OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

12/76 vai 12/89 jänismettälle.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kyyhkystäjä1
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Elo 2006
Viestejä: 91
Paikkakunta: Pohjois-Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 23.09.2006 20:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jänikselle riittää aivan täysin 12/70. Alkukaudesta 3,3 mm haulit parhaita, talvikarvan aikana 3,5 mm voi tulla paremmin kyseeseen. Itse tulee kuitenkin käytettyä 12/76 ainaisen kettuvaaran takia. Meidän ajokoira kun ajaa kettua mieluummin kun jänistä, ja kettuja tulee aina muutama vuodessa ammuttua. Ketulle 3,5 mm haulit riittää kans ihan hyvin, myös 3,7 mm kannattaa kokeilla. Hyviä panoksia on ainakin Winchesterin Super speed magnum ja Federalin Premium magnum, vaikka onkin melko hintava. Mutta pari euroa ei tunnu missään silloin kun kettu makaa kuolleena hangella Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mike_
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 07 Huh 2006
Viestejä: 60

LähetäLähetetty: 23.09.2006 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei siihen jänikseen mitään magnum hömpötyksiä tarvii. Hyvin on tähän pärjännyt huimalla 28 g latauksella ja 3,5 mm hauleilla. On meinaan ammuttu vaikka minkälaiseen pusikkoon ja aina alla 35m matkalta pyörähtää
nätisti.
Hyviksi panoksissi on osoittuneet sk 20/70, metso 20/70 ja joskus oikein
innostun, niin valitsen jopa 20/76 kettupanoksen.
Usein metsällä näkee näitä 12/89 miehiä, jotka kehuskelevat miten jänö kuoli laakista 60 metriin. Magnumit on huonoille ampujille ja niille, jotka haluavat ampua yli 50 metriin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mikak.
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Jou 2004
Viestejä: 43
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 24.09.2006 13:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuntuu että moni täällä ajattelee, pitää olla joku magnumi että saa ketun tai jäniksen nurin. Haloo, kyllä kaikki riistaeläimet mitä haulikolla metsästetään kuolevat kuin kivi ihan normaaleilla 70mm patruunoilla.Onhan niitä ammuttu maailman sivu mustaruutipyssyilläkin.. Jos haluaa ampua kauas,niin kannattaa ostaa kivääri.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ta'em
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Syy 2006
Viestejä: 39
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 29.09.2006 11:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noista kahdesta ennemmin 76 mut 12/70 riittää ihan jollaine 3,25mm-4,00mm rakeilla..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20562
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 29.09.2006 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikak. kirjoitti:
Tuntuu että moni täällä ajattelee, pitää olla joku magnumi että saa ketun tai jäniksen nurin. Haloo, kyllä kaikki riistaeläimet mitä haulikolla metsästetään kuolevat kuin kivi ihan normaaleilla 70mm patruunoilla.Onhan niitä ammuttu maailman sivu mustaruutipyssyilläkin.. Jos haluaa ampua kauas,niin kannattaa ostaa kivääri.


Oletko kettupassissakin 70:set putkessa?

Isäni metsästi 60 ja 70 luvuilla kettua kokopäivä toimisesti niin koiralla kuin raudoillakin. Ampui melkoisen määrän kettuja ja aseena toimi baikalin 16/70 rinnakkaispiippuinen. Joten tokihan jahti huonommillakin välineillä luonnaa, mutta miksi ei käyttäisi parempi vehkeitä jos niitä on tarjolla? se on ydinkysymys.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RusakkoKiller
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Elo 2006
Viestejä: 1111

LähetäLähetetty: 29.09.2006 14:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ta'em kirjoitti:
Noista kahdesta ennemmin 76 mut 12/70 riittää ihan jollaine 3,25mm-4,00mm rakeilla..

Noissa 70 paukuissa 4mm hauleilla alkaa tulemaan pikkuhiljaa jo harvaa kuviota... Kyl sitä yleiskokona vois tota 3.5mm pitää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
F.Scaramanga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 415

LähetäLähetetty: 29.09.2006 17:46    Viestin aihe: hau hau haulikko Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ampunut haulikolla pyystä kettuun eläimiä. Ketulle en käytä 3.75mm isompia hauleja. Minulla on 12/76 haulikko, ja vain ketulle, supille ja mäyrälle olen noita 76-patruunapesän hauleja käyttänyt. Olen kyllä ampunut 12/70-patruunoilla myös kettuja.

