OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kärsitkö ajoittaisesta korvien soimisesta (tinnitus)?
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne.
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  

Minulla on esiintynyt korvien soimista (tinnitus)
Usein ammunnan aikana tai sen jälkeen
8%
 8%  [ 10 ]
Joskus ammunnan aikana tai sen jälkeen
12%
 12%  [ 15 ]
Korvat soivat jatkuvasti
25%
 25%  [ 31 ]
Päivittäin, ei kuitenkaan koko päivää
13%
 13%  [ 16 ]
Kerran tai pari viikossa
10%
 10%  [ 13 ]
Muutamia kertoja kuukaudessa
12%
 12%  [ 15 ]
Ei koskaan
16%
 16%  [ 20 ]
Ääniä yhteensä : 120

Kirjoittaja Viesti
JSS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 173

LähetäLähetetty: 31.01.2010 19:02    Viestin aihe: Kärsitkö ajoittaisesta korvien soimisesta (tinnitus)? Vastaa lainaamalla viestiä

Ampumisen aiheuttama melu voi aiheuttaa korvien soimista tai suhinaa. Onko sinulla omaa kokemusta tästä kiusallisesta vaivasta?

Kyselyn kaksi ensimmäistä kohtaa tarkoittavat vain ampumamelun aiheuttamaa korvien soimista. Muissa vaihtoehdoissa korvat soivat myös muulloin.

Itse käyn korvalääkärillä korvien soimisen vuoksi ja minua kiinnostaa, miten usein tämä vaiva esiintyy ampumisen harrastajilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hevi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2009
Viestejä: 455

LähetäLähetetty: 31.01.2010 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiusallinen vaiva kun jatkuvasti tinnittää, tuli 70-luvulla harrastettua haulikkoammuntaa ja eipä tullut ajatelleksi moista vaivaa, nyt kutenkin tulee käytettyä kuulosuojaimia ammuttaessa muulloin paitsi jahtitilanteessa, täytyis kokeilla kuulevia suojaimia myös mehtuuaikana, pahiten vaiva ärsyttää öisin kun on hiljaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 173

LähetäLähetetty: 31.01.2010 21:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan sama juttu. On ikävää herätä aamuyöstä siihen, että korvat soivat. Ammuntaa en ole lopettanut, mutta kuulosuojaimia tulee nykyisin käytettyä poikkeuksetta. Kuulo on mulla muuten pysynyt ihan normaalin rajoissa, mutta päivittäinen korvien suhina on ****.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 31.01.2010 22:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valitettavasti joudun tämän asian kanssa elämään... Crying or Very sad Confused
Ei onneksi ihan joka päivä piippaa, mutta viikon sisään mahtuu varmasti päivä tai kaksi jolloin sen selvästi huomaa... siis silleen, etä häiritsee...
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
eero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 4379
Paikkakunta: päijät-häme

LähetäLähetetty: 31.01.2010 22:34    Viestin aihe: Re: Kärsitkö ajoittaisesta korvien soimisesta (tinnitus)? Vastaa lainaamalla viestiä

JSS kirjoitti:
Ampumisen aiheuttama melu voi aiheuttaa korvien soimista tai suhinaa. Onko sinulla omaa kokemusta tästä kiusallisesta vaivasta?

Kyselyn kaksi ensimmäistä kohtaa tarkoittavat vain ampumamelun aiheuttamaa korvien soimista. Muissa vaihtoehdoissa korvat soivat myös muulloin.

Itse käyn korvalääkärillä korvien soimisen vuoksi ja minua kiinnostaa, miten usein tämä vaiva esiintyy ampumisen harrastajilla.
Koveneeko suhina korvissa jos stressaanut tai otat alkoholia??,itselläni suhisee koko ajan korvat vaikka kuulo on hyvä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 173

LähetäLähetetty: 31.01.2010 23:54    Viestin aihe: Re: Kärsitkö ajoittaisesta korvien soimisesta (tinnitus)? Vastaa lainaamalla viestiä

eero kirjoitti:
Koveneeko suhina korvissa jos stressaanut tai otat alkoholia??,itselläni suhisee koko ajan korvat vaikka kuulo on hyvä.


