OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Valon käyttö kytiksellä
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 08.11.2023 15:09    Viestin aihe: Valon käyttö kytiksellä Vastaa lainaamalla viestiä

Osu tällänen video silmään juutuubissa

https://youtu.be/pSBCer5Ls5M?si=th8EHnTNSUalQskI

Tuli vaan mieleen, että onko tää nyt ihan lain mukaista touhua? Että käppäillään pitkin poikin pellon reunoja, valotellaan ja koitetaan ampua peura. Olen ollu siinä käsityksessä että valoa saa käyttää vaan vahtimalla tapahtuvassa metsästyksessä ja ennalta ilmoitetussa paikassa Rolling Eyes Tuo ny ei kai oikeen lain silmissä oo vahtimista/kyttäämistä, ku paikka vaihtuu jatkuvasti...

Toisaalta mikä sitten kenenki mielestä on kyttäämistä. Se kai on vähän veteen piirretty viiva...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sinttivintturi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2018
Viestejä: 805
Paikkakunta: Pohjois-Häme

LähetäLähetetty: 09.11.2023 07:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tuossa on väärin toimittu,ohjeistus valon käytölle tarkkaan määritelty, on oltava tarkalleen tietty paikka ja ampumasektorit merkittävä etukäteen heijastavalla nauhalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ttimonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Elo 2004
Viestejä: 423
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 09.11.2023 07:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa alkuteksteissä lukee näin:

"Peuran metsästys valolla on lähtökohtaisesti metsästyslaissa kielletty, mutta Lounais-Suomessa missä on erittäin tiheät peurakannat, on metsästysseura voinut hakea valon käytölle erikoislupaa"

Eli oletan että tälle touhulle on haettu poikkeuslupa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9980
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 09.11.2023 08:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ttimonen kirjoitti:


Eli oletan että tälle touhulle on haettu poikkeuslupa.


Tuommoselle touhulle ei ole ollut mitään poikkeuslupia jaossa. Vaan kyllähän sen arvasi, kun näihin pimeänäkölaite/lamppu hommiin lähdettiin, että lapasesta karkaa...

Siinä oikein hienoa "metsästystä" ja vielä youtubeen, ei hyvän tähen. Crying or Very sad
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 09.11.2023 08:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiiä miks, mut jotenki noi yökiikarit ja valot sotii tosi paljon mun ajatusmaailmaa vastaan. En kyllä itte kehtais kenellekään ei metsästävälle ihmiselle myöntää et mä käytän jotain lamppuu ku kyttään peuraa. Mun mielessä se on suoraan sanoen nolottavaa touhua ja tulis olo et oon ihan pelle... Tämä tietenkin on tyhmä ajattelumalli, koska laki sallii jne niin homma on kunnossa kun lain mukaan toimitaan. Mut en kyllä itte tuohon oo lähteny vaikka omassaki porukassa poikkeuslupa on ja jotkut käyttää...

Tuo kytis/vahtiminen on kans vähän katsojan silmissä. Itse esim oon kytiksellä joskus käyttäny pilliä houkutteluun ja mieltäny, et ihan sama houkutteleeko sitä eläintä äänellä vai kannetun ruoan hajulla. Mutta lain silmissä kai se ei enää puhtaasti vahtimista oo. Entä jos olet menossa kytiskopille ja 50 m ennen koppiin pääsyä huomaat peuran olevan jo syömässä automaatilla. Niin jos sitä koitat ampumamielessä lähestyä niin onko sekään sit enää kytistelyä. Mut tuon valon osalta munki mielestä jossain on sanottu ihan selvästi että paikallaan pitää olla jossain tietyssä paikassa eli ei pitäs olla tulkinnanvaraista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5886

LähetäLähetetty: 09.11.2023 08:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuota kutsutaan tuulastukseksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9980
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 09.11.2023 08:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Poikkeuslupa kirjoitti:
Vahtimismetsästys
Poikkeuslupa mahdollistaa vahtimis-metsästyksen metsästyksen johtajan kanssa
ennalta sovituissa paikoissa. Järkevintä on
ennen kauden alkua sopia vahtimispaikat
ja käydä läpi turvalliset ampumasektorit
päivänvalossa. Porukan kanssa kannattaa
miettiä yhteinen viestijärjestelmä (esim.
Whatsapp), jonne laitetaan viesti ennen
kytikselle lähtemistä siitä, mihin paikkaan
on menty. Vastaavasti kuitataan, kun poistutaan paikasta.
Muun tyyppinen metsästys yötähtäimellä
on ehdottomasti kielletty tausta-alueiden
turvallisuuden varmistamiseksi. Tekniikkaa
ei saa hyödyntää myöskään niin, että
hiivitään peltoalueita valkohäntäpeuroja
etsien.

_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sinttivintturi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2018
Viestejä: 805
Paikkakunta: Pohjois-Häme

LähetäLähetetty: 09.11.2023 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tällä suunnalla Tre-Pori tien eteläpuolelle haettu poikkeiuslupia valon yms.käytölle.

Vaatimukset metsästykseen tarkkaan määritelty lupaohjeissa,niinkuin aiemmin kirjoitin.

Tuossa homma lähtenyt pahasti lapasesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 09.11.2023 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni tuo valon ja valonvahvistimien tai lämppärien käyttö on lähtenyt täysin lapasesta ja osalla on sellainen meininki, että jos näiden käyttö on jossain sallittu, niin sitten niitä voi käyttää miten huvittaa. Eli tälläkin hetkellä moni kyttää lain vastaisesti lämppäreitä ja infrapunatähtäimiä käyttäen, koska niiden käyttö on jossain sallittua. Eli lakeja tulkitaan varsin laveasti.

