OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Jälkivalot

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
iiro v
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2014
Viestejä: 25

LähetäLähetetty: 29.10.2024 18:38    Viestin aihe: Jälkivalot Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä paku johon aikomuksena asentaa työvalot katolle. Ja nyt kun lupaa lumia maahan ideana kääntää ne näyttämään sivulle jolloin hirven jälkien etsintä aamuisin nopeutuisi. Mitä lyhtyjä olette käyttäneet? Mikä värilämpötila hyvä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 3105

LähetäLähetetty: 29.10.2024 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

https://www.valostore.fi/fi/tuote/purelux_terrain_black_slim_flood

Itsellä on noita flood malleja lantikan katolla 3 puolellaan, 3 spot mallia puolelleen, 2 flood mallia takapuskurin alla ja keulassa lisävalopanelien molemmin puolin pari pureluxin neliskanttista 100w työvaloa. Keulassa genesis gen 2 800 spot ja 800 hybrid ja katolla genesis gen 1 1100. Eli valoa on joka suuntaan sen verran että riittää. Itse tykkään noista matalan profiilin paneli tyylisistä työvaloista. Ovat aika siron näköisiä ja huomaamattomia. Eli laittaisin tuon tyyliset itse. Tuo 5700 kelviniä on vähän sininen, jäljet erottuisi ehkä paremmin lämpimämmällä sävyllä, mutta niitä lämpimiä led työvaloja on aika heikosti. Yksi vaihtoehto voisi olla keltainen kalvo lasiin mutta menee ilmankin. Ja jos yhdet laittaa molempiin etukulmiin, niin varmasti pärjää jo ihan mukavasti. Ei tule samaa fiilistä mitä tuolla omalla, että mihinkään ei jää pimeää kohtaa auton ympäristössä, mutta ei niitä hirven jälkiä katsella ympäri autoa, vaan siitä sivuikkunan kohdilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iiro v
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2014
Viestejä: 25

LähetäLähetetty: 29.10.2024 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri nuo Valton pureluxit oli harkinnassa. Onko valokuvio hyvö ja riitääkö yksi valo puolelleen? Ainakin kohtuuhintaiset.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3580
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 29.10.2024 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joopa joo. Eli Valto kun pistää kaikki valot päälle, menee laturin tehosta n.70A lisävaloille. Lopuilla pitää saada omat valot, lämppärit ja muu elektroniikka toimimaan ja akut ladattua jos jotain vielä jää. Jos lantikalla meinaat ruiseria niin niissä lie joku 100A laturi monesti...

Mulla on hiacen katolla kattotelineessä apparin puolella yks ja kuskin puolella kaks strands merkkistä valoa. Tuon pureluxin mallisia suunnilleen. Ihan ok nekin on. Kannattaa sen verran satsata laatuun ettei ihan halvinta rihkamaa ota ettei ne jo toisena talvena ala vilkkumaan tms. Nuo strandsit on ollu jo aika kauan, ja niistä uusin, minkä lisäsin kuskinpuolelle näyttämään myös taaemmas, on jo puoliksi pimee, ja vettä kaikissa enemmän ja vähemmän sisällä.

Korkealta tuleva valo on tavallaan hyvä ja huono. Näkee penkkojen taa, mutta tekee vähemmän varjoja joka helpoiten paljastaa jäljet lumesta. Sama myös että jos valoa tulee monelta suunnalta, varjot vähenee.

