OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kirveen hallussapitolupa

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Julius
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Maa 2004
Viestejä: 72
Paikkakunta: Kajaani

LähetäLähetetty: 23.04.2004 19:16    Viestin aihe: Kirveen hallussapitolupa Vastaa lainaamalla viestiä

Suomen aselainsäädäntö on suht tiukka (mm USAan verrattuna) ja mielestäni se on ihan oikein. Tuliase kuuluu vain sellaiselle, joka osaa/haluaa käyttää sitä turvallisesti ja vastuuntuntoisesti.
Jostain syystä meitä aseharrastajia katsotaan yleisesti vähän kieroon ja jyrkimmät tapaukset pitävät meitä jopa jonkinlaisena turvallisuusriskinä.
Yleisen turvallisuudentunteen lisäämiseksi lienee siis paikallaan rajoittaa kirveiden, vesureiden yms... terätyökalujen hallussapitoikeutta, muilta kuin niiltä jotka sitä ammatissaan tai virantoimituksessa niitä tarvitsevat.

Jeps! Menipä taas, mutta joskus asiat vaan vituttavat.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 25.04.2004 17:44    Viestin aihe: Re: Kirveen hallussapitolupa Vastaa lainaamalla viestiä

Julius kirjoitti:
Suomen aselainsäädäntö on suht tiukka (mm USAan verrattuna) ja mielestäni se on ihan oikein. Tuliase kuuluu vain sellaiselle, joka osaa/haluaa käyttää sitä turvallisesti ja vastuuntuntoisesti.
Jostain syystä meitä aseharrastajia katsotaan yleisesti vähän kieroon ja jyrkimmät tapaukset pitävät meitä jopa jonkinlaisena turvallisuusriskinä.
Yleisen turvallisuudentunteen lisäämiseksi lienee siis paikallaan rajoittaa kirveiden, vesureiden yms... terätyökalujen hallussapitoikeutta, muilta kuin niiltä jotka sitä ammatissaan tai virantoimituksessa niitä tarvitsevat.

Jeps! Menipä taas, mutta joskus asiat vaan vituttavat.


Tiedoksi: Vanha teräaselaki ja nykyinen järjestyssääntö kyllä kieltävät kirveen kanniskelun yleisellä paikalla aivan samoin kuin Moran kanniskelun.

Laki kieltää myös toisten ihmisten vahingoittamisen joten mitään ei voi tapahtua. Jos tapahtuukin niin sehän on vain tilastokohinaa.

Jos kirveestä olisi saanut esim. presidentin tytär nelosen ratikassa niin viranomaisten asenne olisi VÄHÄN eri. Nyt kun kyseessä on tusinakansalainen metrossa niin homma ohitetaan olan kohtautuksella. Eihän kunnon ihimiset matkusta metrolla vaan Itä-Helsinkiläiset sosiaalitapaukset ja muuten vaan yhteiskunnan marginaalitapaukset.
Takaisin alkuun
S.A.V.O.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tou 2004
Viestejä: 617
Paikkakunta: Gotham city

LähetäLähetetty: 09.05.2004 19:23    Viestin aihe: Kirveen hallussapitolupa Vastaa lainaamalla viestiä

Eiks teräasetta saa kantaa yleiselläpaikalla jos on perusteltu syy? esimerkiksi työasu tai kansallispuku. Itse tosin jätän moran hanskalokeroon jos täytyy asioida julkisellapaikalla työasussa. Joku kansanedustajahan aikoinaan halusi teräaseet luvan varaisiksi samoin kuin ampumaaseet on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 09.05.2004 20:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monellako mahtaa olla monitoimityökaluja mukana (aina)?
Iso puukko niissäkin.
Takaisin alkuun
jiikoo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 144

LähetäLähetetty: 09.05.2004 20:49    Viestin aihe: Re: Kirveen hallussapitolupa Vastaa lainaamalla viestiä

S.A.V.O. kirjoitti:
Eiks teräasetta saa kantaa yleiselläpaikalla jos on perusteltu syy? esimerkiksi työasu tai kansallispuku.


