää se viimesuvena tehty rosterilatta alakertaan siten että vedenotto siirtyisi potkuriakselin korkeudelle ja akselin etupuolelle.

Moottorinkiinnityksen kans mietin että eipä sitä jaksa mitään rakennella vaan ostaa halvin mahdollinen jackplate jossa ajon aikana säädettävä korkeus. Tuommonen olisi riittävä käyttötarkoituksiini:
https://www.ontheflyjackplates.com/product/jack-plate-2/
Tässä vissin on tosi köyhä! 600 tommosesta!!! Ei ikinä Laughing
Pitänee palata alkuperäiseen suunnitelmaan ja kyhätä jotain ihan ite. Se mitä viime syksynä tuli kokemuksia niin tosi hyvä juttu matalassa jos moottorin saa hilattua korkealle, pitänee vaan joku juttu rakennella. Sen myöskin huomasin syksyllä että perään tuleva massa kantsii minimoida. Helpottaa huomattavasti. Pitkä vene tosin, perään tulevaa taakkaa voi kyllä veneen lastauksella hoitaa parempaan jiiriin. Tämä sitten vaikuttaa jackplaten rakennukseen, eli pitäs tehdä mahdollisimman kevyt mikä kuitenkin kestäs kaiken.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 12.01.2024 13:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Äsken lumia otin veneiden päältä pois niin rupesin miettimään että tuollekin rohjolle pitäs varmaan tehdä jotain.



Taisin joskus 1994 nostaa ton tuohon pukkien varaan joten 30 vuotta ollu joutilaana. Joutilaisuus johtunut siitä että vene on kaikessa huono Laughing Huono soutaa, huono moottorin kanssa, kantavuus vähäinen jne... Ainoa missä tuo vene on hyvä, on säilyvyys. Se nimittäin ei edes varkaille kelpaa Laughing
Sekin huono puoli että isä aikoinaan tuon tehnyt niin ei oikein raskis kokossakaan polttaa.

Viikolla suunnittelin tulevia reissuja, Ivalojoelle Kutturasta alavirtaan kovin mieli, mutta eipä sitä ole oikein venettä kun pitäisi olla kumi tai puuvene. Tuli mieleen että jos tuon veneen pohjan muovittaisi ja siivet tekisi. Muovitus samalla periaatteella kuin jenkit ruuhkaa alumiinikoskiveneisiin tehdä, eli pultata. Jos jotain 5-6mm muovia (Pe300) niin eipä se kovin mahdottomia kustantaisi. Onkos teidän mielestä järkeä?

Siivet suurinpiirtein pitäs olla tuollaiset

Jos siipiä tekee niin vois oikeastaan tehdä ne siten että ylimääräiset ilmaponttoonit olisivat ne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 31.01.2024 22:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yritellyt perehtyä tässä nyt hydrodynamiikka ja veneiden muotoiluun. Aivot tahtoo mennä solmuun kun kaikkea ei voi huomioida ja aina joku vaihtoehto sulkee jonkun muun vaihtoehdon pois. Hankalaa hommaa.
Esim siipiä kun meinasin veneen perään tehdä niin ei se ole niin yksoikoista. Jos venettä meinaa käyttää isoilla vesillä niin se sitten heijastuu siipien kokoon. Mikäli vaikkapa isoilla vesillä aallokossa ajelee jokiveneen/soutuveneen/perinneveneen mallisella pitkällä veneellä, niin perä ei saa olla liian kantava vaan suippo perä on parempi. Mikäli perä ei ole suippo vaan tasaperäinen tai isoilla siivillä kantavuutta lisätty, keulan kohdatessa aallon perä ei pääse alemmaksi vaan puskee vängällä aallon läpi.

Eipä ole aiemmin tuotakaan tullut mietittyä, 6.5m veneellä isossa aallokossa useasti hivenen hermostuttanut kun keulasta ei tahdo riittää aina korkeutta, vaan vene tahtonut vängällä mennä aallon läpi ja ollu siinä ja siinä tuleeko vesi suoraa keulasta sisään. 6.5m veneessä perä muotoiltu selvästi moottori käyttöä varten ja liikaa kantavuutta isoihin aallokoihin.

