OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvijahti 2023
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 19, 20, 21  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Nimrod kirjoitti:
Itse olen ollut voutina joskus aiemmin ja tänä vuonna olen taas metsästyksenjohtjana.

Sanoisin, että suurin syy sille, että miksi voutina olemisessa on vaikea miellyttää kaikkia, johtuu hirvenmetsästyksen eri motiiveista. Tällä hetkellä hirvikoiraharrastus on mielestäni täysin ylikuumentuneessa tilassa ja toisaalta korostuneessa roolissa on myös papparaisten viikonloppuharrastusköörit, jotka aiheuttavat ongelmia. Eli näillä molemmilla on tavoitteena vängätä hirvijahtia siten, että jahti kestäisi mahdollisimman pitkään ja olisi tuloksellisuuden osalta tehotonta. Tai koiramiehillä on tapana mitata tuloksellisuus koirien kautta, ei saaliin... Pappakööreillä hirvijahti on taas ainoa tapa päästä pois tylsistyttävistä kotioloista ja vaimon tyrannian alta, joten he haluaisivat jahdin kestävän pitkään.

Omalta kohdaltani (oman jakoporukan osalta) hirvijahti saatiin päätökseen eilen. Vanha, kohta 13-vuotias oikea hirvikoira hahi hirvet, valkkasi mukavamman haukuttavan ja hirvi käytiin ampumassa pois. Homma selvä. Nyt saavat sitten jahdin venyttelijät venytellä ja pyytää sitten joulukuussa apua ja hirvikoiramiehet saavat jauhaa jämyjensä toimintamatkoista ad nauseum minun puolestani.

Tässä auttaa yleensä sellainen asia että ennen jahtia keskustellaan jahdin tavoitteet. Tarvittaessa äänestetään siitä linjasta mitä vedetään. Kun päätös on tehty ennen jahtia, vouti sitten toteuttaa tuon napinoista huolimatta. Ei ole väärin haluta hirviä nurin tehokkaasti ja nopeesti eikä ole väärin että halutaan pitkittää jahtia tarkalla valikoinnilla tai muilla toimilla. Montaa linjaa ei vaan pysty pitää. Esiintyvät ristiriidat on hyvä ottaa puheeksi ennen jahtia. Käsitellä ne perusteellisesti ja sitten toteuttaa sen mukaan mitä päätetty on. Jos vouti itse päättää mitä linjaa vedetään niin varmasti se lisää tyytymättömyyttä voudin toimintaan. Ainakin minun hermoon ottaisi sellainen. Jahtipäällikön tehtävä ei ole olla diktaattori vaan porukan tahdon toimeenpanija. Mutta tässäkin tulisi olla tarkkana. Eli jatkuvaa huutoäänestystä asioista ei pitäs sallia. Helposti lipsuu siihenkin että porukka olis jatkuvasti muuttamassa toimintamallia.


Tämä jahdin pitkittäminen tai tehokkuuteen pyrkiminen on asia, josta ei voi oikein tehdä muunlaista ratkaisua kuin antaa tavoitteita ja päämääriä ja sitten jokainen tekee mitä tekee. Meillä hommaa on helpotettu siten, että pyytäjät voivat hakeutua sellaisiin ryhmiin, joissa on samanmielisiä. Ja seurassa on kolme isompaa ryhmää, joissa metsästetään. Eli ei ole sellaista "koko seura yhdessä jahdissa kerralla" järjestelyä todellakaan.

Sanoisin, että tämä koko kauden jahtaaminen on ongelma erityisesti silloin, kun pitäisi saada nuoria jahtiin mukaan. Se vain ei yksinkertaisesti sovi nykyihmisille, että hirvijahti sitoo neljännesvuodeksi ja muu elämä viikonloppuisin hylätään tältä ajalta. Toki on olemassa poikkeuksia, mutta isommassa mittakaavassa hirvijahdin liiallinen sitovuus ja tehottomuus tekee siitä vastenmielistä nuorille. Tehokkaan jahdin huono puoli on ainoastaan siinä, että jos hirvenmetsästys on ainoa metsästysharrastuksen muoto, niin silloin kausi jää tyngäksi.

Itse kuulun siihen metsästäjien ryhmään, jolle tärkeintä hirvijahdissa on sen tehokkuus ja sujuvuus. Sitten kun hirvijahti on plakkarissa, voi keskittyä muihin jahteihin. Pari viikkoa (omaa) hirvijahtia vuodessa on ihan sopiva määrä. Muille voi mennä sitten kaveriksi passittelemaan tms. jos huvittaa.

