OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Teräshauleilla ei tee hevonpaskaa
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JpLe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2005
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 22.08.2005 22:44    Viestin aihe: Teräshauleilla ei tee hevonpaskaa Vastaa lainaamalla viestiä

Tulipahan kokeiltua tänään. Olin vaimoni kanssa sorsapassissa ja kyyhkynen lensi 25 metristä yli. Ammuin sitä 12/76 3.9mm hauleilla. Osui ja kyyhky putos veteen hengissä. Aikamoinen yllätys oli sitten kun alettiin tutkia osumaa: Haulit olis tyssänny rintalihoihin eikä läpäisseet edes lintua. Tuli mieleen, että jos vastaavan kokoisella lyijypanoksella ampuisi, menisi joka hauli tuolta matkalta läpi että helähtäisi. Näin on: Teräs ei paina isompanakaan tarpeeksi, että siinä olisi läpäisyvoimaa edes kunnon shokin aikaansaamiseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Spede
***


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 2652

LähetäLähetetty: 22.08.2005 22:52    Viestin aihe: Re: Teräshauleilla ei tee hevonpaskaa Vastaa lainaamalla viestiä

JpLe kirjoitti:
Teräs ei paina isompanakaan tarpeeksi, että siinä olisi läpäisyvoimaa edes kunnon shokin aikaansaamiseksi.



Mitä jos kääntäisi tuon niin, että pieni hauli uppoaa paremmin, koska se ei tarvitse "tehdä" niin suurta reikää Laughing

Jos minä sain alotuksessa sotkan sinkillä niin se on kuulkaa suuri ihme Laughing Niin ja se sorsa, se se vasta tapaus olikin Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 22.08.2005 23:09    Viestin aihe: Re: Teräshauleilla ei tee hevonpaskaa Vastaa lainaamalla viestiä

JpLe kirjoitti:
Tulipahan kokeiltua tänään. Olin vaimoni kanssa sorsapassissa ja kyyhkynen lensi 25 metristä yli. Ammuin sitä 12/76 3.9mm hauleilla. Osui ja kyyhky putos veteen hengissä. Aikamoinen yllätys oli sitten kun alettiin tutkia osumaa: Haulit olis tyssänny rintalihoihin eikä läpäisseet edes lintua. Tuli mieleen, että jos vastaavan kokoisella lyijypanoksella ampuisi, menisi joka hauli tuolta matkalta läpi että helähtäisi. Näin on: Teräs ei paina isompanakaan tarpeeksi, että siinä olisi läpäisyvoimaa edes kunnon shokin aikaansaamiseksi.


Nyt tekee kyllä mieli haistattaa "JpLe" :eelle pitkät jaskat... Samat sanat mä voisin heittää monesta lyijypaukusta koska ne eivät yksinkertaisesti toimineet mun aseissa... Ei tippunu varikset kerran kun kävin pikkuserkun kaverin veljen kanssa kaatiksella, jne jne....

Teräs on ja pysyy todella varteenottetavana vaihoehtohaulina... Mulla tuli hintaa saksasta tilatuille paukuille 0,42 €/kpl, mutta ne hankittiin koska tiedän että ne pesee monet lyijypaukutkin mun aseissa...
En oikein voi ymmärtää että porukat laittaa rahaa yli 2 €/paukku jotta saisi räiskiä taveja passissa...

Noh kaikilla meillä on mielipiteemme, jopa "JpLe":ellä mutta tämä viimeinen postaus saa sinut vaikuttamaan todella osaamattomalta, ainakin minun silmissä..
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JpLe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Hei 2005
Viestejä: 2167

LähetäLähetetty: 22.08.2005 23:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No no, äläs vedä hernettä nenään Wink
Jos aseesi käy teräksellä, ole onnellinen.
Katsotaanpas juttua tarkemmin:
On selvä, että jotkin haulipatruunat eivät vain sovi joihinkin haulikoihin, se on pikemminkin sääntö eikä poikkeus. Fakta on kumminkin se, että mitä raskaampi esim. 3.5mm haulin paino on (Esim. Remingtonin Hevi-shot on lyijyä painavampaa - ja kalliimpaa), sitä enemmän siinä on läpäisyvoimaa jos lentonopeus pysyy samoilla hujakoilla.