Usein suhina kovenee jos on kiirettä, mutta jos olen käyttänyt alkoholia niin siinä taitaa käydä toisinpäin, eli suhina heikkenee. Mulla ei ole tinnitusta koko ajan, eli aamupäivisin on yleensä hiljaisempaa ja sitten iltapäivisin suhina on usein voimakkaampaa, ei kuitenkaan aina.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14781

LähetäLähetetty: 31.01.2010 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Työterveyshoitaja sanoi minulle, että harrastukset huomioonottaen näyttisi siltä, että minulla ei ole taipumusta kuulonalentumaan. Aina joskus kuitenkin käy hetkellinen tinnitus, eli todennäköisesti kuulo hiljalleen huononee. Omalla kohdallani uskon, että syynä on kuitenkin musiikin kuunteleminen autossa lujalla... Radalla käytän aika herkästi tuplakuulonsuojausta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sarvikuono
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Tam 2008
Viestejä: 9694
Paikkakunta: Suuri tyhjiö keskellä ei-mitään

LähetäLähetetty: 01.02.2010 00:12    Viestin aihe: Re: Kärsitkö ajoittaisesta korvien soimisesta (tinnitus)? Vastaa lainaamalla viestiä

JSS kirjoitti:
eero kirjoitti:
Koveneeko suhina korvissa jos stressaanut tai otat alkoholia??,itselläni suhisee koko ajan korvat vaikka kuulo on hyvä.


Usein suhina kovenee jos on kiirettä, mutta jos olen käyttänyt alkoholia niin siinä taitaa käydä toisinpäin, eli suhina heikkenee. Mulla ei ole tinnitusta koko ajan, eli aamupäivisin on yleensä hiljaisempaa ja sitten iltapäivisin suhina on usein voimakkaampaa, ei kuitenkaan aina.


Olisko sulla samaa suuntaa ko itelläni, liittyy vissiin verenpaineeseen. Mulla kun tuppaa paineet vähän kohota jos ei esim. ole käynyt lenkillä tms fyysistä harrastamassa vähään aikaan, ja silloin herkästi "korvat soi". Tietysti toudella rankan puntin perään soi taas. Mutta kun on jumpannut ittensä rauhalliseksi niin tinnitykset häviää. Viimeisessä kuulotestissä pari kk takaperin lähes kaikilla hertseillä pääsi 0 dB:n kuulotasolle että ei pitäs isompaa ongelmaa kuulossa itsessään vielä olla.
_________________
Video meliora proboque deteriora sequor.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2009
Viestejä: 173

LähetäLähetetty: 01.02.2010 19:57    Viestin aihe: Re: Kärsitkö ajoittaisesta korvien soimisesta (tinnitus)? Vastaa lainaamalla viestiä

Sarvikuono kirjoitti:
Olisko sulla samaa suuntaa ko itelläni, liittyy vissiin verenpaineeseen. Mulla kun tuppaa paineet vähän kohota jos ei esim. ole käynyt lenkillä tms fyysistä harrastamassa vähään aikaan, ja silloin herkästi "korvat soi". Tietysti toudella rankan puntin perään soi taas. Mutta kun on jumpannut ittensä rauhalliseksi niin tinnitykset häviää. Viimeisessä kuulotestissä pari kk takaperin lähes kaikilla hertseillä pääsi 0 dB:n kuulotasolle että ei pitäs isompaa ongelmaa kuulossa itsessään vielä olla.