Hirvijahtiin ei tarvita ketään lisää. 3:lla osaavalla ukolla pärjää hyvin ainakin nyt 10 000ha alueen ja 30-40 hirven kanssa. Varmaan isommankin alan ja määrän.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 13.09.2023 13:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
komahuttaja kirjoitti:


Tulihan se Lahtinen sieltä. Trakkerissa pelaankin täysillä kolmatta vuotta. Monen vanhan ihmetyksesksi. Minulla on oikein tabletti, mikä jossain olosuhteissa on hankalakin.
Passipaikkojen opettelun suhteen Lahtinen olet väärässä. Olen jopa itse merkkaillut niitä maastoon ja karttaan, mutta niistä ei ole välitetty, joten siirryin takariviin pelkästään riskin oton välttämiseksi. Vaikka vanhaa passinjakoa ajattelisin miltä kulmalta tahansa, niin se on mielestäni raakaa kiusantekoa. Muutoin hyvksyisin sen kovaksi huumorisi, mutta meillä on kovat piipussa. Toimihenkilönä tiedät, että oikeellisesta passinjaosta vastaa viimme kädessä vouti.
On myös huomioitavaa, että tarkkoja passipaikkoja vastustetaan, sillä että se rajaa liikkumista(autolla) tietyiltä tyypeiltä sinne minne hirvet tulee. Harvemmin haukullakaan hirvi tulee juuri merkittyyn passiin.

PS. Olen itse huomanna yli 60 vuoden kokemuksen kautta, että on vaarallista epäillä toisen järkeä ja viisautta. Jos hänelle tulee tilaisuus näyttää, että sitä järkeä on joskus enemmän kuin kyseenalaistajalla, niin hän TEKEE SEN. Näin toimii esim. naiset


Oletko tehnyt teidän porukalle sähköiset passipaikat träkkeriin, perustanut metsästysryhmän ja jakanut ne kaikille?

Ja jos moiset ei ole käytössä, niin mikset ole niitä tehnyt?

Jos tietää, että on oikeassa, niin eikö silloin kannattaisi toimia?


Utopiaa valitettavasti:

1. Päävoudilla ei ole omaa trakkeria. Kyselee paikkatietoja nuoremmilta. Näin ollen vastustaa passiivisesti trakkeria.

2. Miksi "höyryäisin", kun nyt trakkerin avulla pääsen passsiin. Olen yrittänyt edistää passinjakoa riittävästi

3. Vieläkään kaikilla ei ole edes älypuhelinta käytössä.

4. En ole paikkakuntalainen. Näin ollen "töppään" jo pelkästään, etten ole
aina paikalla.

5. Kuten edellä mainitsin, niin suurimmat passien merkkauksen vastustajat
ovat nämä "vapaat liikkujat" autolla koiralla, joiden on pakko kaataa 5
hirveä syksyssä.


Minulla on sellainen tuntuma Lahtinen, että heitit tämän hypoteesin(laita kaikki passit trakkeriin ja jaa ne), kun tiedät ettei se ole mahdollista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20222
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

komahuttaja kirjoitti:


Minulla on sellainen tuntuma Lahtinen, että heitit tämän hypoteesin(laita kaikki passit trakkeriin ja jaa ne), kun tiedät ettei se ole mahdollista.


Miksei se ole mahdollista?

Teet metsästysryhmän träkkeriin. Lyöt MapPlannerilla passipaikat Träkkerin kartalle ja tyrkkäät ne tohon ryhmään. Sitten jaat sen ryhmän niille muutamille hirviporukan”luottokavereille ja noviiseille”.

Kun seuraavaksi päällikkö jakaa passeja, niin sanot sille noviisille, että se on se P7 passi träkkerissä.

Menee kaks viikkoa, niin homma kuplii, että ”mistä hvetiistä ne passijaoissa puhuu”.

