Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Vortex Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Hei 2004 Viestejä: 6885 Paikkakunta: Helsinki
|
Lähetetty: 17.01.2006 17:18 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: |
Varsinainen maastoauto... |
Noh, ainakin parempi kuin Country! xdrive toimii juuri päinvastoin kuin syncro, eli suurin osa voimasta välittää renkaalle, jolla on eniten pitoa. _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Leijona Valametti Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Lok 2005 Viestejä: 703 Paikkakunta: Etelä-savo
|
Lähetetty: 17.01.2006 17:24 Viestin aihe: |
|
|
Vanha kunnon Pajero! Sillä mennään vaikka suosn yli.. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 17.01.2006 19:45 Viestin aihe: |
|
|
Vortex kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: |
Varsinainen maastoauto... |
Noh, ainakin parempi kuin Country! xdrive toimii juuri päinvastoin kuin syncro, eli suurin osa voimasta välittää renkaalle, jolla on eniten pitoa. |
Ja jos tulee yli 8 senttiä korkea kivi tielle, niin siinä olet. Haluaisinpa nähdä kun joku ajaa tommosella 500-sarjalaisella vaikka sen Countryn perässä samoista paikoista. Audi on quattrollaan ja torsenilla tehnyt muuten tuon (voiman jako) jo ajat sitten. Maantieajossahan tuo varmasti on oikeinkin hyvä, mutta maastoauto...ei... X3 ja 5 on jo sinne päin, niissä tosin ihmetyttää varsin olemattomat sisätilat. Eipä niissäkään ole kuin tavan lamellikytkin eikä lukoista tietoakaan. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kantti Kanta-asiakas
Liittynyt: 26 Syy 2005 Viestejä: 597 Paikkakunta: Hölmölä
|
Lähetetty: 17.01.2006 20:53 Viestin aihe: |
|
|
Vasta nyt se tuli. Oliko jo aikaisemmin. Koko ajan olen jänskänny tätä xdrive kommenttia. Kuppikuntatesteissä on todettu quattro ja subarun 4wd aina toimiviksi vehkeiksi. Itse olen ajanut melkein kaikkia versioita ja edelleen olen sitä mieltä että quattro on erittäin toimiva. Olen ajanut em. varustuksella olevan henkilöauton paikkaan ja siitä pois mikä aiheutti päivittelyä tyyliin: mites tuo tuolla on? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hunter -89 Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 398 Paikkakunta: Kärsämäki
|
Lähetetty: 17.01.2006 21:08 Viestin aihe: |
|
|
Sedällä on VW Passat syncro ja kyllä usein yllätyn sen kulkemista. Eihän siinä maavaraa oo paljo, mutta ollaan sillä pahoihin paikkoihin ajettu. Mutta siihenkin vaikuttaa melko paljo se, kuka on ratin takana. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 17.01.2006 21:47 Viestin aihe: |
|
|
No mutta eikös subaru käytä ihan perinteistä viskoa? _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
predator1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Jou 2005 Viestejä: 152
|
Lähetetty: 17.01.2006 23:09 Viestin aihe: |
|
|
hunter -89 kirjoitti: | Sedällä on VW Passat syncro ja kyllä usein yllätyn sen kulkemista. Eihän siinä maavaraa oo paljo, mutta ollaan sillä pahoihin paikkoihin ajettu. Mutta siihenkin vaikuttaa melko paljo se, kuka on ratin takana. |
Kyllä saa olla passatilla varovainen metsäteillä Alumiininen öljypohja ja tukivarret. Öljypohjaa ei suojaa kuin muovinen pohjapanssari.
Tullut muutamia vaihdettua mekaanikko aikoina. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
täydetputket Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Tam 2006 Viestejä: 254
|
Lähetetty: 17.01.2006 23:18 Viestin aihe: |
|
|
mul on -91 mitsu pajero,ei oikein hyvä ku ei ole lukkoja!toyotan land gruisereis on yleensä 100% lukot ni ne kyl menee,tosin niissäkään ei ole aivan kaikissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vt ***
Liittynyt: 22 Syy 2005 Viestejä: 333
|
Lähetetty: 17.01.2006 23:24 Viestin aihe: |
|
|
En ole tutustunut tuohon xdrive systeemiin. Lieköhän siinä voima välitetään puhtaasti mekaanisesti vai onko hydraulisia osia välissä?
Torsen välitasauspyörästöähän on käytetty muissakin kuin Audeissa, ainakin 97-04 syncro / 4motion passateissa. Käsittääkseni myös loppupään syncro T4:sissa (sen takia siinä on se kulmavaihde)? Tämä TORqueSENsing tasapyörästöhän välittää voimaa täysin mekaanisesti ja sen takia siinä ei tietysti ole lainkaan viivettä voimansäätelyssä. Tuolta kiinnostuneille lisätietoa.
www.torsen.com
Subarussakin on kai samantapainen täysin mekaaninen välitasauspyörästö. http://www.subaru-global.com/about/parts/06.html |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 18.01.2006 00:38 Viestin aihe: |
|
|
vt kirjoitti: | En ole tutustunut tuohon xdrive systeemiin. Lieköhän siinä voima välitetään puhtaasti mekaanisesti vai onko hydraulisia osia välissä?