Mielestäni nämä lamputtajat ovat pahemman pään pa5kahousuja, eikä minun moraali anna ollenkaan periksi sille, että näitä apuvälineitä käytetään missään metsästyksessä, jos nyt ei sitten ole kyse supien tappamisesta (eli selkeät haittaeläimet), jossa tämän voin hyväksyä. Mutta peuralle jos näitä käyttää, niin "munista hirteen" on se meikäläisen näkemus...

Harmin paikka tässä on se, että tämä viihde-elektroniikka on nykyään myytävänä tuoteryhmänä tärkeä kaupalle, joten tästä asiasta ei mukamas saisi olla pöyristynyt, mutta mielestäni näiden myynti pitäisi sallia vain reserviläisille ja tähtäinten hallussapitoa ei pitäisi sallia metsästystilanteessa. Katselulaitteet ovat ok, mutta ei tähtäimet.

Mulla menee moraali ja etiikka tällä tavalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 09.11.2023 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaivakaapa ne viralliset ohjeet nyt esille eikä tulkita seurakohtaisia sääntöjä.


Käsittäänkseni nimenomaan vahtimismetsästys on mainittu ja sille selvät ehdot. Hiivintä on asia erikseen.

-ampumapaikat pitää olla määritelty mutta niiden lukumäärää tai mitään sektorirajauksia heijastimin käsittääkseni lakin määrää.

Eli jokin tulkinta seurassa että peräkydöllä pyydetään, se riittää vaikka peräkyröllä olisi useampi vierekkänen peltolohko ja päällikkö tietää että mies kytiksellä valolla tuolla alueella vaikka olisi eri iltoina eri kulmassa peltoa.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 09.11.2023 14:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Mielestäni tuo valon ja valonvahvistimien tai lämppärien käyttö on lähtenyt täysin lapasesta ja osalla on sellainen meininki, että jos näiden käyttö on jossain sallittu, niin sitten niitä voi käyttää miten huvittaa. Eli tälläkin hetkellä moni kyttää lain vastaisesti lämppäreitä ja infrapunatähtäimiä käyttäen, koska niiden käyttö on jossain sallittua.


. Katselulaitteet ovat ok, mutta ei tähtäimet.

Mulla menee moraali ja etiikka tällä tavalla.




Itse käytän supihommissa ja minkäänlaista omantunnontuskaa ei ole.

Peuraa ei meillä saa käyttääkään joten mitään moraalista painia ei tarvitse käydä ja muutenkin nv on pienriistakiväärissä.....


Silti oikein pistää miettimään se että kuitenkin kaatoluvat määräävät mitä saa ampua, eli sinänsä laitteet ei kaadettujen määriä siten lisää....


Turvallisuus ja hyvä riistalaukaus siinämielessä noilla vehkein onnnistuu paremmin kuin perinteisesti eli tiedetään mitä ammutaan ja osumat ovat parempia.


Toki se on helpompaa se peura saada kumoon mutta sepä se peurajahdin ajatuskin hankkii olla että eläin kaadetaan.


Se että sama laki suomessa on erilainen eri paikoissa on monelle varmasti periaatekysymys, yhteinäineenhän ja tasapuolinen sen pitäisi olla.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 09.11.2023 14:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minun mielestäni metsästys ei ole enää metsästystä, jos eläimeltä viedään sen viimeinenkin suoja, eli tässä tapauksessa valo. Eli vaikka kyse on luvanvaraisesta hommasta, niin kyllä siinäkin täytyy jotain rajoja olla esimerkiksi "urheilullisuuden" suhteen. Eli mielestäni ei ole enää asiallista se, että metsästystä helpotetaan niin paljon, että siitä poistuu epäonnistumisen mahdollisuus.

Mielestäni tässä keinovalikoiman laventamisessa ei ole peuran kohdalla kyse mistään muusta kuin siitä, että metsästäjät ovat antautuneet täysin peuravihaajien orjiksi, Metsästäjäliitto etunenässä. Eli MTK:n tavoite on hävittää peura ja metsästäjät riemuissaan tätä toteuttavat. Idioottisakkia, sanon minä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 09.11.2023 14:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja ku peuranmetsästys ei muutenkaan ole kovin vaikeaa. Tuossakin yks kaveri haki valolupaa, joka ampu yheltä iltakytikseltä 4 peuraa samaan peltoon ihan valoisalla. Ni mihin siinä enää valoa tarvii... Rolling Eyes Noh kukin tavallaan...

Mä ajattelen tän asian ihan samal taval ku nimrod. Joku voi sanoo et huijausta ne on kiikaritähtäimet ja lämmitettävät kopitki. Mut mulla se raja menee tässä...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 09.11.2023 15:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ymmärrän kyllä näkökulman.

Itse kun peuraa ammun niin huono paikka jää käyttämättä sitten vaan ja ensikertaan, kytishommissa pitää onnistua 100% kaato.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 09.11.2023 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Ymmärrän kyllä näkökulman.

Itse kun peuraa ammun niin huono paikka jää käyttämättä sitten vaan ja ensikertaan, kytishommissa pitää onnistua 100% kaato.


Ero onkin siinä, että niitä huonoja paikkoja tulee ja nämä jäävät käyttämättä, jos apuvälineet on rajattu. Eli joka kytis ei välttämättä tuo saalista, jos keli on liian hankala. Tämä on tavallaan epäonnistuminen, joka on myös jahdin haaste.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Seuraava
Sivu 1 Yht. 10

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com