OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kuulevat korvatulpat
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pjotr
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 217

LähetäLähetetty: 31.10.2005 10:08    Viestin aihe: Kuulevat korvatulpat Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemuksia kuulonsuojauksen ihmeellisestä maailmasta:

Olin läntisen veljeskansan mailla lintujahdissa ja ihmettelin monilla
sikäläisillä olevia kuulolaitteen näköisiä vimpaimia, jotka mahtuvat korvaan kuten korvatulpat.
He kehuivat niitä estotta ja tuntuivat pitävän niitä päässä koko jahdin ajan ilman ongelmia.
Väittivät niiden olevan mukavat pitää ja toimivan vielä metsässä liikkuessakin.
Lisäksi ruåtsalaisissa jahtilehdissä on ollut kehuvia artikkeleita ja mainoksia ao vehkeistä.

Tästä rohkaistuneena hovihankkija-eräliikkeeseen asiasta kyselemään
ja pienen suostuttelun jälkeen pojat Hiidenkivessä lupasivat sellaiset tilata.
Sitä ennen oli pitänyt käydä otattamassa muotit korvista, nämä tulpat
tehdään suoraan muotin mukaan jokaiselle sopiviksi.

Parin viikon odottelun jälkeen ne saapuivat ja viime viikonloppuna
oli ensimmäinen koestus johon sisältyi sekä hirvijahtia että sorsajahtia.

Kokemuksena täytyy sanoa, että Peltorit jäivät pysyvästi naulaan.
Näitä tulppia pystyy pitämään koko päivän päässä ja kuulee paremmin kuin Peltoreilla
eikä tuuli yms huminat häiritse. Lisäksi niiden kanssa pystyy aivan hyvin kävelemään
metsässä vaikka pomppulintujahdissa.

Tarkemmin asiaa tutkittuani havaitsin, että vehkeet ovat
itseasiassa uudelleen ohjelmoidut digitaaliset kuulolaitteet
ja tulevat ilmeisesti samalta valmistajalta, joka tekee myös kuulolaitteita.
Mukana tuli samanlainen induktiolenkki jota olen kuulovammaisten nähnyt käyttävän
puhelimen kanssa, joka laitetaan kaulan ympäri ja jonka kautta
VHF kuuluu suoraan molempiin korviin.

Ainoana huonona puolena voi mainita hinnan (edullisempi malli 630E) ja vaivan, joka koituu muottien ottamisesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
webram
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Tou 2005
Viestejä: 699

LähetäLähetetty: 01.11.2005 07:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Varmaan hyvät laitteet! Itse olen tämän kauden käyttänyt Peltorin Soud Trapeja ja olen ollut nihin erittäin tyytyväinen. Hirvipassissa ja peurakytiksellä kuulee paljon paremmin kuin omilla korvilla ja paukku tuntuu "mukavalta". Erinomainen ominaisuus on myös se, että voi tuon VHF:n kytkeä "suoraan" korvaan, jolloin myös puhelinen kaiutin vaikenee. Toki nuo mainitsemasi häiriöt ovat olemassa, mutta kuitenkin mielestäni paremmat kuin ihan ilman mitään ja hintakin jopa kohtuullinen. Lämmittävät pakkasella myös korvia. Kunhan noiden tulppien saatavuus paranee ja hinnatkin halpuvat niin pitää niitä varmaan kokeilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miccis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Elo 2005
Viestejä: 270

LähetäLähetetty: 01.11.2005 08:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kovin on ollut kalliit, meillä töissä otettiin nuo käyttöön viime vuonna ja hintaa tuli noin 160 € / pari sovituksineen ja muotinvalamisineen kaikkineen (alv 0). myyjää en valitettavasti enää muista.

Mutta hyvät on juu!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hena
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Hei 2004
Viestejä: 20

LähetäLähetetty: 01.11.2005 12:15    Viestin aihe: Tinnittää toistaseks vaan vähän ! Vastaa lainaamalla viestiä

Minkä merkkiset ja missä se muoti tehdään ? Kokemukset ? Sakolla pitäis olla jonkunnäköiset sounscopet myynnissä ilmeisesti joku yleismalli ei tarvii muottia tehdä. En vaan ole vielä törmännyt niihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miccis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Elo 2005
Viestejä: 270

LähetäLähetetty: 01.11.2005 13:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meidän merkki on Elacin. Muotti tehdään ihan omaan korvaan Wink Ja tämän muotin perusteella sitten tehdään se oikea kuulonsuojain jossain...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Torhammer
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 259
Paikkakunta: P-Savo

LähetäLähetetty: 01.11.2005 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuommoiset on pakko hankkia. 23v. ja vasen korva jo tinnittää "#¤%&. peltoreita en ole hankkinut koska ne jäisivät varmasti naulaan ainakin metsässä kävellessä.
_________________
Tavi eli sinisorsa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pjotr
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 217

LähetäLähetetty: 02.11.2005 16:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elacin ja muuta passiiviset tulpat tehdään samalla tavalla korvasta otettuun muottiin, ero on siinä, että ne päästävät passiiviresonaattorin
välityksellä puheäänen läpi, mutta eivät toimi aktiivisesti ääntä vahvistamalla tai kovia ääniä aktiivisesti leikkaamalla.

Minulla kun oli jo aiemmin sellaiset passiiviset hankittuna ja ne maksoivat sen mainitun 150E. Niistä ei kyllä metsällä ollut mitään iloa, kun ne leikkaavat kaikkea ääntä sen 15 tai 25 db lineaarisesti. Niitä voi kyllä hyvin käyttää meluisilla työmailla korvasuojien asemesta.