Torsen välitasauspyörästöähän on käytetty muissakin kuin Audeissa, ainakin 97-04 syncro / 4motion passateissa. Käsittääkseni myös loppupään syncro T4:sissa (sen takia siinä on se kulmavaihde)? Tämä TORqueSENsing tasapyörästöhän välittää voimaa täysin mekaanisesti ja sen takia siinä ei tietysti ole lainkaan viivettä voimansäätelyssä. Tuolta kiinnostuneille lisätietoa.
www.torsen.com
Subarussakin on kai samantapainen täysin mekaaninen välitasauspyörästö. http://www.subaru-global.com/about/parts/06.html |
Haldexihan (useat VAG-vehkeet, vw, skoda, audi, seat) on hyvin lähellä tätä bemarin xdrivea. Viiveissä hieman (olemattomasti) eroa, mutta hyvin pitkälle saman oloinen systeemi. T4 porterit ja T5:set kyllä mielestäni kaikki joko viskoja tai haldexeja.
Ei se torsenikaan muuten mikään lyömätön peli ole. Siinäkään ei ole lukkoa sille voimanjaolle, vaan suurin osa voimasta (prosentuaalisesti) ohjataan pitävälle akselille (olikohan 80 %). Mutta jos se toinen akseli ei saa yhtään pitoja, niin paljonko on 80% nollasta? Ei vedä aina ja iänkaikkisesti aamen.
Tuossa olisi sellainen peli, joka täyttäisi alkuperäisen kysyjän vaateet. Ja löytyy myös keskitasauspyörästöstä lukot. Harmi vaan, on silläkin hintaa. http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW3.nsf/0/4800BB1D220BC668C2256F0000423B80?OpenDocument _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
vt ***
Liittynyt: 22 Syy 2005 Viestejä: 333
|
Lähetetty: 18.01.2006 02:40 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: |
Ei se torsenikaan muuten mikään lyömätön peli ole. Siinäkään ei ole lukkoa sille voimanjaolle, vaan suurin osa voimasta (prosentuaalisesti) ohjataan pitävälle akselille (olikohan 80 %). Mutta jos se toinen akseli ei saa yhtään pitoja, niin paljonko on 80% nollasta? Ei vedä aina ja iänkaikkisesti aamen.
Tuossa olisi sellainen peli, joka täyttäisi alkuperäisen kysyjän vaateet. Ja löytyy myös keskitasauspyörästöstä lukot. Harmi vaan, on silläkin hintaa. http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW3.nsf/0/4800BB1D220BC668C2256F0000423B80?OpenDocument |
Eeii se nyt ihan noin voi mennä. 80%x0N=0%. Tuolla logiikalla olisi niin, että jos auto on jäänyt kiinni esim. etupäästään, niin takapyöratkään eivät edes yrittäisi vetää... Pari koettua käytännön tilannetta: jäisellä alustalla tuollaisella voimansiirrolla varustetun auton kaikki pyörät sutivat varsin tasaisesti. Tuollaisella kun etupyörät joutuvat vesiliirtoon (kitka etuakselilla ~0), vauhti/veto ei vähene lainkaan ts. silloin voima vaan menee takapyörille suurimmaksi osaksi. On muuten aika järkyttävä tilanne kun maantienopeuksissa huomaa etupyörien harrastavan vesihiihtoa ja varoitusta ei tullut niin kuin etuvetoisessa (kierrosten nousu).
Sori kaikille tämä aiheesta lipsuminen.
Tuosta viimeisestä vaihtoehdosta olen ihan samaa mieltä. Jos tulisi iso lottovoitto, niin voisin ostaa ko. vehkeen 5,0l. V10 TDI koneella. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 18.01.2006 09:35 Viestin aihe: |
|
|
vt kirjoitti: | Rastinsahi kirjoitti: |
Ei se torsenikaan muuten mikään lyömätön peli ole. Siinäkään ei ole lukkoa sille voimanjaolle, vaan suurin osa voimasta (prosentuaalisesti) ohjataan pitävälle akselille (olikohan 80 %). Mutta jos se toinen akseli ei saa yhtään pitoja, niin paljonko on 80% nollasta? Ei vedä aina ja iänkaikkisesti aamen.
