OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

perämoottorin potkuri/eväsuoja
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 09.06.2023 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suuria suunnitelmia ja Sangriaa Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16675
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 09.06.2023 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi pojat Laughing

Mittaahan että mahtuu vielä perään kiinni ja mietippä mihin vesi katoaa potkurilta kun kääntää....
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 09.06.2023 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Voi pojat Laughing

Mittaahan että mahtuu vielä perään kiinni ja mietippä mihin vesi katoaa potkurilta kun kääntää....

No, ainahan voi kipata noi romut metallinkeräykseen ja rakennella harjateräksestä tuollainen:
https://archeryrob.files.wordpress.com/2013/03/rock_guard_1.jpg?w=431
https://archeryrob.wordpress.com/2013/03/18/the-free-rock-guard/
Yllättävän paljon nopeuteen tuollainen pieni rautahäkkyräkin vaikuttaa 20 tai 21 mph laskee 16 mph.

Laiton vatupassin moottorikiinnikkeeseen ja näyttäs siltä etttä pari senttiä jää perään matkaa. Kuuteen eri kulmaan voi moottorin laittaa ja säätö oli viimesuven jäljiltä toiseksi ylimmässä. Pitänee tuosta rakennelmasta varulta "nokkaa" lyhentää jotta säätövaraa tulisi pari pykälää alemmaksikin.
Jonkinlainen latta täytynee laittaa tuon tekemäni raudan ja moottorin väliin jotta ku rupeaa hitsaamaan niin saa noi poskipellit vinoon, edestä kapea ja levenee moottoriin päin mennessä. Vallankin toi potkurin akselin kohta on aika molo, hyvä ois saaha viistoa pintaa jotta jouhevammin menee vedessä. Tiedä siitä siten onko kiilamainen muoto hyvä koska vaikka ydinsukellusveneissä keula on pallon mallinen ja ne aika haipakkaa menee veden alla. Mutta enpä rupea enempää teoriaa miettimään vaan luotan maalaisjärkeen, jos isken veteen kirveellä niin menee aika ongelmitta kirves veteen. Jos sitten isken veteen keilapallolla niin kyllä siinä pärskeet käy ja vesi kulpaantuu Laughing
Kääntyessä on tahtonut vesi jo nyt kadota joten eipä ongelmaa sen suhteen Laughing Vissin 6.5 jokiveneessä on niin pitkästi köliä että viisheppanen ei saa pahempia luonnomullistuksia aikaan vaan pito katoaa. Tosin liikkeet pitää olla aika äkkinäisiä jotta pito menee, rauhallisemmin ku touhuilee niin toimii normaalisti
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9432

LähetäLähetetty: 09.06.2023 21:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://fi.wikipedia.org/wiki/Bulbi
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 09.06.2023 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bulbi

Lasken niin että jos viisheppanen kuljettaa raskasta ja pitkää jokivenettä vajaata kahtakymppiä niin silloin tämä kombo lasketaan hyvin nopeaksi alukseksi ja siten bulbin lainalaisuudet eivät päde Laughing

Se ,mitä katellut noiden kilpaveneilijöiden moottoreiden alakertaa niin monesti ropelliakselin kohta on tehty siten että aika terävästi menosuuntaan on tehty piikki. Mutta nehän on aika specialivehkeitä, ei niillä ruohossa tai mudassa ajella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8931

LähetäLähetetty: 10.06.2023 11:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JyrpäJooseppi kirjoitti:
Wikke kirjoitti:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Bulbi

Lasken niin että jos viisheppanen kuljettaa raskasta ja pitkää jokivenettä vajaata kahtakymppiä niin silloin tämä kombo lasketaan hyvin nopeaksi alukseksi ja siten bulbin lainalaisuudet eivät päde Laughing

Se ,mitä katellut noiden kilpaveneilijöiden moottoreiden alakertaa niin monesti ropelliakselin kohta on tehty siten että aika terävästi menosuuntaan on tehty piikki. Mutta nehän on aika specialivehkeitä, ei niillä ruohossa tai mudassa ajella.

