OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Koiralliset ja koirattomat
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mosse
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 103

LähetäLähetetty: 15.09.2005 12:31    Viestin aihe: Koiralliset ja koirattomat Vastaa lainaamalla viestiä

Tausta: Hirviporukassa on kaksi kaveria, toinen nuori ja toinen vanha. Molemmat ovat ampuneet runsaasti hirviä. Toisen seinällä on toistakymmentä todella komeasarvista kalloa. Toisella vain pari hankosarvea. Mistähän ero johtuu?

Selitys: Toinen on tietenkin koiramies ja toinen pelkkä passimies. Arvatkaapa kumpi on kumpi!

Ongelma: Koiramiehethän hyvinkin usein pääsevät valitsemaan mitä ampuvat itse ja mille antavat karkkoja ja näyttää nyt vaan olevan niin että komeimmat sonnit ammutaan itse ja passimiehille jätetään lohdutukseksi sitten lehmät vasoineen ja tappisarvet. Voisikohan tai tulisikohan asialle tehdä jotain? Ymmärrän kyllä että koiran ruokinta ja kasvatus on kallista ja aikaa vievää puuhaa joten onhan se jotenkin myös palkittava mutta rajansa kaikella. Onhan kyse joukkueurheilusta. --- kumpaa lie maailmassa enemmän ahneutta vai typeryyttä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
coorde
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 260
Paikkakunta: pohjos-suomi

LähetäLähetetty: 15.09.2005 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minun puolestani pitäkööt isosarviset sonnin körmyt. vanhaa ja sitkasta lihaa syyessä pitää olla uudet tekohampaat ja hyvin viilattuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjolanmies
***


Liittynyt: 02 Tam 2005
Viestejä: 1104
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 15.09.2005 13:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se taitaa kuulkaas olla nykypäivänä niin, että hirven ampuminen haukkuun alkaa olla aika harvinaista koiramiehille. Passiin kun mennään niin paukutellaan ovia ja hirvet ovat jo varuillaan. Sitten kun koira menee hirville ne lähtevät liikkeelle ja passimiehet ne ampuvat. Ei tule mieleen yhtään tapausta, että koiramies olisi ison sarvipään haukkuun ampunut, passimiehet kylläkin. Ja toisena on kun koiramies ampuu (joskus harvoin) hirven haukkuun niin se ei ole olevinaan mitään, eipä häntä onnistella. Mutta kun passimies kaataa hirven niin se on kuin mikäkin sankari, kannetaan kaiken näköistä sulkaa ja risua hatun reunalle ja koko porukka onnittelee ja huudetaan hurraa huutoja.
Itse en koiraa omista, enkä ole koskaan omistanutkaan. Mutta ajatelkaapa kuka on tehnyt sen työn siihen hirven saannin eteen. Passimiehen kohdalla se työn koko on keskimäärin 7,62mm, kun taas koiranmies kävelee jopa kymmeniä kilometrejä viikonlopun aikana saadakseen passimiehille hirviä eteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 15.09.2005 14:05    Viestin aihe: Re: Koiralliset ja koirattomat Vastaa lainaamalla viestiä

Mosse kirjoitti:
Onhan kyse joukkueurheilusta. --- kumpaa lie maailmassa enemmän ahneutta vai typeryyttä.