Tuossa olisi sellainen peli, joka täyttäisi alkuperäisen kysyjän vaateet. Ja löytyy myös keskitasauspyörästöstä lukot. Harmi vaan, on silläkin hintaa. http://www.volkswagen.fi/VV-Auto/VW3.nsf/0/4800BB1D220BC668C2256F0000423B80?OpenDocument |
Eeii se nyt ihan noin voi mennä. 80%x0N=0%. Tuolla logiikalla olisi niin, että jos auto on jäänyt kiinni esim. etupäästään, niin takapyöratkään eivät edes yrittäisi vetää... Pari koettua käytännön tilannetta: jäisellä alustalla tuollaisella voimansiirrolla varustetun auton kaikki pyörät sutivat varsin tasaisesti. Tuollaisella kun etupyörät joutuvat vesiliirtoon (kitka etuakselilla ~0), vauhti/veto ei vähene lainkaan ts. silloin voima vaan menee takapyörille suurimmaksi osaksi. On muuten aika järkyttävä tilanne kun maantienopeuksissa huomaa etupyörien harrastavan vesihiihtoa ja varoitusta ei tullut niin kuin etuvetoisessa (kierrosten nousu).
Sori kaikille tämä aiheesta lipsuminen.
Tuosta viimeisestä vaihtoehdosta olen ihan samaa mieltä. Jos tulisi iso lottovoitto, niin voisin ostaa ko. vehkeen 5,0l. V10 TDI koneella. |
Muistaakseni jossain TM:ssä oli selvietty Torsenin toimintaa ja siinä moista höpistiin... yritän etsiä käsiini. Noh, karkaa vähän lapasesta tämä aihe tosiaan, mutta nelivetoihinhan tämä edelleen liittyy ja vieläpä vähän nykyaikaisempiin kuten topicin alussa pitikin.
Tuo viskokytkin on tosiaan siitä ikävä, että jos sillä haluaa itsensä pahaan paikkaan kiinni, niin ei muuta kuin auto seis ja sitten äkkinykäisyllä liikkeelle, jolloin visko ei ehdi mukaan. Siinä sitten sutitellaan. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 18.01.2006 10:06 Viestin aihe: |
|
|
Teeämmästä:
Lainaus: | Nimensä torsen on saanut englannin kielisistä sanoista TORque SENsing eli vääntömomentin tunnistava. Periaatteessa Torsen toimii kuten lukolla varustettu tasauspyörästö. Se kuitenkin sallii pyörintänopeuseron akselien välille ja jakaa tarvittaessa suuremman osan (maksimissaan 78%) voimasta paremmin pitävälle akselille. Pyörästö koostuu tasauspyörästön kotelon mukana pyörivistä kolmesta kierukkapyöräparista. Kustakin parista toiseen kierukkapyörän kautta pyörii eteen ja toisen kautta taakse voimaa välittävä akseli. Kunkin parin kierukkapyörät ovat yhteydessä toisiinsa hammasrattaiden kautta. Jos toinen akseleista pyrkii pyörimään toista nopeammin, akselin päässä oleva kierukka yrittää pyörittää omien kierukkapyöriensä ja hammaspyörien välityksellä toisen akselin kierukkavälitystä. Tämä ei kuitenkaan täysin vapaasti onnistu koska kierukkapyörä pystyy pyörittämään kierukkaa vain heikosti. Näin heikommin pitävän akselin sutiminen estyy, ja samalla voimaa siirtyy paremmin pitävälle akselille. Lukitusarvo ja siis Torsen-tasauspyörästön ominaisuudet riipuvat hammaskulmista ja välityssuhteesta. VAG:n käyttämä lukitusarvo on noin 1:3,5. Käytännössä lukemat tarkoittaa, että paremmin pitävän askelin siirtämä voima on 3,5 kertaa heikommin pitävän akselin voima. Ääritilanteessa, jolloin toinen akseli pyörii täysin tyhjää, ei siis toinenkaan pysty välittämään yhtään eteenpäin vievää voimaa! |
_________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hq Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hei 2004 Viestejä: 3688
|
Lähetetty: 18.01.2006 19:00 Viestin aihe: |
|
|
predator1 kirjoitti: | Kyllä Nuo vehkeet on murheellisia. Minulla on ollut viisi jenkki maasturia ja toivon ettei enää tulisi, mutta kyllä niitä on aina tullut hankituksi. |
Vähän samaa vikaa. Ammurriikanpommien kanssa on vikana imago, l. noilla ajeleminen on kuin pitäisi päällä T-paitaa jossa lukee "Kampaan fledani porsaankyljyksellä ja kuksin serkkujani", mutta kun niihin suhtautuu vain kulkuvälineinä niin jotkut ovat suhteellisen käypäisiäkin, erityisesti nyt kun taalan kurssi on kellarissa ja rapakon takana maasturimuoti alkaa vihdoin hiipua.
predator1 kirjoitti: | Minulla oli Suburbanis 7,7 litranen Käkkylän tekniikka siinä riitti poweria metsään, mutta kyllä paloi menovettäkin. |
GM:n 6.5l turbodiesel vaikuttaa suhteellisen toimivalta moottorilta, Suburbanin kanssa pääsee kuulemma reilun 10l maantiekulutukseen. Duratec olisi tietysti parempi muttei mahdu runkoaisojen väliin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
762-39 Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Huh 2004 Viestejä: 1293
|
Lähetetty: 18.01.2006 20:07 Viestin aihe: |
|
|
Heh, tähän sopiva pätkä |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|