OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kasvisruokaa metsästäjälle…
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2884

LähetäLähetetty: 02.05.2023 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtisen asenne on oikea. Asiaa kannattaa juurikin katsoa sillä silmällä, että itsekin oppii jotain uutta. Syön pojan kanssa noin kolme peuraa vuodessa + muu riista ja äsken tein peurapekoniburgerit ja hyvin upposi molemmille.

Meillä poitsu ei ole innostunut kasvisruuista, mutta rouva on, ja se on tuonut mukavaa vaihtelua ja hyvää vatsantoimintaa Very Happy Minä olen yleensä se joka tekee perheessä ruoat. Nyt vaimon valitsemalle polulle on tullut itsekin välillä horjahdettua.

Töissä noutopöydästä valitsen enemmän kasviksia ja salaatteja kuin lihaa, koska ravintoloiden liha on mitä on. Perussalaatteja tulee kyllä tehtyä ja juhlavammat salaatit ovat aika "lihaisia". Kotimaiset juurekset ja erilaiset kaalit tulisi kyllä olla useammin mukana kokkailuissa muutenkin kuin lihapadoissa ja lihaliemien valmistamisessa.

Kaikki uuden oppiminen vaan vaatii aikaa ja mielenkiintoa, vaan mitäpä sitä ei tekisi lastensa eteen Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20106
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 14:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

MikaS kirjoitti:
Mitäs epäeettistä on hirvessä /peurassa /kuhassa /ahvenessa /metossa /teeressä /pyyssä/kyyhkysessä/jänössä ym?

Kaksi lasta mailmalla ja nuorimmainenkin tyttö syö itse ampumaansa riistaa. Onneksi ei ole ollut tuollaisia hulluuksia meillä.


Kyllä se tuolta koulumaailmasta nykyään aika voimallisesti tulee ainakin kasvukeskuksissa, "vihreänä aaltona koulutussuunnitelman kautta".

Voin kertoa, että on tullut yllätyksenä ja pyytämättä.

Se pitää toki sanoa, että melko hyviä keskusteluja on tämän tiimoilta käyty. Jos siis ei itse mene syvemmälle poteroon ja laita silmiä kiinni ja sormia korviin ja hoe "ei koske metsästäjiä" Smile


Voin suoraan sanoa, että jossain lukiotasolla nuo esseetehtävät vaikkapa jostain lihansyönnin eettisyydestä ovat niin "heviä sh...ttiä", ettei itse tunnista edes kaikkia sivistyssanoja. Asiaa on meinaan ruopattu melkoisen syvältä.

Ainakin täälläpäin on rakennettu noille nuorille sellainen visio, että he voivat olla oikeastaan ensimmäinen sukupolvi, jolle kasvissyönti olisi ihan realistinen mahdollisuus ja jonkinmoinen arvovalinta, jonka seurauksena maailmakin pelastuisi yms.

Voisin veikata, ettei nuo jantterit noita visioita ole kukaan kotoaan saaneet, kun kaikkien vanhemmat on kumminkin ihan täysipäisiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Ja mitä tulee tuohon "tehköön itse", niin asian voi toki ajatella kusipäisesti tai sitten asian voi ajatella myös niin, että ottaa toiset huomioon.

Jos perusteena vaatimukselle on wokehössötys niin todellakaan alkaisi juoksupojaksi mahdollistamaan tällaista älyttömyyttä. Minusta se piisaa vanhemmalta, kun sanoo että jos haluat wokettaa niin woketa vapaasti, mutta en minä ala siihen touhuun. Wokehommasta voi käydä myös syvällisen keskustelun. Että onko eettisempää syödä takapihan kaurista vai toiselta puolen maapalloa rahdattua entisillä sademetsillä kasvatettua soijaa.Toisaalta tuossa voi poika saada mallia myös siitä että omilla aivoilla voi ajatella eikä isät ole juoksupoikia.

Eikä tämä ole piikkiä lahtiselle. Siis yleensä ottaen tätä mieltä. Tämä ei ole isyyskilpailu. Mietin vaan omalta kohdalta että nyt vanhempana olen alkanut arvostamaan isäni tiettyä konservatiivisuutta. Se on toisaalta hyvin vankka perusta. Haluaisin ehkä tarjota samaa vankkaa sukupolvesta toiseen pysynyttä vakautta, sen sijaan että lähtisin wokehöpötyksiin.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20106
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Larsen kirjoitti:
Asiaa kannattaa juurikin katsoa sillä silmällä, että itsekin oppii jotain uutta. Syön pojan kanssa noin kolme peuraa vuodessa + muu riista ja äsken tein peurapekoniburgerit ja hyvin upposi molemmille.

