OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Turvaoranssi pakolliseksi hirvijahtivaatetukseen
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20461
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 24.10.2005 20:12    Viestin aihe: Turvaoranssi pakolliseksi hirvijahtivaatetukseen Vastaa lainaamalla viestiä

No ei vaiskaan, vaikka täälläkin tuntuu monessa ketjussa olevan jo näitä wannabe-suojelujohtajia Smile.



Vaikka turvaoranssi hehkuu, se ei silti sen kummemmin meloonia lämmitä.



Itse siirryin tänä kautena ensimmäistä kertaa näiden blaze tai turvaoranssi tai neon-oranssi, tai olkoon nyt mikä piru tahansa, käyttäjiin. Ja mitä olen porukkaa seurannut, niin likimain puolella alkaa olla jo näitä ”hehkuvia” liivejä tai lätsiä.

Mitä olen tänä syksynä hirvihommissa pistänyt merkille:



Neonmiehet ovat ampuneet vähintään saman määrän hirviä mitä traditionaaliseen väritykseen sonnustautuneet --> Ei loista hirven silmään.


Tulin ajosta ja peurat kulkivat aivan samalla tasalla meikäläisen kanssa. Kaveri sanoi jälkeenpäin, että neonlätsä näkyi heti puskien takaa, kun hän tornista katseli. Tuommoisessa tilanteessa oppii arvostamaan erottuvaa vaatetusta.


Olin passissa ja tiesin seuraavan passimiehen tulevan toista kautta ketjuun sivulleni pajupuskaan. Koska kaverilla oli neon-oranssi lätsä päässä, näin suhmuraisesta kelistä huolimatta heti, mihinkohtaan kaveri sijoittui.


Samoin passiketjun puhelinliikenne on aavistuksen vähentynyt, eikä enää ole niin paljon näitä keskusteluja:”Nääksä mut, mää oon susta tänne vasemmalle. Eksä nyt nää, mää koitan heiluttaa käsiä. Joko näit, jaa etvai. Mää on nyt kumminkin täällä ison haavan juurella, älä ammu tännepäin”


Olin joskus korkealla kalliolla, josta näki liki koko passiketjun. Keli ei ollut paras mahdollinen, mutta turvaoranssia päällä olleet eroittuvat heti, perinteisiin kastuneisiin kamoihin sonnustautuneet näkyivät oikeastaan vain, kun liikkuivat.





Itse uskoisin, että turvaoranssiin sonnustautunut kaveri saattaa näkyä kiikarissa niin selvästi, että paikkolaukauksessa turvallisista sektoreista sekoontunut saattaa ymmärtää jättää laukauksen ampumatta.

Samoin on varmasti useita tapauksia, joissa turvaoranssinen vaatekappale olisi estänyt vahingon synnyn. Viimeisin kai tuolla pohjoisessa, jossa kaveri ampui päivänvalossa puskaan ajomiehen hengiltä.



Itse suosittelen lämpimästi tämän blaze-oranssin yleistymistä Suomalaisissa hirvien seuruejahdeissa. Erityisesti märällä säällä ero todellakin näkyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heguli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2005
Viestejä: 5666

LähetäLähetetty: 24.10.2005 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

lahtinen puhuu asiaa.
noi neonvärit hyppää silmille tuolta risukoista.
seuraavat liivit ja lätsä ovat neonväriset. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erä S
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 403
Paikkakunta: Tampere / E-P

LähetäLähetetty: 24.10.2005 21:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on ollu kolmisen vuotta Chevalierin loisto-oranssi liivi ja gore hattu. Aluksi tuli jopa pientä kuittailua, että jätkä hehkuu ku Naantalin aurinko, mutta nyt alkaa olemaan jo yleisempi meidänkin porukassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
L579
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 179

LähetäLähetetty: 25.10.2005 09:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisi suorastaan kumma jos tämä väri ei tulisi pakolliseksi koska ainakin meillä se on saanut lähes varauksetonta kannatusta kaikkien metsästäjien taholta. Itse olen käyttänyt ko. väriä jo kolme syksyä ja muillakin väri yleistyy huomattavaa vauhtia.

