OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

kettu pilli?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 254, 255, 256 ... 379, 380, 381  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
repakka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Lok 2008
Viestejä: 74

LähetäLähetetty: 22.05.2012 20:46    Viestin aihe: jep Vastaa lainaamalla viestiä

Nooh mulle aiva sama onko kettuja tai jäniksiä supista viis veisaan... Yhtäkään petoa en oo ampunu ikinä paitsi yhen rotan. Mutta tänään emäntä päästi kanat ulkotarhaan ja jos sinne joku "peto" ilmestyy niin se on exsodus... Meilläpäin on supeja ja kettuja aiva tarpeeksi ja ensitalvena annankin sit ketunmetsästäjille koirineen lähöt mailtani annetaan kasvaa oikee isoks ketuks. Näitä kun lukee niin ei kannata paljo metsään mennä. Metsästys pitää näköjään kieltää lailla, no sekin on ihan sama mulle ei haittaa parempi vaan sais poliisit kerätä aseet sulattoon... Et sellanen tappaus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Janme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2004
Viestejä: 756
Paikkakunta: \o/

LähetäLähetetty: 22.05.2012 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
jarkko-k kirjoitti:
Hyvä kirjoitus! Siinäpä yks vinoutunut suunta metsästäjäkunnassa, kun aletaan elimiä inhimillistämään. Käsittämätön ajattelutapa että kettua pitäis vielä suojella liialta metsästämiseltä, ei hyvää päivää!!!!!

Aika törkeä syytös väittää että mielipiteeni on vinoutunut.. Jos tässä joku on vinoutunut niin sinun arvostelukykysi kun tuollaisia höpötät.. Rolling Eyes


Vaikea keksiä mitä muutakaan tuo on, jos tuhoeläintä säälii iän tai sukupuolen perusteella. Tokihan ne minkkiloukutkin jää keväällä laittamatta. Ihan ku ois jollain griinpiis-foorumilla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
repakka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Lok 2008
Viestejä: 74

LähetäLähetetty: 22.05.2012 21:22    Viestin aihe: jep Vastaa lainaamalla viestiä

No tämä onkin "kettupilli" osio joten nyt meillä on mennyt tuo pillitys väärään paikkaan... Perustakaas joku oma keskustelupalsta näille kirjoituksille?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20635
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 22.05.2012 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hylsysoppa kirjoitti:
Elä riilisetä välitä. Ensi vuonna niillä on pillit, teltat, naarasketunkiimaesanssia yms. suitsukehärpäkettä.
Pohjaalaaset ja savolaaset ne on serkusheimoja ja tarttuvat amerikanhärpäkkeeseen kun nurmoolaanen viinapulloon kieltolainjäläkeen kun tajuavat geneettiseltäsisäänrakennetulta vastustusvietiltään sen tosiasian että tämähän se onkin hyvvää lientä vaikka naapurin larssi sanoikin sitä itse !&%¤#"! valmistamaksi.
Wink