Noin yleensä valossa neutraali on mukavampi, vaikka kirkkausvaikutelma ei ole samanlainen. Jos mahdollista, värintoistoarvo (cri) on merkittävämpi asia mihin kiinnittää huomiota, mutta ei taida vieläkään sitä saada työvaloista selville.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 3105

LähetäLähetetty: 29.10.2024 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lantikalla meinaan lantikkaa, eli Land Roveria. Disco 3 laturi taitaa olla 150A. Aika harvoin tulee tilannetta, että joka suuntaan pitäisi palaa kaikki lyhdyt kerralla. Normaalisti ajossa auton omat lyhyet, pitkinä auton omat kytketty pois ja ovat käytössä vain huonon kelin valoina. Normaalisti pitkinä katolta 1100 gessu ja keulasta hybrid gessu. Spotti gessu on aika turha yleensä ja harvoin käytän, mutta nakkasin kiinni kun sellainen pyöri hyllyssä. Korkeutta sillä saa kuvioon mäkisissä maastoissa ja välillä pitkillä suorilla tuo lisää kantamaa. Takapuskurin valoja käytän pakittaessa ja napsautan silloin muut pois, kun mitä ne eteen päin valaisevat häiritsee pakittamista tai miksi eteen päin ajaessa pitäisi valaista taakse. Peltotarkkaiussa napsautan spotit katolta, jolloin näkee kohtuu alueen sivuille kauemmas. Metsässä tuusatessa napsautan katolta kaikki leveät, eli yksi hieman etuviistoon, yksi hieman takaviistoon ja yksi suoraan sivulle. Silloin on auton ympärys valaistu ihan hyvin ja näkee tuusata siinä auton ympärillä erinäisiä töitä. Jälkitarkkailussa ja muussa ajamalla tapahtuvassa tarkkailussa napsautan päälle keulassa olevat sivuille osoittavat työvalot ja katolta etukulmissa olevat työvalot, jolloin valaistuu laaja alue mitä siitä etupenkeiltä näkee. Turha taas polttaa valoja takaviistoon, koska ei sinne mitään näe. Vaikka tuo yhden sortin traktori onkin, niin ei siinä sentään pyörivää penkkiä ole. Eli todellisessa tilanteessa ne valot ei vie aivan mahdottomia virtaa. Jokunen metri meni sähköjohtoa, katkaisijoita on ihan kelpo rivi, diodeja, sulakerasioita ja virranjakoblokkeja meni useampia, mutta nyt on vanhan rekkakuskin mieleen valoa joka suuntaan niin että riittää. Järjen käyttö on sitten sallittua, että ajaako liikenteessä sellaisena metsäkoneen näköisenä valopallona, vai napsautteleeko valoja päälle ja pois aina kulloisenkin tarpeen mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gerberos
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 3580
Paikkakunta: E-savo

LähetäLähetetty: 29.10.2024 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä niin. Kuulostaa aika överiltä, niinkuin monellakin jahtiauton valojen kanssa, mutta ei se mitään jos kaikki tarpeen.

En nyt ole varsin ajatellut että just Valtolla karannut mopo käsistä valokiimassa ja järki jäänyt kaupan tiskille, mutta monesti näkee ettei ole mitään mieltä kun on mätetty valoja katolle ja keulaan ja niitä kanssa poltetaan kun ne on niin komeet ja eihän ne ledit paljon virtaa vie Rolling Eyes Kaikilla ne ei välttämättä ole tarve edellä laitettu kuten siinä po motossa.


Viimeinen muokkaaja, Gerberos pvm 29.10.2024 21:35, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 3105

LähetäLähetetty: 29.10.2024 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iiro v kirjoitti:
Juuri nuo Valton pureluxit oli harkinnassa. Onko valokuvio hyvö ja riitääkö yksi valo puolelleen? Ainakin kohtuuhintaiset.

No mikä nyt on kenellekkin hyvä. Minusta ihan ok laatuiset, onkohan nyt reilu 2 vuotta olleet, eli 3 syksy on menossa noilla. Ovat pelanneet, tehoa on se mitä 30w voi olettaa, eli ei ne mitään valotykkejä ole, mutta pesee silti vanhat hehkulamppu työvalot heittämällä. Valokuvio on melko laaja ja suht tasainen.

https://youtu.be/sz9riYsxWag?si=xK_XimJoM0Dn3Pqo

Tuossa on esittelyvideo noista pureluxeista. Minusta eivät ole silmälle aivan noin kirkkaat, eli varmaan vähän kikkailtu kameran asetuksilla, mutta ihan ok niillä näkee ja kyllä sillä jo jäljet katselee jos laittaa yhden puolelleen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 3105

LähetäLähetetty: 29.10.2024 21:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gerberos kirjoitti:
Hyvä niin. Kuulostaa aika överiltä, niinkuin menllakin jahtiauton valojen kanssa, mutta ei se mitään jos kaikki tarpeen.

