OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hallitusohjelma 2023
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 193, 194, 195  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.04.2024 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se juopottelu, opiskelu tai metsästys on aina jostain muusta pois. Jokainen valitsee sen mitä tekee. Onhan perheen kanssa vietetty aikakin metsästyksestä pois mutta sen vaihtokaupan teen tiedostaen. Se on fine. Ja metsästykseen vietetty aika oli pois opiskelusta. Ja nämä on valintoja. Miksi siis tuosta vetää johtopäätöstä kuka on fiksuin? Akateemikko tottakai ajattelee että hän on parempaa väkeä ja tehnyt elämässään oikeita päätöksiä kun on saanut menestystä työelämässä. Roskakuski voi olla saanut menestystä vanhempana tai vaikka pilkkimiehenä.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20214
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 26.04.2024 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen taas ajatellut niin, että ”oikeasti fiksut” ovat todella etuoikeutetussa asemassa. Heillähän kapasiteetti piisaa ihan mihin vaan ja se on oma valinta, minkämoisia ratkaisuja tekee vaikkapa opiskelujen ja uran suhteen.

Tuo voi toisaalta olla kaksiteräinenkin miekka. Yleensä jossain vaiheessa ihmiselle syntyy aika vankka näkemys, miten tämä oma elämä menee normipolun toteutuessa vaikkapa seuraavat 10…20 vuotta, tai jopa pidempään ja missä silloin ollaan elämässä.

Siitä on tavallaan vaikea esimerkiksi hallitusohjelmaa syyttää, omat valinnat todennäköisesti vaikuttavat hommaan huomattavasti enemmän, meneekö elämä kohti sellaista suuntaa, johon on itse tyytyväinen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5163
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 26.04.2024 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei sulla tuhola ole yhtään sen enempää käytössä olevia metsäpäiviä kuin meillä muilla. Samat 365 päivää vuodessa on muillakin. Sä olet vaan mennyt työelämään aiemmin kuin muut ikäisesi. Kun sinä olit töissä, muut opiskeli ja kun olit vapailla ja metillä, oli muutkin.

Nykypäivänä saa neljässä vuuodessa tutkinnon jos haluaa. Ei se opiskelu ole loppuelämän vankila ja metsästyksen este, vaan paremminkin varmistus, ettei tarvitse rikkoa itseään raskaalla ruumiilisella työllä ennen eläkeikää.

Musta näistä sun jutuista paistaa harvinaisen selvästi läpi että haluaisit kovasti opiskella, mutta et uskalla vaan ottaa sitä askelta jolla homma alkaisi. Selittelet sitten vaan asiat isellesi niin päin, että väliin jättäminen kuulostaa lopulta oikealta ratkaisulta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 26.04.2024 23:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
Ei sulla tuhola ole yhtään sen enempää käytössä olevia metsäpäiviä kuin meillä muilla. Samat 365 päivää vuodessa on muillakin. Sä olet vaan mennyt työelämään aiemmin kuin muut ikäisesi. Kun sinä olit töissä, muut opiskeli ja kun olit vapailla ja metillä, oli muutkin.

Nykypäivänä saa neljässä vuuodessa tutkinnon jos haluaa. Ei se opiskelu ole loppuelämän vankila ja metsästyksen este, vaan paremminkin varmistus, ettei tarvitse rikkoa itseään raskaalla ruumiilisella työllä ennen eläkeikää.

Musta näistä sun jutuista paistaa harvinaisen selvästi läpi että haluaisit kovasti opiskella, mutta et uskalla vaan ottaa sitä askelta jolla homma alkaisi. Selittelet sitten vaan asiat isellesi niin päin, että väliin jättäminen kuulostaa lopulta oikealta ratkaisulta.

Jos olisin ollut esim tampereella koulussa en olisi kyllä jahdannut kuin vkl. Maalla olin 8h töissä 4-8h nukuin ja loput jahdissa tai kalassa. Lisäksi lomia ei tarvinnut pitää kesällä vaan syksyllä. Kyllä jahtipäiviä tuli hyvin. Sai pelata jopa 10 koiran kanssa mikä opiskelijalle mahdoton yhtälö.

Kyllä opiskelu hauskaa olisi jos saisi opiskella jotain mihin työllistyisi siten että ei tarttis muuttaa ja reissata vaan että harrastusmahikset pysyis vähintään samana.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20214
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 27.04.2024 05:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuostahan päästään otsikon aiheeseen.