Joo, pilliä minä en ole missään vaiheessa morkannut. En vain itse ole kehittynyt harrastamaan mitään metsästystä kutsumalla. No pyitä olen ampunut varmasti toista sataa pillille ja metsähanhen kanssa olen pilliä käyttänyt, siinä kaikki. Ei ole mun juttu. Mutta en ole morkannut pillimiehiä, niinkuin en morkkaa seisojaharrastajiakaan vaikka ne polvisukkamiehet minua vähän joskus huvittaakin. Mutta koirat heillä toimii hienosti, jos on osaavasti koulutettu. En ole mitään metsästysmuotoa vastaan, juurikaan. Oikeastaan kaikki on ok kun kohtuus säilyy. Mutta onko pienten avuttomien ketunpoikien lahtaaminen metsästystä? Se ei jotenkin tunnu siltä.. Se on minusta jotain muuta millä ei ole tekemistä metsästyksen kanssa. Minusta metsästys on sellaista toimintaa mistä nautitaan, mikä on kivaa ja missä saaliiksi saatu eläin käytetään jotenkin hyväksi tai ainakin että tappamisella on hyvä tarkoitus. Ketun penikoiden tappamista ei voi perustella minusta millään argumentilla metsästykseksi. Ketun penikka ei ole tuhoeläin, tuhoeläin on joku joka tekee tuhoja. Pikkupenikka ei tee mitään tuhoja. Kettu on petoeläin ja se joutuu käyttämään ravinnoksi aika paljon proteiini ja rasvapitoista ravintoa. Sitä se saa etenkin pienistä jyrsijöistä, sammakoista, hyönteisistä ja keväällä/kesällä lintujen ja pienten nisäkkäiden poikasista. Ei siinä ole mitään pahaa jos kettu tappaa metsän muita eläimiä syödäkseen. Ei se tee siitä tuhoeläintä. Ei hirvikään ole tuhoeläin vaikka se tuhoaa mittaamattomat metsävarat (mtk lobbauksen mukaan Laughing ) vuodessa, aiheuttaa vakavia liikenneonnettomuuksia jne ja on epäilemättä kaikilla mittareilla mitattuna huomattavsti "tuhoisampi" otus ihmiselle kuin kettu. Ei hirven vasoja saa mennä ampumaan tähän vuoden aikaan. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ajava
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2008
Viestejä: 1251

LähetäLähetetty: 22.05.2012 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei kannata pillittää pentu aikana.Alottaa sit elokuun alusta ja lopettaa huhtikuussa.Kesällä tekee itekki pentuja ja jos ei pysty nii pillittää lähi kuppilassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 23.05.2012 09:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä pilli on todettu meillä ja muuallakin melko tehokkaaksi pyyntivälineeksi ja useimmille se on yksi mielenkiintoinen pyyntimuoto lisää.
Se on oikein hyvä lisä petopopulaatiota rajoittamaan.
Tuossa Sodankylän Orajarvellä on tänä talvena pyydystetty satakunta kettua jalkanaruilla, mutta ovelimmat niistä ei mene naruihin.
Kaivavat kuulemma ne esille ettei kaveritkaan mene.
Nämä yksilöt pitävät huolen siitä, että aina saadaan uusi sukupolvi kettuja pyydettäväksi (toissa talvena kettuja saatiin noin 60 kpl samalta alueelta).
Näitä yksilöitä voi sitten yrittää päästää päiviltä esim. pillittämällä.

Nyt kun myyräkanta romahtaa tai on jo romahtanut ja kettupolulaatio on huipputasolla hyvän edelliskauden myyräkannan ansiosta, niin pahoin pelkään, että nyt keskittyvät maalintuihin.

Mainitun Orajärven Kurkiaavalta saatiin talvella kaksi supikoiraa ja kuulemma on saatu myös Pomokairasta. Ei hyvältä näytä.

Näätäkantaan on loukkupyynti purrut hyvin. Toissa talvena reilut 20 kpl ja viime talvena jo vähemmän.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20635
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.05.2012 09:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
Tuossa Sodankylän Orajarvellä on tänä talvena pyydystetty satakunta kettua jalkanaruilla, mutta ovelimmat niistä ei mene naruihin.

Jokainen kettu menee naruun jos virittäjä tietää mitä tekee eikä hutiloi. Wink

En kommentoi sillä että olisin yliverto naruttaja. On ketut kääntäneet minunkin naruja. Mutta oikein asennettuun naruun menee kettu kuin kettu.

Tehokkain ketunpyyntikeino on ehdottomasti ajokoira+luolakoira+jokunen passimies ja hyvänä kakkosena jalkanaru. Pillillä ei ikinä voi päästä edes lähelle näiden menetelmien tehoa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
löppöpetra
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 4935

LähetäLähetetty: 23.05.2012 10:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
perisofeus kirjoitti:
Tuossa Sodankylän Orajarvellä on tänä talvena pyydystetty satakunta kettua jalkanaruilla, mutta ovelimmat niistä ei mene naruihin.