Toki tulee huutoa, kun huomataan, että "vähän kaikki on jo siinä passipaikkaryhmässä" Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 13.09.2023 13:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No joo...näinhän nuoret ovat jo tehneetkin. Peuraporukka edellä. Voin olla hyvänä "kuunteluoppilaana", koska itsekkin olen jo vanha(siviili-iältäni). Smile
Lopullinen "nuijan lyöti", että passipaikat laitetaan trakkeriin viivästyy siihen asti, kunnes saadaan "noviisi vouti", joka halittee rakkerin salat. Cool

PS. Vaimo kutsuu hirvijahtia: "nyhjää tyhjästä tressi"

Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
komahuttaja kirjoitti:


Minulla on sellainen tuntuma Lahtinen, että heitit tämän hypoteesin(laita kaikki passit trakkeriin ja jaa ne), kun tiedät ettei se ole mahdollista.


Miksei se ole mahdollista?

Teet metsästysryhmän träkkeriin. Lyöt MapPlannerilla passipaikat Träkkerin kartalle ja tyrkkäät ne tohon ryhmään. Sitten jaat sen ryhmän niille muutamille hirviporukan”luottokavereille ja noviiseille”.

Kun seuraavaksi päällikkö jakaa passeja, niin sanot sille noviisille, että se on se P7 passi träkkerissä.

Menee kaks viikkoa, niin homma kuplii, että ”mistä hvetiistä ne passijaoissa puhuu”.

Toki tulee huutoa, kun huomataan, että "vähän kaikki on jo siinä passipaikkaryhmässä" Smile

Tuo on hyvä systeemi. Tosin omasta mielestä kiinteitä passeja tulisi olla vähän ja enemmän käytössä liukuvia passisektoreita. Eli yksi passimies kattaisi useemman passin aina kerralla. Tehokkaampaa ja turvallisempaa.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5251
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 13.09.2023 13:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

komahuttaja kirjoitti:
No joo...näinhän nuoret ovat jo tehneetkin. Peuraporukka edellä. Voin olla hyvänä "kuunteluoppilaana", koska itsekkin olen jo vanha(siviili-iältäni). Smile
Lopullinen "nuijan lyöti", että passipaikat laitetaan trakkeriin viivästyy siihen asti, kunnes saadaan "noviisi vouti", joka halittee rakkerin salat. Cool

PS. Vaimo kutsuu hirvijahtia: "nyhjää tyhjästä tressi"

Laughing

Kuten Lahtinen kirjoitti niin ei siihen tarvitse voutia, jos joku laittaa passipaikat kartalle. Mutta voihan sitä omaa saamattomuuttaan täällä selitellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20222
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 13:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Tuo on hyvä systeemi. Tosin omasta mielestä kiinteitä passeja tulisi olla vähän ja enemmän käytössä liukuvia passisektoreita. Eli yksi passimies kattaisi useemman passin aina kerralla. Tehokkaampaa ja turvallisempaa.


Hybridimalli on tietyllä tavalla paras. Kaikki ei halua edes olla noita liikkuvia passimiehiä. Ja jahdin tehokkuuden kannalta tuota monesti vaaditaan. Tai ukkojen vähyyden takia. Toisaalta, jos on iso määrä ukkoja jahdissa ja kaikki ”liikkuvia”, ei homma aikuisten oikeasti pysy aina jahdin johdon vanttuussa. Helposti siellä tielinjalla, mihin suuntaan koira hirven kanssa menee, ”on yllättäen aika monta ukkoa ja autoa”.

Tuon liikkuvan ja kiinteän passituksen turvallisuuden takia olisi ”melko tärkeää”, että se kiinteän passin halunnut oikeasti osaisi sinne passiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
komahuttaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2021
Viestejä: 1180

LähetäLähetetty: 13.09.2023 13:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkvi kirjoitti:
komahuttaja kirjoitti:
No joo...näinhän nuoret ovat jo tehneetkin. Peuraporukka edellä. Voin olla hyvänä "kuunteluoppilaana", koska itsekkin olen jo vanha(siviili-iältäni). Smile
Lopullinen "nuijan lyöti", että passipaikat laitetaan trakkeriin viivästyy siihen asti, kunnes saadaan "noviisi vouti", joka halittee rakkerin salat. Cool

PS. Vaimo kutsuu hirvijahtia: "nyhjää tyhjästä tressi"

Laughing

Kuten Lahtinen kirjoitti niin ei siihen tarvitse voutia, jos joku laittaa passipaikat kartalle. Mutta voihan sitä omaa saamattomuuttaan täällä selitellä.


