OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Erva-lupa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 11.06.2004 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Asiasisältö ei konteksista irroittamalla muuttunut, joten vastaperustelusi ei toimi. En käytä termiä "naurettava"....

Alla sitten toinen (1:1) -lainaus:

Andy kirjoitti:

Andy
Vakituinen kirjoittaja Lähetetty: 05 Kes 2004 12:36 am
--------------------------------------------------------------------------------

Outoa todellakin. Onkos tällä paperilla jokin virallinen lomaketunnus, vai onko se poliisipäällikön Wordilla sommittelema ja kansliatädin kopioima luomus? Patruunoiden keräilylupaa ei laki kuitenkaan tunne, voit helposti tarkistaa asian itse Finlexistä. On vain ampumatarvikelupa, jonka voi erva-patruunoille saada vain erityisestä syystä. Keräily on luonnollisesti tällainen erityinen syy.


Tällä paperilla on "jokin virallinen lomaketunnus" ja löydät sen tästä linkistä:

http://www.poliisi.fi/intermin/lomakehakemisto.nsf/formsPol/F7FC5301579F85C2C2256B9C002CA8E1

Hinatakin poikkeaa ampumatarvikeluvasta eli Ampumatarvikelupa 16 €
versus Lupa patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten keräilyyn 12 €

Vastaavalla logiikalla: Laki ei tunne pistooli/kivääri/haulikko -lupiakaan vaan aseen hallussapitolupia. Eli eikö aloiteta seuraavaksi väittely siitä, ettei Suomessa voi saada pistooliin lupaa vaan hallusspitoluvan esimerkiksi pistooliin?

Kannattaako kuopassa jatkaa kaivamista?
Takaisin alkuun
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 11.06.2004 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Kannattaako kuopassa jatkaa kaivamista?


Lukekaa "viisaat" tuosta lainsäätäjän yksityiskohtaiset perustelut ampuma-aselain pykälille, koskien AMPUMATARVIKELUPAA.

57 §. Asekeräilijäksi hyväksyminen.Esityksen mukaan ainoas
taan hyväksytyllä asekeräilijällä olisi mahdollisuus saada lupa
ampuma-aseen tai aseen osan keräilykokoelmassa pitämiseen. Asiaa
koskeva säännös sisältyisi lain 45 §:n 3 momenttiin.
Asekeräily voi kiinnostuksen kohteen ja keräilyalan mukaan
kohdistua hyvinkin erilaisten ampuma-aseiden ja aseen osien
hankkimiseen. Keräilyn kohteena voivat olla ainakin vanhat musta
ruutiaseet sekä erilaiset metsästys- ja sotilasaseet. Joillakin
asekeräilijöillä on kokoelmissaan jopa sarjatuliaseita. Aseiden
tyypistä riippumatta asekeräilijöillä voi joka tapauksessa olla
hallussaan suuria määriä ampuma-aseita, joista osaa on lisäksi
pidettävä poikkeuksellisen vaarallisina välineinä. Asekeräilyhar
rastukseen liittyy näin ollen yleisen järjestyksen ja turvalli
suuden kannalta erityisiä vaaratekijöitä. Tästä syystä esitykses
sä ehdotetaan annettaviksi täsmälliset asekeräilyä koskevat
säännökset. Vastapainona täsmälliselle ja nykytilaan verrattuna
tiukallekin sääntelylle asekeräilijöille voitaisiin antaa eräitä
erivapauksia aseen osien hankkimisen ja hallussapidon luvanvarai
suudesta sen mukaan kuin lain 19 §:n 1 momentin 3 kohdassa sää
dettäisiin.
Ehdotetut säännökset mahdollistaisivat ampuma-aseiden ja aseen
osien pitämisen kokoelmassa niiden historiallisen, teknisen,
taiteellisen tai muun vastaavan arvon vuoksi. Pelkästään lukuis
ten ampuma-aseiden tai aseen osien hankkiminen ei olisi asekeräi
lyä. Asekeräilyä ei myöskään olisi 43 §:n 1 momentin 6 kohdassa
tarkoitettu aseen säilyttäminen muistoesineenä.
Käytännössä myös patruunoita hankitaan jonkin verran keräily
kokoelmassa pitämistä varten. Ehdotetun pykälän mukainen aseke
räilijälle annettava hyväksyntä ei olisi edellytyksenä patruunoi
den kokoelmassa pitämiselle. Patruunoita ja erityisen vaarallisia
ammuksia olisi käytännössä mahdollista hankkia keräilykokoelmaan
pelkästään ehdotuksen 62 §:n mukaisen ampumatarvikeluvan nojalla.