Spede, Olet aivan oikeassa: Suuremmalla haulilla on suurempi pinta-ala, joten se tarvitsee enemmän voimaa läpäisemiseen. Pyöreällä projektiililla ei ole kovin hyvät lento-ominaisuudet muutenkaan. Jos haulilla on suuri pinta-ala ja sen ominaispaino on kevyt, on selviö, että sen lähtönopeuden täytyy olla paljon suurempi että se pääsee samoihin lukemiin lyijyn tai sitä raskaamman materiaalin kanssa. Teräs ei pidä ko. syystä esim. nopeuttaan yhtä hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ft ch
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Elo 2005
Viestejä: 40

LähetäLähetetty: 23.08.2005 00:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika vaihtaa asetta jos *mikään* teräs ei käy kunnolla? Joo-o
_________________
Hintti saa olla muttei hirvimies
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Merilinnustaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 3408
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 23.08.2005 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JpLe kirjoitti:
No no, äläs vedä hernettä nenään Wink
Jos aseesi käy teräksellä, ole onnellinen.


En vedä hernettä nenään, pikkaisen vain kiehahti ... Itse ammuin tuossa aloituksessa yhden heinurin, matkaa oli suunnilleen n. 20-30 m. Laukaus oli vinosti takaapäin, nypittäessä ja tarkempaa avausta tehtäessä huomasin haulien osittain tehneen linnussa läpilyöntiä.. Tämä siis rottiksen steel game 32 gr 3 mm haulilla.. Jos tää multa onnistuu niin en voi kun ihmetellä jos ei muilla teräkset pelitä..
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
JukkaI
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1548
Paikkakunta: Riihimäki

LähetäLähetetty: 23.08.2005 10:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen sorsastanut pelkillä rautahauleilla jo useamman syksyn. On se kumma jos esimerkiksi amerikkalaiset eivät ole näitä rautahauleilla ladattuja paukkuja pystyneet kehittämään toimiviksi niiden vuosikymmenten aikana kun ovat niitä käyttäneet! Näissä rautahauleissä pätee mielestäni erityisen hyvin se sääntä, että iso valmistaja ja pikkuisen kalliimpi hinta niin saa kunnon paukkuja. Itselläni suosikkina winchester dry lock 12/76 muistaakseni noin 3 tai 3,5 mm hauli. Kunhan jostain taas noita löydän, niin ostan isomman hivakan kerralla jottei tarvitse turvautua johonkin tarjoustavaraan mitä nurkista sattuu löytymään.
Toisaalta pummejahan saa aikaiseksi vaikka boforsin tykillä ampuisi joten ei ne pummit minkään patruunan/aseen valmistajan vikoja useinkaan ole.
_________________
Jos väittelet idiootin kanssa, varmista ettei hän tee samoin!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
OskariJ
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hei 2005
Viestejä: 194
Paikkakunta: Kangasala

LähetäLähetetty: 23.08.2005 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No onhan noita, paljon kertoisi mikä panos JpLe oli käytössä,ase, supistus jne. Ihan näin testanneena esim winsun supreme tai Xpertti ovat 40yrd matkalta tehoiltaan täysin vastaava, kuin yhtä kokoa pienempään lyijy(vihtv.metto). hauleja suurinpiirtein yht.paljon.

Joten ei tartte huutaa sen lyijyn perään, jossei osaa ampua, ennen kukaan ei valittanut vaikka hollilta ammuttu lintu jäi eloon, se oli ampujan vika, mutta nykyisin vika on paukussa vaikka linnussa olisi vain yksi reunahauli osuneena, itse ammun yhä lyijyä, sillä ei perse kestä noita korvaavien hintoja ja paikallinen ei suostunut enää hommaan laatuteräksiä, kun ei mene kaupaks kun rikkovat aseet ja eivät tapa ja muuta vastaavaa roskaa... Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad Evil or Very Mad pa¤*a puhetta
_________________
Jahtaa kaikkea mikä liikkuu ja yrittää harrastaa siinä sivussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 23.08.2005 11:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika pitkälti merilinnustajan kanssa samoilla linjoilla:

etsimällä oikea panos + haulikoko + supistaja/supistusaste löytyy sellaisia yhdistelmiä että tulosta tulee jos kodalle osuu JÄRKEVÄLTÄ matkalta.