Helpointahan sitä tietty olisi vaan lätkästä isot siivet ja pysyä pois isoilta vesiltä tuulella mutta eipä sitä aina voi välttää Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 05.02.2024 10:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Liikaa aikaa pohtia kun ruvennu tuntumaan että tarvis niin monenmoista venettä kun jos yksi on niin se on aina kompromissi haluttujen ominaisuuksien suhteen. Ruuhenkin tarvisi, kätevä olisi metsätyksessä ja kalahommissa suojaisilla vesillä.
Vanerista sellainen kyllä kohtuu helposti syntyisi. Joskus ollut tuollainen Vesimäkärä.

Tyhjä kanisteri on pelastautumisjärjestelmä Very Happy
Jos Vesimäkärään pohjautuvan ruuhen tekisi? Eli singutettu malli joka olisi alle 5.5m.
Sen verran määrällä tuli aikoinaan ajeltua että lähinnä hupikäyttö ainoa oikea sillä. Viisheppasella liian kevyt, jos seisoo niin tahtoo jalkojen alta karata. Painopisteen suhteen myöskin herkkä ku kantavuus tulee vastaan, myöskin ohjattavuus aika kehnoa jos metallievää ei pohjassa. Mietiskelin että jos pitemmän version tekisi niin saattaisi aika epeli olla ruuhikäytössä, vallankin metsästyksessä kun laidoiltaan matala, ei pahemmin ympäristöstä erottuisi.

Eli keulaksi toi Vesimäkärän ja siihen jatkoa noin kolme metriä Laughing Jatko pitäisi pohjan osalta olla kapeampi kuin mäkärän pohja. Ajatuksena se että keula toisi vakautta ja kapeampi jatko toisi samaa käytännöllisyyttä kuin jokiveneissä tahtoo olla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 05.02.2024 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika nopeasti ja kohtalaisen edullisesti tuosta ihan asiallinen ruuhi syntyy:
http://hvartial.kapsi.fi/wpunt/wpuntf.htm

Kestäväkin jos pinnoittaa epoksilla, kuiduttaa ja maalaa kunnon maaleilla. yksinkertaisempiakin suunnitelmia vapaasti tarjolla tuolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 05.02.2024 12:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Aika nopeasti ja kohtalaisen edullisesti tuosta ihan asiallinen ruuhi syntyy:
http://hvartial.kapsi.fi/wpunt/wpuntf.htm

Kestäväkin jos pinnoittaa epoksilla, kuiduttaa ja maalaa kunnon maaleilla. yksinkertaisempiakin suunnitelmia vapaasti tarjolla tuolla.

Jep, on tuolla sivustolla jo tullu käytyä. Jännä vaan ku nykyisin luottavat liimoihin ja saumojen kuidutukseen ilman runkorakennetta. Jotenkin itseäni hirvittäisi moisella olla liikenteessä. Saattaa kyllä olla että omaan aika vanhakantaisen ajatusmaailman Laughing

On noita valmiita piirustuksia tullut katsottua ja eipä siellä ole juuri sellaista mitä tarvisit. Ensisijainen liikkumismuoto olisi moottori, toissijainen sauvominen ja hätätapauksessa vasta soutaminen. Jos veneen otta vaikkapa viitisen metriä niin siinä ois vajaa neljä metriä mahdollista kävellä ja sauvoa. Vene ku tahtoo kohtuu pienellä voimalla kulkea sauvomalla jos vaan edellytykset täyttyvät. Pitkällä jokiveneellä tullut sitä harrastettua hankalimmassa paikoissa. Siinä on paras kantavuus etusoutajan paikkeilla ja huonompi tietty molemmissa päissä. Tätäkin on mahdollista käyttää hyväkseen riippuen siitä minne oman painonsa sijoittaa. Monesti ku menee ihan perään niin sauvottua turvelautan yli keulan ja sitten kun menee keulaan niin perä kevenee ja miltei itsestään matka jatkuu. Jotain tällaista ois hakusessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 05.02.2024 12:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletko esim. noihin tuossa alla törmännyt? Kyllähän tuollaisille löytää rahalla piirrustuksia, mutta ovat usein hiemn erilaisille vesille ja vähän erityylisesti käytettäviksi ajateltuja. Mutta kai noista Suomenkin vesille ihan käyttökelpoisia tulisi.
https://boatbuildercentral.com/product/laguna-madre-18-boat-plans-lm18/
https://devlinboat.com/shop/duck-boats/

Pienen kalastusveneen rakensin itse vanhaan lasikuiturunkoon josta ei lopulta jäänyt alkuperäistä jäljelle oikeastaan kuin runkomuoto tuolla vaneri-epoksi-lasikuitunauha -menetelmällä. Kyllä se kestää. Mutta jos ei pinnoita kunnolla niin vanerin sään kesto tulee ongelmaksi, muuten kotimainen hyvälaatuinen koivuvaneri käy hyvin materiaaliksi. Havuvaneri vielä paremmin jos löytää riittävän hyvälaatuista.

