OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Koiran lopettaminen.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Koiran lopetus.
Itse
48%
 48%  [ 345 ]
Eläinlääkäri
51%
 51%  [ 361 ]
Ääniä yhteensä : 706

Kirjoittaja Viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20409
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.05.2019 18:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä ole hääppöstä hommaa mutta maaseudulla lopetetaan hyvin paljon seurakoirista lähtien mieluiten ampumalla. Moni ei halua viedä koiraa lääkärille ja stressata koiraa sen viimeisinä hetkinä. Ruokakupilla on paljon stressaamattomampi jättää tämä maailma taakse ku ei tiedä mikä tuli. Näin moni ajattelee ja siksi aika paljon niitä hommia pitää tutuillekin tehdä. Omat koirat lopetan mieluiten itse kun se aika tulee. Silloin tiedän miten homma meni ja saan nukuttua yöni rauhassa. Itse käytän aina haulikkoa. Piippu 0-30cm päässä kohteesta. Päähän ensimmäinen laukaus ja lisäksi laitan aina toisen heti perään sydämmen paikkeilta läpi.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
KimmoKemppainen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2015
Viestejä: 906
Paikkakunta: Muhos

LähetäLähetetty: 29.05.2019 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Eipä ole hääppöstä hommaa mutta maaseudulla lopetetaan hyvin paljon seurakoirista lähtien mieluiten ampumalla. Moni ei halua viedä koiraa lääkärille ja stressata koiraa sen viimeisinä hetkinä. Ruokakupilla on paljon stressaamattomampi jättää tämä maailma taakse ku ei tiedä mikä tuli. Näin moni ajattelee ja siksi aika paljon niitä hommia pitää tutuillekin tehdä. Omat koirat lopetan mieluiten itse kun se aika tulee. Silloin tiedän miten homma meni ja saan nukuttua yöni rauhassa. Itse käytän aina haulikkoa. Piippu 0-30cm päässä kohteesta. Päähän ensimmäinen laukaus ja lisäksi laitan aina toisen heti perään sydämmen paikkeilta läpi.


Näinhän se on. Lehmät, hevoset, kissat ja muutkin kun ite lopetetaan niin kyllä siinä yksi koirakin menee. Monelle kaupunkilaiselle varmaan tuntuu raakalta mutta ei se elämää kummempaa ole.
_________________
Kun ite teköö niin saa semmosen minkälaenen sattuu tulemaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 29.05.2019 22:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän ne kovettuneet mettämiehet pystyy omankin koiran lopettaan ja varsinkin tuommoisen ulkokoiran joka on puhtaasti työkoira. Eritilanne on tämmöisellä hentomielisellä lähes kaupunkilaisella jolla sessu tulee illalla aina kainaloon tuhisemaan. Eihän semmoista pysty ampumaan.

Kaverikin on aina ollut aika kovaluontoinen ja lopetti appiukkonsa edellisen hirvikoiran jonka kanssa oli paljon pyytänyt. Meinasi että oli viimeinen koira jonka lopettaa. Omatkin aiko jatkossa viedä suosiolla piikille.

Tässä sitä töllöä tuijotellaan kun muut jo nukkuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20409
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.05.2019 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En näe eroa siinä tapahtuuko lopetus piikillä vai ampumalla. Koska päätös on sama. Ei vaadi enempää kovuutta lopettaa koira ampumalla kuin piikillä. Yhtä kova paikka se on. Ainut että piikillä koira ressaantuu enemmän ennen lähtöä. Ampuminen on sinänsä rauhallisempi tapa saattaa kaveri tuonpuoleiseen. Onhan se melekosen raskas vastuu ihmisellä moisesta päättää. Mutta se on kestettävä.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 29.05.2019 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täytyy kyllä sanoa että minä nään siinä aika ison eron, mutta mulla onkin tapana kiintyä näihin lemmikkeihin turhan paljon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20409
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.05.2019 23:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ymmärrä mitä kiintymysaste vaikuttaa. Sehän on käytännössä aivan sama päätätkö tappaa koirasi myrkyllä vai ampumalla. Tekeekö sen joku muu vai sinä itse. SINÄ olet se joka on PÄÄTTÄNYT että nyt koira kuolee. Ja sinä olet siitä moraalisessa vastuussa. Se on merkityksetön sivuseikka painoitko itse liipasinta vai käskitkö jonkun painaa myrkyt suoneen ja vielä maksoit siitä.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5211
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 29.05.2019 23:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iivariiso kirjoitti:
Täytyy kyllä sanoa että minä nään siinä aika ison eron, mutta mulla onkin tapana kiintyä näihin lemmikkeihin turhan paljon.

Kyllä sen sitten ymmärtää kun sen aika on. Ehkä.