1 mom. Asekeräilijän hyväksyisi ja hyväksynnän peruuttaisi
hyväksynnän hakijan kotikunnan lääninhallitus. Momentissa käytet
täisiin ilmaisua "hyväksyä". Kyse ei siten olisi luvasta, vaan
hyväksytty asekeräilijäkin tarvitsisi muiden aseita ja aseen osia
hankkivien ja hallussa pitävien tapaan luvan ampuma-aseen tai
aseen osan hankkimiseen ja hallussapitoon. Hyväksynnän antamisen
keskittäminen lääninhallituksille olisi tarkoituksenmukaista
riittävän yhtenäisen viranomaiskäytännön aikaansaamiseksi. Se
olisi perusteltua myös siitä syystä, että lääninhallitus antaisi
ehdotuksen 42 §:n 1 momentin nojalla luvan erityisen vaarallisen
ampuma-aseen ja sen osan hankkimiseen. Näiden esineiden hankkimi
nen olisi ehdotuksen mukaan mahdollista pääsääntöisesti vain
asekeräilijöille. Asekeräily on muutenkin siinä määrin keskitet
tyä erityisvalvontaa edellyttävä aseharrastuksen muoto, ettei
hyväksynnän antamista ole perusteltua säätää poliisilaitosten
tehtäväksi.
2 mom. Asekeräilijä voisi momentin mukaan olla vain luonnolli
nen henkilö. Nykyisten säännösten eräänä epäkohtana voidaan pitää
sitä, että erittäin suurienkin, museon tavoin ylläpidettyjen
asekokoelmien kaikille ampuma-aseille on hankittava hallussapi
toon oikeuttava lupa. Luvanhaltijana on usein museon johtaja tai
vastaava henkilö. Tällainen järjestely kuormittaa lupajärjestel
mää tarpeettomasti. Järjestely voi lisäksi olla erityisesti
vastuukysymysten suhteen luvanhaltijan kannalta kohtuuttoman
ankara. Varsinkin kaikkein suurimpien asekokoelmien ylläpitäminen
olisi tarkoituksenmukaista katsoa useissa tapauksissa yhdeksi
asealan elinkeinon harjoittamisen muodoksi. Vaikkei toimintaa
voitaisikaan katsoa erääksi asealan elinkeinotoiminnan muodoksi,
luvan antamisen mahdollistamista muullekin kuin luonnolliselle
henkilölle olisi harkittava.
Ampuma-aselainsäädännön kokonaisuudistuksen toisessa vaiheessa
on tarkoitus arvioida, voitaisiinko myös yhteisö hyväksyä aseke
räilijäksi. Tämä edellyttäisi yhteisöluvan käyttöönottoa. Lisäksi
olisi arvioitava, voitaisiinko asemuseon ylläpitäminen katsoa
asealan elinkeinoluvan nojalla harjoitettavaksi asealan elinkei
notoiminnaksi. Näiden kysymysten ratkaiseminen ja tarpeellisten
säännösten valmisteleminen ei kuitenkaan ole mahdollista uudis
