OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Onko vastaavia kokemuksia?

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
boff
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 145
Paikkakunta: Syvällä etelässä satakuntalaisen leivän juurilla

LähetäLähetetty: 05.08.2005 21:54    Viestin aihe: Onko vastaavia kokemuksia? Vastaa lainaamalla viestiä

Kun kymmenkunta vuotta sitten aloittelin peuranmetsästystä minulle kävi seuraava tapaus. Olin kytiksellä normaalisti. Aika kului ja peuroja kävi, minä odoti pukkia. Sitten jossain vaiheessa pellolle ilmestyi hämärässä peura, jolla näin sarvet. Kun se oli sopivasti kyljittäin ammuin sitä 30-06:lla, jossa oli patruunoina Sakon 10,1 g HH. Laukauksen jälkeen ei tapahtunut mitään. Peura seisoi. Latasin nopeasti uudelleen ja ammuin taas. Laukauksen jälkeen peura juoksi kymmenen metriä ja jäi taas seisomaan. Minuun iski epäusko. Eikö kiikari ole kohdallaan vai mikä on. Latasin mutta ajattelin, että en piru vie ammu, koska kahdella laukauksella ei ollut mitään vaikutusta. Katselin peuraa kiikarin lävitse. Hetken aikaa seisottuaa, sen jalat alkoivat pettää ja se kaatui. Kun peuraa nyljettiin, nähtiin kaksi osumaa viiden sentin päässä toisistaan lavan takana. Ei tämä ehkä mitenkään erikoista ole mutta tuli mieleeni, onko kellään samanlaisia kokemuksia ja millä sen selittää. Itse mietin jotain shokkivaikutukseen viittaavaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peezzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tou 2004
Viestejä: 416
Paikkakunta: Tornedalen

LähetäLähetetty: 05.08.2005 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ainaki hirven vasa saattaa tehä saman että jääpi vain töllistelemään vaikka osuma oliski aivan hyvä.
_________________
Halipatsuipa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hunter 412
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Maa 2004
Viestejä: 22

LähetäLähetetty: 06.08.2005 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oon kuullu vastaavia tapauksia hirvistä vaikka kuinka monta kertaa. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 1220

LähetäLähetetty: 07.08.2005 13:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pöö

Viimeinen muokkaaja, ar pvm 08.10.2005 14:24, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
katiska
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 14 Tam 2005
Viestejä: 63

LähetäLähetetty: 07.08.2005 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

on ollu ainakin pari ihan samanlaista hirvenvasalla ja kerran hirvilehmällä. oisko niin kun ampuu lavan taakse niin jos ei luoti satu luille niin ei isku ole niin kova?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MikaS
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 3960

LähetäLähetetty: 08.08.2005 07:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime vuonna ammuin 375:lla pukkia kävelyyn noin 60m päästä. Pukki juoksi 10m ja jäi seisomaan päin minua. Katselimme toisiamme mielestäni todella pitkän ajan ( ainakin tuntui siltä ), kuitenkin ehkä alle puoli minuuttia ennenkuin petra kaatui. Osuma oli lavan takana siinä mihin koitinkin.

Yhtä pukkia ammuin kanssa lavan taakse seurauksena että pukki meni h****tin kauas ja oli sulalla kelillä ( silloin ) ilman koiraa paha jäljitettävä. Aikaa meni yli 3 tuntia ja otus oli vielä hengissä. Luoti oli mennyt ns. pehmeästä paikasta keuhkoista läpi, muttei osunut muistaakseni kuin yhteen kylkiluuhun. Luotina oli 9.7g fail safe, ensimmäisen ja viimeisen kerran. Olen ampunut vastaavia osumia ainakin toistakymmentä 9.7g ballistic tipillä ja koskaan peura ei ole mennyt yli 50m.

Mutta sellaista tämä jahtaaminen on, joskus voi tulla yllättäviä tilanteita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 08.08.2005 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En ole kuullut vaan nähnyt seuraavanlaisen tapauksen. Smile

Matkaa noin 200 metriä, iso uroshirvi lönköttelemässä hiljalleen eteenpäin.
itselläni avotähtäimin varustettu 9,3, Kaverillani .308 kiikarin kera. Satuimme juuri olemaan matkalla passipaikkaan, kun hirvi eteemme eksyi. Äkkiä radiopuhelin käteen ja kysely voimmeko hirveä jo ampua. Saimme luvan ampua.

Minä menin kontilleni maahan tueksi ja kaverini rupesi hirveä tähtäilemään. Ensimmäinen laukaus lähti ja hirvi ei merkannut sitä yhtään mitenkään. Toinen laukaus ja ei taaskaan yhtään mitään. Tämän jälkeen kysyin, että onkohan kiikari kohdallaan. Kuulemma oli.

Hirvi oli ehtinyt aukean laitaan, jossa oli puinen matala aita. hirvi pysähtyi sen eteen ja kaverini ampui viimeisenkin patruunan tuelta, paikallaan olevaan hirveen. Matkaa oli enää n. 150 metriä. Ei edelleenkään minkäänlaista reaktiota!!