Umm.. meinaat, että Hagert saa kantaa moraa mukanaan yleisellä paikalla kun päällä on kansallispuku?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Andy(no reg)
Vieras





LähetäLähetetty: 09.05.2004 21:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Japanissa miekat pitää rekisteröidä - tuliaseitahan siellä ei käytännössä olekaan. Vaatimus on jopa jossain määrin järjellinen, koska yakuzat ovat todella ottaneet yhteen miekoin. Exclamation

Jousien lupamenettelyhän oli esillä ampuma-aselain uudistuksen yhteydessä, mutta se hylättiin mm. siksi, että jo olemassaolevien jousien rekisteröinti ei onnistuisi kuitenkaan.
Takaisin alkuun
Jantteri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2004
Viestejä: 1202
Paikkakunta: Kotomaa

LähetäLähetetty: 09.05.2004 22:27    Viestin aihe: Re: Kirveen hallussapitolupa Vastaa lainaamalla viestiä

S.A.V.O. kirjoitti:
Eiks teräasetta saa kantaa yleiselläpaikalla jos on perusteltu syy? esimerkiksi työasu tai kansallispuku. Itse tosin jätän moran hanskalokeroon jos täytyy asioida julkisellapaikalla työasussa. Joku kansanedustajahan aikoinaan halusi teräaseet luvan varaisiksi samoin kuin ampumaaseet on.


Juu on ollut itsellä puukko mukana aina kun työvaatteet päällä on kaupungilla käyny. (Sähköasentaja) Ei ainakaan vielä ole kukaan tullut sanomaan. Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kettu
***


Liittynyt: 13 Huh 2004
Viestejä: 6328
Paikkakunta: Avohakkuu

LähetäLähetetty: 10.05.2004 00:36    Viestin aihe: Re: Kirveen hallussapitolupa Vastaa lainaamalla viestiä

S.A.V.O. kirjoitti:
Joku kansanedustajahan aikoinaan halusi teräaseet luvan varaisiksi samoin kuin ampumaaseet on.

Eli niinkuin:

Terä-aselupahakemus

Aseen hankkimisen peruste:

1. Työ
2. Urheilu/harrastus (X)
3. Esitys
4. Museo/kokoelma
5. Muistoesine
6. Ruoanlaitto (X)
7. Kalan perkuu (X)

"Jaa'a emäntä saapikohan näille rinnakkaisluppaa, muuten jouvut syömään minun kokkauksia...höhhööhöö."

Tiedot teräaseesta

1. Veitsi
2. Puukko
3.Kirves
4. Sakset
5. Naskali
6. Taisteluveitsi/ miekka
7. Taistelupuukko
8. Taskuveitsi
9. Mora (X)
10. Muu terä-ase, mikä

"Perskuta, tämähän on helepompi täyttää ku aselupahakemus. Teällähän on valamiina tämä minkä minä aijon ostaa."

Tiedossa oleva tehtaan merkki, malli ja mallinumero:

"Elähä hättäile, tuommonen tuosta"

K.J. Eriksson, Mora Sweden, Carbon steel

"Sehän män jotta naukasi ja mitäs vielä"

Aseen erityistuntomerkit

"Perskuta"

Punainen kahva

Aikaisempi teräaseen käyttöharrastus:

Olen silloin aikaisemmin, kun nämä oli vielä lupavapaita käytellyt paljonkin juuri tällaisia puukkoja. Näitä Moria. Kaloja perkailin ihan pikkupojasta lähtien ja olenpa muutaman minkinkin nylykennä tällaisella. Ja ihan olen joskus kynänkin teroittanut.