Bulb-keulan edullisuus liittyy veneen runkonopeuteen. Uppoumaveneen runkonopeus määräytyy vesilinjan pituudesta. Runkonopeutta suuremmalla nopeudella vene alkaa "kiivetä" oman aaltonsa päälle ja nopeuden nostaminen tästä vaatii rajua konetehon nostoa. Bulb-keula lisää vesilinjan pituutta ja erityisesti sen muoto estää venettä kiipeämässä oman aaltonsa päälle ja nopeutta voi lisätä jonkin verran ilman konetehon kohtuutonta kasvamista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 10.06.2023 12:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaikutukseltaan se synnyttää aaltorintaman ennen varsinaista rungon keula-aaltoa joka osuu kapealla nopeusalueella vastavaiheeseen tämän kanssa. Pienempi aallonmuodostus tarkoittaa myös pienempää energian kulutusta.
Laivaluokassa tuo nopeusalue ei ole vielä kovin lähellä runkonopeutta missä alus alkaisi kiipeämään oman aaltonsa päälle.
Veneluokan rungonpituuksilla tuo nopeusalue ennen varsinaista runkonopeutta olisi sitten niin hidas ettei sillä ole ihmeellisempää merkitystä. Energiansäästökin hukkuisi kohinaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8931

LähetäLähetetty: 10.06.2023 13:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^Juuri noin, bulbin sekundääriaalto rikkoo keula-aaltoa ja vähentää perän painumaan ja trimmaustarvetta. Tuo ilmiö tulee jo ennen runkonopeuden saavuttamista, jolloin laiva pyrkii aallon päälle. Polttoaineen säästö on 15% luokkaa. Ja eihän noita bulb-keulia pienissä veneissä näe, mutta sen sijaan keulan muoto on radikaalisti muuttunut isoissa purjeveneissä vesilinjan kasvattamiseksi. Samoin uusissa moottoriveneissä, jolloin uppoumanopeutta pystyy kasvattamaan.

https://www.bavariayachts.com/sailing-yachts/c38/highlights/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
legless
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2013
Viestejä: 363
Paikkakunta: merikarvia

LähetäLähetetty: 10.06.2023 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mä odotan innolla lopputulosta, ja kokemuksia siitä et mitä tapahtuu ku ajaa kivee 👍
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 10.06.2023 18:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielenkiintoista pohdintaa Likilta ja Elanilta. Sinänsä kylläkin sanoisin että tuohon minun lyhyempään joki/soutuveneeseen bulb todennäköisesti toimisi. Runko todellakin uppomarunkoinen ja luultavammin mikä tahansa muutos parantaisi käytöstä moottorilla ajaessa Laughing

legless kirjoitti:
Mä odotan innolla lopputulosta, ja kokemuksia siitä et mitä tapahtuu ku ajaa kivee 👍

Sama lopputulos aina, jos toimii niin tömäytyksen jälkeen mietin että ai s""tana. Jos ei toimi niin mietin että ai s""tana Laughing
Edelleenkin mahdolliset törmäykset ovat vahinkoja ja en nyt tahallaan hae törmäilyjä Laughing Jos alaevä/potkurisuoja ei toimi niin rälläköin siitä ulokkeet pois ja sitten alaevän leveys on jotain 8-10 senttiä. Tässä ku kuiteski on tullut vuosikymmeniä tahattomasti tullut törmäiltyä vailla potkurinmenetystä niin uskoisin pienemmänkin suojan antavan tarpeeksi suojaa. Jos tietää ajelevansa huonolla paikkaa niin silloinhan mennään pienemmällä kaasulla ja potkurin alapuolella oleva tasanne suojaa sen mitä tarvii.

Eilen kun Sangriaa nappailin ja kattelin tota perärutkua niin lopputulemana mietinnöille oli ettei tuu kestämään. Jos toi rakennelma on alaevästä kiinni ja ylhäältä kahdella pannalla niin varppina hajoaa koska pitkän viistopinnan takia rakennelma etuosa on niin kaukana perämoottorin runko-osasta. Pitkä matka tarkoittaa vipuvartta eli jos isku ei tule suoraa edestäpäin niin pitkän vipuvarren takia kiinnityspannat antaa periksi tai alaevä.

Kun tarkoitus on tehdä tunnelimainen hydrofoil/tunneli potkurin päälle ohjaamaan jäähdytysvettä vedenottoon niin pitänee miettiä että jos sen tekis yhdeksi kiinnityspisteeksi tuolle rakennelmalle. Kovin vaan työlästä ku kaikkien muutosten jälkeen pitäs pystyä vaihtelemaan peräöljyt ja perä pitäsi olla myöskin helposti irroitettavissa jos vaikka vesipumpusta siivet menee. Jenkkisivustoilta kokemuksia matalan veden käytöstä lueskelin niin moni valitti hydrofoilin olevan aikamoinen ruohoimuri, eli tavaraa jää kiinni.