Nousimme ylös ojanpenkalta, mistä olimme hirveä ampuneet. Minä menin polvelle ja juuri kun olin liipaisimesta puristamassa, hirvi liikahti todella omituisesti. Jätin ampumatta ja lähdimme varovasti lähestymään hirveä. Kiväärit koko ajan ampumavalmiina, jos hirvi taas lähtisi liikkeelle. Kun olimme jo kohtalaisen lähellä hirveä huomasin, että sen lapa oli aivan punainen. viereen päästyämme näimme 3 reikää hirven kyljessä. yksi aivan lavan takana ja kaksi 10 cm välein lähes keskellä lapaa. Hirvi oli kuollut aitaa vasten ja jäänyt siihen pystyyn! Ihmetys oli suuri.

Omituinen tapaus mutta siitä muille kertoessamme tällaista on kuulemma tapahtunut ennenkin. Ei tosin aivan tällaista, jossa hirvi ei kaatunut ollenkaan mutta sellaisia kyllä, jossa hirvi ei ole mitenkään merkannut osumia ja sitten se on pysähtynyt ja yht´äkkiä kaatunut ampujan ihmetykseksi.

Vaikea sanoa, mistä tällaiset tapaukset johtuvat. Ei ainakaan aseen kaliberista! Smile
Tämän kyseisen hirven keuhkot oli lävistänyt 3 luotia ja jälki oli...hmmm...totaalista. Keuhkot olivat aivan mössönä ja myös hirven toisella puolella oli kohtalaisen suuri aukko. 2 lavan läpi mennyttä luotia tekivät kohtalaisen pahaa jälkeä. Mainittakoon vielä, että luodit olivat Super Hammerheadeja.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
boff
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Jou 2004
Viestejä: 145
Paikkakunta: Syvällä etelässä satakuntalaisen leivän juurilla

LähetäLähetetty: 08.08.2005 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oliko SHH? Kyllä se on sitten suurriistaluoti parhaasta päästä. Jos on kovaa, ei läpäise, jos on pehmeää, tekee möyhyä. Ihmeellistä on tämä suomalainen luotiteollisuus. Varmaan ihan hyvää mutta ei vakuuta minua Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sarma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Tam 2005
Viestejä: 517
Paikkakunta: Etelä-Suomi

LähetäLähetetty: 09.08.2005 10:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

boff kirjoitti:
Oliko SHH? Kyllä se on sitten suurriistaluoti parhaasta päästä. Jos on kovaa, ei läpäise, jos on pehmeää, tekee möyhyä. Ihmeellistä on tämä suomalainen luotiteollisuus. Varmaan ihan hyvää mutta ei vakuuta minua Shocked


Oma kokemus .30-06 ammutusta 10,1 gramman Sako Super Hammerheadista: "Hei, nyt siellä on..." totesi kaverini ja todentotta, peurat olivat ilmestyneet ruokintapaikalle kuin tyhjästä. Kaksi suurinpiirtein samankokoista peuraa, ajankohtana lokakuun lopussa oleva sunnuntai, kello jossain viiden maissa ja metsästysalueemme Etelä-Suomessa, olen passissa erään metsästyskaverini kanssa hakkuuaukean laidassa olevassa kyttäyskopissa. Kaverini tähtäilee peuroja ja koska tiedän hänen olleen peuraporukassa itseäni pidempään mitään saamatta ehdotan että hän ampuisi tällä kertaa. "Ei tule mitään, mun kiikarilla ei erota noita" kaveri toteaa ja siirtää siis ampumavuoron mulle. Peurat keskeyttävät syömisen ja katsovat meihinpäin, lienevätkö vaistonneet vaaraa. Vaikka peurat jatkavat syömistä hetken päästä, tajuan ettei aikaa ole loputtomiin. Otan himpun verran pienemmän eläimen ristikkooni ja olen jo puristamassa liipaisinta kun eläin yhtäkkiä liikahtaa ja siirtyykin omenakasan toiselle syrjälle. "Odota, risuja edessä" toteaa kaverini ja passaan toisenkin tähtäyksen. Pienempi peura siirtyy takaisin alkuperäiseen ruokinta-asentoon ja tarjoaa siis oikean kylkensä mullepäin. Nyt en enää odottele vaan otan tähtäyspisteen ensin etujalan ja vartalon yhtymäkohtaan, siirrän sitä sitten viitisen senttiä ylös ja peuran takaosaa päin, arviolta sydämen kohdille.