Lähinnä ongelmaksi on muodostunut se, että mieleisiä vaihtoehtoja ei tahdo löytyä. Kun oma liivi on oma liivi niin on vaikeaa hyväksyä jotain muuta vaatetta jonka ominaisuudet eivät ole totutun kaltaisia. Tähän tullee muutos vasta kun väristä tulee pakollinen. Osalle metsästäjiä metsästysvaatteet ovat kuitenkin osa metsästysvarustusta ja muutos ei aina miellytä varsinkin jos muutos ajaa kompromissiin.

Itse olen ratkaissut ongelman tilaamalla ko. värillä varustetut varusteet Cabela's -jenkkifirmasta. Paras materiaali mielestäni on "Ten Mile Cloth" ja siitä tehdyt varusteet. Tällä hetkellä on eniten käytössä kuitenkin "Ultimate Pack Vest" ja blaze untuvaliivi. Kotsa mulla on Beretan kääntölippis tai Cabelakselta hankittu "Stocking Cap".
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 25.10.2005 10:15    Viestin aihe: Re: Turvaoranssi pakolliseksi hirvijahtivaatetukseen Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Mitä olen tänä syksynä hirvihommissa pistänyt merkille:

Neonmiehet ovat ampuneet vähintään saman määrän hirviä mitä traditionaaliseen väritykseen sonnustautuneet --> Ei loista hirven silmään.

Eipä se sinänsä mikään ihme ole, kun hirvet ovat kohtalaisen huononäköisiä ja vieläpä värisokeita...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kimmo Kossila
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 315

LähetäLähetetty: 25.10.2005 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse ostin tuollaisen takin: http://katalog.skydda.fi/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V62&kat_bid=V62&katnr=1&katsektnr=79&dokid=wc77990

Liivikin olisi tarjolla: http://katalog.skydda.fi/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V62&kat_bid=V62&katnr=1&katsektnr=79&dokid=wc77992

Liike oli yksi näistä: http://www.ruuskagroup.fi/

Toistaiseksi olen näin lämpimillä keleillä tyytynyt tavalliseen (turvaoranssiin) liiviin jonka olen vetänyt metsästysasun päälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 70
Paikkakunta: Savo

LähetäLähetetty: 25.10.2005 10:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minua loistevärit ovat vähän epäilyttäneet. Ne näyttävät niin kirkkailta, että olen ajatellut myöskin hirven värisokean silmän erottavan ne helposti maastossa. Olen siksi käyttänyt hillitympää punaista takkia ja loisteväristä hattua. Mukava siis kuulla havaintoja siitä, että loistevärit, jotka kiistatta ovat turvallisempia, eivät vähennä hirvisaalista saalista.

Onko kenelläkään kokemuksia oransseista tai loistevärisistä, maastokuviollista (orange camouflage) asusteista? Niitä näyttää olevan maailmalla tarjolla erilaisilla lehvä-, puu- ja oksistokuvioinneilla. Sellaisen hankkimista olen joskus harkinnut,mutta oiken passelia ei ole kohdalle sattunut.

En löytänyt tähän hätään oikein hyvää mallia, mutta tästä linkistä saa toivottavasti jonkinlaisen käsityksen siitä, mitä tarkoitan:

http://www.galaxyarmynavy.com/products.asp?cat=240&-galaxy-army-navy-store-ny-camouflage-clothing-military-gear-outdoor-products-rothco-ultra-force-apparel-lowest-price
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hämeen hitain
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Tou 2005
Viestejä: 360

LähetäLähetetty: 25.10.2005 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, hämeen hitain pvm 20.01.2006 00:29, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vortex
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Hei 2004
Viestejä: 6885
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 25.10.2005 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puukko kirjoitti:
Minua loistevärit ovat vähän epäilyttäneet. Ne näyttävät niin kirkkailta, että olen ajatellut myöskin hirven värisokean silmän erottavan ne helposti maastossa.

Ai niinkuin siinä vitsissä kun sokea mies vain katseli kuvia lehdestä...?