Sä pystyit itse tekemään tuon päätöksen ihan erilaisilla reunaehdoilla, kuin sun jälkikasvu. Jos siis hallituksen kaavailut toteutuu.

Jos sun jälkikasvu menee lukioon, pärjää siellä ja haluaakin lähteä vaikka sinne Tampereelle yliopistoon lukemaan esimerkiksi kasvatustieteitä, tuntee esimerkiksi kutsumusta tuolle alalle. Lukea sen rapiat viisvuotta, kaikki omaan piikkiin ja velkarahalla.

Niin jos tuosta palaa vaikka kotikonnuille, ei työllisty tai työllistyy matalapalkkaisiin hommiin. Niin ei käytännössä selviä elämisen kuluista ja sen opintolainan lyhennyksestä.

Mun mielestä tuo on jonkinmoinen vääryys nykyisiä nuoria kohtaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei vaan siinä kohtaa astuu markkinatalous voimaan ja kutsumus pitää löytää muualta. Keksiä hommat mistä tienaa. Ja olishan mullakin aivan erilainen tukea koulunkäyntiä jos multa ei olis viety veroina tämmöisiä määriä. Jos saisin säästöön esim 10k eur enempi vuoteen niin olis se aika erilainen taloudellinen tilanne.

Juuri ne verot köyhdyttää. Ja ne on saatava kuriin. Ja sanon nytkin kolmatta kertaa tähän, en minä tiedä mikä systeemi olis paras. Mutta sen tiedän että nykysysteemi se ei ole ja sen sä näet esim suomen talouskasvukäyriä lukemalla. Siinä minä olen teitä akateemikkoja fiksumpi selkeesti että tajuan että veroja korottamalla se käyrä ei käänny ja että jos menot on raakasti isommat kuin tulot, silloin menoja on leikattava
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumpeelo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2014
Viestejä: 5163
Paikkakunta: 06/09

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:
Ei sulla tuhola ole yhtään sen enempää käytössä olevia metsäpäiviä kuin meillä muilla. Samat 365 päivää vuodessa on muillakin. Sä olet vaan mennyt työelämään aiemmin kuin muut ikäisesi. Kun sinä olit töissä, muut opiskeli ja kun olit vapailla ja metillä, oli muutkin.

Nykypäivänä saa neljässä vuuodessa tutkinnon jos haluaa. Ei se opiskelu ole loppuelämän vankila ja metsästyksen este, vaan paremminkin varmistus, ettei tarvitse rikkoa itseään raskaalla ruumiilisella työllä ennen eläkeikää.

Musta näistä sun jutuista paistaa harvinaisen selvästi läpi että haluaisit kovasti opiskella, mutta et uskalla vaan ottaa sitä askelta jolla homma alkaisi. Selittelet sitten vaan asiat isellesi niin päin, että väliin jättäminen kuulostaa lopulta oikealta ratkaisulta.

Jos olisin ollut esim tampereella koulussa en olisi kyllä jahdannut kuin vkl. Maalla olin 8h töissä 4-8h nukuin ja loput jahdissa tai kalassa. Lisäksi lomia ei tarvinnut pitää kesällä vaan syksyllä. Kyllä jahtipäiviä tuli hyvin. Sai pelata jopa 10 koiran kanssa mikä opiskelijalle mahdoton yhtälö.

Kyllä opiskelu hauskaa olisi jos saisi opiskella jotain mihin työllistyisi siten että ei tarttis muuttaa ja reissata vaan että harrastusmahikset pysyis vähintään samana.


Niin että 4 vuotta sun elämästäsi oli tärkeämpää pyhittää eräilylle, kuin opiskelulle?
No, kai se 5% elinajasta on sitten kriittinen ajanjakso, jos erästely on tärkeintä elämässä. Onnea vaan valitsemallesi tielle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10106
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itehän vähän mietin tota kans, valitsin opiskelupaikaksi Rovaniemen, missä avautui uudet eräilymaastot ja ala oli semmonen, että mettään pääsi kouluajallakin.
En silti väitä, että erityisen viisaita valintoja olisi pitkässä juoksussa olleet, mutta tulipahan tehtyä.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10106
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aina näistä voi hyviä puolia löytää. Viime viikonloppuna kävin majavametällä Sotkamossa, tarkistin samalla palstan.
Majoituin virman piikkiin Katinkullassa ja sunnuntaina kävin palstalla Ilomantsissa, samalla hieroin kaupat Joensuussa Blaserin piipusta.
Kaverin kanssa sitte palvailtiin illalla Uimaharjulla majavaa ja saunottiin. Hyvä oli maanantaina jatkaa Mikkeliin.
Joskus pystyy vähän yhisteleen töitä ja harrastuksia. Ja nostaan päivärahat Very Happy
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15361