Meillä poitsu ei ole innostunut kasvisruuista, mutta rouva on, ja se on tuonut mukavaa vaihtelua ja hyvää vatsantoimintaa Very Happy Minä olen yleensä se joka tekee perheessä ruoat. Nyt vaimon valitsemalle polulle on tullut itsekin välillä horjahdettua.

Töissä noutopöydästä valitsen enemmän kasviksia ja salaatteja kuin lihaa, koska ravintoloiden liha on mitä on. Perussalaatteja tulee kyllä tehtyä ja juhlavammat salaatit ovat aika "lihaisia". Kotimaiset juurekset ja erilaiset kaalit tulisi kyllä olla useammin mukana kokkailuissa muutenkin kuin lihapadoissa ja lihaliemien valmistamisessa.

Kaikki uuden oppiminen vaan vaatii aikaa ja mielenkiintoa, vaan mitäpä sitä ei tekisi lastensa eteen Smile


Meillä menee tosiaan taloudessa se 90kg hirven ruhopainoa ja 1…2 peuraa vuodessa, jonkun verran muuta riistaa ja ostolihat päälle. En tosiaan varsinaisesti olisi huolissani ”lihan käytön vähäisyydestä”.

Aika moisen taistonhan sai aikanaan käydä, että poika alkoi syömään muutakin kuin ”steikkiä ja kermakastiketta”. Nyt putoaa hyvin salaattejakin. Mutta selvästi tähän ruokahommaan on tullut tuo "etiikka" mukaan ohjaamaan valintoja.

Siitä huomaa hyvin eron, että kun meikäläinen alkaa miettimään kasvisruokahommaa, niin ensin kysytään täältä ja sitten katsotaan verkkokirjastosta. Kirjastostahan löytyy opusta toisen jälkeen, muttei oikein houkuttelevan näköisiä. Jälkikasvuhan lähestyy tota hommaa heti juutupen tai joidenkin muiden kokkausvideoiden kautta.

Vähän ”näytöstyylihommiksi” tuntuu menevän puolin ja toisin välillä, kun muna opettaa kanaa. Ite aattelin käydä hakemassa wokkipannun. Sen mitä Kiinassa aikoinaan kävin, niin aika hyvää kasvispohjaista settiä oli tuolla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14778

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan siinä selkeästi sellaista maailmanparannusmeininkiä pedagogiikassa, mutta niin sitä on ollut aina. Nyt on tällainen vaihe.

Mutta on siinä sellainen vinha perä, että jokainen voi miettiä asiaa siltä kantilta, että olisiko monessakin asiassa kohtuullistaminen mahdollista. Eli ei mitään absolutismia, vaan kohtuullistamista. Itselläni ei esimerkiksi tule ostettua kaupasta lainkaan punaista kokolihaa, vain sianlihaa toisinaan ja kanaa. Eli naudanlihan korvaan täysin hirvieläinten lihalla.

On mulla kavereita, joilla lihaa sitten menee todella reippaasti, mutta olen vähän sitä mieltä, että silloin on kyse jo sellaisista määristä, että ne eivät päädy hyötykäyttöön elimistössä, vaan menevät osittain läpi. Eli ihminen voi prosessoida proteiinia vain määränsä. Jos tätä hyötyä halutaan lisätä, niin se vaatii sitten jo aminohapoiksi pilkottuja proteiineja. Toisaalta myös eri proteiineilla on erilainen "hyötysuhde". Tämän takia lisäraviteissa on paljolti heraproteiinia.

Eli jos laskee asian niin, että se parisataa grammaa päivässä on se maksimimäärä mitä lihaa kannattaa syödä, niin meneekö yli vaiko ali? Jos menee yli, niin ollaan tekemisissä sellaisen "leivästä !&%¤#" ilmiön kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Larsen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2012
Viestejä: 2884

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämän päivän verkkouutisista;

https://www.verkkouutiset.fi/a/uusi-ravitsemussuositus-punaista-lihaa-enintaan-350-grammaa-viikossa/#45cc1de0

"Pohjoismaiset ravitsemussuositukset huomioivat ruoan ympäristövaikutukset aiempaa paremmin."

ja Yleltä;

https://yle.fi/a/74-20029407

"Lisää kasviksia lautaselle". "Uusia pohjoismaisia ravitsemussuosituksia viimeistellään parhaillaan. Luonnos on julkisella kuulemiskierroksella ja suositukset julkaistaan juhannuksen alla."