Tässä tapauksessa taitaa olla vähän kateutta... Wink, noh kuitenkin pitäisi sitä varmaan ymmärrystä löytyä molemmin puolin... Koiramieshän haluaa että koiralle ammuttaan hirviä haukkuun, sopikaa siis systeemistä missä passimiehet lähtevät koiramiehen mukaan haukulle vuorotellen (tai aineskin vapaehtoiset) pääsevät koittamaan, tietysti koiramiehen ehdoilla... Haukulla pitää osata käyttäytyä, ettei ole vaaraksi koiralle...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 15.09.2005 18:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhden porukan koiramies harmitteli sitä, kun yhden hirven kymmenestä, pääsi passimies ampumaan, eikä hän. Omassa porukassani suurimman osan hirvistä ampuvat yleensä passimiehet ja vieläpä suurimman osan koiran haukkuun. Kukaan passimiehistä ei lähde tietenkään menemään koiran haukkuun, vaan se haukku on hyvällä tuurilla jonkun passimiehen edessä. Ymmärrän hyvin sen, että ottaa päähän, jos hirven ampuminen ovat vain yhden miehen "oikeus", muiden istuessa aina passissa, vailla mahdollisuutta kaatoon. Kyllä koiramies sen suurimman homman tekee, ei siitä pääse mihinkään. Aina meillä koiramies on kiitoksen saanut. Onhan koiramiehellä omat paineensa siitä, että pelaanko se koira vai ei. Jos se koira ei pelaa, niin herkästi ollaan arvostelemassa, jos ei suoraan edessä, niin seläntakana. Jos meillä ei olisi koiraa porukassa, niin koko jahti olisi paljon ankeampaa. Olen siinä mielessä onnekas, että olen saanut kaataa passimiehenä koiran haukkuun hirviä. Ainakin meillä menee ihan hyvin tuo hirvenkaato, passimiesten ja koiramiesten kesken.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 15.09.2005 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä en ymmärrä tätä sarvikiihkoilua ja varsinkaan kateutta siitä että joku toinen on ampunut isompi sarvisen hirven. Tuntuu olevan suurisarvisen hirven kaataminen hirvihommissa joillekin vähän sama asia kuin uudenkarhean Bemarin omistaminen autopuuhissa, eli jonkin jatke. Itse en ole koskaan sarvipäätä päässyt ampumaan, että nyt pääsee joku leimaamaan tekstini kateellisen panetteluksi, mutta ei, minulle on oikeasti aivan sama minkälaisen hirven pääsen kaatamaan kunhan nyt aina jonkun silloin tällöin.
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Oskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2004
Viestejä: 4217

LähetäLähetetty: 15.09.2005 21:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika lailla kateellisten juttuja, lihathan jaetaan tasan ja ainakin meillä ampuja nylkee. Jos on kova elvistelemään tai arvostelemaan niin todellakin yksin nylkee.
Hirvikoira on aika arvokas kapine, hyvin jos pelaa niin koko porukalle arvokas, samoin kaveri joka syksyn koiran perässä kävelee, tutkat maksaa, samoin ajokilometrit kun lähdetään paikasta a ja tullaan mihin lie, muu porukasta istuu passissa, osa "tosimetsätäjistä" virittelee nuotiota ja paistelee makkaraa pitäen hirveää älämölöä, eipä tule elukat passiin, sitten joku mul**u kehtaa kadehtia piikkimäärää!!!
Eipä niitä elukoita siellä rivissä ole haukulla jonossa mistä saa valita suurimman ja komeimman.
Toisilla passimiehillä käy tuuri että joka syksy ampuu useamman, porukassa on myös sellaisia jotka on 10v ollut ilman kaatoa, mitenkä tämä mahtaa selittyä, passipaikat vaihtelee kuka mitenkä mihin kerkeää.
Ne joille se elukka tulee eteen niin se vaan tuntuu tulevan, malttavat vaan olla hiljaa ja odottaa vasat, emät, tappisrvet tulee rytinällä, isot sarvipäät hiipii sivusta monesti vasta ajoketjun jälkeen...
Itse en ole koiramies ja meillä seurassa on sekä ajomiehiä ja koiramiehiä.
Koirien kanssa saa nopeasti tulosta kun on nopea todeta onko alueella elukota vai ei ja tarpeen mukaan vaihdetaan paikkaa.
Aika pitkäveteistä istua pari tuntia ja ylikin kylmässä syksytuulessa hiljaa paikoillaan kun koira on hakemassa, ajomiehillä homma on lyhytkestoisempaa kun pieniä alueita kerrallaan läpikäydään
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiri
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 19 Hel 2005
Viestejä: 10
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

LähetäLähetetty: 21.09.2005 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun olen jo 20 vuotta koiran kanssa risukoita rämpinyt kuivalla ja sateella en kyllä voi käsittää jos joku on kateellinen niistä ampumistani hirvistä!
Ei todellakaan vuosien mittaan ole kuin ehkä 10-15 % kokonaismäärästä koirille suoraan haukkuun ammuttuja. Loput on kuljeskelleet passimiehille koiran haukun mukana.
Eikä ole ollut tunkua sinne haukkuun vaikka on sitä joka syksy tarjottukin! Muistaakseni yhtään hirveä ei ole 20 vuoteen ammuttu koirille muiden kuin allekirjoittaneen toimesta meidän porukassa ja yrityksiäkin on melko vähän (alkaa porukka vanhenemaan ja onhan siellä lämpimällä nuotiolla mukavampaa?!).
Ei nimittäin ole ihan helppoa päästä hyvään ampumatilanteeseen jossain risukon keskellä! Passaa kokeilla joka ei usko. Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mosse
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 103