Saamattomuutta tai viisautta. En kanna huolta metsästyksen tulevaisuudesta. Trakkerin avulla pääsen itse passiin. Trakkerin avulla voin huolehtia muiden turvallisuudesta.
Hirvenmetsästys on harvoja toimintoja, jota voi tiimissä tehdä yksin kahdella tapaa.
1. Ei välitä muista.
2. Muut ei välitä sinusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 13:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tottakai tarvitaan aina hybridimallia. Mut kiinteiden passien määrä kannattaa minimoida. Turvallisuus nimenomaan lisääntyy sillä että yhdellä ukolla on pidempi pala vaikka metsätietä, kuin se että ukkoa on 100m välein jossain taimikkosuoralla.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20222
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 14:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Tottakai tarvitaan aina hybridimallia. Mut kiinteiden passien määrä kannattaa minimoida. Turvallisuus nimenomaan lisääntyy sillä että yhdellä ukolla on pidempi pala vaikka metsätietä, kuin se että ukkoa on 100m välein jossain taimikkosuoralla.


Mä näen itse kiinteänä passina myös semmoisen, että olet ainoana "jossain sivulla" ja katot passin oman järkesi mukaan ja liu'ut jalan tarvittaessa, kun näet mihin koira menee.

Liikkuvana passina näen semmoisen, että "vedän Vitaralla hirvirallia aina seuraavalle poikkitielle hirven ja koiran eteen, jos sattuisi kerkiämään"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15364

LähetäLähetetty: 13.09.2023 16:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verran innostavaa juttua että taidan lähteä hirvijahtiin. Pariin vuoteen ole käynyt, on aina joku katastrofi kotosalla kun olen pois, pesukone hajoaa, vesipumppu ei toimi, mitä milloinkin. Nyt kyselin että "pärjäättekö varmasti jos late on viikon poissa". Vaimo sanoi "kysy lapsilta", tyrär sanoi "laitetaan vaikka makrua". Vollotusta tulee mutta ehkä alan nyt kasaamaan tavaroita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jahtireppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2005
Viestejä: 3243

LähetäLähetetty: 13.09.2023 16:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:

Hirvijahtiin ei tarvita ketään lisää. 3:lla osaavalla ukolla pärjää hyvin ainakin nyt 10 000ha alueen ja 30-40 hirven kanssa. Varmaan isommankin alan ja määrän.

Aika voimakkaasti todettu. Helposti uskon, että moinen määrä hirviä kaatuu pienelläkin porukalla, mutta kaikki muu oheishomma päälle. Muutaman vuoden jälkeen saattaa kyseinen kolmikko olla burnoutin partaalla, jos vielä työelämässäkin ovat mukana ja perhettäkin löytyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
zeke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2008
Viestejä: 737

LähetäLähetetty: 13.09.2023 17:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
....

Liikkuvana passina näen semmoisen, että "vedän Vitaralla hirvirallia aina seuraavalle poikkitielle hirven ja koiran eteen, jos sattuisi kerkiämään"


Ja tämä on tiukasti katsottuna metsästysrikos (rike?) koska auto käytetään metsästykseen.


Viimeinen muokkaaja, zeke pvm 13.09.2023 17:35, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20584
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 13.09.2023 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahtireppu kirjoitti:
tuhola kirjoitti:

Hirvijahtiin ei tarvita ketään lisää. 3:lla osaavalla ukolla pärjää hyvin ainakin nyt 10 000ha alueen ja 30-40 hirven kanssa. Varmaan isommankin alan ja määrän.

Aika voimakkaasti todettu. Helposti uskon, että moinen määrä hirviä kaatuu pienelläkin porukalla, mutta kaikki muu oheishomma päälle. Muutaman vuoden jälkeen saattaa kyseinen kolmikko olla burnoutin partaalla, jos vielä työelämässäkin ovat mukana ja perhettäkin löytyy.

Jos saisin ampua omiin nimiin 20 hirveä niin olisin pois töistä. Olisi kannattavampaa hommaa ampua hirviä ku käydä sahalla.

Hirvijahti ei tartte lisää ukkoja. Se on turha peruste.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16695
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 13.09.2023 17:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on jo useamman vuoden ollut paikat trakkerissa ja ukot pitäs näkyä,


Silti ovat väärissä paikoissa ja akunsäästö päällä..... Ns. Päällekkäispasseja aiheitti ne joilla ei ollut trakkeria ja vhf keskusteluista päättelivät passejaan muuttaa..... Tästä tuli vähän otettua kantaa kopilla.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 19, 20, 21  Seuraava
Sivu 8 Yht. 21

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com