Simppelin ruuhen voi kyllä hyvin tehdä heikompilaatuisestakin, varsin jos lasikuiduttaa ja pinnoittaa kunnolla ja hyväksyy ettei se välttämättä ole aivan ikuinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 05.02.2024 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Oletko esim. noihin tuossa alla törmännyt? Kyllähän tuollaisille löytää rahalla piirrustuksia, mutta ovat usein hiemn erilaisille vesille ja vähän erityylisesti käytettäviksi ajateltuja. Mutta kai noista Suomenkin vesille ihan käyttökelpoisia tulisi.
https://boatbuildercentral.com/product/laguna-madre-18-boat-plans-lm18/
https://devlinboat.com/shop/duck-boats/

Pienen kalastusveneen rakensin itse vanhaan lasikuiturunkoon josta ei lopulta jäänyt alkuperäistä jäljelle oikeastaan kuin runkomuoto tuolla vaneri-epoksi-lasikuitunauha -menetelmällä. Kyllä se kestää. Mutta jos ei pinnoita kunnolla niin vanerin sään kesto tulee ongelmaksi, muuten kotimainen hyvälaatuinen koivuvaneri käy hyvin materiaaliksi. Havuvaneri vielä paremmin jos löytää riittävän hyvälaatuista.

Simppelin ruuhen voi kyllä hyvin tehdä heikompilaatuisestakin, varsin jos lasikuiduttaa ja pinnoittaa kunnolla ja hyväksyy ettei se välttämättä ole aivan ikuinen.

Tuo Laguna Madre 18 näyttäs olevan vähä sitä mitä aattelin, muodoltaan siis. Aika huimia koneita näkyvät jenkeissä niihin laittavan, itse aattelin tyytyä viis tai kuusheppaseen Laughing Painokin varmaan jotain muuta kuin ajattelin eli 70-120 kg

Pitää jostakin netistä onkia tuon piirustukset kun näkyi olevan osassa tunnel hull, eli moottorin korkeammalle asentamisen mahdollistava tunneli veneen pohjassa.

Ruuhen peräosan muodoksi aattelin jotain tuontapaista:

Täysin suora pohja (n. 80 senttiä) jotta pikku koneella saa plaaniin ja kulmissa voimakas viiste. Keulasta jos on Vesimäkärän mallinen pohja niin se tuo sitten vakautta. Tuolla peräosan muotoilulla ovat aikoinaan kilpailleet ja todenneet turvalliseksi eli kaitpa se luo pohjan ettei ihan susi pohjana ole Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 05.02.2024 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Et nyt tuossa koko- ja teholuokassa voi mennä pahasti metsään kun katselet muodot ja rakenteet toimivien esimerkkien pohjalta. Boat Builder Centralilla oli vastaavia pienempiäkin, esim.
https://boatbuildercentral.com/product/fast-skiff-14-low-sheer-boat-plans-fs14-ls/,
https://boatbuildercentral.com/product/solo-flats-skiff-boat-plans-fs13/ ja https://boatbuildercentral.com/product/solo-flats-skiff-boat-plans-sk14/
(Study Plans alla lisätietoja.)

Itse jos virittelee niin vaikeinta saada pintojen ja muiden osien muodot oikein. Tietenkin myös uppoaman keskipiste ja painopiste olisi hyvä olla edes jotenkin järkevästi, mutta olemassa olevia esimerkkejä kopioimalla niitä veneitäkin on tehty jo pitkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 05.02.2024 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
Et nyt tuossa koko- ja teholuokassa voi mennä pahasti metsään kun katselet muodot ja rakenteet toimivien esimerkkien pohjalta. Boat Builder Centralilla oli vastaavia pienempiäkin, esim.
https://boatbuildercentral.com/product/fast-skiff-14-low-sheer-boat-plans-fs14-ls/,
https://boatbuildercentral.com/product/solo-flats-skiff-boat-plans-fs13/ ja https://boatbuildercentral.com/product/solo-flats-skiff-boat-plans-sk14/
(Study Plans alla lisätietoja.)