Nämä Soundscopen aktiiviset tulpat on rakennettu kuten kuulolaite, ja niissä on elohopeapatteri virtalähteenä vahvistavan elektroniikan kanssa itse tulpassa.

Lisää tietoa ja kuva löytyy siis

http://www.soundscope.se

ja suomeen niitä saa Hiidenkivi Oy:n kautta,
http://www.hiidenkivi.com

Otatin muotit Diacorilla, mutta ne saa melkein mistä tahansa kuulohuoltoon erikoistuneelta terveysasemalta (eli niiltä, jotka
tekevät myös niitä passiivisia tulppia)

Se Sakon malli on korvan ympärille tuleva, eikä niin kätevä kuin suoraan korvan sisään menevä malli. Samanlaisia saa Midwaylta.

Minulla myös tuo toinen korva tinnittää jatkuvasti ja kun tulee metsästettyä myös lämpimissä maissa ja hiipimällä, niin Peltorit eivät tule kyseeseen.

Nämä Soundscopet voi laittaa korviin kun aamulla lähtee ja ottaa illalla pois, ei hikoile ja voi pitää vaikka pipon alla. Samoin VHF:n kanssa ne ovat ylivoimaiset, koska ei tarvita mitään piuhoja suoraan tulppiin, vaan se toimii induktiosilmukan avulla langattomasti.

Minulle ainakin tuo investointi on ollut joka pennosen väärti ja tuonut jahtiin mukavuutta, kun ei tarvitse iltaisin ihmetellä soivien korvien kanssa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
miccis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Elo 2005
Viestejä: 270

LähetäLähetetty: 02.11.2005 16:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaa kattopas, tuommoiset olis kova sana. Oma moka ku vertasin näihin passiivisiin, olisi pitänyt lukea tarkemmin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pjotr
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 217

LähetäLähetetty: 02.11.2005 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä on ollut pitkä prosessi meikäläisellekin, kun on yrittänyt testailla erilaisia ratkaisuja tähän kuulonsuojausongelmaan. Nyt tosin on löytynyt ainakin minulle sopiva, joka toimii näissä harrastamissani jahtimuodoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
CAPO
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Kes 2005
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 17.11.2005 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitoksia kovasti pjotrille tiedon esilletuomisesta.
Itse olen saman ongelman kanssa tuskaillut myös ja monenlaista kokeillut nyt sordinin prot, mutta eipä ole metsästykseen löytynyt samanlaista hohtoa noiden rajoitteiden kanssa.
Vituttumaan vaan alkaa ja menee entiset hyvätkin muistot pilalle.
No nyt on sitten taas uutta ideaa, kun luin tämän aiheen läpi.
Ens syksyks taidan hommata tuollaiset ja toivottavasti toimivat paremmin kuin aiemmat viritykseni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
calle
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Maa 2004
Viestejä: 74

LähetäLähetetty: 23.11.2005 14:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pjotr, miten kauan paristot kestää sinulla??
Mulla on ollu nyt koko syksy soundscoppejä käytössä ja tyytyväinen olen ollut. Mutta paristojen ikä on aika lyhyt! Ei vastaa siihen mitä ne lupaavat. Onko erilaisia malleja olemassa niinkuin tehoparistot ??
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Heska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1578

LähetäLähetetty: 30.11.2005 02:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mukava kuulla, että näitäkin saa jo Suomesta. Vielä kun hinnat tulee alaspäin, niin alkaa minuakin kiinnostamaan. Tai no, alkoi jo nyt. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
pjotr
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 217

LähetäLähetetty: 14.12.2005 09:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen käyttänyt näitä kuulevia tulppia nyt kaksi kuukautta ehkä keskimäärin kahtena päivänä viikossa ja nyt viime sunnuntaina tuli
ensimmäisen kerran patterin varoitusääni, tosin ne toimivat hyvin vielä senkin jälkeen. Ehkä ensi viikonlopuksi vaihdan uudet patterit.
Kylmällä ilmalla saattaa olla jotakin tekemistä asian kanssa.

Tosin paketin mukana tuli tusina pattereita, joten ne kestävät minulla kyllä muutaman vuoden jahtikaudet.
Patteri on muistaakseni kuulolaiteparisto kokoa 13.

Olen laittanut tulpat korviin jahtiin lähtiessä aamulla ja ottanut pois lounaan ajaksi ja sitten taas käyttöön ja kyllä on sanottava että
tunne on juhlava kun esin fasaanijahdin 60 laukauksen jälkeen eivät korvat soi yhtään.

Peurapassissa voi pitää karvareuhkaa päässä ja sittenkin kuulee vielä paremmin kuin ilman tulppia.

Sako markkinoi ruotissa myös korvan taakse tulevaa kuulevaa laitetta Sounscopen nimellä, mutta minun kommettini liittyvät siis tähän
korvan sissän tulevaan malliin, josta kerroin aiemmissa viesteissäni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Baikal89
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Tam 2005
Viestejä: 127
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 18.12.2005 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mahtaisikohan nuita löytyä halvemmalla esim. Virosta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pjotr
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Maa 2004
Viestejä: 217

LähetäLähetetty: 19.12.2005 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyselin aiemmin myös sieltä eikä jälleenmyyjää löytynyt.
Kun valmistaja on Amerikkalainen yhtiö ja prosessiin liittyy mm korvista otettavien mallien teko,
niin päätin kuitenkin tilata ne kotimaiselta taholta jo ihan takuu- ja tukisyistä.

Hinta on suolainen, mutta en ole katunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 1 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com