tuksen ensimmäisessä vaiheessa valmisteluun käytettävissä olevas
sa ajassa. Tästä syystä vallitsevaa käytäntöä ehdotetaan jatket
tavaksi toistaiseksi.
Asekeräilijän tulisi täyttää samat henkilökohtaisen sopivuuden
edellytykset kuin muunkin ampuma-aseen hankkijan ja hallussapitä
jän. Tältä osin momenttiin sisällytettäisiin viittaussäännös lain
45 §:n 1 momenttiin. Asekeräilijän kohdalla olisi siten noudatet
tava samoja terveydentilaa ja käyttäytymistä koskevia arviointi
perusteita kuin hankkimisluvan hakijankin kohdalla. Hyväksyntä ei
vielä yksinään oikeuttaisi ampuma-aseen tai aseen osan hankkimi
seen. Asekeräilijänkin olisi näin ollen hankittava aseen tai
aseen osan hankkimiseen ja hallussapitoon oikeuttava lupa sääde
tyssä järjestyksessä.
Asekeräilijäksi on tarkoituksenmukaista hyväksyä ainoastaan
sellainen henkilö, jolla on ampuma-aseiden kehityksen perustie
dot. Hänellä tulisi olla selkeä, järjestelmällistä harrastusta
ilmentävä keräilysuunnitelma, josta ilmenee keräilysuunnitelman
toteutumisen arvioitu aikataulu sekä keräilyala. Keräilyalalla
tarkoitettaisiin niitä ampuma-aseita ja aseen osia, jotka aseke
räilijä aikoo hankkia kokoelmaansa. Hänen olisi myös perusteltava
mielenkiintonsa juuri keräilyalaan kuuluvien ampuma-aseiden
hankkimiseen sekä osoitettava, että hänellä on aseisiin liittyvän
perustietouden lisäksi erityistietämystä juuri keräilyalaan
kuuluvien aseiden tai aseen osien osalta. Tavallisesti voitaisiin
edellyttää, että hakija on jo hankkinut keräilyalaan kuuluvien
esineiden taustatietoja sekä aseisiin liittyvää esineistöä ja
kirjallisuutta.
Lääninhallitus voisi käyttää apunaan edellä mainittujen seik
kojen arvioinnissa muun muassa asealan museoiden asiantuntemusta.
Uudistuksen toisessa vaiheessa tulisi arvioitavaksi, voitaisiinko
asekeräilijäksi hyväksymisen ehdoksi asettaa aseasiantuntijoista
kootun lautakunnan järjestämän pätevyyskokeen hyväksytty suorit
taminen.
3 mom. Asekeräilijäksi hyväksymistä koskeva hakemus olisi
hankkimisluvan tapaan jätettävä kotikunnan poliisilaitokseen
henkilökohtaisesti. Erityisestä syystä sen voisi jättää myös
muuhun poliisilaitokseen. Lain nojalla annettavalla asetuksella
säädettäisiin lääninhallituksen velvollisuudesta hankkia hyväk
synnän hakijasta hänen kotikuntansa poliisilaitoksen lausunto.