Anotulla teräaseella tapahtuva leikkelyharrastus / ruoanlaitto ja missä

Tämä olisi tämä Mora enempi ulkoilmaharrastuksiin eli kalastuksen yhteydessä ihan kalansuomustukseen ja metsästysharrastukseen myös auttavasti käy minkin nylkemiseen. Ja jos sitten tässä kanu-loukut saan valmiiksi syksyyn mennessä saattaisin muutaman supinkin nylykeä ennen vuoden vaihdetta. Emäntä sitten hakee näille keittiöveitsille omat lupansa

"Katohan muija, jouvut sittenkin ruuanlaittoon. Kehheheh."

Terä-aseen säilytystapa ja -paikka, missä

Lukitussa peltilaatikossa, tämän laatikon avvaimet aina nipussa ja taskussa mukana.

"Heleppo homma, eikun vetämään. Kahen viikon peästä saattaapi sitten soitella sinne laitokselle, että josko se ostolupa olis jo tullunna. Onneksi nykyjään soapi jo valamiiksi perattua kallaa kaupasta, muutenhan tässä soattaisi alakaa näläkä mahhaa kourimaan"

jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Yahoo Messenger
Kalunen
Vieras





LähetäLähetetty: 01.06.2004 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitenkähän minulle käy parin vesurin, kolmen kirveen, lekan ja kiilan, vuoluraudan, kymmenkunnan puukon, leipä-ym veitsien, kynsi-ym saksien, oksasahan, veistotalttasarjan, käsisahojen ja petkeleen kanssa.
Kaikilla noista saa nirhatuksi ainakin ajan kanssa vähemmän pidetystä henkilöstä jos ei huokua vähemmäksi, niin ainakin hurmetta pirskomaan.
Moottori- ja raivaussahasta puhumattakaan?
Ei enää voine omistaa kolorautaa ilman astalokohtaista lupaa, ottaa ja syödä kaikkinaisista puista?
Takaisin alkuun
Lippis
Vieras





LähetäLähetetty: 01.06.2004 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Japanissa on oikeat miekat rekisteröitävä. Eipä taida juuri Yakuzoja paljon haittaavan jos joku pitää listiä. Eikä ne ampuma-aseet ammattirikollisilla harvinaisia ole mutta niiden käyttö on hyvin harkittua kuten japanilaisessa yhteiskunnassa kaikki muukin toiminta.

Lainsäädännöllä ei voi estää rikoksia, sillä voi vain määritellä mikä on kiellettyä ja mikä ei ja rangaista kiellettyjen tekojen tekijöitä lain perusteella.

Kirvestapauksesta sen verran että lopputulos olisi todennäköisesti ollut sama jos aseena olisi ollut esim. 2 kg:n moska eli lyhytvartinen leka/vasara. Kolme iskua takaraivoon olisi todennäköisesti tappanut uhrin aivan yhtälailla. Toisaalta heiveröinenkin nisti voi neulalla tartuttaa HIVin johonkin toiseen jos haluaa. Mielisairaiden osalta oikeastaan vain tahdonvastainen hoito voi estää tällaisia random-tapauksia. Siihen ei tunnu olevan rahaa. Eduskunnan lisäsiipeen kyllä löytyy rahaa, samoin Jalkapallostadionin lasikattoon. Ehkä ne on tärkeämpiä asioita.