Itse on testannut tuon uuden sorsa/hanhi ruoskan (Benelli Nova Camo) Win Drylok 12/70 BBB, Win Drylock 12/76 1 + BB sekä Win Drylock 12/89 1 paukuilla ja supistajana on Hiviz LongSpur Full. Testit on olleet sen verran rohkaisevia että muita en aio vesilinnustuksessa enää käyttää, ehkä Sellier&Bellotin rautoja lukuun ottamatta.

Omasta mielestäni on sama maksaako panos 0,30€ vai 0,80€ kpl jos vain käy omaan aseeseeni hyvi eli antaa upotusta ja kuviota (upotus testattu 6mm kuiva koivuvaneri ja matka 40m --kaikki läpi!). Kuvio testattu tietyn kokoiseen paperiin ja kun tietty haulimäärä osuu määrätylle alueelle niin kuvio OK eikä saa olla isoja aukkoja. Em patruunat ovat oman seulani läpäisseet kirkkaasti -- useat lyijyt eivät pysty samaan olipa hauli koko mikä tahansa: jos laittaa karkean lyijyn (yli 3,7mm) niin kuvio kärsii eikä kaikki haulit mene vanerista läpi - haulikoko pienemmäksi niin upotus kärsii vaan kuvio voi olla jo kohtuullinen.

Ja yksi hyvä puoli noissa korvaavissa on juuri hinta:

Jää tuo turha räiskiminen ja roiskiminen ylipitkille matkoille ja huonoille paikoille (lue: "pakko ampua etteivät vaan noi sorsat/hanhet lennä naapuripassin kuville Twisted Evil" ) ampumatta!!

ohi topicin: Kertoisko mulle joku edellä mainittua touhua harrastanut millaiset kicksit siitä saa kun saa käännytettyä linnut jotka on selkeästi menossa jollekkin muulle? Itse en viitsi moista lapsellisuutta harrastaa kun siitä saa armottoman kusipään maineen ja mulle ainakin on mukavampi fiilis nähdä komeita pudotuksia vaikka ne nyt oiskin jonkun muun tekemiä.

nimimerkillä Vastauksia odottava ettei tarvitse itse kokeilla Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tms
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Mar 2004
Viestejä: 460

LähetäLähetetty: 23.08.2005 12:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä win drylok 12/89 ja 4 mm näytti eilen hyvin pystyvän kanukkeihin,eikä tarvinnu rintalihoista haulia nyppiä JpLe Exclamation
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehtamies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hei 2004
Viestejä: 227
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 23.08.2005 17:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vai terästä...höpö höpö.
_________________
Kyllä tämä sade tästä vielä pakkaseksi muuttuu,leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RaDeK69
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Lok 2004
Viestejä: 1256
Paikkakunta: Jyväskylän lähellä

LähetäLähetetty: 23.08.2005 17:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mitäs vikaa teräksessä on?.Kyllä se minulla tappaa alle 35 samanlailla kuin lyijy jopa paremmin mutta pidemälle matkalle tuota ei voi oikein käyttää.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jarih
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 2086
Paikkakunta: Kirkkonummi

LähetäLähetetty: 23.08.2005 18:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, ameriikan metsästäjäserkut käyttävät terästä aina 50 jaardiin asti kanukillekkin.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mirage
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2004
Viestejä: 910

LähetäLähetetty: 23.08.2005 18:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

haiskahtaa että mehtamies kuuluu noihin pitkälle ampujiin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tiger
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 2852
Paikkakunta: Sjoki/KäMä

LähetäLähetetty: 23.08.2005 21:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mirage kirjoitti:
haiskahtaa että mehtamies kuuluu noihin pitkälle ampujiin...


Itelle tuli ihan sama fiilis.

Viduddaa vaan, kun kuulun kahteen seuraan ja molempien alueilla on teräksen käyttö kokonaan kielletty. Evil or Very Mad
Aika hyvä paukkukun ois, 12/76 Dap Steel 3.7 mm hauleilla. 35m puol suppeella se kuvio semmosta, ettei tavillakaan mitään mahiksia. Haulit menee vielä 5 mm filmivanerista läpi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 1 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com