En nyt ole varsin ajatellut että just Valtolla karannut mopo käsistä valokiimassa ja järki jäänyt kaupan tiskille, mutta monesti näkee ettei ole mitään mieltä kun on mätetty valoja katolle ja keulaan ja niitä kanssa poltetaan kun ne on niin komeet ja eihän ne ledit paljon virtaa vie Rolling Eyes Kaikilla ne ei välttämättä ole tarve edellä laitettu kuten siinä po motossa.


No jos rehellisiä ollaan, niin sen gessun spotin jättäisin tosiaan laittamatta jos pitäisi nyt ostaa, mutta sama se oli laittaa kun sattui olemaan jo hyllyssä. Tuo gessun 800 hybrid + 1100 gen 1 on todella hyvä ja silmälle mukava kombo ajaa. Katkaisijasta saa rajoittimen päälle molempiin ja molemmat omilla katkaisijoilla, eli liikenteen seassa yleensä vain 800 hybrid rajoitettuna käytössä. Ajan kuitenkin niin paljon tyhjiä teitä, että useammin saa ajella täydet tehot päällä mitä miettiä edes rajoittamista.

Työvaloista takimmaisia floodeja tarvitsee todella harvoin. Kivat ne on kun tulee metsästä ja nappaa kaukosäätimestä päälle, niin näkee touhuilla auton ympärillä. Tai tuolla kuormia lastatessa, metsätyöhommissa liikkuessa, vinssatessa jne. Mutta ilmankin pärjäisi. Ja itse asiassa niitä floodeja oli 4 puolelleen eikä 3. Jos haluaisi tinkiä, niin aivan hyvin voisi pudottaa 2 keskimmäistä pois ja jos ne takakulmat laittaisi pakkivaloksi, niin takapuskurista saisi jättää valot pois. Mutta samapa tuo, ei nuo nyt niin kalliita ole, taisin ostaa vielä jostain tarjouksesta olikohan 25€/kpl, niin jos siellä nyt on 150€ turhia työvaloja, niin aivan yksi ja sama. Tankillinen polttoainetta ja kestävät kuitenkin koko auton käyttöiän mitä se minulla on. Täällä maalla kun asuu ja omassa pihassakin on välillä pimeää kun mörön per…ä, niin mukava että vehkeissä on valoja.

https://youtu.be/8limKxPdmgU?si=HcjTq5A8m3OWsUZK

Tuollainen härveli se on. Liian kanssa pärjää, mutta ei tuo nyt minusta näytä vielä miltään aivan kohtuuttomalta, kun pitää mielessä että se on maastoauto ja suurin osa valoista on työvaloja. En minäkään ymmärrä sitä, että laitetaan keula täyteen jotain tehottomia ämpäreitä ihan vaan siksi, että pitää olla paljon valoja. Minulla nuo valot on sentään 360 astetta ympäri autoa eikä kaikki keulassa eteenpäin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Leafs
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2006
Viestejä: 2080

LähetäLähetetty: 29.10.2024 21:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kelkkatopitsia lainatakseni: vähemmälläkin pärjää. Harrastepajerossa on keulilla lisänä xvisionin ämpäripömpelit, näkee iästä huolimatta ja tokmannilaadun työvalot taakse, on pärjätty. Toki lyhkäsille vaihdettaessa tajunnanlaajennusefekti on taattu, voisi ne lyhyet olla edes lyhyet eikä mitättömät.
_________________
HPPH
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com