Jokainen kettu menee naruun jos virittäjä tietää mitä tekee eikä hutiloi. Wink

En kommentoi sillä että olisin yliverto naruttaja. On ketut kääntäneet minunkin naruja. Mutta oikein asennettuun naruun menee kettu kuin kettu.

Tehokkain ketunpyyntikeino on ehdottomasti ajokoira+luolakoira+jokunen passimies ja hyvänä kakkosena jalkanaru. Pillillä ei ikinä voi päästä edes lähelle näiden menetelmien tehoa.
Niitä on vaan tosi paljon alueita mihin ei monikaan koiraansa uskalla laskea.Niillä alueilla pilli on ehkä paras konsti.Ja onhan nuo pillillä saaneet kettuja "tyhjiltäkin" alueilta. Wink
_________________
Koittakaa PETRATA vähän!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 2362
Paikkakunta: Laukaa

LähetäLähetetty: 23.05.2012 10:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etelä-Suomessa narukelit on usein sitä sun tätä. Ja koiraa ei voi päästää ketun jälkeen kun liikennettä on paljon. Silläpä on hyvä kun tuota pillihommaa kehitellään ja opetellaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20635
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.05.2012 10:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo onhan tosiaan alueita missä ei ajokoiran kanssa voi metsästää. Kelit luo hankaluutta narupyyntiin etenkin täällä etelässä. Toki oikeanlaisella oikealla tavalla viritetyllä narulla saa ketun vaikka sulalla. Laki vaatii lumipeitteen, mutta millikin lunta riittää.. Laughing Pilli on varmasti oiva vehje narupyynnin ohella juuri tällaisiin paikkoihin jossa kettua saattaa olla paljon mutta muu metsästys on hankalaa esim. vilkasliikenteisten teiden takia. Mutta sitä en usko jotta pilli mietenkään erityisen tehokas olisi. Toki osaava henkilö sillä ketun saa silloin tällöin..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RealExtreme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Hel 2008
Viestejä: 3283
Paikkakunta: Häilyvä raja hyvän & pahan alueella

LähetäLähetetty: 23.05.2012 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
perisofeus kirjoitti:
Tuossa Sodankylän Orajarvellä on tänä talvena pyydystetty satakunta kettua jalkanaruilla, mutta ovelimmat niistä ei mene naruihin.

Jokainen kettu menee naruun jos virittäjä tietää mitä tekee eikä hutiloi. Wink

En kommentoi sillä että olisin yliverto naruttaja. On ketut kääntäneet minunkin naruja. Mutta oikein asennettuun naruun menee kettu kuin kettu.

Tehokkain ketunpyyntikeino on ehdottomasti ajokoira+luolakoira+jokunen passimies ja hyvänä kakkosena jalkanaru. Pillillä ei ikinä voi päästä edes lähelle näiden menetelmien tehoa.


tuhola tietää mistä puhuu..Laughing Laughing

Mulla on nyt 24(6 suppanaa ja 18 kettua) sisään pillitettyä elukkaa tammikuun viidennen päivän tietämiltä, enkä ole kovin tehokkaasti enää jaksanut maaliskuulta asti edes yrittää. Itseasiassa en edes pidä tuota ihmeellisenä saavutuksena.Tulos on vaisu ja tehoton, sen myönnän, mutta eihän näillä tosiaan pääse KUNNON pyytäjien kanssa samoihin tilastoihin.. Laughing Ottaen huomioon, että tuo määrä on ollut tuottavaa kannanosaa ja pentuaika on vielä edessä, jos haluaa kehuskella suursaaliilla.

Vuodessa 50-70 elukkaa on saavutettavissa yksistään pillillä.

Tälle kautta on jo aika hyvin kuulunut useista yli kymmenen ketun kaatomääristä. Veikkaan että muutaman vuoden päästä alkaa normi settiä olemaan 20-30 kaadon saaliit pillillä.