Itse jos virittelee niin vaikeinta saada pintojen ja muiden osien muodot oikein. Tietenkin myös uppoaman keskipiste ja painopiste olisi hyvä olla edes jotenkin järkevästi, mutta olemassa olevia esimerkkejä kopioimalla niitä veneitäkin on tehty jo pitkään.

Sitä sitten kun uiskentelee keskellä järveä ja vene upoksissa saattaa mietiskellä että ei mennyt metsään ei Laughing
Näkyy olevan noissa linkkaamissasi jutuissa monissa olevan pohjan päällä välikansi. Mitenköhän lie painopisteen kanssa, luulisi että ois parempi jos veneen pohjalla tassuttelisi eikä välikannella? Toisaalta jenkeissähän on valmistajan vastuut aikamoiset joten lie hommat kunnossa tai sitten veneen mukana tulee vastuuvapauslausekkeet kaikelle maholliselle. Joskus jenkeissä kävin crossikisoissa katselemassa, piti kaks a nelosen lappua allekirjoittaa että pääsi alueelle, en jaksanut niitä lukea mutta ilmeisesti jos vaikka humanoidit olisi tehneet invaasion tahi vaikkapa käpyyn kompastunut niin kisojen järjestäjä ei olisi siitä vastuussa.

Pitääpä katella jos jostain levyltä löytyisi autocadi, vois tietsikalle ajaa sen ja vähä piirrellä. Paremmin mahdolliset ongelmat hahmottas jos oikeassa mittakaavassa kaikki piirtelis. Oma hankaluutensa kun haluaisin pikkukoneella sen sitten kulkevan vajaata pariakymppiä niin se sitten heijastuu moneenkin rakenneratkaisuun. Näillä näkymin tulisi porras tai askel puolväliin venettä jotta märkäpintaa ajossa saisi pienennettyä. Sauvoessahan se on aika surkea jos peräpäähän päin sauvoo mutta senhän saa kierrettyä sillä että sauvoo aina vaan eteenpäin Very Happy

Lisäksi pitäisi varulta moottoripedin kiinnityspisteet samalla tehdä pohjalle, jos vaikka joskus innostuu turbiinien kanssa värkkäämään niin ois sitten helppo moottori pultata lattiaan ku kiinnityspisteet ois valmiina.

Tuossa mielenkiintoista rakentelua: https://kalamies.com/phpBB3/viewtopic.php?t=38806&sid=4c98055f8979e9ababd2aa4a9bb2abf8
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5938

LähetäLähetetty: 06.02.2024 07:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meinasinkin tuon Jäniksen projektit pistää esille, vaan hokasit itsekin ...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 06.02.2024 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Meinasinkin tuon Jäniksen projektit pistää esille, vaan hokasit itsekin ...

Mielenkiintoinen rakentelu oli kyllä. Tavallaan hauska kehityskaari ku ekaksi perusvene, toiseksi uusimpaan vaikka mimmosta kikkailua pohjan muotoihin ja muutenkin, sitten paluu kikkailemattomaan perusveneeseen.

Laskeskelin vähä mitä tulis painamaan noin viismetrinen ruuhi vanereiden osalta. Pituuden maksimi tulisi olemaan alle rekistöröitirajan, olikos se nyt 5.5 vai 5.4m.
2kpl 9mm 1500x3000 pohja
2kpl 6.5mm 1500x3000 sivut +tukirakenteet kaaret ja muut
2kpl 4mm 1500x3000 Sisä ja kansipinnat
On n. 75 kg vaneria.

Helpolla saa muuta puutavaraa varmaankin menemään n. 25kg eli minimissään 100 kg tulisi painamaan. Ei paha kun ottaa pituuden huomioon.

Koska ensisijainen liikkumismuoto olisi moottori niin pohja 9mm. vaneria ja peräpeili pitäisi kestää saman kuin Vesimäkärässäkin (parikymppisen koneen) . Turhaa painoa tulee kyllä vankasta rakenteesta mutta jos se joskus uimiselta pelastaa niin jokainen ylimääräinen kilo on kyllä aiheellinen.