Toisaalta jotkut mainitsevat että tietty ase pelaisi tietyllä 5.2mm haulilla vielä hyvin. Jos kuvio tosiaan on hyvä niin mikä ettei.

Jänistä pidän niin helposti tapettavana että 3.5mm isompi hauleja ei tosiaankaan kannata hankkia. 2.75mm hauleilla on kuollut mustan maan aikaan jänis varsin helposti.

Tutulla miehellä on 12/70-haulikko ja 3.75 mm patruunalla tämä on ampunut pari ilvestä. Itse olen saanut kuvan ettei kovin isoja hauleja tarvitse käyttää. Jos oletetaan että joutuisin ampumaan sutta, niin en usko että tämäkään tarvitsisi 4.5mm isompia hauleja, kunhan vain ei ammu yli 30 m. Tietty jos joku on ampunut susia haulikolla niin saa sanoa oman mielipiteensä heti.

Jos en väärin muista niin Ruotsissa ei saa käyttää metsästykseen yli 3.5 vai 4mm hauleja laisinkaan. Näin muistan jostakin lukeneeni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
saqqa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Mar 2005
Viestejä: 166
Paikkakunta: Pieksämäki

LähetäLähetetty: 01.10.2006 00:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niinku aikasemmin mainitsin nii 3,5mm 70mm:llä panoksilla o jänikset kaatuneet. Panoksia tullu edes koe ammuttua.
Nyt sit oon testannu panoksia reilusti ja tähän mennessä parhaat o ollu remingtonin heavy magnumit 4 ja 2 koon hauleilla. Ei ole vielä semmosta paukkua 70mm:stä löytynyt, että kehtaisin 4 koon magnumin tilalle alapiippuun laittaa. Yläpiippuun käypäsiä olis monia 70mm panoksia, mutta ei ne pärjää kummankaan magnumin peitolle normaali matkoilta.

Eihän tuolla peitolla ole merkitystä ku pääsee näitä syliin juoksevia jänöjä rokottaa. Molemmat tän syksyset ois jääny melkei millä vaa. Toinenki ois todennäkösesti kuollu, jos olisin heti nostoon laukaussa.. vaikka nous pikkasen viereen. Itseäni en pidä kummoisena liikkeeseen ampujana, joten magnumien antama hyvä peitto antaa omia virheitä vähän anteeksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
blow
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Syy 2006
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 01.10.2006 14:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

oon just saanu metästys kortin ja ois haulikon osto eessä mi kaliberinen pitäs ostaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
blow
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Syy 2006
Viestejä: 13

LähetäLähetetty: 01.10.2006 14:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

blow kirjoitti:
oon just saanu metästys kortin ja ois haulikon osto eessä mi kaliberinen pitäs ostaa?
ois muuten ajatus jänöjä ja sorsia ampua.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hansa-hopper
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Syy 2006
Viestejä: 129
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 01.10.2006 14:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No hohhoijaa! Pitää kuule olla 89..


ainaki meilläpäin on kaatunut 70 lla , ei oo tarvinu ees slugia
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsuri2
Vieras





LähetäLähetetty: 12.01.2010 16:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jänisjahdissa on aivan hullua käyttää magnumeja. Yhden jäniksen olen magnumilla itse ampunut ja siinä oli kyllä niin paljon haulia että. Sivusta olen sitten seurannut kun kaverit ampuvat noilla magnumeilla pienriistaa. Itse en juurikaan syötävää riistaa magnumeilla ammu. Jänikset näyttää kaatuvan komiasti 28 gramman latauksella.
Takaisin alkuun
Koipeliini
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2007
Viestejä: 16
Paikkakunta: Pohojois-Pohojammaa

LähetäLähetetty: 12.01.2010 16:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä näin on, maltti on valttia holli ja laukomahommissa, kysykää eukoltanne jos epäilettä, että onko koolla väliä vai sillä miten sitä käyttää Laughing
_________________
Skjut, gräv och tig...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Bearclaw
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 1183

LähetäLähetetty: 12.01.2010 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

itse käytän jänikselle nykyään 16/70:stä, eihän sitä oo edes pakko ihan aina ampua

ja jos sattuu tulemaan piiitkä holli, niin ampuu kahesti, ekalla puoleen väliin ja toisella perille... :D
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jölli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2006
Viestejä: 1434
Paikkakunta: kymenlaakso

LähetäLähetetty: 12.01.2010 18:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mulla kettu ja jänisjahdissa 12/70 haenel-suhl rinnakkainen lataukst 32-36g 3,2-4,00mm hauleilla ja hyvin on jääny!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Seuraava
Sivu 10 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com