Ei se hirvi niitä värejä näe, oli ne sitten miten kirkkaita tahansa. Sitä se värisokeus tarkoittaa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puukko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 70
Paikkakunta: Savo

LähetäLähetetty: 25.10.2005 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei sen nyt ihan noinkaan taida olla. Värisokea hirvi näkee varmasti kirkkauseroja. Loisteoranssit kamppeet päälläni tunnen olevani kuin valkea jänis mustassa metsässä. Ei siinäkään ole mitään värejä, mutta hyvin näkyy kaikille, oli sitten värisokea tai ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peezzi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tou 2004
Viestejä: 416
Paikkakunta: Tornedalen

LähetäLähetetty: 25.10.2005 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ainakaan meän perän hirvet ole näistä oransseista liiveistä ja lakeista moksiskaan.
_________________
Halipatsuipa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tusee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Kouvola/Hamina

LähetäLähetetty: 25.10.2005 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite ammuin lehmän 15. päivä.Päällä oli turvaoranssi liivi ja lätsä...hirvi älys sit vasta ku oli kuula kupeessa...matka 25 metrii Very Happy
_________________
Kyllähän tää viheltämällä hirveltä pois tulee, jos ei tänään niin sitten huomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Koukkupolovi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 6824
Paikkakunta: Kainuu-Koillismaa

LähetäLähetetty: 25.10.2005 21:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo neonpunainen "nailonkivaate" on siitä hyvä, ettei se tummu kastuessaan kuten perinteinen "puuvillapunainen". Ja näkyy normaalinäköiselle hyvin, muttei ilmeisestikään hirvelle.
Tosin korjaisin tuota liivimääräystä, jos vallassani olisi. Määräisin myös takin hihat punaisiksi ja mielellään loistaviksi. Tai sitten repun. Se reppu kun tahtoo olla monella metsänvihreä tai camottu niin takaa, eikä aina pahasti sivultakaan näe mitään punaista varoväriä. Liikkuessaan hirvihenkilö joutuu pääsääntöisesti heilauttelemaan käsiäänkin ja näinollen havaittavuus punaisia hihoja käyttäen selkeästi paranee.
Kun on joskus ollut etsimässä eksynyttä, niin loiste- eli sähkönsininen on ehkä kuitenkin luonnossa kaikkein vähiten oleva ja parhaiten silmään sattuva väri. Olisikohan jonkun instanssin syytä koetella vanhoja asenteita ja tehdä testiä aiheesta. Luonnossa kun harvemmin liikkuu Suuria Sinisiä Eläimiä à la Muppet Show tai sitten Pink Elephats (mitähäntä aamulla)... Itse kannattaisin vahvasti tuota neonsinistä.
Eläissäni kun en ole sinistä elukkaa nähnyt, saati ampunut....
_________________
Hoc iam omni varietate caret.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pyymetso
Vieras





LähetäLähetetty: 25.10.2005 21:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ukdc

Viimeinen muokkaaja, Pyymetso pvm 23.02.2006 21:33, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
L579
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 179

LähetäLähetetty: 25.10.2005 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Haluaisin tässä hieman puolustaa oranssinpunaista huomioväriä sinä ainoana "oikeana" metsästyksessä mahdollisesti vaadittavana.

a) väri näkyy hyvin kuten kaikki tietävätkin

b) väri on jo hyvin yleinen ja käytännössä myydyin uusien huomiovarusteiden kohdalla (harva valmistaja edes tekee muunvärisiä huomiovaatteita nykyään)

c) väri on monessa maassa ainoa hyväksytty huomioväri (USA, jotkin euroopan maat jne.)

d) olisi hyvä, että metsästäjillä olisi jokin standardi väri joka vaadittaisiin ja tähän käy periaatteessa sama tapa kuin jenkeissä eli tietyt aallonpituuksien rajat joiden välillä värin tulee olla sen ollessa vielä hyväksytty - olisi olemassa siis selkeä metsästäjien oma huomioväri

Jenkeissä vaaditaan myös pinta-ala joka täytyy täyttyä tai ylittyä jotta huomiovärin määrä olisi riittävä vaatetuksessa. Muistaakseni tämä raja on riippuvainen osavaltiosta ja metsästysmuodosta, mutta hämärä mielikuva on 600 neliötuumaa (noin 0,39 neliötä). Jos tällainen standardi olisi niin jälleen kerran olisimme tilanteessa jossa vara tulkinnoille vähenisi vaatetuksen suhteen. Samaan tilanteeseen tulisi pyrkiä kaikkien säännösten kohdalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com