Meillä taas taitaa olla lähitulevaisuudessa se aika käsillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TetraoFabalis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Lok 2011
Viestejä: 245

LähetäLähetetty: 29.05.2019 23:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On se vaan !&%¤# tilanne joka kerta. Omia metästys- ja kainalossa telkkaria kattelevia lähti kaksi vuoden välein. Ensimmäinen piikillä ja toinen luottokaverin toimesta. Ihan kumpi vaan, niin perseestä on. Ite en halua liipasimesta painaa, mutta ampumalla lähtee jatkossa.
_________________
Joskus joutsenetkin näyttävät kurjilta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 30.05.2019 01:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En minä sitä sanokkaan etteikö siinä olisi itse vastuussa siitä päätöksestä että koira lopetetaan ja että olisi moraalisesti eroa nukutetaanko vai ammutaanko. Kummallakin kuolee.

Sillä on eroa mikä minulle jää viimeiseksi mielikuvaksi mettäkaverista. Mieluummin annan sen nukkua pois kuin ammun päähän haulikolla. Ja rahaa en siinä tilanteessa mieti. Mutta veikkaisin että tuo oma koira on hyvin erilaisessa roolissa omassa perheessä kuin keskimäärin hirvikoirat. Ainakin jos tuttuja koiramiehiä katsoo niin aika suuri osa on puhtaasti ulkokoiria ja työkaluja. Harva hirvikoira kulkee arjessa ja lomilla mukana samalla tavalla kuin meillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5211
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 30.05.2019 09:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainahan se oma tuntuu rakkaimmalta. Jos vähänkään on ollut toivotunlainen koira.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pudejovicky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2011
Viestejä: 1433
Paikkakunta: Syrjäinen

LähetäLähetetty: 30.05.2019 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Komppaan tässä iivariisoa, en vain ehkä pysty omaa kaveria lopettamaan. Olen kylläkin samaa mieltä tuholan kanssa eläinlääkärille viennistä, se keskimäärin stressaa elukoita enkä varsinkaan viimeistä keikkaa haluais millään sinne suunnata. Kissojen kans on näin kuitenkin tullut tehtyä. Viimeisen kissan (ennen koiraa) kanssa mietin ja mietin et vienkö metän laitaan haistelemaan ja lopetan siihen mut en saanu itteeni puhuttua ympäri.
Ehkä meille sit joskus tulee lekuri kotiin kun aika taas koittaa.
Tätä asiaa voi miettiä vaikka niinkin, että kun viimeksi vein kissan lopetettavaksi, niin lääkäri totesi heillä olevan samanikäisen kissan ja vähän huonokuntoisen ja jonkun tarttis se kuulemma lopettaa... Andesilla oli hyvä kirjoitus edellisellä sivulla.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Havumetsä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Syy 2012
Viestejä: 1091
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 30.05.2019 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tismalleen samat ajatukset kuin iivariisollakin. Ei kyllä kehtaisi liipaisimesta puristaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15775

LähetäLähetetty: 30.05.2019 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

On se kumma juttu, jos mettämies ampuu oman koiransa, on se raakalainen, mut saman homman jos tekee lekuri, se ei olekkaan, molempien päämäärä on sama, mut kun lekurille antaa rahaa tukun se helpottuu kummasti, tätä mieltä on moni siti ihminen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20409
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 30.05.2019 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ei sitä kannata itse lopetusta suorittaa jos tuntuu ettei pysty. En vain ole henkilökohtaisesti osannut itselleni perustella miksi en tekisi hommaa itse ja miksi en pystyisi. Pidän itseäni varmempana lopettajana kuin muita, varmempana ja nopeampana kuin eläinlääkäriä tai jotain muuta metsästäjää ja siten tiedän sitten miten homma meni kun itse olen sen hoitanut. Päätös se kamalin homma on. Kyllähän se merkittävien koirien kanssa aina tippa linssiin tulee kun homma on suoritettu.
_________________
Varoitus!!! Älä anna yläpuolella olevalle kommentille mitään painoarvoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pudejovicky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Elo 2011
Viestejä: 1433
Paikkakunta: Syrjäinen

LähetäLähetetty: 30.05.2019 12:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vekev kirjoitti:
On se kumma juttu, jos mettämies ampuu oman koiransa, on se raakalainen, mut saman homman jos tekee lekuri, se ei olekkaan, molempien päämäärä on sama, mut kun lekurille antaa rahaa tukun se helpottuu kummasti, tätä mieltä on moni siti ihminen.

Tämä pitäis ymmärtää siti-immeistenkin, että tästä ei suinkaan ole kysymys. Pitäisin itse armeliaampana ja nopeampana lopettaa itse, mutta omaa koiraa tai kissaa en vaan taida pystyä, ei siinä sen kummempaa. Vähän niinkuin tuolla mainitulla lääkärilläkin, ettei oma oikein onnistu...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15  Seuraava
Sivu 10 Yht. 15

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com