"Vaikutusta niin kouluruokaan kuin terveysneuvontaan".

Se on ihan sama mitä täällä meuhkataan, mutta maailma muuttuu. Omalta kohdaltani punaisenlihan syömisen määrä on kasvanut peurakantojen kasvun myötä ja kala jäänyt reilusti aiemmasta vähemmälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5212
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ja mitä tulee tuohon "tehköön itse", niin asian voi toki ajatella kusipäisesti tai sitten asian voi ajatella myös niin, että ottaa toiset huomioon.

Ei se ole kusipäisyyttä jos tarjoaa ruokaa....

Periaatteesta en alkaisi tehdä jotakin kolmatta ruoka-annosta/ päivä kasvispohjalta jos ja kun se tulee jostakin muoti-ilmiöstä.

Toki kasviruokia voi välistä kokkailla. On meilläkin tuolla kylmässä pyhien jäljiltä pataattikeittoa kattilassa (saa emäntä syödä....)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14778

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Ja mitä tulee tuohon "tehköön itse", niin asian voi toki ajatella kusipäisesti tai sitten asian voi ajatella myös niin, että ottaa toiset huomioon.

Jos perusteena vaatimukselle on wokehössötys niin todellakaan alkaisi juoksupojaksi mahdollistamaan tällaista älyttömyyttä. Minusta se piisaa vanhemmalta, kun sanoo että jos haluat wokettaa niin woketa vapaasti, mutta en minä ala siihen touhuun. Wokehommasta voi käydä myös syvällisen keskustelun. Että onko eettisempää syödä takapihan kaurista vai toiselta puolen maapalloa rahdattua entisillä sademetsillä kasvatettua soijaa.Toisaalta tuossa voi poika saada mallia myös siitä että omilla aivoilla voi ajatella eikä isät ole juoksupoikia.

Eikä tämä ole piikkiä lahtiselle. Siis yleensä ottaen tätä mieltä. Tämä ei ole isyyskilpailu. Mietin vaan omalta kohdalta että nyt vanhempana olen alkanut arvostamaan isäni tiettyä konservatiivisuutta. Se on toisaalta hyvin vankka perusta. Haluaisin ehkä tarjota samaa vankkaa sukupolvesta toiseen pysynyttä vakautta, sen sijaan että lähtisin wokehöpötyksiin.


Muisteleppa omaa nuoruusaikaasi. Oliko yhtään sellaista kapinahenkeä?

Woke on karkeasti ottaen pyrkimystä normaalin marginalisointiin. Se sopii vain äärimmäisistä asioista puhumiseen, eli mielestäni tällainen kohtuullistaminen ei sitä ole. Eli jos nuori ajattelee asiaa siten, että kohtuus on parempi kuin isiemme perseily, niin se on mielestäni vain ihan hyvä asia.

On se varmaan joskus ollut "wokea" kun on vaahdottu siitä, että jokiin ei saisi lappaa kaikkea jätettä mitä yhteiskunta tuottaa, mutta kyllä nuo puhtaat vedet ovat kuitenkin parempi asia kuin saastuneet vedet jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14778

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Larsen kirjoitti:
Se on ihan sama mitä täällä meuhkataan, mutta maailma muuttuu. Omalta kohdaltani punaisenlihan syömisen määrä on kasvanut peurakantojen kasvun myötä ja kala jäänyt reilusti aiemmasta vähemmälle.


Naulan kantaan!

Tämä on aivan sama homma itsellänikin, eli hirvenlihaa on ja sitä syödään ja sitten taas vieressä on järvi, jonka antimia tulee hyödynnettyä todella vähän. Ennen (silloin kun olin pikkuinen vielä) oli koko ajan pyytäjä järvessä ja perinteinen "sierijärveläinen" ruoka koostui hauesta, siiasta tai ahvenista ja potuista. Lihaa oli verrattain harvakseltaan, eli sitä oli jahtikaudella tai sitten viikossa pari kertaa kaupasta. Porotaloutta harjoittavissa talouksissa sitä oli enemmän. Tai meillä silloin, kun isä oli vielä töissä porolla ja riistalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14778

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
Ei se ole kusipäisyyttä jos tarjoaa ruokaa....