Laukaus kajahtaa pimeässä ja aseen suuliekin vuoksi en näe tarkasti kaikkia tapahtumia. Kaverini mukaan eläin hyppää osumahetkellä selvästi kaatuen sitten maahan mutta lähtee samantien erittäin kovaan juoksuun kun taas toinen peura lähtee yhtälailla kovaa mutta eri suuntaan. Ei mitään käsitystä miten kävi. Lähdemme katsomaan ampumapaikalle ja kaverini ennättää sinne ilman minua. Paikalla on runsaasti kirkkaanpunaista verta, taskulampun valo näyttää sen ihan selvästi. Kaverini sytyttää otsalampun ja lähtee seuraamaan peuranjälkiä, itse palaan hakemaan reppua kopista. "Täällä on nurin" kuuluu vajaan 50 metrin päästä menosuunnasta ja todentotta, kookas urospuolinen peuranvasa makaa hengettömänä. Lopetuslaukaustakaan ei tarvita ja myöhemmin paljastuu, että luoti on levinnyt voimakkaasti heti nahan alla, kulkenut sydämen läpi ja jatkanut matkaansa eläimen toisestakin kyljestä kadoten jonnekin metsän uumeniin.

SHH laajeni siis erittäin voimakkaasti heti osuman jälkeen ja teki suurehkon reiän. Voin hyvin uskoa että isolla uroshirvellä 10,1 gramman SHH ei välttämättä ollut paras mahdollinen valinta mutta valkohäntäpeuran vasalla se toimi suorastaan erinomaisesti. Lisäksi mukana oli roppakaupalla tuuria, nykyään ampuisin peuraa keuhkoihin koska tuolla ensimmäisellä peuralla käyttämälläni tähtäyspisteellä ohilaukauksen tai haavoittamisen riski on suuri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 09.08.2005 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sarma kirjoitti:
Voin hyvin uskoa että isolla uroshirvellä 10,1 gramman SHH ei välttämättä ollut paras mahdollinen valinta mutta valkohäntäpeuran vasalla se toimi suorastaan erinomaisesti.

Luoti oli 11,7 g Super Hammerhead, eikä tarkoitukseni ollut luotia haukkua, kunhan vain mainitsin siitä.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kahtto1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hei 2005
Viestejä: 1706

LähetäLähetetty: 09.08.2005 20:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eräs veteraani oli sodassa saanut osuman rintaansa. Luoti ei kuitenkaan lävistänyt mitään tärkeitä elimiä, joten mies jäi henkiin. Jälkeenpäin hän on kertonut, että osuma tuntui kuin olisi nyrkillä rintaan pukattu ja hengittäessä tuntui vain pientä pistoa osumakohdassa.

Hirvellä juttu saattaa olla sama, eli jos haavakanava on tarpeeksi "nätti" eikä luihin ole osunut, niin eläin vain säikähtää eikä lähde yltiöpäisesti karkuun. Toinen asia on tietysti jos keuhkoilla on 10cm iso reikä ja luunsiruja pitkin rintaonteloa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Huoleton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 142
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 15.08.2005 12:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä olen kaksi tarinaa tuommoisesta seisovasta hirvestä kuullut.
Toinen näistä oli kun ukki joskus ampui hyvällä puoliautomaatillaan suurta seisovaa naarashirveä ja naaras vaan seisoi, no ukki ampui toisen kerran ja ei minkäänlaista reaktiota. Sen jälkeen rupesi jo arveluttamaan mutta arveli vielä pariin otteeseen lisätä, paukut sitten ilmeisesti loppui, ja muutaman sekunnin päästä loppui sitten hirven seisoskelukin.
Kaikki osumat hyviä keuhko osumia kaliiberi 762X53r ja luotina todennäköisesti sakon "hyvä" 10,1g hirviluoti.

Toinen on sitten naapurin kertoma tarina, hurja sekin.
No naapuri oli hiipinyt hiljaa haukulle ja haukussa oli ollut
emä ja vasa, matkaa noin 200 metriä.
Naapurin mies oli metsälle ottanyt vanhan tikkansa
kaliiberissa 9,3X62 ja ladannut sen lapuan 18,5 grammaisella megalla.
Ja tarkka mies kun oli niin arveli täräyttää kyljittäin ruokailevaa vasaa.
Ristikko vasan lavan taakse ja puristus, vasa jatkoi syöntiään
toinen laukaus ei mitään vaikutusta. No miekkonen arveli jotta johan nyt on !&%¤#"!, ja sijoitti leupoldin ristikon vasan korvallisille ja puristalti
vasa tippui kuin kurrikan iskusta.
No osumat oli hyviä mutta ilmeisesti vasa ei juurikaan niitä shokissa tajunnut ja jatkoi syöntiään, toinen asia mitä epäilen on megan aukeaminen tuolta matkalta jos lavan taakse osuu.

Tarina jatkui vielä sillä tavalla että pistämään mennyt naapurini ei
päässytkään vasaa pistämään kun emä oli päättänyt puolustaa jälkeläistään viimeiseen asti. Mutta kun 9,3millinen seuraavan kerran
haukahti niin vasan pisto onnistui ongelmitta kuten myös naaraksenkin.

Kuulostavat hurjilta enkä tiedä liekkö tarinat hiukan muuttuneetkin vuosien
saatossa, mutta tämmöisinä minä ne olen korvieni väliin saanut.
_________________
Huipulle pääsee vain oikealla voitelulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com