OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vastakaari jousen teko

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jukez_
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2005
Viestejä: 8
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 08.01.2005 22:11    Viestin aihe: Vastakaari jousen teko Vastaa lainaamalla viestiä

Niin että onko kukaan täällä tehnyt tuommosta vastakaarijousta??? Ja jos on tehny niin onko onnistunu/toiminu ja mistä on sen tehny???
Ite oon aatellu tehdä tuon Suuri Jousikirja-kirjan teko-ohjeiden avulla jousen mutta kun ei tiedä mistä saisi tuommoisia lasikuitulaminaatteja(muutako rapakon takaa)....
Että apuja vaan. Kiitos!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
A.H
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Hei 2004
Viestejä: 46

LähetäLähetetty: 08.01.2005 23:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tyhmänä vastauksena, tietysti jousiliikkeistä suomesta kannatta kysellä. Mutta oisko tuo paha nakki laminoida itte lasikuidusta. Lasikuitumattoo ja hartsia, sopivanpaksuista kerrosta tulee niin että haisee.
Ei varmaan häviä laadullisesti niille vaahtera viiluille. (niin mietin itsekkin joskus ko. jousen tekoa)
Lasikuidunhan voisi periaatteessa myös korvata puuviilulla, Esim. saarni voisi käydä hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jukez_
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2005
Viestejä: 8
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 09.01.2005 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen mieki aatellu tuota lasikuitumattoa mutta ku eikö siinä mee ne säikeet vähä miten sattuu???
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wilson89
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Hei 2004
Viestejä: 46
Paikkakunta: Simo

LähetäLähetetty: 10.01.2005 22:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Kyllä onnistuu" sano meijän puukäsityön opettaja Very Happy
juu ainut vain että millasella muotilla nuot pitäs tehä..? onko kelläään tietoa..?
sitte tuosta "suuri jousikirja" mistä tuollaisen vois mahollisesti saaha? ja onko sillä nettisivuja tai mitään vastaavaa..?
_________________
Ei se ollu liian kaukana!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Jukez_
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2005
Viestejä: 8
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 11.01.2005 17:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Armafennican( www.armafennica.fi ) sivuilta sen kirjan saa tilattua ja hintaa sil on vähä yli 40 €. Ja suosittelen kyllä sitä kirjaa kaikille jousiammunnasta/metsästyksestä kiinnostuneille!!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Äjjä
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Huh 2004
Viestejä: 35

LähetäLähetetty: 16.01.2005 00:10    Viestin aihe: Rakentelua... Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän tuollaisen vastakaarijousen itse pystyy tekemään, mutta lopputulos on sitten kiinni omista taidoista ja vaivannäöstä. Tämän siis osaan sanoa omasta kokemuksestani kahden jousen jälkeen. Ensimmäinen oli koivuviilusta liimattu ja käytännössä todettu, ettei koivuviilu toimi vaan jousi katkeaa melkoisella todennäköisyydellä ennemmin tai myöhemmin.

Toinen jousi onnistui jo huomattavasti paremmmin ja siihen tuli irtolavat. Kahvaosa on liimattu koivusta ja tiikistä, lavat jalavasta ja pihlajasta. Kahva sinällään oli suhteellisen helppo tehdä, raspilla muotoillen ja tasohöylällä lavankiinnityspinnat viimeistellen, mutta lapojen suhteen homma olikin vaikeampaa. Lavat liimasin vanerisella muotilla, joka kiristettiin pulteilla. Ongelmana on kuitenkin se, että kiristystä on tällä tavoin vaikea saada tasaiseksi, mikä vaikuttaa liimasaumojen vahvuuteen ja sen kautta lavan käyttäytymiseen.

Lisäksi ongelmia tuli lavan kaaressa, jossa muotin puristusvoimat/suunnat eivät toimineet toivotulla tavalla, jättäen juuri kaaren liimaussaumat liian paksuiksi eli toisinsanoen heikoiksi, mikä vaikuttaa juuri kaaren joustavuuteen ja toimintaan. Tällä tavoin liimattuna lavat ovat tasapaksut ja toivottua/kaivattua rekressiivisyyttä ei lavalle tullut, paineilmapuristeisella (renkaan sisäkumi) muotilla kärjestä ohenevan lavan olisi saanut liimattua ja liimasauman paksuus olisi helpompi hallita.

Lasikuitulapoja havittelevan kannattaa suunnata katseensa suksitehtaan suuntaan, jossa käytetään juuri lapoihin sopivaa lasikuitua, sellaista jossa kuitujen suunta on yhdenmukainen. Tavallinen lasikuitumatto ei toimi. Hiilikuitukin toimii erinomaisesti lavoissa, mutta ohuen rakenteen vuoksi tarvitsee melkein puuviilua lavan saamiseksi riittävän paksuksi.

Kahvaa tehtäessä pitäisi osata ottaa huomioon lapojen tuleva jäykkyys, jotta osattaisiin tehdä lapoja vastaava kiinnityskulma oikeaksi. Ei liian jäykkä eikä liian löysä!

Periaatteessa siis jousen tekeminen itse on suhteellisen helppoa, mutta toimivan ja hyvän jousen aikaan saamiseksi tarvitaan todella paljon asiaan perehtymistä niin kirjallisuuden kuin käytännönkin tasolla. Siis kannattaa tutkia jo olemassa olevia jousia ja niiden teknisiä ratkaisuja, joita ei tarvitse enää itse uudelleen keksiä (kokemusta löytyy), sekä vaihtoehtoisia malleja oman mallin löytämiseksi. Kirjallisuudessakin on niin paljon asiaa jousista ja asian vierestäkin, että kielitaidon loppuessa kuvistakin saa uskomattoman paljon käytännön vinkkejä.