Kyllä se on, jos ehdoin tahdoin tarjoaa ruokaa, joka ei maistu tai jota muut eivät halua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Ja mitä tulee tuohon "tehköön itse", niin asian voi toki ajatella kusipäisesti tai sitten asian voi ajatella myös niin, että ottaa toiset huomioon.

Jos perusteena vaatimukselle on wokehössötys niin todellakaan alkaisi juoksupojaksi mahdollistamaan tällaista älyttömyyttä. Minusta se piisaa vanhemmalta, kun sanoo että jos haluat wokettaa niin woketa vapaasti, mutta en minä ala siihen touhuun. Wokehommasta voi käydä myös syvällisen keskustelun. Että onko eettisempää syödä takapihan kaurista vai toiselta puolen maapalloa rahdattua entisillä sademetsillä kasvatettua soijaa.Toisaalta tuossa voi poika saada mallia myös siitä että omilla aivoilla voi ajatella eikä isät ole juoksupoikia.

Eikä tämä ole piikkiä lahtiselle. Siis yleensä ottaen tätä mieltä. Tämä ei ole isyyskilpailu. Mietin vaan omalta kohdalta että nyt vanhempana olen alkanut arvostamaan isäni tiettyä konservatiivisuutta. Se on toisaalta hyvin vankka perusta. Haluaisin ehkä tarjota samaa vankkaa sukupolvesta toiseen pysynyttä vakautta, sen sijaan että lähtisin wokehöpötyksiin.


Muisteleppa omaa nuoruusaikaasi. Oliko yhtään sellaista kapinahenkeä?

Woke on karkeasti ottaen pyrkimystä normaalin marginalisointiin. Se sopii vain äärimmäisistä asioista puhumiseen, eli mielestäni tällainen kohtuullistaminen ei sitä ole. Eli jos nuori ajattelee asiaa siten, että kohtuus on parempi kuin isiemme perseily, niin se on mielestäni vain ihan hyvä asia.

On se varmaan joskus ollut "wokea" kun on vaahdottu siitä, että jokiin ei saisi lappaa kaikkea jätettä mitä yhteiskunta tuottaa, mutta kyllä nuo puhtaat vedet ovat kuitenkin parempi asia kuin saastuneet vedet jne.

Jos poikani pystyisi todistamaan että sademetsien raivaus kannattaa soijan viljelemiseksi ja sitä kannattaa vielä rahdata meidän ruokapöytään ja että tämä olisi ympäristöä säästävä toimi meidän perheessä korvata metsästetty eläinproteiini sillä niin joo. Lupaan vaihtaa soijaan. Mutta pelkkä kaoinahenkisyys ei takaa sitä että muutos olisi järkevä. Siksi joku jokien pskominen on huono vertaus.

Esimerkiksi minun kapinointi omaa isää kohtaan vaikkapa metsästysasioissa tai cr kalastuksessa on ollut perusteltua. Mulla on faktat siitä kestääkö meritaimen rajoittamatonta fileiksi vetoa. Ei kestä. Isäukko ei tätä ymmärtänyt. Keskittyisin itse poikaani opettelemaan tulkitsemaan tosiasioita. Näkemään asiat ilman tunnetta ja sellaisena kuin ne on. Kauriin lihan korvaaminen soijalla ei ole perusteltua meidän tapauksessa. Jos olisi, korvataan kauris soijalla. Kuten korvasimme taimenen norjalaisella lohella ja sitten heti tiedon lisääntyessä norjalaisen lohen kasvatetulla kirjolohella.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20106
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä on tähän sellaistakin perspektiiviä, että meillä syötiin kotona aina paljon lihaa. Olin jo 14v ite hirviporukassa ja sitä ennen oli jo isä. Lihaa oli pakkasessa ja lautasella aina riittävästi.

Oma isä kuoli suolistosyöpään. Paha sanoa, mikä lihansyönnin rooli oli tuossa.