LähetäLähetetty: 27.09.2005 09:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvin alkoi jahti. Viikonlopun saaliina vasa ja 13-piikkinen. Molemmat ampui sama koiramies.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juunas
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 2397
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 27.09.2005 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos olet noin katkera ja kateellinen niin kuka sinua itseäsi kieltää hankkimasta myös hirvikoiraa? Pentuja on kyllä ollu tänä vuonna aika hyvin kaupan, joten siitä vaan pennun hankintaan..
_________________
Ei se ota jos ei annakkaan
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JukkaI
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1548
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 27.09.2005 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omassa porukassa jako metsästäjien kesken on noin 1/3 passimiehiä, 1/3 ajomiehiä ja 1/3 koiramiehiä. Jokainen saa valita itse mihin ryhmään kuuluu. Ainoat poikkeukset ovat ne, että passimiehellä pitää olla pyssy ja paperit sekä se, että jos mokaat passissa olet automaattisesti seuraavan päivän ajomies.
Porukassa ei ole nurinoita mitään ryhmää kohtaan. Tulilla istuessa on tullut jokaiselle ymmärrys siitä, että mitä se mikin homma vaatii. Itse olen usein passimiehenä ja joskus koiramiehen kaverina. No täytyy myöntää, että on sitä ajohommaakin tullut pakon edessä harjoiteltua.
Jos jotakuta harmittaa se koiramiesten homma ja autuus, niin miksi ei lähtisi joskus koiramiehen mukaan katsomaan millaista se homma on?
Itse olen sitä mieltä, että ajomiehet tekevät sen isoimman homman. Kaatoryypyt aloitan mieluiten niin, että se paikalle tullut ajomies ottaa ensin!
_________________
Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 27.09.2005 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuskin Mosse kateuttaan kirjoittaa. Ymmärrän kyllä hyvin sen, että jos vuodesta toiseen kaadot menee samalla miehelle, niin kyllä siitä maku mene hirven metsästyksestä pois. Jokainen meistä varmaan sen kaadon haluaa edes joskus, vaikka moni sanoo, että ihan, sama kuka ne kaataa. Itse olin passimiehenä ja kaadoin varmaan yhden seuran historian huonosarvisemman hirven, koiran haukkuun. Meillä menee siis suurinpiirtein tasan nuo kaadot passimiesten ja koiramiesten kesken ja hyvä niin. Meillä ei mokasta rangaista, kun siinä on rangaistusta jo ihan tarpeeksi, kun mokaa. Meillä ei edes !&%¤#"! sille, joka on mokannut. Se on kyllä ihme tapa, että pitää keksiä rangaistuksia. Huvittavinta oli viikonlopun jahdissa se, että eräs varajohtaja ei onnitellut kuin vasta parin tunnin päästä tapansa mukaan ja sanoi vielä, että laitoin sinut huonoimpaan passipaikkaan pojan kanssa Laughing. Minulle käy paikka kuin paikka, että silleen. Koiramiehiä onnitellaan aina meidän porukassa. Toistan vähän itseäni, mutta väliäkö sillä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
A-P
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Lok 2004
Viestejä: 543

LähetäLähetetty: 28.09.2005 12:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ne rangaistukset on todella lapsellista touhua ..
Pikku vit....lu porukassa on aina lähes sääntö mutta sepä pitää kestää.. eiköhän sitä vit...lua sitten joakinen joskus kuule.

Huonointa passia ei muuten taida ollakaan .....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tupaukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 29 Syy 2005
Viestejä: 34

LähetäLähetetty: 29.09.2005 09:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan sama kuka sen hirven ampuu, kunhan koiralle saisi metsästysmahdollisuuden tässä pienessä suomenmaassa.
Kateus vie kalatkin vedestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jami87
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Hei 2005
Viestejä: 98

LähetäLähetetty: 29.09.2005 09:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on ollut samalainen tapaus mutta koiramiehelle ilmoitettiin asiasta niin hän rauhoittui ja ei ole pitänyt enää samanlaista tahtia yllä vaan hiljasempaa
_________________
Tikka .308 ja palikka päällekkäin 12kal
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com