OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Patruunoiden säilyttäminen autotallissa...aseluvat perutaan
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
BlueMarlin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 2619

LähetäLähetetty: 29.11.2023 08:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisiko tästä mitään apua pohdittaessa mökillä säilyttämistä?

Ampuma-aselaki

106 § (7.6.2019/724)
Säilyttäminen
Kun ampuma-asetta, aseen osaa, patruunoita tai erityisen vaarallisia ammuksia säilytetään muuten kuin tilapäisesti, ne on säilytettävä:

1) luvanhaltijan vakituisessa asunnossa, muussa paikassa, jossa hän pysyvästi oleskelee, tai näihin kiinteästi liittyvässä tilassa, joka turvatasoltaan ja valvottavuudeltaan vastaa näitä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11054

LähetäLähetetty: 29.11.2023 08:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
miten käy ku jätät nuohoukset tekemättä,,,ja onko vakuutusyhtiöllä omat tulisiaohjeet ehdoissa.
tiedäthän sinäki että vakuutusyhtiössä esim. lääkäri tietää näkemättä paremmin ku tutkinu lääkäri.

Nuohous olisi verrannollinen jos tilantarkistus olisi määräaikainen, mutta se on pysyvä, kuten tuo tulisijatarkastuskin.

Olisi toki mielenkiintoista tietää vakuutusyhtiöiden korvauksista asevarkaustapauksissa. Silloinhan alle viiden aseen omistajat olisi heikoimmilla kun aseiden säilytyspykälätkin on kaikkein "heikoimmat"?
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Projakt
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Lok 2016
Viestejä: 2093

LähetäLähetetty: 29.11.2023 11:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:

Olisi toki mielenkiintoista tietää vakuutusyhtiöiden korvauksista asevarkaustapauksissa. Silloinhan alle viiden aseen omistajat olisi heikoimmilla kun aseiden säilytyspykälätkin on kaikkein "heikoimmat"?


Riittää että ne on lainmukaisesti säilytetty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11054

LähetäLähetetty: 29.11.2023 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Projakt kirjoitti:
Sigamees kirjoitti:

Olisi toki mielenkiintoista tietää vakuutusyhtiöiden korvauksista asevarkaustapauksissa. Silloinhan alle viiden aseen omistajat olisi heikoimmilla kun aseiden säilytyspykälätkin on kaikkein "heikoimmat"?


Riittää että ne on lainmukaisesti säilytetty.

Tämä on omakin käsitys. Mutta kovasti sitä koetetaan haastaa, että olisi jotain poliisin "paremmin" tarkastamia yms. Rolling Eyes
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26277

LähetäLähetetty: 29.11.2023 12:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän vakuutusyhtiö vetoa vakuutusehtojen kirjalliseen ehtoon kuten kaikissa tapauksissa.
Jos ehtona on poliisin hyväksymät tilat nii .
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ollari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Hei 2006
Viestejä: 12170

LähetäLähetetty: 29.11.2023 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joillakin vakuutusyhtöillä on rajoituksia maksimikorvaussummille tiettyjen harrastusvälineiden osalta. Soittimet ja aseet saattaa kuulua tähän kategoriaan. Riippumatta säilytyksestä. Voi olla että täyteen arvoon niitä vakuuttaessa joutuu ostamaan lisäturvaa. Kannattaa tarkistaa.
Mulle yksi vakuutusyhtiö kertoi heillä rajan olevan 10.000€ mihin heillä soittimet ja aseet on turvattu. Epäselväksi jäi lasketaanko aseitten päälle kiinnitetty optiikka tähän rajaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BlueMarlin
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 2619

LähetäLähetetty: 29.11.2023 15:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainakin LähiTapiolassa asia on juurikin noin kuten Ollari kirjoitti. Ja korvauskatto harrastusvälineissä on yllättävän matala, ei tarvitse kovinkaan kummoista kalustoa olla niin korvausraja tulee vastaan. Ja kyllä optiikka liittyy kiinteästi siihen harrastusvälineeseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veeteetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2005
Viestejä: 637
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 29.11.2023 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen pitänyt Excel-listaa ase- ja liittyvästä kalustosta ml. jälleenhankinta-arvo nykykunnossaan. Listan olen toimittanut vakuutusyhtiölle ja kalusto on erikseen mainittu vakuutuskirjassa yhtenä kokonaisuutena.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26277