Ampuma-aseiden reguloinnissa on lievää hyötyä siitä että mentaalitapaukset ja lapset ei saa niitä helposti käsiinsä (muilta kuin lähisukulaisilta). Rikollisten osalta regulaatio lähinnä nostaa aseiden hintoja ja kovat sanktiot johtaa siihen että asioita enemmän miettivät rikolliset ei välttämättä viitsi aseita hankkia ja kanniskella. Idioottiosasto toki tekee laista välittämättä mitä huvittaa joka tapauksessa.
Takaisin alkuun
korvenkoluaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 206
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 10.06.2004 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos minä olen ymmärtänyt oikein nuo perustelut teräaseiden kantamisesta julkisilla paikoilla, tulen seuraavaan johtopäätökseen.
Lainsäätäjän tarkoitus on ollut saada aikaan helppo tilanne kun "jotakin" tapahtuu.
Otetaan taulukosta pystysuoraan kohta; teräase mukana julkisella paikalla.
Otetaan taulukosta vaakasuoraan kohta; tuikattu teräase kahvaa myöten naapurin rintaan.
Katsotaan taulukosta pysty- ja vaakasuoran kohdasta, montako kuukautta kakkua.
Se helpottaa asioista päättämistä kun on selkeästi luvallisia ja luvattomia asioita ja tekoja.
Tuolla aikaisemmin joku kyseli monellako on monitoimityökalu vyöllä jatkuvasti. Minulla ainakin on Leatherman vyöllä aina muulloin kuin nukkuessa ja saunoessa enkä pelkää, että Karhukoplan miehet mustissa pipoissaan tulevat kimppuun kuin herhiläiset.
Tuo mitä metrossa tapahtui häiriintyneen ihmisen toimesta, oli erittäin valitettavaa ja tuhosi elämän nuorelta ihmiseltä ja aiheutti mittaamatonta kärsimystä hänen omaisilleen ja läheisilleen.
Silti minä en tekisi kirvestä kielletyksi, minä tekisin häiriintyneen kirveen käyttäjän kielletyksi.
Näin minä ajattelen.
_________________
korvenkoluaja ja ylpeä siitä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
korvenkoluaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 206
Paikkakunta: Hausjärvi

LähetäLähetetty: 10.06.2004 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos minä olen ymmärtänyt oikein nuo perustelut teräaseiden kantamisesta julkisilla paikoilla, tulen seuraavaan johtopäätökseen.
Lainsäätäjän tarkoitus on ollut saada aikaan helppo tilanne kun "jotakin" tapahtuu.
Otetaan taulukosta pystysuoraan kohta; teräase mukana julkisella paikalla.
Otetaan taulukosta vaakasuoraan kohta; tuikattu teräase kahvaa myöten naapurin rintaan.
Katsotaan taulukosta pysty- ja vaakasuoran kohdasta, montako kuukautta kakkua.
Se helpottaa asioista päättämistä kun on selkeästi luvallisia ja luvattomia asioita ja tekoja.
Tuolla aikaisemmin joku kyseli monellako on monitoimityökalu vyöllä jatkuvasti. Minulla ainakin on Leatherman vyöllä aina muulloin kuin nukkuessa ja saunoessa enkä pelkää, että Karhukoplan miehet mustissa pipoissaan tulevat kimppuun kuin herhiläiset.
Tuo mitä metrossa tapahtui häiriintyneen ihmisen toimesta, oli erittäin valitettavaa ja tuhosi elämän nuorelta ihmiseltä ja aiheutti mittaamatonta kärsimystä hänen omaisilleen ja läheisilleen.
Silti minä en tekisi kirvestä kielletyksi, minä tekisin häiriintyneen kirveen käyttäjän kielletyksi.
Näin minä ajattelen.
_________________
korvenkoluaja ja ylpeä siitä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Kyrvänkaluaja
Vieras





LähetäLähetetty: 07.08.2004 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko sinulla letherman mukana lentokoneeseen astuessasi?

______________________________

kyrvänkaluaja ja ylpeä siitä
Takaisin alkuun
Kuparinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 243

LähetäLähetetty: 07.08.2004 18:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Uusi järjestyslaki mainitsee "vaaralliset esineet" eli esim. puolimetrinen teräsputken pätkä on laillinen kapine rakennustyömaalla, mutta ei jalkapallo-ottelun katsomossa. Kaikenkaiset halot, moottoripyörän ketjut ja muut värkit ovat samassa kategoriassa, tässä on ilmeisesti poliisilla tulkinnanvaraa esineen, ajan ja paikan mukaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com