Jos oma jälkikasvu haluaa kohtuullistaa lihansyöntiään ja draivaa sitä vähän vanhemmillekin, niin olen joutunut pohtimaan jopa sellaista, että voisiko tämä kohtuullistaminen olla oikeasti ihan hyvä juttu, kun se lihankäytön baseline on esimerkiksi meillä melkoisen korkealla tasolla.

Toki, voihan kohtuullistaminen olla aina woketusta ja turhaa h…mostelua.


Sen verran olen tässä kyllä edistyneempi, että käsittääkseni on muitakin kasviksia kuin soija.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14778

LähetäLähetetty: 02.05.2023 15:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni tässä keississä ei ollut kyse soijasta, vaan lihansyönnin vähentämisestä 1/3 verran. Tämän takia en alkaisi mitään soijaa lisäämään mihinkään, vaan tuohon piisaa kyllä vallan mainiosti ihan lähelläkin tuotetut elintarvikkeet.

Olen siis samaa mieltä siitä, että mitään soijaa ei voi olla järkevää roudata tänne. Mutta siinä on järkeä ja perusteluita, että kohtuullistetaan. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se ekologinen riistanliha ei ole kokonaiskulutuksessa hirveän isossa merkityksessä kuin paikallisesti, joten se on harvoin laskuissa mukana.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.05.2023 16:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Itsellä on tähän sellaistakin perspektiiviä, että meillä syötiin kotona aina paljon lihaa. Olin jo 14v ite hirviporukassa ja sitä ennen oli jo isä. Lihaa oli pakkasessa ja lautasella aina riittävästi.

Oma isä kuoli suolistosyöpään. Paha sanoa, mikä lihansyönnin rooli oli tuossa.

Jos oma jälkikasvu haluaa kohtuullistaa lihansyöntiään ja draivaa sitä vähän vanhemmillekin, niin olen joutunut pohtimaan jopa sellaista, että voisiko tämä kohtuullistaminen olla oikeasti ihan hyvä juttu, kun se lihankäytön baseline on esimerkiksi meillä melkoisen korkealla tasolla.

Toki, voihan kohtuullistaminen olla aina woketusta ja turhaa h…mostelua.


Sen verran olen tässä kyllä edistyneempi, että käsittääkseni on muitakin kasviksia kuin soija.

Kohtuullistaminen voi olla hyvä juttu, jos perusteet on kunnossa. Jos peruste on parantaa maailmaa, on poikasi väärässä. Koska elätte erityistilanteessa. Olisi typerää jättää erityistilanne hyödyntämättä ja korvata erittäin ekologista ravintoa tuotetulla. Tuottaminen lisää aina ympäristökuormaa. Vain yksinkertaisimmat ihmiset puhuu vain hiilijalanjäljistä yms. On kyse valtavasti isommasta asiasta. Yksilön vaikutuksesta biodiversiteettiin, ilmastoon ja ympärillä oleviin ihmisiin.

Jos ns puhtaan lihan korvaaminen ympäristöä kuormittavasti tuotetuilla kasviksilla perustellaan vaikkapa terveyssyillä niin siihenkin varmasti sitten löytyy perusteluja. Tutkimuksia lihan ja kasvisruuan terveysvaikutuksista on suuntaan jos toiseen,toisaalta perheen mahdolliset geenitekijät ja muut erityistekijät pitää ottaa huomioon.

En minä nyt sano että yksi kasvisruoka on pahasta. Vaan että jos sellainen iili saadaan vähän huonoilla perusteilla läpi ja vanhemmatkin joutuvat sitten kärsimään siitä niin onko tuo kasvatuksellisesti se tie mitä itse kävisin. Voi olla. Tai sitten ei. En tiedä vielä.

Toki voidaan miettiä sitäkin että jos nuorta haastetaan kyseenalaistamaan asioita mitä suuri yleisö opettaa niin voihan sekin olla turmiollista. Elämässä todennäköisesti pärjää paremmin kun menee aina isomman massan mukana
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20106
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 02.05.2023 16:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

En minä nyt sano että yksi kasvisruoka on pahasta. Vaan että jos sellainen iili saadaan vähän huonoilla perusteilla läpi ja vanhemmatkin joutuvat sitten kärsimään siitä niin onko tuo kasvatuksellisesti se tie mitä itse kävisin. Voi olla. Tai sitten ei. En tiedä vielä.


Pakko myöntää, että omakin ensireaktio oli uhriutuminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 2 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com