LähetäLähetetty: 29.11.2023 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veeteellä fiksu veto
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16672
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 29.11.2023 17:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veeteetee kirjoitti:
Itse olen pitänyt Excel-listaa ase- ja liittyvästä kalustosta ml. jälleenhankinta-arvo nykykunnossaan. Listan olen toimittanut vakuutusyhtiölle ja kalusto on erikseen mainittu vakuutuskirjassa yhtenä kokonaisuutena.



Tämän varmaan saa pkakioida omaan käyttöön Very Happy
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9432

LähetäLähetetty: 29.11.2023 19:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veeteetee kirjoitti:
Itse olen pitänyt Excel-listaa ase- ja liittyvästä kalustosta ml. jälleenhankinta-arvo nykykunnossaan. Listan olen toimittanut vakuutusyhtiölle ja kalusto on erikseen mainittu vakuutuskirjassa yhtenä kokonaisuutena.


Ja tällöin ne monella puljulla vaativat OMAN VAKUUTUKSEN.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15337

LähetäLähetetty: 30.11.2023 13:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joskus on ollut vakuutusyhtiön kanssa keskustelua mitä kotivakuutus pitää sisällään, ts. se irtaimisto-kohta. Meillä on max 10000 € tuolle, harrastusvälineitä pitäisi vakuuttaa erikseen jos haluaisi enemmän, ja varmaan maksaisikin lisää. Tuolloin laskeskelin mitä mun pyssyt maksaisi, en ihan kovin suureen summaan päässyt, kaikki on kuitenkinkin enempi vähempi romuja, ei mitään arvoaseita.

CTR olisi ehkä rahanarvoinen, muut kiväärit on aika käytettyjä, eikä alunperinkään mitään kruununjalokiviä. Määrää on mutta esim. arskatkin on pääosin laten itse pikkukätösillä kasaamia, upperit pitkälti ajalta kun jenkkibrownells lähetti alle 100 taalan osia ilman byrokratiaa, eli voi epäillä että varsin monessa on upperi ja bcg tuollaisia. Osassa piiput olen ostanut käytettyinä, ei ole kuitteja tallessa. Lyhyetkin on sarjaa "yritän ampua loppuun", yksi aktiivipistooli on 90-luvulla alle 2000 markkaa maksanut CZ75 jossa on nyt kolmas piippu, toinen vastaava helmi on melkein yhtä vanha nelikymppinen Para Ordnance, siihenkin tulee nyt kolmas piippu. Itse olen suhtautunut aseissa olevaan rahaan vähän kuten autoihin "sijoittamiseen", rahat on menneet, turha odottaa kompensaatiota. Joku ajattelee ehkä eri tavalla, jos on hommannut jotain arvoaseita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9432

LähetäLähetetty: 30.11.2023 20:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikäli niitä "arvoaseita" ei ole erikseen vakuutettu, niin vähän karua on korvaus arvon alenema. Tuossa nyt vain ensin vastaan tullut: https://www.fortum.fi/kotivakuutus-ryhmaetuvakuutus-tuoteseloste 3/6 "Uheilu- ja harrastevälineet". Eli vaikkapa premium drillinki optiikkoineen olisi tänään hankinta-arvoltaan 10.000€, käyttämättömänä kaapissa hillottuna seuraavat 5 vuotta olisisikin oikeasti nostanut hintaansa, olisi sen korvaus arvo vain 1000€.
_________________
Lukutaidoton sukupuolineutraali sateenkaareileva metroseksuaali sinivihreä metropoli kasvispiiperö. Razz
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veeteetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2005
Viestejä: 637
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 30.11.2023 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omassa listassani on nimenomaan JÄLLEENHANKINTA-ARVO NYKYKUNNOSSAAN, ei hankintahinta vuonna miekka ja kilpi tms.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26277

LähetäLähetetty: 01.12.2023 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Normaalisti esim. Tukki...kiikarivauriot menee jälleen hankinnalla jopa kulut lisäten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Sivu 5 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com