Niin, jousen kyllä pystyy tekemään omassa autotallissakin, mutta rakentamaan lähtiessä kannattaa varmistaa, että olisi mahdollisuus käyttää puuntyöstökoneitakin, koska pelkillä käsityökaluilla homma käy herkästi niin ylivoimaiseksi, että homma jää kesken.

Ja mitä se sitten oikeasti tulee maksamaan? Jos kuvittelee saavansa jousen edullisesti itse tekemällä, niin silloin elää suuressa harhakuvitelmassa. Puutavaroineen, liimoineen, lakkoineen, muotteineen ja kaikkine tarvikkeineen jouselle tulee niin paljon hintaa, että varsinaista ampumaharrastusta haaveilevan kannattaa ostaa valmis jousi, joita käytettynä löytyy kohtuuhinnoin. Mutta jos ajatuksena on ennemminkin harrastaa jousen tekemistä kuin sillä ampumista, niin sitten asia on eri, vaikka kyllä se suunnattomasti harmittaa kun lukematon määrä työtunteja ja melkein yhtä lukematon määrä euroja on kerrasta poikki... ja vain siitä syystä, että ajatteli vain vähän säästävänsä materiaaleissa.

Onnea rakenteluihin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
A.H
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Hei 2004
Viestejä: 46

LähetäLähetetty: 22.01.2005 21:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Arma Fennican Suuri jousikirja on lainattavissa ilmaiseksi varmaan jokaisesta suomen kirjastosta ja lasikuitua saa sherwood shopista. http://www.kolumbus.fi/sherwoodshop/tarvikkeet.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S. Hankaniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2005
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 17.11.2005 00:49    Viestin aihe: vastakaarijousi Vastaa lainaamalla viestiä

Olen tehnyt vastakaarijousia sekä yksipuisena että jännevahvistettuna versiona. En siis ole käyttänyt lasikuitua. Vastakaarien teko ei sinänsä ole kummoinen toimitus, höyrytystä vain ja taivutus muottiin. Lasikuidun liittämisestä en tiedä mitään. Miksi kaipaat siihen lasikuitua?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jukez_
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2005
Viestejä: 8
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 20.11.2005 23:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ajatellut että siitä saisi lasikuidun avulla vahvemman, ja kun tuossa Suuri Jousikirjassakin oli juuri lasikuituvahvisteisen jousen teko ohjeet... Milläs olet S. Hankaniemi höyryttänyt jousenkaaria..? Entäs onko nämä sinun jousesi yksipuisia vai laminaateista valmistettuja? Entäs minkämuotoisella muotilla olet jouset valmistanut, että olisiko kuvia muotista? Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S. Hankaniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2005
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 22.11.2005 01:25    Viestin aihe: vastakaari Vastaa lainaamalla viestiä

KYllähän lasikuitu tietysti tekee jousesta kestävämmän - jos työ on tehty oikein. MUtta ennen lasikuitujousen tekoa suosittelen aivan karun suoralapaisen jousen tekoa yksipuisena versiona, jotta opit mm. tilleröinnin eli jousen tasapainottamisen. Sitäkään ei todennäköisesti opi yhdellä yrityksellä, varsinkin jos ei ole oppimestaria vieressä neuvomassa. Jos haukkaat liian vaikean palan kylmiltään, niin epäonnistuminen on kiusallisen varmaa. Jousenteko on monimutkainen prosessi ja motivaation säilymisen kannalta olisi parasta edetä pienin askelin ja onnistumisen elämyksiä hakien.

Olen tehnyt taivutuksia aivan kotioloissa laittamalla jousiaihion pää isoon vesikattilaan ja peittämällä kattilan suu alumiinifoliolla. Vajaan tunnin hiostus riittää, minkä jälkeen puu kiinnitetään mahdollisimman nopeasti muottiin. Taivutus on hyvä tehdä puun ollessa kuuma. MYös kuivakuumennusta voi käyttää rasvaamalla ensin puu ja sitten esim. maalin poistoon käytetyllä kuumailmapuhaltimella lämpöä taivutettavaan kohtaan.

MUotteja on monenlaisia. Olen itse käyttänyt ihan vaan kakkosnelosesta vannesahalla tehtyä muottia, johon olen porannut muutamia isoja reikiä puristimia varten. Olen tehnyt taivutuksia vain yksipuisiin jousiin. Jännevahvistuksen olen liimannut taivutusten teon jälkeen, kun puu on kuivunut. MUutamia jousia olen tehnyt ilman jännevahvistustakin, yksipuisina vastakaarimuotoina.

MInulla ei ole nyt mahdollista laittaa tähän mitään kuvia, mutta käypä seuramme nettisivun "keskustelut"-osastolla. Siellä on varsin paljon asiaa jousenteosta ja kuviakin löytyy sadoittain. Saat vähän paremmin käsitystä ja voit kysellä lisää, jos jäi epäselvyyksiä. Sivun osoite on www.perinnejousi.fi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jukez_
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Tam 2005
Viestejä: 8
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 22.11.2005 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitti paljo noista tiedoista Very Happy ja olenhan minä noita jousia tehnyt jonkunverran ennenkin ja haluaisin kokeilla nyt vastakaarijousen tekemistä. Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jannen87
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Tam 2006
Viestejä: 110
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 11.02.2006 23:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

hmmm..ite tein 2 vastakaarijousta ton kirjan mukaan...elä paa mitään tilattua lasikuitua...osta lasikuitu harsoa ja epoxy liimaa tee itte lasijuitu...ei oo niiin laiska heittonen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com