Niinpä se voisi hyvinkin olla myös minun tapauksessa, että verenpaine, liikunta tai vastaava vaikuttaa korvien suhinaan. Lääkärit vaan taitaa olla nykyisin niin erikoistuneita, että ne ei osaa ottaa huomioon mitään muuta kuin oman erikoisalueensa. Olen käynyt korvalääkärillä ja sitä on kiinnostanut vain kuulokäyrien mittaaminen jne. ja korviin katsominen, esimerkiksi verenpaineeseen ei ole kiinnitetty mitään huomiota, eikä sitä ole edes mitattu.. Pitää varmaan seuraavaksi käydä jollain vähemmän erikoistuneella lääkärillä, joka osaisi katsoa asioita kokonaisuutena ja mitata vaikka sen verenpaineen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 01.02.2010 22:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itellä jäi piippa päälle joku vajaa kymmenen vuotta sitten yhen tyynessä ammutun magnum,sarjan jälkeen, vielläpä sen verran ikävästi, että ihan ite hommasin kuulosuojaimet myös metästys käyttöö, vaikkei niitä sillon muilla näkynytkää. Sen verran sapetti, ettei tää tästä saa ainakaa paheta kun se kuului aina jos ei pahemmin hälissyt, vaikka piippa olikin selvä ei se varsinaisesti elämää ja unia häirinnyt, eikä siihen aina kiinnittänyt edes huomiota.

Yllätys oli aikasta kohtalainen kun joku pari vuotta sitten piti oikeen ruveta kuuntelemaan, poissahan se oli ja poissa lyhyitä hetkiä lukuun ottamatta on pysynytkin! Enää ei kyllä laukaustakaan tohi ilman kupuja ampua ja oonpa hanhetki sen takia kerran jättänyt.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AJP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Hel 2007
Viestejä: 188
Paikkakunta: LUMIJOKI

LähetäLähetetty: 03.02.2010 21:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oikea korva piipannut 20v. ja vasen sai kipeetä 2v. sitten kauriin pyynnissä,piippu epähuomiossa kyttäyskopin sisällä ja pam...ei tietenkään kuulosuojaimia ja muuten kävi hetken aikaa oikeesti kipeetä.

Verenpaineesta on lääkärit minullekin maininneet ja tupakanpoltto mutta nämähän kulkevatkin käsi kädessä.

Ei tuota vaivaa enää huomaa kuin illalla nukkumaan mennessä,ja kaikkeenhan tottuu paitsi siihen jääpuikkon kun se sulaa sitä ennen.

Kiusallisimmat tilanteet tulee kuulon alenemisen takia kun kuulee jotain ihan muuta mitä vasta puoli sanoo ja vastaa sen mukaan,on ihmisillä joskus hauskaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
löppöpetra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 4935

LähetäLähetetty: 03.02.2010 22:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koko ajan soi enemmän tai vähemmän.Ja välillä vielä lisäksi pyörryttää ja oksettaa.Onneksi sitä enää harvemmin.
_________________
Koittakaa PETRATA vähän!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
eero
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 4379
Paikkakunta: päijät-häme

LähetäLähetetty: 03.02.2010 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Myös hampaitten purennalla voi olla merkitystä.Kokeilkaa purette kovaa hampaitta yhteen koveneeko ääni,jos näin käy silloin kannattaa käydä tutkituttaa purenta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kolopesijä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 2278
Paikkakunta: itä-suomi

LähetäLähetetty: 04.02.2010 00:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tasanen tillitys säestää tälläkin hetkellä surffailua. Vasemmassa korvassa todettu ampumisesta johtuva kuulonalenema kymmenen vuotta sitten.

Kivääreissä nykyisin vaimentimet ja haulikojahdeissa pyrin pitämään kuulevia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
GSX-R
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Huh 2008
Viestejä: 88

LähetäLähetetty: 12.01.2011 11:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pitää liittyä tähän tinnittäjien harmaaseen kerhoon...

Toissa päivänä tuli ammuttua holtittomasti kiväärillä ilman suojia ja siitähän se tinnitys sitten alkoi.. Hoitaja mittasi kuulon ja ylä-äänet pakkaa oleman kateissa. Lääkäri antoi sisäkorvan verenkiertoa parantavia lääkkeitä mutta niiden tehosta ei ole takuita. Viikon päästä seuraava kuulontutkimus. Päätin etten koskaan ammu laukaustakaan ilman kuulosuojaimia ja nyt olen hankkimassa aktiivisiasuojaimia, jotta voisin harrastusta jatkaa... Paljon ehtii tapahtua parissa päivässä, toivon vaan että tinnitus lakkaisi.

Käyttäkää suojaimia!
_________________
Kovaa mutta väärin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Torikahvila, äänestykset jne. Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2  Seuraava
Sivu 1 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com