62 §. Ampumatarvikelupa. Ampumatarvikelupa olisi pelkästään
patruunoiden ja erityisen vaarallisten ammusten hankkimiseen,
valmistamiseen ja hallussapitoon oikeuttava lupa. Sen antamisella
ei olisi välttämättä mitään yhteyttä ampuma-aseen hallussapitoon.
Ampuma-aseen hallussapitoon oikeuttava lupa mahdollistaisi ta
vanomaisissa tapauksissa ehdotetun lain 61 §:n nojalla hankkimaan
ja pitämään hallussa aseessa käytettäviksi soveltuvia patruunoi
ta. Tavanomaisten, muiden kuin erityisen vaarallisten patruunoi
den valmistaminen olisi puolestaan lain 19 §:n 1 momentin 5
kohdan nojalla mahdollista patruunoiden hallussapitoon oikeutta
van luvan nojalla. Tällainen lupa voisi olla esimerkiksi hallus
sapitolupa, joka oikeuttaisi lain 61 §:n nojalla tavanomaisten
patruunoiden hallussapitoon. Järjestely vastaisi keskeisiltä
osiltaan voimassa olevaa sääntelyä.
Erityisen vaarallisia patruunoita ja ammuksia koskevista
säännöksistä kuitenkin johtuu, että käytännössä ampumatarvikelu
van hankkiminen olisi ainoa mahdollisuus hankkia eräissä metsäs
tyksen ja ampumaurheilun lajeissa tarpeellisia patruunoita ja
ammuksia. Ampumatarvikeluvan hankkiminen olisi yleensä tarpeel
lista joko edellä mainitusta syystä tai siksi, että patruunoita
halutaan hankkia ja pitää hallussa, vaikkei vastaavan ampuma-
aseen hallussapitoon olekaan lupaa. Ampumatarvikelupa voitaisiin
siten antaa myös sille, joka harrastaa patruunoiden keräilyä.
Ehdotettu sääntely olisi yhdenmukainen Schengenin yleissopimuksen
88 artiklan 2 kappaleen määräyksen kanssa.
1 mom. Ampumatarvikeluvan antaisi ampuma-aseita koskevien
lupien tapaan hakijan kotikunnan poliisilaitos. Myös erityisen
vaarallisten patruunoiden osalta olisi lupaviranomaisena kotikun
nan poliisilaitos. Patruunoiden ja ammusten hankkimiseen ja
hallussapitoon ei sisälly sellaista yleisen järjestyksen ja
turvallisuuden vaaraa, että niitä koskevat lupa-asiat tulisi edes
erityisen vaarallisten patruunoiden ja ammusten osalta käsitellä
lääninhallituksessa. Vaikka jotkin patruunoista ja ammuksista
ovatkin muita vaarallisempia, niiden kaikkien laukaisemiseen
tarvitaan kuitenkin ampuma-ase.
Ampumatarvikelupa poikkeaisi ampuma-asetta koskevista luvista
siten, ettei ampumatarvikelupa olisi tiettyyn patruuna- tai
ammusyksilöön sidoksissa. Tämä johtuu siitä, ettei patruunoita ja
ammuksia voida ampuma-aseiden ja aseen osien tavoin yksilöidä.
Tarvetta yksittäistä patruunaa tai ammusta koskevien lupien
antamiselle ei muutenkaan ole. Näin ollen tietyn kaliiperin
patruunoille annettu ampumatarvikelupa oikeuttaisi luvan voimas
saoloaikana hankkimaan, valmistamaan ja pitämään hallussa kysei
sen kaliiperisia patruunoita. Jollei ampumatarvikelupaa nimen
omaisesti haluta antaa erityisen vaarallisten patruunoiden tai
ammusten hallussapitoon, olisi asiaa koskeva maininta sisällytet
tävä lupaan.
2 mom. Ampumatarvikeluvan antamisessa olisi noudatettava
soveltuvin osin ampuma-aseita koskevien lupien antamisessa nouda
tettavia säännöksiä. Momenttiin sisältyisi tarpeelliset viittauk
set asianomaisiin hankkimislupaa koskeviin säännöksiin. Viittaus
säännösten mukaan ulkomailla asuvalle henkilölle voitaisiin antaa
ampumatarvikelupa vain siinä tapauksessa, että hän esittää asuin
maansa viranomaisen antaman suostumuksen kyseisten patruunoiden
tai erityisen vaarallisten ammusten hankkimiseen. Ulkomailla
asuvalle henkilölle, joka ei halua pitää patruunoita tai erityi
sen vaarallisia ammuksia hallussaan Suomessa, soveltuisi ehdotuk
sen 47 §:n mukainen hankkimislupa ulkomailla asuvalle.
3 mom. Asedirektiivissä ja Schengenin yleissopimuksessa edel
lytetään, että lupa asedirektiivissä tai Schengenin yleissopimuk