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole ihan tarkkaan seurannut miten opiskelijoiden maailma mullistuu hallituksen toimien seurauksena, ehkä pitäisi kun lapsilla on abivuosi ja tulevaisuuden opinnot edessä. Joskin poika taitaa päästä opettelemaan näkkileivän murskaamista valtion kustannuksella ensi lukuvuodeksi. Hienoa olisi jos lapsille löytyisi opiskelupaikat omalta paikkakunnalta, ei taida onnistua, ei ole aina etu asua Suomen vetovoimaisimmalla alueella. Näillä näkymin toinen lähtee Kuopioon ja toinen Lappeenrantaan, saa nähdä miten käy. Eiköhän noi asuntojutut sun muut jotenkin järjesty. Tietyllä tavalla itse näen hyödyllisenä että jo tuossa vaiheessa aletaan ottaa vähän isompaa vastuuta omasta elämästä, ettei vaan nyhjätä kotosalla.

Itse ole aika vähävaraisesta perheestä eikä ne opiskelutuet mitään huimia tainneet olla joskus 80-luvulla. Mulla oli onni että pääsin kesätöihin "oikeisiin töihin", eli miesten töihin joista maksettiin miesten palkkaa. Abikesänä oli tiilitehtaalla töissä, aloitin heti kun pystyi ja jatkoin niin pitkään kun pystyi. Kun muuten eli nuukasti (kotona) niin tuosta jäi vähän tilille. Pari seuraavaa kesää olin teurasjätteiden käsittelylaitoksella, siellä piti vetää laarit tyhjäksi viikonloppuna. Joskus olin kolmattakin vuoroa töissä että saatiin sillot tyhjiksi ja rehujauhot pusseihin. Tuli ylkkää ja tuotantopalkkioita, järjettömiä määriä. Kummassakaan paikassa ei tarvinnut mitään kortteja vaikka ajelin trukkeja ja pyöräkuormaajaa, työ tekijäänsä opettaa. Mut ei tuollaisia paikkoja tunnu enää olevan. Lapset on yrittäneet saada kesätöitä, hankalaa on, vaikka vähän yritystäkin tuntuu olevan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tumpeelo kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Tumpeelo kirjoitti:
Ei sulla tuhola ole yhtään sen enempää käytössä olevia metsäpäiviä kuin meillä muilla. Samat 365 päivää vuodessa on muillakin. Sä olet vaan mennyt työelämään aiemmin kuin muut ikäisesi. Kun sinä olit töissä, muut opiskeli ja kun olit vapailla ja metillä, oli muutkin.

Nykypäivänä saa neljässä vuuodessa tutkinnon jos haluaa. Ei se opiskelu ole loppuelämän vankila ja metsästyksen este, vaan paremminkin varmistus, ettei tarvitse rikkoa itseään raskaalla ruumiilisella työllä ennen eläkeikää.

Musta näistä sun jutuista paistaa harvinaisen selvästi läpi että haluaisit kovasti opiskella, mutta et uskalla vaan ottaa sitä askelta jolla homma alkaisi. Selittelet sitten vaan asiat isellesi niin päin, että väliin jättäminen kuulostaa lopulta oikealta ratkaisulta.

Jos olisin ollut esim tampereella koulussa en olisi kyllä jahdannut kuin vkl. Maalla olin 8h töissä 4-8h nukuin ja loput jahdissa tai kalassa. Lisäksi lomia ei tarvinnut pitää kesällä vaan syksyllä. Kyllä jahtipäiviä tuli hyvin. Sai pelata jopa 10 koiran kanssa mikä opiskelijalle mahdoton yhtälö.

Kyllä opiskelu hauskaa olisi jos saisi opiskella jotain mihin työllistyisi siten että ei tarttis muuttaa ja reissata vaan että harrastusmahikset pysyis vähintään samana.


Niin että 4 vuotta sun elämästäsi oli tärkeämpää pyhittää eräilylle, kuin opiskelulle?
No, kai se 5% elinajasta on sitten kriittinen ajanjakso, jos erästely on tärkeintä elämässä. Onnea vaan valitsemallesi tielle.