Pillitystaktiikat monipuolistuvat ja taito kasvaa. Kova juttu tulee olemaan ketun äänellä houkuttelu ja etenkin riitelevien kettujen äänet. Ketulta löytyy vähintään 28 erilaista ääntä.

Toinen enskevään juttu on ampua parit samaan kasaan. Naaras ensin kumoon ja sitten puolen tunnin odotus ja urkki nurin. Mutta erityisen tärkeää on ampua naaras ensin. Tätä tukee omat havainnot ja jenkkien taktiikka. Heidän mukaansa urkki tulee naaran luo 15 minuutissa, kunhan mies ei liiku, eikä hötkyile raadon luo. Keväällä tuli yksi uros pitkin naaraan verivanaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20635
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 23.05.2012 12:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos nuon on niin ok, on tehokasta. En toki usko ennenkuin itse näen. Sen verran olen nuota pillityksiä katsellut etten ihan heti sulata moisia kymmenien kettujen saalismääriä. Uskallan sitten kyllä myöntää että olin väärässä jos joskus näen miten pillimies ampuu esim. kolme kettua vuorokauden sisään.. Toki nuo mainitsemasi saaliit varmasti aika hyvien petokantojen alueelta? Voidaan vain arvuutella millaisia saaliita muilla pyyntikeinoilla saisi. Vaan samapa tuo miten tehokasta mikin on. Jokainen harrastaa sitä mikä tuntuu mukavalta. Itse olen tottunut ajokoiralla metsästämään, olen tehnyt sitä niin kauan kun haulikko on käsissä pysynyt. Luulisi ettei pilliporukkaa haittaa vaikka joku keskittyy harrastelemaan ajokoirilla.. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peura-esari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Elo 2007
Viestejä: 3209
Paikkakunta: Kaljalla

LähetäLähetetty: 23.05.2012 12:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Jos nuon on niin ok, on tehokasta. En toki usko ennenkuin itse näen. Sen verran olen nuota pillityksiä katsellut etten ihan heti sulata moisia kymmenien kettujen saalismääriä. Uskallan sitten kyllä myöntää että olin väärässä jos joskus näen miten pillimies ampuu esim. kolme kettua vuorokauden sisään.. Toki nuo mainitsemasi saaliit varmasti aika hyvien petokantojen alueelta? Voidaan vain arvuutella millaisia saaliita muilla pyyntikeinoilla saisi. Vaan samapa tuo miten tehokasta mikin on. Jokainen harrastaa sitä mikä tuntuu mukavalta. Itse olen tottunut ajokoiralla metsästämään, olen tehnyt sitä niin kauan kun haulikko on käsissä pysynyt. Luulisi ettei pilliporukkaa haittaa vaikka joku keskittyy harrastelemaan ajokoirilla.. Wink


Mitenkä musta tuntuu, että asia on ollut aina toistepäin?
_________________
Nenäpunkki- mikä ihana tekosyy...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Janne Kaleva
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Elo 2010
Viestejä: 12

LähetäLähetetty: 23.05.2012 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pillin pito on monelle huomattavasti helpompaa kuin koirien. Pillitys tarvii opetella vain kerran kun taas jokainen koira tarvii aina kouluttaa. Pilli jää harvemmin auton alle. Ylläpito huomattavasti halvempaa kuin koirien. Jahdissa voi käydä sirpale alueilla ja milloin ehtii, illalla juuri ennan hämärää ja vaikka juuri ennen töihin lähtöä. Mukavaa ja leppoisaa touhua, eikä maasturi niele tankillista viikonlopun aikana. Tässä joitain syitä miksi itse aloin kiinnostua pillityksestä.
_________________
Miinan kanssa opetellaan Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Popeye
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Mar 2009
Viestejä: 377

LähetäLähetetty: 23.05.2012 16:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kohtuu hyviä syitä mutta tämä siinä muun metsästyksen kanssa vai onkos njoku pillittäny jänistä Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jäniksen ja ketun metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 254, 255, 256 ... 379, 380, 381  Seuraava
Sivu 255 Yht. 381

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com