Pitäisi varmaankin kirjastosta käydä joku puuvenerakennuskirja hakemassa niin sais vähä perustietoa jotta ei ihan alkeellisia virheitä tulisi tehtyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 06.02.2024 09:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
Sitä sitten kun uiskentelee keskellä järveä ja vene upoksissa saattaa mietiskellä että ei mennyt metsään ei Laughing
Näkyy olevan noissa linkkaamissasi jutuissa monissa olevan pohjan päällä välikansi. Mitenköhän lie painopisteen kanssa, luulisi että ois parempi jos veneen pohjalla tassuttelisi eikä välikannella? Toisaalta jenkeissähän on valmistajan vastuut aikamoiset joten lie hommat kunnossa tai sitten veneen mukana tulee vastuuvapauslausekkeet kaikelle maholliselle. Joskus jenkeissä kävin crossikisoissa katselemassa, piti kaks a nelosen lappua allekirjoittaa että pääsi alueelle, en jaksanut niitä lukea mutta ilmeisesti jos vaikka humanoidit olisi tehneet invaasion tahi vaikkapa käpyyn kompastunut niin kisojen järjestäjä ei olisi siitä vastuussa.

Pitääpä katella jos jostain levyltä löytyisi autocadi, vois tietsikalle ajaa sen ja vähä piirrellä. Paremmin mahdolliset ongelmat hahmottas jos oikeassa mittakaavassa kaikki piirtelis. Oma hankaluutensa kun haluaisin pikkukoneella sen sitten kulkevan vajaata pariakymppiä niin se sitten heijastuu moneenkin rakenneratkaisuun. Näillä näkymin tulisi porras tai askel puolväliin venettä jotta märkäpintaa ajossa saisi pienennettyä. Sauvoessahan se on aika surkea jos peräpäähän päin sauvoo mutta senhän saa kierrettyä sillä että sauvoo aina vaan eteenpäin Very Happy

Lisäksi pitäisi varulta moottoripedin kiinnityspisteet samalla tehdä pohjalle, jos vaikka joskus innostuu turbiinien kanssa värkkäämään niin ois sitten helppo moottori pultata lattiaan ku kiinnityspisteet ois valmiina.

Tuossa mielenkiintoista rakentelua: https://kalamies.com/phpBB3/viewtopic.php?t=38806&sid=4c98055f8979e9ababd2aa4a9bb2abf8


Toi välikansi on luultavimmin kellukeosastoa ja/tai rakenteellista jäykkyyttä varten, varsinkin nuo BBC:n suunnitelmat tehty pienemmillä materiaalivahvuuksia ja vahvuus perustuu kerroslaminaattiin ja muotoon+rakenteeseen. EDIT: Niin joo ja esim. tuo SK14:han on suunniteltu siten että avotila tyhjentyy suoraan perälaudan reiästä ulos ja se tarvii siis kelluvuuttakin siitä plus pohjan pitäisi olla levossakin ainakin vähän vesilinjan yläpuolella. Tuollaisella varalaidallahan nuo hörppäävät vettä sisään käytännössä varmasti jossain vaiheessa.

Kohtalaisesti toimivan perusveneen tekee varsin hyvin jos lähinnä kopioi toimiviksi todettuja ratkaisuja eikä liiemmin sooloile. Kuulostaa siltä että suosittelisin vähän ammattitaitoisempaa suunnittelua avuksi varsinkin tuon yhden ajatuksen kanssa. Laughing Sen kanssa kun mennään äkkiä jo hengenvaaralliselle nopeusalueelle, esim. itse katselin yhtä venettä missä on helikopterin kaasuturbiini vesisuihkuvetolaitteella, 60kn vauhdista vielä 0,8G kiihtyvyys ja huippunopeus lähemmäs 200kn. Shocked

Mutta tuo kohtuullinen nopeus pikkukoneella. ... Ihan saavutettavissa ilman mitään kepposia. Mahd. kevyt rakenne plus kokonaispaino, tasainen ja riittävän laaja liukupinta ja mahdollisimman hyvin viimeistelty. Porraspohjaakaan ei tuossa ole liiemmin tarpeen ja on lopulta aika vaikea sekin saada oikein toimivaksi. Käytännössä tarvit kuitenkin sen verran pohjaleveyttä ja keveyttä että jos vene nousee liukuun niin efektiivisen vesilinjan pituus ja märkäpinta eivät muodostu suureksi ongelmaksi.

Tuolla on aika mielenkiintoisia tutkielmia tähän:
http://sassdesign.net/
Ja erityisesti esim.
http://sassdesign.net/Keyhaven%20Skiff%2C%20a%20semiplaning%20lightweight%20skiff.pdf
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 14 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com