Kyllä se on raaka fakta että parempiin hommiin jos olis opiskellut niin todnäk en asuisi tällä kylällä. En ole koskaan ollut mestari osaamaan tällaisia asioita hoitaa ja ennustaa. En esim nähnyt 2000 vuonna sitä että olisi jotain etätyömahiksia. Että sais kotoa tehdä muutamaa tuntia töitä koneella😅. Jos olisin sen nähnyt niin olisin suomen rikkain mies.

Eikä metsästys ole se ongelma oikeasti. Sitähän pääsee tekeen missä vaan. Koirat on. Ja kuten sanottua jos mitataan kokemuksia joita olen luonut niin harva uraa luonut pystyy niihin. En voisi kuvitellakkaan miten hoitaisin jotain johtajan toimia, perhejuttuja ja samaan aikaan keskittyisin tämänkään vertaa koiriajuttuihin mitä nyt teen. Eli kyllä tällainen kevyt perushomma menee vaikka siitä sitte saa akateemikkojen vidduilun kuullakin. Mitä olen seurannut niin näillä kauluspaitotason ukoilla on omat haasteensa ja harvemmin heitä metsässä näkyy kuin itse olen. Minua useammin on vain maan viljelijöitä ja työttömiä.

Mutta
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

late2 kirjoitti:
En ole ihan tarkkaan seurannut miten opiskelijoiden maailma mullistuu hallituksen toimien seurauksena, ehkä pitäisi kun lapsilla on abivuosi ja tulevaisuuden opinnot edessä. Joskin poika taitaa päästä opettelemaan näkkileivän murskaamista valtion kustannuksella ensi lukuvuodeksi. Hienoa olisi jos lapsille löytyisi opiskelupaikat omalta paikkakunnalta, ei taida onnistua, ei ole aina etu asua Suomen vetovoimaisimmalla alueella. Näillä näkymin toinen lähtee Kuopioon ja toinen Lappeenrantaan, saa nähdä miten käy. Eiköhän noi asuntojutut sun muut jotenkin järjesty. Tietyllä tavalla itse näen hyödyllisenä että jo tuossa vaiheessa aletaan ottaa vähän isompaa vastuuta omasta elämästä, ettei vaan nyhjätä kotosalla.

Itse ole aika vähävaraisesta perheestä eikä ne opiskelutuet mitään huimia tainneet olla joskus 80-luvulla. Mulla oli onni että pääsin kesätöihin "oikeisiin töihin", eli miesten töihin joista maksettiin miesten palkkaa. Abikesänä oli tiilitehtaalla töissä, aloitin heti kun pystyi ja jatkoin niin pitkään kun pystyi. Kun muuten eli nuukasti (kotona) niin tuosta jäi vähän tilille. Pari seuraavaa kesää olin teurasjätteiden käsittelylaitoksella, siellä piti vetää laarit tyhjäksi viikonloppuna. Joskus olin kolmattakin vuoroa töissä että saatiin sillot tyhjiksi ja rehujauhot pusseihin. Tuli ylkkää ja tuotantopalkkioita, järjettömiä määriä. Kummassakaan paikassa ei tarvinnut mitään kortteja vaikka ajelin trukkeja ja pyöräkuormaajaa, työ tekijäänsä opettaa. Mut ei tuollaisia paikkoja tunnu enää olevan. Lapset on yrittäneet saada kesätöitä, hankalaa on, vaikka vähän yritystäkin tuntuu olevan.

Sun on pakko valehdella.. ilman nykyisiä tukia ei pysty opiskella. Ne sanoo😅.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Projakt
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2016
Viestejä: 2105

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toiset jossittelee, jotkut valittaa ja tekijät tekee... Confused
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottahan se on aika pitkälti, ja tukien lisäksi pitää saada tukea kotoa tai käydä töissä.
Niistä ilta- ja viikonloppuhommistakin on nykyään opiskelupaikkakunnilla kova kilpailu, paikkoja ei riitä kaikille halukkaille.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20572
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 27.04.2024 07:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Projakt kirjoitti:
Toiset jossittelee, jotkut valittaa ja tekijät tekee... Confused

Ihminen pärjää siinä ja tulee hyväksi siinä mihin panostaa. Jos haluat hyvän työuran, sä panostat siihen. Jos haluat ymmärtää metsästyksestä maksimaalisen paljon, silloin sun ajatukset on siinä eikä opiskelussa eikä vaativissa asiantuntijatöissä.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 188, 189, 190 ... 193, 194, 195  Seuraava
Sivu 189 Yht. 195

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com