sessa kiellettyjen patruunoiden ja ammusten hankkimiseen ja
hallussapitoon annetaan vain poikkeustapauksissa ja vain jollei
yleinen järjestys ja turvallisuus siitä vaarannu. Käytännössä
edellä mainittujen patruunoiden ja ammusten joukkoon sisältyy
joitakin sellaisiakin esineitä, joita käytetään maassamme ylei
sesti eräissä ampumaurheilun lajeissa. Kaikki määritelmän piiriin
kuuluvat patruunat ja ammukset eivät muutenkaan ole suunniteltuja
haavakanavan suurentamiseen, vaan erityisesti reikäpäisten pat
ruunoiden valmistamiselle saattaa joissakin tapauksissa olla jopa
valmistusteknisiä syitä. Reikäpäiset patruunat eivät muutenkaan
ole osoittautuneet suureksi ongelmaksi yleiselle järjestykselle
ja turvallisuudelle.
Asedirektiivin liitteen I mukaan edellä mainittujen asedirek
tiivissä tarkoitettujen patruunoiden ja ammusten hankkimiseen ja
hallussapitoon voidaan erityistapauksissa antaa lupa metsästystä
ja ampumaurheilua varten. Schengenin yleissopimuksen 79 artiklan
2 kappaleeseen sisältyy vastaavan sisältöinen määräys. Esityksen
mukaan ampumatarvikeluvan erityisen vaarallisten patruunoiden ja
ammusten hankkimiseen voisi saada vain erityisestä syystä. Momen
tissa tarkoitettuna erityisenä syynä voitaisiin pitää ainakin
tarvetta hankkia, valmistaa ja pitää hallussa joissakin uusimmis
sa ampumaurheilun lajeissa tavallisesti käytössä olevia erityisen
vaarallisia patruunoita ja ammuksia, joita ei nimenomaisesti ole
suunniteltu suuren haavakanavan tai vastaavan vamman aikaansaami
seen. Luvan hakijan olisi kuitenkin kyettävä luotettavasti osoit
tamaan harrastavansa jotakin sellaista ampumaharrastuksen lajia,
jossa tämän tyyppiset patruunat ja ammukset ovat tarpeellisia.
Kyseeseen voisivat tulla silhuetti- ja practical-ammunnan lisäksi
muutkin vastaavat lajit.
Ehdotetun 128 §:n 1 momentin siirtymäsäännöksen mukaan ennen
ehdotetun lain voimaantuloa itselleen erityisen vaarallisen
patruunan tai ammuksen hankkinut saisi luvan esineen hallussapi
toon hakemalla luvan kotikuntansa poliisilta.
63 §. Ampumatarvikeluvan voimassaoloaika. Ampumatarvikelupa
annettaisiin normaalisti toistaiseksi voimassa olevana. Se voi
taisiin kuitenkin antaa myös määräaikaisena. Jos lupa annettai
siin jossakin tietyssä ampuma-aseessa käytettäviä patruunoita tai
ammuksia varten, luvan voimassaoloaika olisi tarkoituksenmukaista
sitoa ampuma-asetta koskevan luvan voimassaoloaikaan.

Lähde: www.eduskunta.fi

Kannattaako kuopassa jatkaa kaivamista?
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 11.06.2004 16:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä repe. Siis totuus on aivan niinkuin mm. Andy kirjoitti

Mitään hummerin väittämiä patruunankeräilylupia jne. ei siis ole, kysymyksessä on juuri tuo ampumatarvikelupa.


MOT......

P.S. Eduskunta se säätää lait, ei poliisi tai pelastuslaitos....
Takaisin alkuun
Andy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 615
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 11.06.2004 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lomakkeet ovat todellakin vain poliisin hallinnollisia käytäntöjä. Sillä, minkä näköinen se lupatodistus on tai mitä siitä veloitetaan, ei ole mitään tekemistä aselain tarkoittaman lupatyypin kanssa. Todistus voisi yhtä laillisesti olla vaikka vallesmannin käsin ruutupaperille kirjoittama lappu, kunhan siinä on vaadittavat tiedot, allekijoitus ja leima.

Tuli valitettvasti ylimääräisiä posteja, kun koetin päivän verran saada viestiäni näkyviin. Voi poistaa.
_________________
Joka päivä voi tiiliskivi pudota päähäsi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sivu 8 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com