Vähän väärällä tavalla tulee rakenneltua, liikaa muutoksia. Järkevin tapa olisi tehdä yksi muutos ja testailla ja sitten vasta seuraava muutos.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 10.06.2023 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suuria suunnitelmia ja gintonickia Laughing

Pistin moottorin kulmankallistuksesta asetusta pari pykälää alemmaksi säädön ja pitää tota rautaa lyhentää jotain 3 senttiä niin toimii sitten tuollakin asetuksella. Tosi hyödyllistä pahvilla mallailla noita suunnitelmia, hokaa paremmin miten sitten joskus raudalla hommat hoitaa.
Joku tuontapainen tulee olemaan hydrofoili. Sillä tosiaan ole minulle muuta tarkoitusta kuin hoitaa roiskevedet ja muutkin vedet kulkemaan vedenoton kautta. Jos moottoria voisi tuon rakennelman ansiosta nostaa jotain 5 senttiä niin homma olisi minusta järkevä. Tuo värkkäämäni evärauta lisää evän pituutta 2.5 senttiä alaspäin joten viiden sentin moottorinkorotuksesta tosiasiallinen hyöty olisi noin 2.5 senttiä. Luonnollisesti moottorin korotuksessa pitää hakea maksimia eli jos saa nostettua jotain 12-13 senttiä niin silloin käytännön hyöty olisi 10 senttiä ja sillä nyt rupesisi olemaan käytännön merkitystä.

En ole koskaan hokannut mitata matkaa mikä on vedenpinnasta antiventilaatiolevyyn kun tyhjäkäynnillä ajelee. Levy nyt kuitenkin tuossa tilanteessa on merkittävästi vedenpinnan alapuolella ja se matka tai mitta lienee maksimi mitä perämoottoria voi nostaa ylöspäin. Sitä vaan en osaa sanoa onko silloin täydellä kaasulla potkurilla pitoa mutta eihän se selviä kuin testaamalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 11.06.2023 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikani tässä jenkkisivustoilta kokemuksia lukenut niin rupeaa tuntumaan että pitäs joku Jon Boat tyyppinen vene laittaa jotta sais täyden hyödyn. Sieltä saa tehdastekosena tai sitten ite tekevät peräosaan tunnelin(tunnel hull). Merkittävästi helpottaa elämää plaanaavalla veneellä vähässä vedessä.
Tuossa esimerkki, taitaa sanoa että neljä tuumaa vettä, näkyy säätäneen moottorin takakenoon eli nostattaa moottorilla perää ja painaa keulaa alas:
https://www.youtube.com/watch?v=TkU1Uor0OLo
Hydrofoileista matalan veden käytössä löyty kas jonninlaista kokemusta. Jos veneessä on toi tunnel hull niin silloin hydrofoilina toimii parhaiten suora pelti jossa vaan kummassakin laidassa 90 asteen taitos alaspäin. Mikäli vene on normaali tasa/v-pohja niin hydrofoilina toimii parhaiten väärinpäin oleva U

Tuossa ainakin ulkonäön puolesta hyvännäköinen systeemi. Uusi nokka asennettu ja jäähdytysvesi otetaan siitä, hydrofoil myöskin sellainen mikä vaikuttaisi pitävän veden potkurin saatavilla
https://www.microskiff.com/attachments/nosecone2-jpg.180999/
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26281

LähetäLähetetty: 11.06.2023 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



tuossapa tuo ämpäri malli
jos viellä joelle nii karvan kovemmasta muovisankosta uusi samaa mallia.
helppo laitta ja vedensaanti jähytykseen varmaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
legless
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2013
Viestejä: 363
Paikkakunta: merikarvia

LähetäLähetetty: 11.06.2023 19:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://www.tuontitukku.fi/pienkone-vene-ja-varaosa/potkurisuoja-11-25-35hv-oranssi-max-10-5-potkureille-laadukas/p/782619011171/?gad=1&gclid=CjwKCAjw4ZWkBhA4EiwAVJXwqWC8fPqZs8JSDtgcLpJzmRHIOVjb6hN1cZUER1zVh-1el1rlf1Bf_hoCjv8QAvD_BwE#description

Tommosen kaveri tilasi ja totes et ei ja palautti...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JyrpäJooseppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2022
Viestejä: 260

LähetäLähetetty: 15.06.2023 16:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:


tuossapa tuo ämpäri malli
jos viellä joelle nii karvan kovemmasta muovisankosta uusi samaa mallia.
helppo laitta ja vedensaanti jähytykseen varmaa

No on ainakin simppeli Laughing
Tuohan varmaan ruohikossa toimii mutta ei tohon kyllä oikein mikään kestä vastata. Oisko joku iso viemäriputki parempi raaka-aine? Ämpärithän tahtoo auringossa itsekseen hajota.

Vähä sain rojektia eteenpäin. Hommasin rautaa.

Romurautaa Laughing
Pari viisheppasta Tohatsua. Toinen kuulemma saattaa lähteä käyntiin, jos hyvä päivä sattuu ja toisesta on männät sun sisuskalut palasina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 5 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com